Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul B
Trupul și Sângele Domnului. Joia Verde

Ex 24,3-8; Ps 115; Evr 9,11-15; Mc 14,12-16.22-26

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Am început această Sfântă Liturghie a zilei în care Biserica sărbătorește și reînnoiește în mod solemn credința sa în misterul prezenței Mântuitorului în mijlocul nostru în Sfânta Euharistie, cu cuvintele luate din Psalmul 8: "Dumnezeu i-a hrănit cu cel mai bun grâu și i-a săturat cu miere din stâncă". Prezența noastră astăzi în biserică este pentru a recunoaște o mare nevoie de a ne lăsa hrăniți de Dumnezeu cu o hrană specială. Nu este îndestulătoare hrana pe care ne-o procurăm singuri. Aici ne este oferită hrana perfectă, fără preț, sfântă care este însăși trupul său; ne este oferită băutura care poate potoli cu adevărat setea, potirul bucuriei și al mântuirii care este chiar sângele său.

În rugăciunea de la colectă l-am rugat pe Dumnezeu să ne ajute să fim cinstitori ai misterului pe care îl trăim, ai sfintei Euharistii pe care o celebrăm, în așa fel încât, în viața noastră, să ne facem părtași de roadele răscumpărării. Aceasta este menirea omului pe acest pământ: a sta cu adevărat în fața și în prezența lui Dumnezeu; a ne lăsa hrăniți de darul prezenței sale; a-i aduce cinstire și a fi purtători de roade.

În prima sfântă lectură vedem un popor care în prezența Domnului se lasă învățat, se lasă instruit, este în ascultare docilă și se hrănește din cuvântul său. Cu acest popor Dumnezeu nu pregetă să încheie o alianță, o alianță pecetluită cu sângele jertfelor oferite pe altar.

În lectura a doua, autorul Scrisorii către Evrei ne amintește că însuși Cristos, prin propria sa jertfă, realizată odată pentru totdeauna, pătrunde în taina inimii omului spre a-l purifica de păcat și de întinare. Deși jertfa sa este unică, ea continuă să se actualizeze fără încetare, pentru ca cei răscumpărați de sângele său să se bucure de moștenirea veșnică.

Cristos, în sfânta evanghelie, adresându-se apostolilor la ultima cină, la Cina cea de Taină, îi invită să se hrănească neîncetat din pâinea vieții și să bea din potirul mântuirii, care sunt semne ale prezenței sale în mijlocul și în viața oamenilor.

Suntem noi conștienți de măreția acestui mister pe care îl celebrăm?

Această celebrare ne încurajează. Prezența dumneavoastră în jurul sfântului altar precum și trăirile și simțămintele persoanelor vârstnice sau bolnave care ni se alătură cu evlavie, umilință și cu mult dor pe calea undelor, ne prezintă o Biserică vie, o Biserică care crede și se hrănește din misterul lăsat nouă de Cristos, o Biserică care găsește în cuvintele lui Cristos "faceți aceasta în amintirea mea", rațiunea sa de a exista. Astfel, în aceste simple aspecte descoperim Biserica luptătoare care a înțeles și care luptă încă fără încetare ca să înțeleagă că Euharistia a schimbat și continuă să aducă schimbări în viața și istoria omului.

Dar, în viața omului este prezent și un mare risc: acela de a nu prețui și de a nu aprecia persoane, evenimente, experiențe și trăiri ale vieții la adevărata lor valoare. Lumea tot mai superficială și mai artificială în care trăim riscă să ne facă să ne obișnuim prea ușor cu extraordinarul, cu supranaturalul, să îl dezbrăcăm de măreția și profunzimea sa și astfel să nu ne mai miște nimic, să nu ne mai impresioneze misterul.

Euharistia și prezența umilă și simplă a lui Cristos sub speciile pâinii și ale vinului doresc să schimbe acest mers al lucrurilor. Cina cea de Taină și evenimentele care au urmat (patima, moartea și învierea Mântuitorului) au schimbat radical istoria omenirii, au marcat începutul unei noi etape în viața omului - Dumnezeu veșnic este prezent și rămâne împreună cu ai săi pentru totdeauna; un eveniment care este comemorat și reînnoit neîncetat, ori de câte ori pe altar Cristos coboară în Sfintele Taine.

Cristos din sfânta Împărtășanie ne invită să înțelegem și să prețuim caracterul relației dintre Dumnezeu și oameni, dintre Dumnezeu și creatura sa. În viața omului pot exista mulți idoli, mulți Dumnezei falși (și câți nu sunt!?). În timp ce acești idoli, idoli morți, fără de viață nu caută decât să se hrănească înșelând, mințind și nimicind viața omului, Dumnezeul cel viu și adevărat, Dumnezeul nostru dăruiește viața, este izvor de viață și hrănește viața omului. Însă nu toți înțeleg credința și relația cu Dumnezeu întocmai. Nu de puține ori, omul acestor timpuri este sclav al unei vieți care are un caracter comercial, chiar și atunci când este vorba despre suflet. Dacă vreau mult, am obligația de a oferi mult. Dacă vreau puțin, pot dărui puțin. Dacă merg la magazin și vreau o bomboană, îmi sunt de ajuns câțiva bănuți. Dacă vreau un televizor am nevoie de câteva sute sau mii de lei. Aceasta este logica comerțului pe care uneori o găsim și în modul în care omul îl caută pe Dumnezeu.

Darul sfintei Euharistii aduce în viața omului o noutate. Cristos se dăruiește și se oferă omului printr-un act de iubire perfectă, fără a pune condiții. "Luați și mâncați, acesta este trupul meu; luați și beți, acesta este sângele meu". El se jertfește și mi se oferă ca hrană pentru că mă iubește și nu cere nimic în schimb. Dumnezeu mă iubește pentru că mă iubește. "Dumnezeu este iubire" ne spune sfântul Ioan în scrisoarea sa. Aceasta a fost predica lui Isus, aceasta a fost viața lui Isus, aceasta este Euharistia. Iar omul nu are cum și nu poate plăti acest dar. El se poate lăsa pătruns de darul divin sau îl poate refuza. Și câte situații nu întâlnim când multe suflete se închid acestei iubiri sau nu îi pătrund valoarea. Este dureros când întâlnim persoane care la o anumită vârstă trăiesc cu o mare durere în inimă: "Părinte, cât aș vrea ca fii mei, soțul meu sau soția mea, să meargă mai des la biserică și să se apropie de sfintele sacramente". Într-o zi un preot a fost întrebat: "Părinte, este chiar așa de grav, este un păcat de moarte a nu sfinți duminica sau sărbătorile de poruncă, prin participarea la Sfânta Liturghie?". "Este grav nu doar a neglija Liturghia duminicală și primirea sfintelor sacramente, - a spus părintele - ci chiar a-ți pune o asemenea întrebare. A-ți pune această întrebare înseamnă a nu recunoaște privilegiul pe care îl ai de a te hrăni și de a lua putere din slăbiciunea lui Dumnezeu care s-a făcut pâine pe altar pentru noi toți".

Euharistia este darul minunat al lui Dumnezeu oferit omului. Omul nu poate și nu are dreptul de a face din acest act divin de iubire, un act prin care să caute o împlinire a unei obligații față de Dumnezeu. Dumnezeul cel viu oferă viața și nu cere nimic în schimb.

Care sunt urmările primirii acestei noi vieți prin misterul prezenței sale în sfânta Euharistie? Euharistia, ca dar, ne invită să fim și noi responsabili, în ce măsură viața noastră, bunurile noastre și tot ceea ce considerăm că este al nostru, este prea al nostru, devine dar. În ce măsură omul hrănindu-se din Dumnezeu se conformează noii sale identități și se oferă pe sine însuși sau este purtător de Dumnezeu? Trăim pe o planetă care ar putea oferi mijloace și resurse de viață pentru o populație de șase ori mai mare decât numărul actual al populației, și totuși, pe pământ se moare de foame și de sete. Copii și adulți astăzi îndură foame, singurătate, abandon, cu siguranță nu pentru că pământul nostru nu ar putea oferi resursele necesare. Ei sunt victimele pe care omul de azi le oferă idolului egoismului, al câștigului și al bunăstării.

În schimb, o viață euharistică face din noi purtători de Dumnezeu. Aceasta este menirea creștinului și rodul pe care el îl poate aduce în lume. Hrănindu-ne din sfânta Împărtășanie și fiind vestitori ai cuvântului și a iubirii milostive a lui Dumnezeu, prin cuvintele și faptele noastre, suntem purtători ai paradisului pe pământ, iar omul împovărat și îndurerat se poate simți din nou iubit și binecuvântat de a fi acasă, de a se afla la inima Domnului. Într-o scriere a sfintei Tereza de Calcutta citim: "Lumea este înfometată de Dumnezeu. Și atunci când Isus a venit în lume a dorit să potolească această foame. A devenit pâinea vieții, atât de mică, atât de fragilă și atât de lipsită de valoare. Și ca și cum nu ar fi fost suficient, a luat chipul celui înfometat, a celui gol și a celui fără adăpost, pentru ca noi să ne putem potoli foamea și setea noastră de iubire, slujindu-i".

Unui martor la procesul de canonizare a sfintei Ecaterina din Siena, cerându-i-se să vorbească despre sfântă și despre modul în care ea a împlinit menirea sa de vas ales al lui Dumnezeu, a afirmat un singur lucru: "Nu am cunoscut pe nimeni care să se fi apropiat de sfânta Ecaterina și să nu fi devenit mai bun".

Să invocăm ajutorul și mijlocirea mamei noastre cerești care a știut să îl primească și să îl ofere pe Fiul lui Dumnezeu, să ne ajute să avem și noi, asemenea ei, inimile deschise spre al primi pe Mântuitorul în sufletele noastre și pentru a fi purtători de Dumnezeu pentru frații noștri. Amin.

4 iunie 2015

Pr. Iosif Iacob


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
338 accesari.


Alte predici pentru Trupul și Sângele Domnului:

Anul B
11 iunie 2009 - Pr. Wilhelm Dancă
7 iunie 2012 - Pr. Iosif Dorcu
31 mai 2018 - Pr. Iosif Tiba

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat