Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul B
Neprihănita Zămislire

Gen 3,9-15.20; Ps 97; Ef 1,3-6.11-12; Lc 1,26-38

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Celebrăm astăzi solemnitatea Neprihănitei Zămisliri a Sfintei Fecioare Maria. Este o sărbătoare a Bisericii Catolice, o sărbătoare foarte dragă nouă.

Pentru a înțelege misterul pe care îl celebrăm astăzi, aș dori să evoc istoria sanctuarului de la Lourdes. Bernadeta Soubirous, vizionara de la Lourdes, la data de 15 martie 1858, auzea de pe buzele acelei făpturi cerești, care i s-a arătat, cuvintele "Eu sunt Neprihănita Zămislire". Bernadeta Soubirous era o fată simplă, nu putea să înțeleagă sensul unei astfel de expresii, și s-a străduit să nu uite aceste cuvinte până ce a ajuns și le-a spus parohului. Nu știa că, doar cu patru ani înainte, în 1854, Papa Pius al IX-lea, prin documentul pontifical Inefabilis Deus, proclama dogma Neprihănitei Zămisliri, prin care afirma trei lucruri: în primul rând, că Sfânta Fecioară Maria s-a bucurat de un har și un privilegiu unic; în al doilea rând, că acest privilegiu i-a fost acordat în vederea meritelor lui Cristos; în al treilea rând, privilegiul constă în aceea de a fi fost scutită de păcatul strămoșesc, adică de acea pată cu care ne naștem fiecare dintre noi.

An de an celebrăm solemnitatea Neprihănitei Zămisliri și această solemnitate ne dă ocazia să reflectăm asupra trei lucruri:

În primul rând, asupra condiției noastre păcătoase.

În al doilea rând, ne permite să reflectăm asupra situației, unice, a Sfintei Fecioare Maria.

În al treilea rând, ne permite să reflectăm asupra planului lui Dumnezeu cu privire la Sfânta Fecioară Maria și cu privire la noi.

Mai întâi, sărbătoarea de astăzi ne permite să reflectăm asupra condiției păcătoase a omului. Vă amintiți episodul acela, petrecut pe esplanada templului din Ierusalim, când iudeii i-au adus lui Isus o femeie prinsă în adulter. Și au amintit că Moise ceruse ca astfel de femei să fie ucise cu pietre. Cum a reacționat Isus în fața acestei situații? Isus a spus atunci: "Acela dintre voi care este fără de păcat, să arunce primul cu piatra în ea". Noi credem uneori că Isus a spus "cel dintre voi care este fără păcatul adulterului să arunce primul". Dar Isus nu a spus asta. Cuvântul sau termenul grecesc este anamartetos, care înseamnă simplu "fără de păcat", adică fără atingerea păcatului. Isus i-a invitat atunci să privească în propriile conștiințe și fiecare din cei prezenți acolo, au recunoscut în adâncul ființei lor păcatul, existența păcatului. Și de aceea au plecat cu toții, unul câte unul, începând de la cei mai bătrâni, care adunaseră mai multe păcate în desaga vieții lor.

Noul Testament dă mărturie despre conștiința păcatului în fiecare om și despre condiția păcătoasă a omului. Apostolul Paul, în Scrisoarea către Romani, citează din Psalmi și spune următoarele cuvinte: "Nu este drept nici măcar unul. Nu este nimeni înțelept, toți au rătăcit. Împreună au ajuns niște stricați, nu este nimeni care să facă binele, nu este nici măcar unul". Iar sfântul Ioan le spune creștinilor din comunitatea sa: "Dacă spunem că nu avem păcat, ne înșelăm pe noi înșine, iar adevărul nu este în noi. Dacă spunem că nu am păcătuit, îl facem pe el mincinos" - adică pe Dumnezeu - "iar cuvântul lui nu este în noi".

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

În realitate, noi, oamenii, avem această experiență a păcatului. Și această conștiință a păcătoșeniei omenești merge înapoi prin negura vremurilor până la originile omenirii. Și am auzit azi, la prima lectură, printr-un limbaj plin de simboluri și foarte evocator, cum păcatul și-a găsit loc în viața și-n sufletul primilor oameni. După ce a căzut în păcat, Dumnezeu l-a chemat pe Adam și i-a spus: "Unde ești?". Iar acesta răspunde: "Am auzit glasul tău în grădină și mi-a fost frică, pentru că sunt gol și m-am ascuns". Ce este această goliciune despre care vorbește Adam? Aceasta trebuie înțeleasă în sens duhovnicesc.

O scriere apocrifă, numită Apocalipsul lui Moise, pune pe buzele Evei următoarele cuvinte: "Chiar în acel moment mi s-au deschis ochii și am cunoscut că eram despuiată de dreptatea cu care eram îmbrăcată înainte și am zis plângând: Ce mi-ai făcut? M-ai lipsit de gloria cu care am fost îmbrăcată". Iar Adam, când își dă seama că este gol, îi reproșează Evei: "Femeie rea, ce mi-ai făcut? M-ai lipsit de gloria lui Dumnezeu".

Vedeți ce înseamnă păcatul? Păcatul face din noi niște ființe lipsite de glorie, de frumusețe, de strălucire, de demnitate. Poți să fii o persoană importantă, poți să fii o persoană foarte bogată, poți să fii o persoană foarte cunoscută, cu foarte mulți prieteni, dar dacă tu ești sub stăpânirea păcatului, nu vei avea niciodată glorie, strălucire, frumusețea adevărată și demnitate.

În al doilea rând, sărbătoarea de astăzi ne permite să reflectăm asupra condiției unice a Sfintei Fecioare Maria. Dacă noi toți, toți de aici din biserică, și din afara bisericii, experimentăm păcatul, când vorbim despre Sfânta Fecioară Maria, ne aflăm în fața unei situații unice.

În prima lectură de astăzi, ca urmare a înșelăciunii șarpelui, se profila un conflict, un conflict între bine și rău, o dușmănie între șarpe și femeie, între descendența femeii și descendența șarpelui. Noi considerăm că acea promisiune, despre victoria binelui asupra răului și despre învingerea șarpelui ispititor, s-a realizat în mod eminent în persoana Sfintei Fecioare Maria. Maria, Născătoare de Dumnezeu, a cărei descendență este Isus, Mântuitorul, prin misterul întrupării învinge puterea Satanei, puterea Șarpelui de la începuturi și i se redă omului demnitatea și gloria pe care Dumnezeu a rânduit-o și a gândit-o pentru oameni.

De fapt dogma Neprihănitei Zămisliri se bazează, în principal, pe două lucruri:

Pe un argument biblic, cel din evanghelia de astăzi, unde îngerul o salută pe Maria cu acele cuvinte: "Bucură-te, o, plină de har, Domnul este cu tine". În limba greacă, kecharitomene este o formă gramaticală specială, unde, pentru specialiști, e un participiu perfect pasiv la forma vocativ, care evidențiază o condiție care s-a realizat în trecut, care durează și astăzi și tinde să se păstreze și în viitor. Aceasta nu este sofisticărie biblică. Cei care au scris Biblia erau conștienți de ceea ce scriau și au ales cu mare atenție acest termen, care indică condiția unică a Mariei, prin care se deosebește de unul fiecare dintre noi.

Iar al doilea fundament al dogmei Neprihănitei Zămisliri, se bazează pe o logică teologică. Cristos, care nu a fost atins de realitatea păcatului, se naște dintr-o mamă curată, pură, frumoasă, care nu a cunoscut atingerea păcatului.

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Maria este e ființă unică, iar această unicitate a Mariei a fost surprinsă într-un mod extraordinar de către un filozof - culmea! - un filozof ateu și nihilist. E vorba de Jean Paul Sartre. În primul său text de teatru, intitulat Bariona sau Fiul tunetului, un text compus pentru deținuții din lagăr, care au petrecut Crăciunul acolo în anul 1940, iată cum interpretează Jean Paul Sartre sentimentele Mariei în relația ei cu Fiul ei născut. Spune așa Sartre: "Fecioara este palidă și își privește copilul. Pe chipul ei se poate citi o uimire plină de teamă, care s-a putut vedea doar o singură dată pe un chip omenesc. Și asta pentru că Cristos este Fiul ei, carne din carnea ei și sânge din sângele ei. L-a purtat în pântece timp de nouă luni, i-a oferit sânul ei și laptele ei a devenit sângele lui Dumnezeu. Câteodată, tentația este atât de puternică, încât uită că este Dumnezeu. Îl strânge în brațe și spune: «Copilul meu». Dar apoi rămâne tulburată și se gândește: «Acela este Dumnezeu». Și se simte cuprinsă de o spaimă religioasă în fața acelui Dumnezeu mut, în fața acelui copil care-i inspiră teama. Orice mamă a trăit sentimente asemănătoare față de copilul ei. Are momente în care înțelege, în același timp, că Cristos este Fiul ei, copilul ei, și este Dumnezeu. Îl privește și se gândește: «Acest Dumnezeu este Fiul meu, această carne divină este carnea mea, este făcut din mine, are ochii mei și forma gurii sale este forma gurii mele și îmi seamănă. Este Dumnezeu și îmi seamănă. Nicio femeie nu l-a avut vreodată pe Dumnezeu în acest mod, doar pentru sine, un Dumnezeu copil, care poate fi luat în brațe și acoperit cu sărutări, un Dumnezeu cald, care zâmbește și respiră, un Dumnezeu care poate fi atins și care râde»".

În sfârșit, solemnitatea de astăzi ne permite o reflecție cu privire la planul lui Dumnezeu pentru Maria și pentru noi. Solemnitatea de astăzi ne pune în fața unei imagini ideale: imaginea Mariei. Dar această ființă frumoasă și curată este o imagine a ceea ce Dumnezeu dorește să facă din fiecare dintre noi.

Apostolul Paul ne spune, în a doua lectură de astăzi, și vorbește despre Dumnezeu care ne-a ales în el, adică în Cristos, mai înainte de întemeierea lumii, ca să fim sfinți și neprihăniți înaintea lui. Înțelegeți acum de ce vorbim de Neprihănita Zămislire? Și de ce vorbim de neprihănire ca un gând al lui Dumnezeu pentru unul fiecare dintre noi. Apostolul Paul are un gând care îi este lui foarte drag, gândul despre planul lui Dumnezeu. Orice om este un plan și un proiect unic al lui Dumnezeu. Maria a fost un proiect unic al lui Dumnezeu, iar noi suntem chemați astăzi să contemplăm această imagine atât de minunată, atât de frumoasă.

Aș dori să închei cu cuvintele unui romancier evreu, Sholem Asch, care, adresându-se Mariei, spune aceste cuvinte: "Invocarea numelui tău, Marie, îmi umple sufletul de bucurie, apropierea de tine îmi purifică ființa, pentru că tu ești sfântă, curată".

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Fie ca apropierea de Sfânta Fecioară Maria, prin rugăciune, prin meditația Scripturii, prin lectura cărților sfinte sau prin simpla ascultare a muzicii care contemplă măreția Mamei noastre cerești, să ne purifice ființa interioară, adesea mult prea pătată de răutate, de ură, de minciună și de falsitate. Așa să ne ajute Dumnezeu.

Lăudat să fie Isus Cristos!

8 decembrie 2017

Pr. Iosif Antili


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
536 accesări.


Alte predici pentru Neprihanita Zamislire:

Anul B
8 decembrie 2008 - Pr. Iosif Dorcu
8 decembrie 2011 - Pr. Iosif Iacob
8 decembrie 2014 - Pr. Egidiu Condac
8 decembrie 2020 - Pr. Gabriel-Cătălin Păuleț

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat