Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul B
Duminica 1 din Postul Mare

Gen 9,8-15; Ps 24; 1Pt 3,18-22; Mc 1,12-15

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Începem Postul Mare cu această primă duminică. Timpul postului se deschide cu semnul splendid al curcubeului, care se întinde între cer și pământ și vestește legământul dintre Dumnezeu și oameni și cu orice ființă vie, așa cum am auzit în prima lectură de la această Sfântă Liturghie. Dumnezeu își arată adevărata sa față și se prezintă ca Domn, iubitor de viață, care nu vrea moartea fiilor săi, dar ca ei să trăiască și să ajungă la fericire.

Conștient de limitele sale și de uitarea sa cronică, omul, cu glasul psalmistului, de două ori, cere lui Dumnezeu să-și amintească de milostivirea sa, în timp ce, pe de altă parte, îl roagă pe Domnul să-l învețe căile sale și să-i arate cărările sale. Această cerere, prezentată cu umilință sinceră, este primită de Dumnezeu, care-l trimite în lume pe Fiul său, pentru a-i învăța pe oameni calea dreptății care duce la mântuire.

Astfel, evanghelia de azi ni-l prezintă pe Isus în timp ce este condus de Duhul Sfânt în pustiu pentru a fi ispitit. Isus este în pustiu, în singurătate totală, și Diavolul încearcă să schimbe planul său și să-l pună în dificultate. Cererea este clară, dar Isus nu cedează, el este gata să parcurgă drumul vieții, acceptând suferința, crucea, fără să facă vreun compromis.

Relatarea evanghelistului Marcu este esențială, dar în scurtimea ei extremă evanghelia ne oferă puncte interesante pentru reflecția noastră. În evanghelia de astăzi nu găsim descrierea celor trei ispitiri, așa cum face evanghelistul Matei sau evanghelistul Luca. Dar faptul că Isus este ispitit în pustiu, prevestește că toată viața sa a fost o continuă luptă împotriva ispitelor și a curselor insidioase ale celui rău.

Fiecare frază din evanghelia de astăzi are o mare semnificație pentru drumul de convertire pe care noi abia am pornit odată cu Miercurea Cenușii. Spune evanghelistul: "Duhul Sfânt l-a dus pe Isus în pustiu". Ne uimește, fără îndoială, faptul că Duhul Sfânt îl conduce pe Isus în pustiu, dar, în același timp, ne amintește că toată viața lui Isus este sub călăuza specială a Duhului. El s-a făcut unul dintre noi prin lucrarea Duhului Sfânt, atunci când îngerul spune Preacuratei Fecioare Maria că prin puterea Duhului Sfânt va zămisli. Și acest lucru îl duce să împărtășească cu oamenii experiența amară a ispitei, care ne descoperă nouă, oamenilor, slăbiciunea noastră, ușurătatea cu care ne lăsăm amăgiți de minciunile și de cursele Satanei.

Isus tocmai a primit botezul la Iordan, unde Duhul Sfânt s-a așezat deasupra lui și care descoperă că el este cel în care Tatăl își află toată plăcerea, toată bucuria.

Evanghelistul subliniază că Isus a rămas în pustiu timp de patruzeci de zile, o aluzie la cei patruzeci de ani petrecuți de poporul lui Dumnezeu în pustiu, unde, în continuu, a dat ascultare mai degrabă ispitelor de a nu asculta de glasul lui Dumnezeu și de a se îndepărta de la ascultarea față de poruncile sale. Și, în același timp, popor care l-a ispitit pe Dumnezeu sfidând legământul său.

Isus nu caută ispita, dar o acceptă și îi răspunde ca Fiu al lui Dumnezeu. Ispititorul este prezentat de Marcu cu numele său: Satana. Astfel, în evanghelia de astăzi, ne aflăm în fața lui Isus și a Satanei. Numele, de obicei, descoperă identitatea celui care îl poartă și ne ajută să înțelegem în fața cui ne găsim, pentru a ne putea orienta mai bine. Satana, prin definiție, este cel care acuză, în timp ce Isus este cel care îndreptățește și se face avocatul nostru la Tatăl. Satana este cel care dezbină, este principele discordiei, în timp ce Isus este cel care unește și face ca oamenii să se apropie unii de alții, să facă din noi un singur trup. Satana este adversarul, cel care se opune totdeauna împotriva noastră și ațâță pe unii împotriva altora, în timp ce Isus este cel care ne numește pe noi prieteni și frați, făcându-ne să ne recunoaștem cu toții ca fii ai aceluiași Tată. Satana este cel care provoacă moartea, în timp ce Isus este cel care ne dăruiește viața - și o dăruiește din belșug. Satana este cel care se simte antagonistul lui Dumnezeu și ni-l prezintă pe Dumnezeu ca un rival, gelos de măreția noastră, de puterile noastre, în timp ce Isus este cel care ne face să-l recunoaștem pe Dumnezeu drept Tatăl nostru, doritor să împărtășească cu fiii săi puterea și slava sa, pentru a-i face tot mai asemănători cu ei. Satana este cel care vrea să cumpere inima oamenilor, vorbindu-i cu vrăjile puterii, ale bogăției, ale plăcerii, ale aparenței și ale unei pseudo-atotputernicii, care este neînfrânare, în timp ce Isus vrea să-i atragă pe oameni cu puterea iubirii sale și a dăruirii totale a vieții sale pentru noi. Cui vrem să dăm ascultare?

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Pustiul nu este numai locul aridității, uscăciunii și al ispitei, dar este locul tăcerii și al căutării esențialului pentru viață, unde reușim să deosebim ceea ce este necesar de ceea ce este superfluu, ceea ce contează cu adevărat de ceea ce ne putem lipsi cu ușurință, locul unde putem să ascultăm mai bine glasul lui Dumnezeu, să descoperim voința Tatălui. Pustiul ne oferă ocazia de a ne regăsi pe noi înșine, care suntem deseori distrați, împrăștiați din cauza ocupațiilor multiple, din cauza diferitelor interese sau suntem amețiți de multele provocări, zgomote și confuzia care domină în zilele noastre.

Evanghelistul Marcu ne informează că acolo, în pustiu, Isus stătea cu animalele sălbatice și că îngerii îl slujeau. Desigur, în singurătatea munților din Iudeea hoinăreau probabil lupii, se auzea urletul șacalilor, se târau șerpi veninoși. Aceste animale sunt evocate pentru a construi un cadru nu atât geografic, dar mai curând simbolic: lupii, șacalii, șerpii, care întind mereu curse, ne pun în pericol - păcatele. Un lucru cert este că Isus trăia în mijlocul lor în deplină armonie. Cu această imagine grandioasă, evanghelistul Marcu ne sugerează că în Isus creația își regăsește armonia sa originară și omul nu trebuie să se mai teamă de animalele sălbatice, așa cum nici animalele nu trebuie să se teamă de om, pentru că toate ființele vii au fost împăcate între ele. În plus, este descoperită demnitatea originară a lui Isus, întrucât îngerii, slujitorii lui Dumnezeu, care de obicei sunt trimiși pentru a ajuta, pentru a călăuzi, pentru a lumina și ocroti pe oameni, acum își află bucuria lor în a-l sluji pe Isus, ca drept stăpân al lor. Tatăl îi trimite pe îngerii săi să-i slujească Fiului, care s-a făcut ascultător față de voința sa.

Și nouă, Dumnezeu ne trimite îngeri, uneori chiar cu față omenească, pentru a ne călăuzi, pentru a ne încuraja, pentru a ne lumina și pentru a ne mângâia. Ne dăm seama de aceste intervenții speciale ale lui Dumnezeu? Poate timpul Postului Mare ne ajută să-i descoperim și pe acești îngeri.

Isus se întoarce în pustiu cu deplina conștiință de a duce înainte misiunea pe care Tatăl i-a încredințat-o. Așteaptă doar semnalul. Arestarea lui Ioan Botezătorul marchează pentru Isus calea liberă pentru misiunea sa. Dacă glasul înainte mergătorului este redus la tăcere, acum începe să vorbească însuși Cuvântul, care se pune în mișcare pentru a proclama evanghelia lui Dumnezeu, vestea cea bună, pe care Dumnezeu vrea să o comunice tuturor oamenilor.

Câte vestiri extraordinare, care sună ca niște trâmbițe puternice pentru a-i trezi pe oameni din lâncezeala și din toropeala lor, pentru a le aminti că timpul s-a împlinit, împărăția lui Dumnezeu este de acum la îndemâna tuturor. Însăși prezența lui Isus aduce cu sine împărăția lui Dumnezeu, care nu este altceva, care trebuie căutat sau așteptat să vină, dar care este deja prezentă aici, ca o realitate pe care nu o mai putem amâna. Acum și aici, această împărăție este răspunsul nostru. Prin chemarea lui Isus "Convertiți-vă și credeți în evanghelie", "Timpul s-a împlinit", "Împărăția lui Dumnezeu este aproape" primim parcă indicațiile esențiale pentru a nu pierde această ocazie și pentru a putea intra în logica împărăției sale. Condiția: să ne convertim și să credem în vestea cea bună, în evanghelie.

Timpul s-a împlinit! Să nu așteptăm minuni, să nu așteptăm alte anunțuri din partea lui Dumnezeu. Dumnezeu deja ne-a dat maximum dăruindu-l pe Fiul său. Să nu trăim într-o așteptare sterilă a unui mâine care va fi totdeauna ca astăzi, dacă nu ne hotărâm să ne reînnoim viața. Să nu amânăm deciziile de credință. Timpul s-a împlinit și pentru noi. Împărăția lui Dumnezeu este în mijlocul nostru, este aici, în mijlocul nostru, și așteaptă răspunsul nostru.

La începutul Postului Mare ne este lansat acest mesaj a cărui urgență nu o putem ignora. Vrem să lăsăm să treacă deasupra noastră ca o simplă știre, ca o simplă informație, între atâtea altele, sau vrem să-l primim ca timp de har și de mântuire?

De câteva zile am intrat în Postul Mare. De câți ani parcurgem drumul Postului Mare? Ce s-a schimbat în viața noastră? Mai are vreo importanță pentru noi Postul Mare? În fiecare an, în această perioadă, Biserica ne pregătește ca să celebrăm solemn sărbătorile pascale. În fiecare an Biserica lansează un apel tuturor celor botezați. Care este semnificația acestui apel pentru noi? Despre ce este vorba? Ritmul vieții noastre cotidiene, uneori este sufocant, frenetic. Riscăm să fim victime ale unei aritmii spirituale și, dacă nu suntem atenți, există pericolul de asfixiere sau de sufocare spirituală. Biserica ne invită în Postul Mare să ne oprim, să reflectăm, să respirăm. Obișnuințele, viața de fiecare zi cu preocupările sale, apasă asupra existențelor noastre. Acestea sunt prezente uneori cu multă violență. Și atunci, poate nu ar strica și pentru noi să căutăm un pic de pustiu în timpul acesta al Postului Mare. De ce? Pentru că pustiul este unul din acele bunuri de care omul nu se poate lipsi, dacă vrea să rămână om. Spunea un scriitor italian, un gânditor foarte profund: "Astăzi am pierdut obișnuința tăcerii, pentru că ne este teamă să ne confruntăm cu adevărul. Așa nu putem crește. Suntem condamnați la mediocritate".

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Este Postul Mare. De ce să nu căutăm și să găsim și noi mai mult timp pentru a ne hrăni din tăcere, prin ascultarea cuvântului lui Dumnezeu, din adorație, din dialog cu Tatăl?

Un preot italian, Carlo Carretto, care a făcut experiența pustiului, scria în anul 1954: "Mă duc în pustiu pentru a mă dezintoxica de o viață în care nu-l mai găsesc pe Dumnezeu". Și în cartea sa, Scrisori din deșert, povestește că acolo în pustiu a regăsit forța de a privi stelele, cerul, soarele, un apus de soare, mișcarea nisipului, o floare. A regăsit sintonia cu mesajul lucrurilor, care este glas al lui Dumnezeu, mai ales a regăsit pacea cu sine însuși, redescoperind prezența lui Dumnezeu.

Și atunci ne întrebăm, trebuie să mergem și noi în Sahara? Nu este posibil și nici Dumnezeu nu vrea acest lucru de la noi. Trebuie să ne procurăm momente de tăcere în casele noastre, împreună cu cei din casă sau singuri, pentru a deveni mai atenți la prezența lui Dumnezeu. Orice viață trece prin pustiul pe care Isus însuși a voit să-l cunoască. Pustiul este școala vieții, este drumul spre bucuria adevărată, este o trecere obligatorie pentru a ne opri, pentru a face tăcere în interiorul nostru, pentru a asculta, pentru a întâlni și pentru a da loc lui Dumnezeu. De multe ori, a accepta acest pustiu în viața noastră este o dovadă de curaj, o luptă din care izvorăsc roadele convertirii adevărate. Și să nu uităm de chemarea acceptată de noi în Miercurea Cenușii: convertiți-vă și credeți în evanghelie! Amin.

18 februarie 2018

Ep. Aurel Percă


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
409 accesari.


Alte predici pentru Duminica 1-a din Postul Mare:

Anul B
1 martie 2009 - Ep. Aurel Percă
26 februarie 2012 - Ep. Aurel Percă
22 februarie 2015 - Pr. Daniel Iacobuț

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat