Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul B
Botezul Domnului

Is 55,1-11; Ps Is 12; 1In 5,1-9; Mc 1,7-11

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Cu sărbătoarea Botezul Domnului încheiem timpul liturgic al Crăciunului, timp în care am celebrat manifestările sau epifaniile Domnului. Născut de Maria la Betleem, Isus s-a arătat păstorilor ca Mântuitorul și Domnul. Apoi, prezentat la templu, s-a arătat săracilor lui Israel care îl așteptau pe Mesia. În sfârșit, la vizita magilor, s-a arătat tuturor neamurilor pământului ca rege al iudeilor. Astăzi, botezat în apele Iordanului, Isus se arată ca Fiul iubit al lui Dumnezeu.

Întrucât cu această sărbătoare începe și timpul liturgic numit "Timpul de peste an", în care îl vom urma pe Isus în activitatea sa publică, vă invit în clipele următoare să medităm mai adânc la semnificația pe care o are botezul pentru Isus, dar și pentru noi, care suntem botezați în numele său.

Să observăm mai întâi că pericopa din evanghelia după Marcu, pe care am proclamat-o astăzi, începe cu anunțul pe care-l face Ioan Botezătorul despre imediata intrare în scenă a lui Isus: "Vine după mine cel care este mai puternic decât mine". Această vestire trebuie să fi fost, pentru cei care-l urmau pe Ioan Botezătorul, în același timp, și surprinzătoare și scandaloasă. De ce? Printre cei care îl urmează ca discipol pe Ioan Botezătorul, se află unul care este mai puternic decât el, Maestrul, Profetul. Mai mult, raportul dintre Ioan și acesta, care vine, nu poate fi comparat nici măcar cu acela dintre un sclav și stăpânul său, căruia sclavul era obligat să-i dezlege cureaua încălțămintei. Apoi, Ioan Botezătorul recunoaște și anunță o diferență, mai ales cât privește misiunea pe care o au ei de îndeplinit. El îi botează cu apă pe cei care-și mărturisesc propriile păcate și se arată dispuși să se convertească. Isus, în schimb, îi va boteza cu Duhul Sfânt, cu puterea însăși a lui Dumnezeu, inaugurând astfel timpurile definitive ale mântuirii, mântuire care se va realiza prin revărsarea Duhului Sfânt asupra întregii omeniri.

Să vedem un al doilea aspect. Isus, din Nazaretul Galileii, apare ca Mesia, adică uns cu Duhul Sfânt, nu cu o ungere omenească. Dar să fim atenți la modul în care vine la apele Iordanului. Fiind Cristos, Fiul lui Dumnezeu, ne-am fi așteptat la o venire plină de glorie, la o manifestare care să se impună. În schimb, avem în fața ochilor o scenă din care nu iese nimic divin în evidență; un șir lung de bărbați și femei, care își mărturiseau păcatele, și nevoia de purificare și de iertare din partea lui Dumnezeu. Între aceștia, stă la rând și Isus. Ce înseamnă aceasta? El, care este fără păcat, se face solidar cu cei care se află într-o stare de contradicție cu Dumnezeu și cu voința sa. Nu vrea să se deosebească de ei, punând în evidență ca diferență propria sfințenie. Fără să recurgă la exhibiții, fără să-și asume un rol de protagonist, Isus îi cere lui Ioan să fie botezat în apele Iordanului, ca toți ceilalți penitenți. Însă, pentru Isus, botezul primit nu înseamnă purificarea de păcate, ci începutul unei misiuni precise de comuniune cu cei din urmă, cu păcătoșii publici; o solidaritate care merge până acolo, că nu se rușinează să-i numească pe aceștia frați.

Isus, al cărui nume înseamnă "Domnul mântuiește", era cunoscut după originea sa din Nazaret, satul familiei sale și al copilăriei sale, un loc necunoscut în tot Vechiul Testament. Acest sat, aparent banal, oferă o singularitate care-i conferă întreaga importanță. Numele său vine de la cuvântul evreiesc nețer, care înseamnă lăstar, mlădiță. Nazara sau Nazaret înseamnă micul lăstar. El a fost fondat de un clan familial, nazoreeni, care se pretindeau mlădițe ale lui Iese, din Betleem, tatăl lui David. Acest clan venit din Babilon, s-a instalat aici probabil spre sfârșitul secolului al II-lea, î.d.Cr. Clanul era convins că din sânul său se va naște, mai devreme sau mai târziu, un mesia regal, suveran davidic, triumfător, care va domni peste Israel, eliberat în sfârșit de ocupanții săi străini. Acest clan își atribuia profeția mesianică a lui Isaia, "o mlădiță va ieși din rădăcina lui Iese, un lăstar va da din rădăcinile sale".

Isus va numit, așadar, nazarinean, cel din Nazaret, profetul din Nazaret. Dar, Isus din Nazaret este un nume uman, foarte uman, și poate pentru aceasta, în ultimul secol, în cadrul spiritualității creștine, și nu numai, se bucucră de o atenție privilegiată, în comparație cu alte titluri și desemnări ale sale. Aceasta nu înseamnă o nerecunoaștere a dumnezeirii sale, ci răspunde la nevoia de a afirma umanitatea sa, care este, în primul rând, solidaritate cu noi, oamenii.

Să observăm și un al treilea aspect. Isus a fost anunțat de Ioan ca unul care botează. Dar iată că acum el este botezat, scufundat în apa Iordanului de către Ioan. Ce înseamnă aceasta? Faptul că Ioan îl scufundă pe Isus în apa Iordanului este ca și cum Isus este scufundat în moarte, înecat, și apoi ridicat din apele morții. Astfel, Isus coboară, atinge adâncul, ultimul loc, care nu-i va fi luat. Această coborâre are și o corespondență geografică, în locul unde se presupune că a avut loc botezul lui Isus. Acest loc ar putea fi Bet-Araba, același loc al Iordanului pe unde Iosue a condus poporul în țara promisă. Potrivit geologilor, acesta ar fi locul cel mai de jos al pământului, 400 de metri sub nivelul mării. De la această adâncime, Isus se ridică din apele Iordanului, pentru a lua asupra sa omenirea întreagă, cosmosul întreg, după cum se exprimă sfântul Grigore de Nazianz.

Este adevărat, această primă manifestare publică a lui Isus, le-a părut puțin scandaloasă primilor creștini. Ei, care-l proclamau în credință drept Kyrios, Domnul, se temeau că prin acest eveniment, Isus ar fi putut fi perceput ca inferior lui Ioan Botezătorul. De aceea, ulterior, nu se va mai aminti că Ioan l-a scufundat pe Isus. Nu întâmplător, în Evanghelia după Matei, Isus este prezentat ca cel care trebuie să-l convingă pe Botezător să-l boteze, spunând: "Lasă, acum, căci așa se cuvine, ca noi să împlinim toată dreptatea".

În schimb, tocmai în această stare de jos, are loc pentru Isus o manifestare a lui Dumnezeu, o teofanie. În timp ce se ridică din apă, vede cerurile deschise și pe Duhul Sfânt coborând asupra lui ca un porumbel. Vede ceea ce alții nu văd. Primește o revelație, care celorlalți le rămâne ascunsă. Cerurile sunt deschise deasupra lui, Isus are deplină comuniune cu Dumnezeu. Pământul și cerul sunt în comunicare. Este restabilită comuniunea dintre Dumnezeu și omenire, după ce, potrivit tradiției iudaice, cerurile s-au închis odată cu profețiile post-exilice, din secolul al V-lea, înainte de Cristos. Și din acele ceruri deschise, Isus îl vede pe Duhul lui Dumnezeu coborând asupra lui sub forma unui Dumnezeu, Duh care de atâta ori a coborât deasupra profeților, Duh care constituia ungerea slujitorului profet vestit de Isaia. Invocația adresată lui Dumnezeu de atâtea ori de credincioșii lui Israel: "O, dacă ai despica cerurile și ai coborî" este, în sfârșit, ascultată. Aici, această ascultare ne este relatată, în primul rând, prin imaginea zborului dulce și pacific al unui porumbel. Mai mult, tocmai în acea pagină a lui Isaia se citește: "Unde este cel care i-a scos din mare, cu păstorii turmei sale? Unde este cel care a pus în ei Duhul său cel sfânt?". Iată de ce Isus primește Duhul în momentul în care se ridică din ape. Duhul care coboară asupra lui este același Duh care plutea, care clocea, asemenea unui porumbel, peste apele primei creații. Și acum coboară asupra lui Isus, care devine locuință a lui Dumnezeu.

La încercarea de a le arăta evenimentul-acțiune al lui Dumnezeu, prin imaginea porumbelului, se adaugă cuvântul rostit de vocea care vine din cer: "Tu ești Fiul meu cel iubit, în tine mi-am găsit plăcerea". Iată, după ce a văzut, Isus aude o voce care îi spune în primul rând: "Tu ești Fiul meu cel iubit". Este cuvântul care îi revelează lui Isus identitatea sa profundă, cuvânt pe care va trebui să-l interiorizeze în viața sa umană, pentru a corespunde în întregime vocației sale, misiunii sale. Dar, mai înainte de toate, adevărului său. În această declarație a lui Dumnezeu care ajunge la Isus prin Duhul Sfânt, găsim ecoul a numeroase declarații ale lui Dumnezeu, atestate în Scripturile lui Israel: "Tu ești Fiul meu, eu astăzi te-am născut" sau "Eu voi fi pentru el Tată și el îmi va fi Fiu". Această voce indică pacea dictată a lui Dumnezeu față de Isus, și indică faptul că el este Unicul Fiu, Fiul iubit, așa cum era Isac pentru Abraham. Un Fiu, însă, care spre deosebire de Isac, nu va fi scutit de sacrificiu, deoarece, cum va spune Isus, "viticultorii perfizi, văzându-l pe Fiul iubit, nu-l vor cruța, așa cum își dorea Tatăl, ci îl vor ucide și îl vor arunca în afara viei". Isus este, așadar, Fiul iubit în care Tatăl își găsește plăcerea, pentru că este asemenea slujitorului în care el și-a pus Duhul său, slujitorul ales, și, totuși, respins.

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Botezul lui Isus din apele Iordanului, această primă scenă din viața lui Isus, așa cum este prezentată în Evanghelia după Marcu, trebuie să fie pusă în legătură cu botezul ultim și definitiv, pe care Isus îl va primi ca împlinire a misiunii sale. Nu întâmplător, el îi va întreba pe discipolii Iacob și Ioan: "Puteți să vă botezați cu botezul cu care eu sunt botezat?". Isus va trăi scufundarea în apele morții, respingerea și trădarea în pătimirea sa. Moartea pe cruce va fi o nouă epifanie. Isus este răstignit între doi păcătoși, în deplină solidaritate cu noi, oamenii, așa cum a început ministerul său. În momentul în care își dădea duhul pe cruce, cerurile păreau închise. Dar atunci s-a sfâșiat vălul din templu. Cu aceasta, evanghelistul vrea să spună că Sfântul Sfinților, Locul prezenței lui Dumnezeu pe pământ, al dialogului definitiv dintre cer și pământ, este chiar el, Isus. Vălul sfâșiat este semnul că orice ființă umană poate să aibă comuniune cu Dumnezeu prin trupul lui Cristos, trup dătător de duh și de viață.

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

În această sărbătoare a Botezului Domnului, noi, discipolii lui Isus, suntem invitați să considerăm botezul nostru nu doar ca pe un eveniment care marchează începutul vieții noastre creștine, ci ca pe o trăire zilnică, un dinamism care ne cere ca, mergând pe urmele lui Isus, să murim pentru noi înșine și să trăim din Duhul său. Fiecare dintre noi, grație Duhului Sfânt revărsat în inimile noastre, Duh cu care am fost unși și făcuți creștini, adică mesianici, poate să se adreseze lui Dumnezeu spunând: "Abba, Tată!" și să se simtă iubit de el. Și Dumnezeu are un singur și unic cuvânt la gemetele și invocațiile noastre: "Tu ești fiul meu iubit, tu ești fiica mea iubită!". Și acest cuvânt este ancora vieții noastre în apele spumegate ale suferinței și ale morții. El ne susține și ne dă putere să mergem înainte cu speranță, spre împlinirea noastră finală, în împărăția lui Dumnezeu. Amin.

7 ianuarie 2018

Pr. Ștefan Lupu


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
426 accesari.


Alte predici pentru Botezul Domnului:

Anul B
11 ianuarie 2009 - Pr. Ștefan Lupu
8 ianuarie 2012 - Pr. Vasile Petrișor
11 ianuarie 2015 - Ep. Petru Gherghel
10 ianuarie 2021 - Pr. Egidiu Condac

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat