|
Anul B Gen 22,1-2.9-13.15-18; Ps 115; Rom 8,31b-34; Mc 9,2-10 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Este duminica a 2-a din Postul Mare. Duminica trecută am ascultat chemarea lui Isus, lansată la începutul misiunii sale publice în Galileea: "Timpul s-a împlinit și împărăția lui Dumnezeu este aproape! Convertiți-vă și credeți în Evanghelie" (Mc 1,14-15). Astăzi suntem invitați să urcăm cu Isus pe muntele schimbării la față pentru a contempla cu ochii credinței misterul slavei sale. Iubiți credincioși, dragi radioascultători, În decursul secolelor, mulți s-au întrebat: oare cum arăta Isus când era pe pământ? Evangheliile ne dau puține detalii. Niciun evanghelist nu ne spune care era culoarea părului, ce ochi avea, ce înălțime sau cum era înfățișarea lui Isus. Nimeni nu știe exact. Ceva întrevedem când ne uităm pe giulgiu. Acolo descoperim chipul lui Isus: unul senin, ferm. Evanghelia de astăzi vorbește despre schimbarea la față a lui Isus. Într-o zi s-a urcat pe munte și a luat cu el trei dintre ucenici. Și ne spune sfântul Marcu: "I s-a schimbat înfățișarea... Hainele lui au devenit strălucitoare, atât de albe cum niciun albitor de pe pământ nu le putea albi". Iar Matei adaugă: "Fața lui a devenit strălucitoare ca soarele și hainele lui albe ca lumina". Cei trei ucenici l-au văzut apoi vorbind cu Moise și Ilie care îi apăruseră în slavă și au rămas impresionați. Petru a spus: "Doamne, ce bine ne este nouă aici". După mai mulți ani, sfântul Ioan, într-una dintre scrisorile sale, avea să spună: "Ceea ce am văzut cu ochii noștri, ce am privit, ceea ce mâinile noastre au pipăit aceea vă vestim și vouă". Ce a văzut Ioan cu ochii lui? Desigur, și chipul, fața Mântuitorului. O față frumoasă. Pe de altă parte, în acest timp al Postului Mare descoperim un alt chip al lui Isus. Să ne amintim de stațiunea a 6-a de la Calea sfintei cruci: "Veronica șterge fața lui Isus cu o mahramă". Cum era chipul Mântuitorului? De ce avea nevoie de mahramă? Fața lui era acoperită de sudoare, de praf, de scuipatul soldaților, de sângele care curgea de la rănile provocate de coroana de spini. Chipul lui acum era de nerecunoscut. Unul dintre profeți din Vechiul Testament, cu șapte sute de ani înainte de a se întâmpla, notează: "Nu avea nici frumusețe, nici strălucire, ca să atragă privirile, și înfățișarea lui nu avea nimic care să ne placă. Disprețuit și părăsit de oameni, om al durerii, obișnuit cu suferința, era atât de disprețuit, că îți întorceai fața de la el, iar noi nu l-am luat în seamă" (Is 53,2-3). Cineva l-a luat totuși în seamă: o femeie cu numele de Veronica. A făcut un gest de iubire, de compătimire, de mare noblețe sufletească și de mare curaj. Ea se hotărăște să părăsească mulțimea, face un pas în față și se întreabă: oare cea aș putea să fac în aceste momente? Și nu găsește nimic mai potrivit decât să șteargă fața Mântuitorului cu mahrama ei, s-o elibereze de praf, de sânge și de sudoare. Iar Mântuitorul își întipărește chipul pe mahramă. Fața lui Isus fusese sărutată de Iuda, pălmuită de servitorul marelui preot, scuipată și pălmuită de soldați, plină de sânge și sudoare, desfigurată de păcatele oamenilor. Dar e o față plină de iubire și compătimire. Ei bine, în Postul Mare descoperim acest chip al Mântuitorului. De ce duminica de azi ne arată chipul plin de frumusețe, de slavă? Prin această evanghelie vedem finalul Postului, învierea. Episodul de pe Muntele Tabor are menirea să ne spună că pentru a ajunge la înviere trebuie să trecem prin cruce. Ucenicii înșiși au fost întăriți ca să suporte ceea ce avea să urmeze. Sfântul Leon cel Mare spunea că "principalul scop al schimbării la față a fost acela de a smulge din inima ucenicilor scandalul crucii" (Sermones 51,3). Pentru apostoli aveau să urmeze momente grele, aveau să-l vadă pe Mântuitorul lor batjocorit, scuipat, răstignit pe cruce. Tocmai clipele acelea petrecute pe munte erau menite să-i întărească, să le dea curaj, să-i pregătească pentru momentul crucii. Schimbarea la față este în legătură cu patima și învierea. Peste câteva săptămâni, Isus îi va lua din nou cu el tot pe acești trei prieteni (Petru, Iacob și Ioan), în Grădina Ghetsemani (Mt 26,37; Mc 14,33). Această față a lui Isus pe care o văd strălucind de glorie, o vor vedea atunci în șiroaie de sudoare și sânge (Lc 22,44), apoi pălmuită (Lc 22,63), apoi acoperită de scuipat (Mt 27,30). Isus le dă astfel, dinainte, o experiență a slavei sale viitoare, pentru a încerca să-i ferească de a se scandaliza de nimicirea lui. Ei trăiesc trei experiențe excepționale care-i fac să devină susținători ai credinței celorlalți. Petru este un "martor". Mai târziu el va scrie: "Acestea nu sunt povești inventate..., noi l-am văzut în toată strălucirea lui, când eram cu el pe muntele cel sfânt" (2Pt 1,16-18). Vederea slavei dă tărie în încercări. Rugăciunea Liturghiei de după împărtășanie se termină cu aceste cuvinte: "Îți aducem mulțumire, pentru că, încă de pe pământ, ne faci părtași de bucuriile cerești...". Postul Mare are ca țintă nu doar ziua Paștelui, ci vrea să ne pregătească treptat, spre a fi bine pregătiți pentru "Paștele veșnic". Astfel, Postul Mare îl înalță pe om la așteptarea întâlnirii finale cu Dumnezeu. Schimbarea la față devine anunț al învierii și al slavei viitoare: pentru Cristos și pentru noi. Între paginile martiriului scrise în Anglia catolică, cu peste trei sute de ani în urmă, a rămas celebru gestul unui țesător, pe nume Wrenne Roger. S-a urcat curajos pe eșafod și cu funia în jurul gâtului a fost aruncat în gol, dar funia s-a rupt și a căzut viu pe pământ. Judecătorul a profitat: "Mai ai încă timp, leapădă-te de credința Romei". Dar Roger i-a răspuns cu toată simplitatea: "Sunt același ca înainte. Nu mi-am schimbat părerea". Călăului, care-l privea uimit, îi spuse: "Dacă ai fi văzut și tu ceea ce Dumnezeu m-a făcut să văd, te-ai grăbi asemenea mie să mori". Este o legătură strânsă între schimbarea la față și patimă. Se poate înfrunta patima cea mai cruntă când se întrevede slava schimbării în paradis. Biserica a început Postul Mare în Miercurea Cenușii, amintindu-ne destinul nostru: "Adu-ți aminte, omule, că din pământ ești și în pământ te vei întoarce". Însă schimbarea la față ne oferă o altă perspectivă: reduși la țărână, noi trecem în Dumnezeu. Credința în Isus este de un optimism fantastic. Noi mergem către Dumnezeu! Chipul lui Isus. O față plină de slavă, dar și un chip acoperit. Să ne gândim la acea femeie care a îndepărtat praful și sângele, a șters lacrimile și a apărut chipul Mântuitorului. În secolele 17-19 au apărut diferite asociații sau confraternități ale sfintei fețe a lui Isus, având două scopuri: a. să ispășească păcatele, insultele, înjurăturile cu care oamenii continuă să desfigureze fața dumnezeiască a lui Isus; b. să șteargă prin fapte de caritate lacrimile, sudoarea, sângele lui Isus de pe fața celor săraci, bolnavi și suferinzi pornind de la cuvintele lui Isus: "Tot ce ați făcut pentru acești frați ai mei în suferință, mie mi-ați făcut". În cadrul unei asociații de acest fel au activat Louis și Zelia, părinții sfintei Tereza a Pruncului Isus și Sfintei Fețe. În casa lor se practica evlavia către sfânta față. Tereza a compus o rugăciune: "O, chip mai frumos decât crinii și decât trandafirii de primăvară, tu nu ești ascuns ochilor noștri! Lacrimile care acopereau privirea ta divină ne apar ca niște diamante prețioase pe care vrem să le culegem pentru a câștiga, cu valoarea lor infinită, sufletele fraților noștri". "Fața ta, Doamne, e patria mea" - obișnuia Tereza să spună. O congregație asemănătoare există la Măgura, județul Bacău: Surorile Benedictine Reparatoare ale Sfintei Fețe a Domnului Nostru Isus Cristos - Măgura. Schimbarea la față ne invită să ne gândim la oamenii care nu mai au chip: l-au acoperit ei sau alții de praf, de sudoare, l-au schimonosit prin băutură, egoism, răzbunare, cruzime... Să ne apropiem de chipul fratelui nostru... Să ne oprim în fața nenorocirii cuiva, să-i înțelegem drama și să încercăm să-l ajutăm... Isus și-a pus fața însângerată peste fața noastră, pentru ca fața noastră să fie vindecată, să-și recapete frumusețea, strălucirea. Exact ce scrie profetul Isaia: "El era străpuns pentru păcatele noastre, zdrobit pentru fărădelegile noastre... Prin rănile lui noi am fost vindecați" (Is 53,5). Mama a venit de la biserică după ce s-a spovedit. Un surâs îi lumina chipul, iar micuțul care observă această schimbare se lipește de mama și o întrebă: "Ce s-a întâmplat, mamă? De ce ești atât de bucuroasă?" Mama, văzând oportunitatea unei cateheze, îi explică: "Păi, să vezi, scumpule, tocmai m-am spovedit și de fiecare dată când cineva se spovedește Dumnezeu îl iartă, iar acest lucru îi provoacă o atât de mare bucurie încât și chipul i se schimbă". "Bine, mamă! Dar de ce nu te spovedești mai des?" Postul Mare este timpul în care trebuie să privim și chipul lui Dumnezeu din noi înșine. Să spălăm cu lacrimi de pocăință praful, murdăria păcatelor care s-a depus pe el. Să-l facem cât mai curat, cât mai frumos, și mai strălucitor prin post, fapte de caritate, rugăciune, prin participarea la sfânta Liturghie, prin primirea sfintelor sacramente, în special prin spovadă și Euharistie. Iubiți credincioși, dragi radioascultători, În evanghelia de azi există un verset care spune: "Dintr-o dată, (ucenicii) privind în jurul lor, n-au mai văzut pe nimeni decât pe Isus singur cu ei". Ar trebui să ne asigurăm că ochii noștri sunt îndreptați spre Mântuitorul, spre chipul lui. Dacă descoperim că privirea noastră este îndreptată mai mult spre televizor, spre fața actorilor, a vedetelor, a politicii, a sportului, a lucrurilor acestei lumi - ar trebui s-o mutăm de acolo. Un călugăr portughez a vrut să-l picteze pe Isus. Voia să facă o icoană care să redea cât mai mult chipul Mântuitorului. Tot s-a gândit cum să procedeze. S-a dus prin lumea întreagă să-i întrebe pe oameni: cum îl văd ei pe Isus Cristos? S-a întâlnit cu un om și a văzut o trăsătură a feței lui. A văzut că e bun cu ceilalți și a zugrăvit această trăsătură pe icoană. L-a văzut pe un altul că e foarte deschis, ajută pe toată lumea, și a zugrăvit trăsătura aceea. L-a văzut pe unul care știe să asculte la necazul celuilalt și a pus urechea aceea ascultătoare la Isus din icoană. A găsit pe cineva care cânta și vorbea așa de frumos despre Mântuitorul încât i-a zugrăvit gura acelui om. A văzut niște ochi înroșiți de lacrimi care plângeau pentru necazul altcuiva și i-a pictat pe aceia. S-a întâlnit cu niște oameni care ieșeau de la Liturghie. Unii dintre ei erau bucuroși și senini după ce se rugaseră și se împărtășiseră. Seninătatea aceea a pictat-o în tabloul său. Din sutele de oameni pe care i-a întâlnit, din fiecare a găsit ceva frumos și l-a pictat pe Isus. A ieșit o icoană impresionantă. Episcopul, văzând-o, a spus: "Extraordinar! Ce model ai avut?" El a răspuns: "O, dar l-am văzut pe Isus în atâția oameni!". Să vrem să fim oamenii aceștia... Astăzi, când împreună cu ucenicii privim cu ochii credinței fața Mântuitorului, o descoperim strălucitoare, frumoasă. Am vrea să semănăm cu fața lui Isus. "Ridică-te, Dumnezeul oștirilor! - este notat în Psalmul 80 - Fă să strălucească fața ta peste noi și vom fi mântuiți!" (Ps 80,3). 25 februarie 2018 Pr. Cornel Cadar [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 2-a din Postul Mare: Anul B [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |