|
Anul B Num 11,25-29; Ps 18; Iac 5,1-6; Mc 9,38-43.45.47-48 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Trăim într-o lume cu multe propuneri. Fiecare firmă, fiecare magazin, fiecare persoană are o variantă din aproape totul, așa încât, uneori ne găsim în situația că nu știm ce să mai alegem. Începând de la produsele materiale, până la cursuri de tot felul, medicamente care să ne facă viața fericită, tehnici de îmbunătățire a tonusului vieții, toate și multe altele le găsim astăzi pe piață într-o gamă foarte variată. Și aș spune, chiar și cuvântul lui Dumnezeu, la fel, ne este oferit într-o gamă destul de variată. În numele lui Dumnezeu unii ucid, fac război pentru a cuceri lumea, pentru a impune o ideologie pe care o numesc a lui Dumnezeu, chiar dacă pe el îl numesc cu un alt nume. Pe de altă parte, tot în numele lui, Biserica propovăduiește iubirea, iertarea și milostivirea, așa încât, omul este pus să aleagă, dar înainte să aleagă este dezorientat bine și încurcat în planurile sale. Ce să alegi? Să alegi violența, comoditatea, plăcerea, toate obținute prin distrugerea celuilalt sau să alegi iubirea, iertarea, milostivirea, care recer un efort deosebit de mare? Mulți vor spune: E greu să iubești așa cum vrea Dumnezeu, pentru că a iubi astfel, înseamnă a te lăsa călcat în picioare, a te lăsa umilit și a suporta umilințe, înseamnă a-ți înmormânta instinctele și a nu le satisface după propria voință. A iubi după cum voiește Dumnezeu înseamnă a te păstra curat până la căsătorie, a te muta în aceeași casă abia după ce te-ai căsătorit, a-ți respecta soția sau soțul mergând până acolo încât, la nevoie să-ți sacrifici viața pentru el, pentru ea. A iubi conform voinței lui Dumnezeu înseamnă a-l descoperi pe Isus în cel mic, în cel sărac, în cel lipsit de ajutor, înseamnă a da de mâncare celor flămânzi, a da de băut celor însetați, a-l îmbrăca pe cel gol, a-l adăposti pe cel străin, a-l vizita pe cel care se află în închisoare sau pe cel bolnav. Să-l iubești pe Dumnezeu înseamnă să vezi totul așa cum vede el însuși! În acest context apare o problemă. De fapt, cine este chemat să iubească așa cum iubește Dumnezeu, doar o anumită categorie de oameni? Doar cei botezați? Doar cei care au, așa cum am auzit în prima lectură de astăzi, duhul lui Dumnezeu? Să fie credința, speranța și iubirea, virtuți doar pentru cei privilegiați? "De-ar fi tot poporul Domnului profeți! Și de-ar pune Domnul duhul său peste ei!", spune Moise în aceeași primă lectură. Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Noi știm însă că prin Cristos creația întreagă a fost adusă la starea de la început, prin el cu toții au acces la fântâna inepuizabilă a harului. Cu alte cuvinte, avem și pâinea și cuțitul, trebuie doar să tăiem și să mâncăm. Prin Cristos, cu Cristos și în Cristos omul este înzestrat cu multe haruri, iar unul dintre ele este fără îndoială și cel de a-i alunga pe diavoli sau de a se ține departe de rău, așa cum ne dă de înțeles începutul evangheliei de astăzi. Despre ce este vorba? Fără Dumnezeu, fără iubirea lui, omul este slab, este limitat, nu se înțelege pe sine. "Omul", spune sfântul Ioan Paul al II-lea în prima sa enciclică Redemptor hominis, "nu poate trăi fără iubire. Rămâne pentru el însuși o ființă de neînțeles, viața sa este fără sens dacă nu i se descoperă iubirea, dacă nu întâlnește iubirea, dacă nu are experiența ei și dacă nu și-o însușește, dacă nu participă intens la ea. De aceea, după cum am spus deja, Cristos Mântuitorul îl dezvăluie pe deplin pe om lui însuși. În aceasta constă, dacă putem spune așa, dimensiunea umană a misterului Răscumpărării. În această dimensiune, omul regăsește măreția, demnitatea și valoarea proprie umanității sale. În misterul răscumpărării, omul se regăsește «confirmat» și, într-o oarecare măsură, este din nou creat. Este creat din nou!" Recrearea omului merge până acolo încât, deschizându-se harului, el poate să facă față răului din lume, nu în sensul de a-l evita, deoarece crucea este o constantă a vieții fiecăruia, ci de a-l înțelege și de a-l depăși. Apostolul Ioan, în evanghelia de astăzi, devine cumva simbolul multor oameni de astăzi care la prima vedere pun la îndoială lucrarea harului lui Dumnezeu: "Am văzut pe unul care alunga diavoli în numele tău, spune el, și i-am interzis, pentru că nu ne urmează". Am putea cădea în ispita că împotriva diavolului, deci a răului, trebuie să lucreze doar cei care îl urmează în mod concret pe Isus, spre exemplu: papa, episcopii, preoții. În realitate însă, o astfel de misiuni revine tuturor celor botezați, cu toții trebuie să luptăm împotriva diavolului și a curselor lui, cu toții trebuie să îndepărtăm răul atât din viața noastră, cât și din viața celor de lângă noi, aceasta, sigur, prin exemplul nostru. Răul, indiferent sub ce formă, are tendința de a ne acapara, de a se cuibări în sufletul nostru, de a ne însoți de când suntem mici până la bătrânețe, de la trezire până la culcare, astfel încât, în fiecare moment suntem nevoiți, ca și în cazul omului din evanghelie, să-l scoatem afară, să ne eliberăm de el, iar metoda este una simplă, a-l ține departe prin fapte specifice lui Dumnezeu, prin acte de caritate: a da de băut celui însetat, a nu-i scandaliza pe cei mici sau slabi în credință, a da celui care ne lucrează plata cuvenită, așa cum citim în cea de-a două lectură de astăzi, a nu-l osândi pe cel drept, a nu aduna bogății de dragul bogățiilor, a asculta strigătele celor fără strigăt, într-un cuvânt: a nu face publicitate răului, ci a publiciza partea plină a paharului, a nu scandaliza, din contra a face fapte de iubire pentru ca cei care sunt ispitiți să facă răul, să aleagă binele. Există astăzi obiceiul de a dramatiza orice. Priviți sau ascultați o știre, chiar dacă subiectul e neînsemnat, modalitatea în care este prezentată dă impresia că e ultima știre care se mai dă pe post apoi vine sfârșitul lumii. Lucruri de nimic vin prezentate ca fiind de o importanță foarte mare. Nu e mult de când papa Francisc vorbea despre acest mod de a prezenta realitatea. Spunea el: Un copac din pădure care cade face mai mare zgomot decât foșnetul neauzit al întregii păduri. Un scandal, fie el chiar și cel mai mic, devine o știre de importanță internațională, pe când un bine, fie el chiar și cel mai mare, trece neobservat. Binele pe care îl fac Eldad și Medad din prima lectură, profețind, devine ocazie de scandal pentru tânărul care aleargă la Moise să-i pârască. În schimb, pe bogații care îi nedreptățesc pe secerători, cum citim în a doua lectură, nu-i pârăște nimeni. Doar glasul lor strigă către cer plata cuvenită, iar cerul nu întârzie să răspundă. Și cum răspunde? Răspunde prin noi: paharul cu apă pe care îl vom da în numele lui Isus, este un răspuns al cerului; exemplul bun pe care îl dăm celor din jur, mai ales celor mici, și acesta este un răspuns din partea cerului; atunci când în loc să scandalizăm prin modul nostru de a fi, suntem un exemplu, și acesta este un răspuns din partea cerului. Dumnezeu, așadar, continuă și astăzi să ni-l ofere pe Duhul Sfânt și ne trimite să profețim în numele său, în sensul că ne trimite să vorbim în numele său, să fim un reflex al prezenței sale. Nu trebuie să ne fie frică să fim mesagerii lui Dumnezeu, nu trebuie să ne temem de cei care ne invidiază sau ne arată cu degetul. Atât timp cât intenția este dreaptă, inevitabil vom întâmpina și greutăți. Se va găsi mereu cineva care să ne "pârască", cineva care nu va înțelege că datoria de a vorbi în numele lui Dumnezeu este parte din misiunea noastră de oameni botezați, că a da partea care i se cuvine celui căruia i se cuvine e un semn de slăbiciune și că a nu trăi viața la maxim, cu instinctele sale, cu plăcerile sale, este un semn de slăbiciune și de înmormântare a libertății. Dumnezeu are nevoie și astăzi de profeți, de martori curajoși care să vorbească limbajul său, limbajul iubirii sale, are nevoie de creștini plini de speranță și de credință, de oameni care să facă să fie viață în jurul lor, de oameni care să-i respecte pe cei de lângă ei, să-i perceapă ca dar și să-i trateze ca atare. Avem nevoie să ne înscriem la școala respectului și a curajului; să nu ne ghidăm după legea lui "mi se pare", ca în prima lectură, nici după legea "celui mai tare", din a doua lectură, ci după legea "luptei cu cel rău și împotriva celui rău", ca în evanghelie. În curând, mai exact duminica următoare va începe la Roma, în Vatican, Sinodul ordinar al familiilor, cu tema: "Vocația și misiunea familiei în Biserică și în lumea contemporană", la care avem onoarea să fim reprezentați de episcopul nostru Petru Gherghel. În acest sens, sâmbătă seara, în catedrala din Iași va avea loc o priveghere de rugăciune pentru a însoți lucrările Sinodului, o rugăciune care apoi se va prelungi pe toată perioada desfășurării acestui mare eveniment pentru Biserica Universală. Închei spunând: "O, dacă toate familiile ar vorbi limbajul iubirii lui Dumnezeu și de-ar simți toate Duhul lui Dumnezeu care le-a unit în ziua căsătoriei! O, dacă în familiile noastre nu ar mai fi nedreptăți, dacă soții ar învăța să se respecte în viața de zi cu zi, dacă și-ar sta alături mai ales în momentele de grea încercare, dacă s-ar respecta în actul conjugal, dacă copiii și-ar prețui părinții și dacă părinții ar fi cu adevărat un model pentru copii, atunci nu am mai avea copii scandalizați de comportamentul părinților, nu am mai avea părinți scandalizați de comportamentul copiilor. O, dacă l-am lăsa pe Duhul Sfânt pe care l-am primit la Botez să vorbească și să acționeze prin noi, atunci, cu adevărat, Eldad și Medad ar fi mândri de noi, iar Cristos ar spune: «Nu-i opriți!»". Amin. 27 septembrie 2015 Pr. Felician Tiba [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 26-a de peste an: Anul B [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |