|
Anul B Ex 20,1-17; Ps 18; 1Cor 1,22-25; In 2,13-25 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, La începutul postului, Biserica, impunându-ne cenușă pe cap, a rostit prin glasul preotului următoarea formulă: "Adu-ți aminte, omule, că ești pământ și în pământ te vei întoarce". Apoi, în toată această perioadă a Postului Mare, prin rugăciune, prin intensificare a faptelor bune, cuvântul sfânt pe care îl proclamăm la Sfânta Liturghie, ne învață că, în timp ce în pământ se întoarce ceea ce aparține pământului, sufletul nostru este chemat să se întoarcă în patria cerească pentru a locui acolo. Această credință, mereu reamintită de cuvântul Sfintelor Scripturi, trebuie să devină pentru noi hrană pe acest drum al vieții pământești, lumină pentru timpurile în care trăim și speranță că ne vom bucura și noi, nu numai pentru câteva momente, dar pentru toată veșnicia, de vederea strălucirii cerești. Se spune că la un călugăr pustnic, a venit într-o zi un militar și a mărturisit profunda sa deznădejde că din cauza păcatelor nu mai poate spera în iertarea lui Dumnezeu. Și atunci, călugărul îi spune: "Tu ce faci cu haina transpirată, murdară și urât mirositoare? O arunci?". Iar el a spus: "Nu, o curăț, o spăl". Și continuă pustnicul: "Vezi, cum poți să crezi că Dumnezeu va arunca haina existenței tale, a sufletului tău, în care este imprimat chipul său? Căiește-te, întoarce-te, căci milostivirea lui Dumnezeu este mult mai mare și iartă orice păcat, dacă îți pare rău și te hotărăști să nu te mai întorci la el". În drumul său prin pustiu, poporul pe care Domnul și l-a ales, condus de Moise, s-a îndepărtat de încrederea totală în Dumnezeu și a început să acuze, să se întrebe dacă nu era mai bine în țara sclaviei, în Egipt, unde aveau de toate și nu duceau lipsă de apă. Dar Moise, la îndemnul Domnului, învață din nou poporul această virtute a încrederii totale în el. Printr-un gest miraculos, la îndemnul Domnului, bate cu toiagul în stâncă, și de acolo unde nimeni nu mai putea în mod normal să aștepte să iasă apă, iată, începe să curgă un izvor. Prima lectură, luată din Cartea Exodului, pe care am ascultat-o la această Sfântă Liturghie, ne propune legea, poruncile pe care Dumnezeu le încredințează prin Moise, pentru ca acest popor, pe care dorește să-l facă poporul său, să nu mai rătăcească departe de Domnul. Poruncile lui Dumnezeu nu modelează numai persoana individuală, ci au ca scop să modeleze și grupările mai mici sau mai mari. Poruncile lui Dumnezeu trebuie să modeleze familia umană. Sunt precepte divine, sunt precepte umane de atâtea feluri, pe care fiecare, individual, ca și familia, este chemat să le respecte neîncetat. Dialogul cu oamenii, vrem, nu vrem, este mereu susținut. Însă dialogul cu Dumnezeu poate uneori să fie uitat. Trebuie să recunoaștem că acest lucru este important, ca fiecare om, fiecare familie, să nu piardă din vedere acest dialog cu Dumnezeu, exprimat în rugăciunea de laudă, în rugăciunea de cerere, în rugăciunea de recunoștință, care ne conduc spre perfecțiunea rugăciunii: adorația. În familie se învață multe lucruri, sau familia trebuie să învețe multe lucruri. Printre acestea, stă și lecția rugăciunii. Părinții nu pot da copiilor ceea ce nu au. Ei nu pot învăța pe copii să se roage, dacă ei, mai întâi, nu sunt un exemplu pentru ei, în ceea ce privește viața de rugăciune. Părinții, mai întâi, trebuie să știe ce înseamnă dialogul intim cu Dumnezeu, ca mai apoi, să-i poată introduce în acest dialog și pe copii. Părinții sunt cei chemați să-i învețe pe copii cum să-și pună mâinile în rugăciune. Trebuie să-i învețe rugăciunile și să-i ridice pe copii mai presus de această lume, ca ei să înțeleagă că Dumnezeu cel invizibil este mai prezent decât vizibilul și cu el pot dialoga, de la el pot învăța, de la el pot aștepta și spera, mai mult decât de la toți cei pe care îi vezi și îi asculți. Familia este școală de creștere în rugăciune. Rămâne locul privilegiat al fiecărui om, care mai târziu își va aminti de locul unde a învățat să vorbească nu cu altul, dar a învățat să vorbească cu Dumnezeu. În rugăciune noi exprimăm ce este mai profund în ființa noastră. Nu putem chema nemărginitul, care este Dumnezeu, fără a exprima frământările noastre interioare. Rugăciunea angajează toată ființa, toată preocuparea, și-l cheamă și pe Dumnezeu asupra ei. Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Evanghelia din această a 3-a duminică a Postului Mare ne invită să-l descoperim pe Isus intrând în templul din Ierusalim, care era transformat în altceva decât în ceea ce trebuia să fie. Noi suntem cei care prin botez am devenit noile temple, în care Isus a intrat să locuiască și să rămână mereu cu noi. Nimic nu sună mai frumos în templu, decât rugăciunea. Celelalte lucruri, dacă s-au instalat în templul din interiorul nostru, trebuie îndepărtate, căci sunetul rugăciunii nu trebuie să găsească drept piedică nici egoismul, nici disprețul, nici disperarea, nici descurajarea. Sunetul rugăciunii totdeauna își găsește loc în inima aceluia care se află liber de patimi, liber de tot ceea ce poate îngenunchea spiritul uman. Isus, scoțând din templu cele care nu trebuiau să fie în templu, rămâne pentru noi același Mântuitor. Poate să arunce, să scoată afară din noi tot ceea ce ne împiedică în drumul nostru de mântuire, căci acest lucru îl dorim cu toții: mântuirea. Iar rugăciunea, ca lecție ce se dă în familie și în marea familie a Bisericii, este un mijloc de mântuire. Cine se roagă, se mântuiește, cine nu se roagă, putem spune că se osândește. Acesta este adevărul, cu acest adevăr ne judecăm, acest adevăr îl învățăm și îl trăim. Cine se roagă, se mântuiește. De aceea, în Biserică prima voce rămâne vocea rugăciunii, căci Biserica este purtătoare de mântuire. Ea se roagă și prin Cristos mântuiește. Timpul postului, prin rugăciunile oficiale ale Bisericii, prin practicile de pietate, prin Calea sfintei cruci, ne amintește același lucru: rugându-te, mergi alături de Cristos spre mântuire. Rugăciunea zilei, din această a 3-a duminică a postului, face referire la un cuvânt din predica de pe munte, unde este apreciată rugăciunea, unde sunt apreciate postul, pomana, căci acestea acoperă mulțimea vinovățiilor și a păcatelor noastre. În timpul postului, Biserica ne invită să ne gândim la o realitate prezentă, pe care uneori o putem neglija: vinovăția noastră, păcatele pe care noi le săvârșim. Și ne întrebăm ce este de făcut. Simt eu că în viața mea există greșeli și păcate? Cred eu că Mântuitorul nostru, prin slujirea Bisericii, poate să intervină în viața mea și să o mântuiască? Sunt dispus, printr-o spovadă bună, să-mi pun viața în fața lui Dumnezeu, ca să o primesc înapoi schimbată? Postul, rugăciunea și pomana acoperă mulțime de păcate. Poate că este bine să ne întrebăm cum postim. Știm că putem renunța, de exemplu, la hrana pe care, obișnuit, în fiecare zi, o mâncăm, în sensul de a mânca mai puțin, în anumite momente de a renunța, de a lăsa, chiar dacă suntem ispitiți să mâncăm mai mult. Dacă îți place să stai mult timp în fața televizorului, suntem chemați să renunțăm, astăzi un pic, mâine un pic, și cât durează postul să lăsăm la o parte imaginea televizorului, căutând altceva; intrând într-un gând de rugăciune, spune un "Tatăl nostru" ca să ai putere să lași televizorul, să renunți la altceva și gândește-te că toate acestea sunt momente de iertare și de acoperire a păcatului propriu. Un alt mijloc, recomandat de Mântuitorul, este pomana, ajutorul dat celuilalt, lăsând nu numai ceea ce este în plus, dar chiar din necesarul tău, ca să dai celui nevoiaș, celui care duce lipsă. Și pomana nu se referă doar la bunurile materiale, ci și la viața spirituală a celuilalt. Să-ți faci pomană cu cineva, dându-i un sfat bun; să-l atenționezi, să-l ierți, să te străduiești să-l suporți, să-l aștepți să se întoarcă. Postul ne îndeamnă să privim în interiorul nostru, să recunoaștem realitatea noastră așa cum este. Și să nu intrăm în tendința generală de a privi la celălalt, de a-l judeca, de a-l condamna. Nu trebuie să ne uităm la celălalt, să ne gândim cum este, ce spune, ce face, pentru a ne gândi apoi la noi că suntem mai buni. Trebuie să ne uităm la adevărul din noi, la păcatele pe care le săvârșim, pe care noi le cunoaștem, și să intrăm în acest dialog deosebit cu Dumnezeu, așa cum s-au străduit să o facă cei dinaintea noastră, care au mers pe drumul sfințeniei. Dacă fiecare privim la noi înșine, la adevărul nostru, și implorăm iertarea lui Dumnezeu, prin post, rugăciune și pomană, putem să ne înseninăm printr-o spovadă și să-i mulțumim lui Dumnezeu că prin Fiul său, Isus Cristos, ne-a învățat cât de minunată este rugăciunea, că prin ea noi suntem mereu în dialog cu cel Preasfânt; cât de minunată este pomana, căci ea nu micșorează ceea ce avem, ci ne dă mai mult; cât de minunat este postul, căci ne face să ne gândim la realități mai mari, mai înalte decât noi. Și acolo, la înălțime, să-l întâlnim pe Dumnezeu, care ne vrea altfel, ne vrea mai curați. Cât de frumos spune apostolul Paul, adresându-se corintenilor, că poporul din Vechiul Testament a băut deja din apa izvorâtă, din stânca din care avea să vină Cristos. Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Și noi bem deja, prin spovadă, prin post, prin rugăciune și prin pomană, din răsplata pe care o vom primi după mormânt. Să ne ajute Isus, care mereu este prezent în euharistie și în cuvântul său, să apreciem ceea ce Biserica ne recomandă ca exercițiu de purificare, de curățire și de reînnoire în acest timp sfânt al Postului Mare. Lăudat să fie Isus Cristos! 3 aprilie 2018 Pr. Cristian Farcaș [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 3-a din Postul Mare: Anul B [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |