|
Anul B 2Cr 36,14-16.19-23; Ps 136; Ef 2,4-10; In 3,14-21 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, În cuprinsul Bibliei întâlnim versete pe care le citim odată, de două ori sau de mai multe ori. Vrem să ni le întipărim în suflet, pentru că ne-au marcat adânc, pentru că ceva din noi s-a oglindit în mesajul lor. Pe unele vrem să ni le păstrăm drept motto-uri și la ele revenim ca la niște surse de lumină și de înțelepciune pe drumul vieții, presărat cu atâtea întrebări și frământări. După ascultarea acestei evanghelii, avem impresia să ni s-a dat în forma cea mai concentrată tot mesajul pe care îl cuprinde cele 72 de cărți ale Bibliei. Mai ales unul dintre versete revelează, în cuvinte simple, însă neîntrecut de profunde, esența întregii credințe creștine. Intuim sau știm deja despre ce verset este vorba: "Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, încât l-a dat pe Fiul său, Unul născut, ca oricine crede în el să nu piară, ci să aibă viața veșnică". Urechile lui Nicodim aud în premieră aceste cuvinte dumnezeiești noaptea. Noaptea nu era doar cadrul extern al întâlnirii lor. Noaptea indica starea sufletească, întunericul interior, căutarea și neliniștile acestui fariseu. Peste frământările lui vine o lumină din cer. În cuvintele lui Isus, el, atunci, și noi, acum, primim răspuns la întrebările "De ce s-a făcut Fiul lui Dumnezeu om?", "De ce a venit în lume?", "De ce a murit?". Iar răspunsul nu este decât unul singur: din iubire. Să fie tocmai iubirea ultima cauză, ultima explicație, dincolo de care nu mai putem găsi nimic pentru a le înțelege, "de ce există lumea?", "de ce Isus?", "de ce mântuirea?", "de ce viața veșnică?". Să ne iubească Dumnezeu atât de mult, încât să ni-l dea chiar pe unicul său fiu? Da! Atât de mult! Nicodim are privilegiul să audă declarația de iubire a lui Dumnezeu făcută întregii lumi, tuturor oamenilor din toate timpurile. Dumnezeu îi iubește pe toți. Nu doar pe cei care-l iubesc, ci și pe cei care nu-l iubesc; nu doar pe necredincioși, ci și pe cei care nu se gândesc niciodată la el; pe cei care îl caută și pe cei indiferenți; pe cei pe care vrem să-i iubească dar și pe cei pe care nu vrem să-i iubească. Toți - că ne place sau nu, că acceptăm sau nu - sunt incluși în iubirea atotcuprinzătoare a Dumnezeului nostru, o iubire tare ca moartea, ca moartea Fiului său pe lemnul crucii. Too much love will kill you ("Prea multă iubire te va ucide") e titlul unei piese muzicale interpretate de formația Queen. Cât de mult i se potrivesc aceste cuvinte lui Isus: prea multa lui iubire pentru noi l-a purtat până în moarte. Această iubire nu ne-o câștigăm prin nicio rugăciune, prin nicio faptă bună. Pe ea nu o pretindem pentru că i-am fi făcut noi servicii lui Dumnezeu, că am ținut posturi, că am recurs la sacrificii și renunțări. Ea nu este niciodată un merit al nostru, ci darul gratuit al lui Dumnezeu, ca nimeni să nu se laude sau să îndrăznească să-și aroge această iubire, cum ne spune sfântul Paul. L-a dat Dumnezeu pe Fiul său și a așteptat ca darul lui să aibă parte de o primire pe măsură. O așteptare înșelată? Un Dumnezeu dezamăgit de noi? Oricum ar fi, nu un Dumnezeu golit de iubire. De ce se comportă omul așa? Evanghelia ne dă explicația: oamenii au iubit mai mult întunericul decât lumina, pentru că faptele lor erau rele. Trist trebuie să fie pentru Dumnezeu să vadă că atâția oameni sunt de-a dreptul dezinteresați de el, că își plăsmuiesc destinul pământesc încurcându-se în tot felul de iluzii și căutări deșarte, în afara lui. Dacă suntem sinceri, recunoaștem că și noi, de atâtea ori, am cochetat cu păcatul. Săvârșim lucruri care ne dezonorează, ne umplu de rușine. Păcatul, ca să crească, să se cuibărească în om, să-l înstăpânească, are nevoie de întuneric. Ba mai mult, el creează întunericul din noi. În lumină, în schimb, apare și se vede fapta bună, virtutea, frumusețea lăuntrică, adevărul. Iubirea, lumina, adevărul: trei cuvinte mari, care se cheamă reciproc, se completează, se descriu fiecare prin celelalte. Toate trei sunt dintre marile câștiguri nepieritoare pe care le dobândim dacă din cuvântul lui Dumnezeu, cuprins în Biblie, facem un vademecum, o companie pe drumul vieții. În întreaga Dieceză de Iași, această duminică este și Duminica Bibliei. Pentru un creștin, Biblia nu e niciodată o carte printre cărți, ci Cartea Cărților. De unde să fi auzit noi despre această declarație de iubire a lui Dumnezeu, dacă astăzi nu am fi ascultat ce ni s-a citit din Biblie, în speță din Evanghelia după sfântul Ioan? De unde să fi știu noi că, odată cu venirea lui Isus în lume, a venit la noi lumina cea necreată, care luminează pe tot omul doritor de sens și de mântuire? Și de unde să știm noi că adevărul, ca să nu fie doar vorbă goală, ci și faptă, trebuie făcut, nu doar rostit? Așa cum am auzit astăzi, "cine face adevărul". Și, mai mult decât atât, de unde să fi aflat că adevărul ultim nu este o propoziție logică sau matematică, un lucru material, ci o persoană, Isus Cristos, care s-a numit pe sine cale, adevăr și viață. De unde, dacă nu din Biblie? Toate acestea nu sunt informații din ziare, știri de o zi, ci cunoașteri dumnezeiești pe care ni le oferă Sfânta Scriptură. Suntem familiarizați cu atâtea lucruri materiale, care au valabilitate redusă, utilitate parțială și efemeră. Azi sunt pe piață, iar mâine nici măcar în memoria noastră. Însă cu Biblia nu putem recunoaște că suntem prea familiarizați. Ce ar fi dacă textul horoscopului de fiecare zi, pe care-l citesc considerabil de mulți, l-am înlocui cu un text biblic? Sau dacă în aplicațiile pe care ni le descărcăm pe telefon, am avea și una care să ne ofere în fiecare zi câte un citat din Biblie sau lecturile care se citesc în biserică? Există așa ceva și în limba română. Nu am face asta ca să fim mai bine informați sau pentru amplificarea cunoștințelor din creierul nostru, din mintea noastră, ci pentru sănătatea noastră sufletească, pentru confortul nostru spiritual, pentru simțirea acestui lucru esențial, că Dumnezeu ne este alături și ne iubește. Biblia este o carte mare, vastă. Comoara ei o descoperim treptat, cu răbdare, așa cum ne ilustrează și această povestioară. O tânără a primit din partea logodnicului ei, cu ocazia zilei de naștere, un pachet greu. Plină de curiozitate, l-a desfăcut și a găsit un cilindru metalic, un proiectil de bronz. Dezamăgită, l-a aruncat la pământ. Căzând învelișul exterior, s-a deschis și a apărut un cilindru de argint. Tânăra l-a luat și, rotindu-l în mâini, a apăsat pe suprafața lui, iar sfera de argint s-a deschis și i-a apărut o cutiuță de aur. În cutiuță a găsit un inel, împodobit cu briliante, care formau două cuvinte: te iubesc! Așa e și cu Sfânta Scriptură. Are multe învelișuri, multe încăperi, care sunt tot atâtea căi de a-l înțelege pe Dumnezeu, de a merge spre el, de a-l lăsa să vină spre noi. Are și părți austere, mai greu de înțeles. Însă, toate ascund o comoară, un mesaj. Ne pripim când spunem că ea, Biblia, e veche și expirată. Citind-o cu regularitate, ajungem să descoperim în variate forme, așadar, unul și același mesaj, care îl are, în definitiv, ca expeditor, pe Dumnezeu: te iubesc!, vă iubesc! Dumnezeu ni l-a dat pe Fiul său, ca să ne spună cu viața și cu moartea lui, în multele exprimări ale Bibliei, același mare adevăr: că ne iubește! Amin 11 martie 2018 Pr. Cristian Diac [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 4-a din Postul Mare: Anul B [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |