Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul B
Epifania Domnului

Is 60,1-6; Ps 71; Ef 3,2-3a.5-6; Mt 2,1-12

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Celebrăm astăzi marea solemnitate a Epifaniei Domnului. Cuvântul "epifanie" este de origine greacă și înseamnă manifestare, descoperire, strălucire. Dar ce epifanie, ce manifestare a Domnului sărbătorim? Oare Domnul nu și-a făcut apariția deja la Crăciun?

De fapt, există două epifanii ale Domnului. La prima, Domnul s-a dezvăluit celor ce făceau parte din poporul evreu, Iosif, Maria, păstorii de la Betleem. În epifania de astăzi, Cristos se dezvăluie popoarelor păgâne, reprezentate de magii păgâni veniți din răsărit la Betleem.

Cunoaștem destul de bine relatarea sosirii magilor la Ierusalim și apoi la Betleem, am auzit în fragmentul evanghelic de astăzi. Magii erau un grup de astrologi-astronomi, care au fost călăuziți de o stea la pruncul și regele Isus. Oamenii aceștia erau oameni de știință ai vremii lor. Ajunși la Ierusalim, ei îl întreabă pe Irod unde este regele nou născut, "pentru că am venit să-l adorăm".

Această întrebare a lor ne trimite cu gândul tocmai la începuturile omenirii, în grădina Edenului. După ce Adam și Eva au mâncat din pomul oprit, după ce au păcătuit, Dumnezeu îi caută: "Adame, unde ești?". Dorința de a fi autonom, de a nu depinde de Dumnezeu, l-a despărțit pe om de Dumnezeu. Adam și Eva se simt vinovați de păcatul trădării și s-au ascuns printre pomii din grădină. Atunci Dumnezeu vine și pune întrebarea: "Unde ești, omule?". Este întrebarea Creatorului adresată creaturii. "Unde ești?" Atunci Dumnezeu l-a căutat pe om, dar omul nu a vrut să audă de el, s-a ascuns de el. Au obținut autonomia pe care și-au dorit-o, dar ce folos fără binecuvântarea lui Dumnezeu? Omul a crezut că separarea de Dumnezeu îi face bine, și omul s-a ascuns de Dumnezeu. Izolarea de propriul creator pe care omul a ales-o l-a făcut victimă a diavolului, pentru că diavolul găsindu-l singur pe om și fiind vulnerabil, neîmplinit, a profitat, și l-a atras din ce în ce mai mult, înfășurându-l și îndepărtându-l de Dumnezeu.

Noi, oamenii, avem uneori impresii foarte înalte despre noi, ne ajung banii, ne ajunge inteligența noastră, nu mai depindem de Dumnezeu, nu mai este nevoie să mergem la biserică, suntem suficienți, suntem autonomi, "lasă-mă în pace, Doamne". Asta până când Dumnezeu ne lasă puțin singuri. Și atunci ne îngrozim de ce este omul în stare să facă atunci când este singur. Rugăciune fiecăruia dintre noi ar trebui să fie aceasta: "Doamne, nu mă lăsa niciodată singur". Dumnezeu l-a lăsat pe om singur și nu există păcat sub soare, toate crimele, toate ororile, toate nenorocirile pe care nimeni nu și le poate închipui, toate au devenit realitate. Însingurat, cu libertatea pe care și-a dorit-o, care nu i-a adus decât necaz și durere, omul îl caută acum pe Dumnezeu. Prima întrebare din Noul Testament este reversul primei întrebări din Vechiul Testament. Omul își cheltuiește toată inteligența, toată frumusețea, toate resursele, și când începe Noul Testament, nu Dumnezeu, ci de această dată omul, obosit, disperat, întreabă unde este Domnul. Care domn, care rege? Acela care mai înainte v-a căutat și voi ați fugit de el? Nu ați spus că nu mai aveți nevoie de el? Acum oamenii îl caută pe Domnul și întreabă "Unde este regele?". De împăratul acesta avem cu toții nevoie, deoarece el înseamnă vindecare, binecuvântare, pace, înseamnă cerul, nu iad. De aceea oamenii îl caută pe împăratul, pe regele, pe Isus Cristos.

Revenind la figura magilor, evanghelia nu face precizări, nici asupra numelui, nici asupra numărului, nici asupra țărilor de baștină ale magilor. Aflăm doar că au venit de la răsărit, călăuziți de o stea și că au adus pruncului daruri, aur, tămâie și smirnă. Totuși, tradiția, vorbește însă, de trei personaje. Le dă numele: Gașpar, Melchior și Baltazar, și specifică apartenența fiecăruia. Melchior e "al Persiei", Gașpar, "al Indiei", iar Baltazar, "al Arabiei".

În Vechiul Testament există pasaje care anunță profetic pelerinajul de daruri, cu care Orientul îl va întâmpina pe Domnul. De remarcat cu atenție este dubla funcție a celor trei. Sunt deopotrivă regi și magi. Reunesc, așadar, în alcătuirea lor regalitatea, dar și preoția. Sunt stăpânitori de țară, de pământ, dar și reprezentanți ai cerului. Regele conduce, dar conduce ca un trimis, e puternic pentru că e împuternicit de sus.

Darurile aduse de cei trei crai consolidează și ele aceeași structură simbolică: aurul e un atribut al regalității, iar tămâia și smirna invocă oficiul liturgic, adică preoția. Preoția adaugă forței pământești actul slujirii. Iată, aici avem de-a face cu o imagine completă a puterii. Ea trebuie să fie energie lumească, dar și inspirație de sus, căci magii au fost călăuziți de o stea, dar și capacitate de a sluji, adică de a orienta zestrea autorității spre binele comunității. Adăugăm că tămâia reflectă mireasma dulce a funcției liturgice, adică slujitoare, în timp ce smirna include amarul ei, efortul, poticnirile, sacrificiile. Smirna trimite și la asocierea mântuitoare a morții cu învierea.

La vestea nașterii Mântuitorului, privind acum dintr-o altă perspectivă, au existat două reacții contradictorii. Regele Irod nu a văzut decât propriul folos, și decide să înlăture orice ar putea deranja liniștea sa. Irod, care a ucis toți urmașii și posibilii urmași la tronul său, pentru ca să fie sigur că va trăi după adevărul său, așa cum îl ducea capul, fără vreo altă referință, notează evanghelia, s-a tulburat enorm. Câți dintre noi nu se consideră normă de comportament sau reper pentru acțiunile celorlalți? Câți nu cred oare că propriul crez se identifică cu siguranță și cu adevărul ce trebuie impus tuturor? Câți dintre noi nu demonstrăm o autosuficiență, care nu mai lasă loc în viața noastră nici celorlalți și cu atât mai puțin lui Dumnezeu? De câte ori nu refuzăm adevăruri evidente, aflate în conflict cu propriul orgoliu, și de câte ori nu încercăm să mușamalizăm adevărul, asemenea regelui Irod?

A doua reacție, aflată la polul opus, este cea a magilor. Am văzut și am venit. Aici aflăm marea lecție a acestor predicatori anonimi. Nu au stat pe gânduri și au acționat imediat. Dacă ar fi stat pe gânduri să calculeze mai întâi, unul câte unul, pericolele, necunoașterea drumului, nu ar mai fi plecat.

Atâția oameni din lumea întreagă umblă în întuneric, caută lumina dar nu știu unde să o găsească. Pentru a găsi lumina, trebuie cu toții să urmăm o stea. Trebuie să o găsim singuri. Această stea se află în noi și lângă noi. Steaua care ne conduce la Domnul este vocația noastră, chemarea pe care Dumnezeu ne-o dă fiecăruia, rațiunea pentru care existăm fiecare. Vocația noastră poate fi cea de soț sau soție, de mamă sau de tată, de preot sau călugăr. Fiecare avem o stea, fiecare avem o chemare unică de la Dumnezeu. În acest parcurs al magilor din răsărit este simbolizat destinul fiecărui om. Viața noastră este un drum. Iluminați de luminile care luminează drumul pentru a găsi plinătatea adevărului și a iubirii, pe care noi, creștinii, o recunoaștem în Isus Cristos, lumina lumii.

În sărbătoarea Epifaniei, în care amintim manifestarea lui Cristos omenirii prin chipul unui prunc, îi simțim alături de noi pe magi ca înțelepți însoțitori de drum. Exemplul lor ne ajută să ne ridicăm privirea spre stea și să urmăm marile dorințe ale inimii noastre, ne învață să nu ne mulțumim cu o viață mediocră, ci să ne lăsăm mereu fascinați de ceea ce este bun, adevărat și frumos, adică de Dumnezeu, și de el să ascultăm. Amin.

Lăudat să fie Isus Cristos!

6 ianuarie 2018

Pr. Cristian Bîrnat


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
496 accesări.


Alte predici pentru Epifania Domnului:

Anul B
6 ianuarie 2009 - Ep. Aurel Percă
6 ianuarie 2012 - Pr. Alois Farțadi
6 ianuarie 2015 - Pr. Fabian Doboș

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat