Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul B
Duminica a 25-a de peste an

Înț 2,12.17-20; Ps 53; Iac 3,16-4,3; Mc 9,30-37

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

La lectura a doua din ultimele duminici am ascultat fragmente din Scrisoarea sfântului apostol Iacob. Aceasta reprezintă încercarea unui lider al primei comunități creștine de a arăta calea spre pace și armonie în sânul comunității sale. De aceea conține și multe sfaturi concrete și reprezintă o adevărată comoară de înțelepciune practică. Fragmentul din această duminică este luat din capitolul patru și conține o frază pe care o putem folosi drept punct de plecare pentru meditarea Cuvântului lui Dumnezeu: "De unde vin războaiele, de unde conflictele dintre voi? Oare nu tocmai din poftele voastre care se luptă în membrele voastre?" (Iac 4,1).

Din punct de vedere moral aceasta este una dintre cele mai profunde fraze din Noul Testament. Sfântul Iacob se întreabă: de unde vin conflictele și certurile dintre voi? Tot el ne dă următorul răspuns: ele provin dintr-un război interior, dintr-un conflict care are loc în sufletul vostru. Dezordinea din interiorul unei persoane conduce la dezordinea și conflictele dintr-o comunitate, dintr-un oraș și dintr-o țară. Există o strânsă relație între lipsa păcii din sufletul omului și lipsa păcii din societate.

Și cum descrie sfântul Iacob acest conflict interior? Ca o luptă între pofte. Dicționarul explicativ al limbii române dă cuvântului poftă următoarea definiție: "dorință puternică de a face sau de a obține ceva; năzuință, dispoziție, chef, plăcere". Pofta apare așadar ca o dorință puternică, o emoție îndreptată spre ceva ce dă plăcere.

Vorbind despre pofte sau dorințe puternice, e important să stabilim ceva clar de la început: creștinii nu sunt împotriva dorințelor din interiorul omului. Noi nu suntem împotriva emoțiilor sau sentimentelor umane. Creștinismul nu poate fi confundat cu platonismul care privilegiază o partea a omului, mintea, în pofida altei părți, cea a emoțiilor, a dorințelor. Dorințele sunt elementul care dau energie și vitalitate, hrănesc elanul și dinamismul vieții. Ar fi imposibil să găsim o adevărată personalitate care să nu fi avut dorințe puternice și stabile: oamenii de cultură, de stat, dar și sfinții sunt animați de puternice trăiri și sentimente. E de ajuns să ne gândim la sfântul Francisc de Assisi, la sfânta Ioana d'Arc, Maica Tereza, sfântul Augustin. Toți aceștia erau oameni animați de dorințe puternice, de un elan interior de nestăvilit.

Atunci unde apare problema semnalată de apostolul Iacob? Problema vine din dezordinea și natura conflictuală a dorințelor, a poftelor. Dezordinea intervine atunci când aceste mișcări interioare nu sunt în armonie cu scopul omului: iubirea de Dumnezeu și de aproapele. Atunci când sunt lăsate total libere, ele pun stăpânire pe sufletul omului. Pretind controlul absolut asupra interiorității unei persoane. Poftele din inima omului ajung să se considere stăpâne și atunci îi devorează toată puterea sa interioară.

Experiența ne spune că dacă o persoană se lasă dominată de pofta plăcerii trupești, sau de dorința necontrolată a afirmării de sine, sau dacă se lasă în voia propriei agresivități, atunci ajunge o epavă, toată puterea sa interioară este consumată de acea poftă, sau de lupta dintre pofte. Problema apare atunci când o dorință puternică tinde să domine întreaga noastră gândire și simțire, și astfel intră în conflict cu celelalte dorințe care și ele doresc să aibă controlul absolut. Sufletul omului ajunge să fie câmpul de luptă al mai multor dorințe care pretind să acapareze cât mai mult spațiu. Și astfel ajungem exact la ceea ce ne spune sfântul Iacob: oare nu sunteți în războaie unii cu alții din cauza poftelor voastre care se luptă în interiorul vostru?

Autorul scrisorii este precis în a stabili diagnosticul dar și în a ne oferi o cale de ieșire. Care este soluția? Cum se poate sfârși conflictul lăuntric? Trebuie să permitem ca o putere din afara dorințelor și poftelor noastre să pătrundă în noi și să le pună în ordine, să le armonizeze. Este vorba despre înțelepciunea de sus: "înțelepciunea care vine de sus este, înainte de toate, curată, apoi, pașnică, blândă, docilă, plină de milă și de roade bune, fără discriminare și fără ipocrizie" (Iac 3,17). Poftele sunt în conflict între ele și de aceea au nevoie să fie puse în ordine, au nevoie de înțelepciunea de sus.

În sfânta Scriptură înțelepciunea este o participare la modul lui Dumnezeu de a vedea lucrurile. Cu alte cuvinte, înțelepciunea constă în ne vedea viața din punctul de vedere al lui Dumnezeu. Trebuie să ne ridicăm dincolo de nivelul emoțiilor conflictuale și să-i permitem lui Dumnezeu să intre și să locuiască în noi. Doar atunci putem folosi puterea dorințelor noastre în scopul dat de Dumnezeu. Și doar atunci ele devin motorul interior care alimentează voința noastră de a-l iubi pe Dumnezeu și pe aproapele.

Să luăm exemplul sfântului Francisc de Assisi. Citindu-i biografia descoperim că în tinerețea sa Francisc era asemenea tuturor adolescenților: un bazar dezordonat de dorințe și pofte, printre care pofta plăcerii trupești, a agresivității, a afirmării de sine. Era război în el și în afara lui. Dar, la un moment dat, a intrat în interiorul său harul lui Dumnezeu, a fost atins de înțelepciunea lui Dumnezeu și atunci toate dorințele lui au devenit echilibrate, și-au găsit locul. După ce a făcut spațiu înțelepciunii lui Dumnezeu, dorințele nu mai erau în conflict unele cu celelalte, ci erau orientate spre iubirea lui Dumnezeu și a aproapelui. Inima sa nu mai era un arsenal de arme gata să explodeze, ci un izvor liniștit de pace și milostivire. Și astfel a ajuns să vadă în tot ce îl înconjura nu concurenți, sau obiecte de dominat, ci frați și surori. Înțelepciunea lui Dumnezeu a făcut ca dorințele sale puternice să fie îndreptate toate spre lauda lui Dumnezeu și spre iubirea de aproapele.

Există o poftă, o dorință puternică pe care o vedem indirect și în evanghelia de azi, mai precis în ucenicii lui Isus: dorința de a se proteja pe sine, de a se afirma pe sine. De fapt ea este o dorință justă, dar atunci când trece la comanda sufletului, când îl stăpânește, devine egoism, orgoliu, invidie și dorința de a-i domina pe alții. Observăm în apostoli un mod de a gândi care curge și prin venele noastre: a fi cel mai mare, a fi mereu în competiție cu ceilalți. În timp ce Mântuitorul le vestea că va pătimi, va fi ucis și va învia, mintea lor era ocupată de întrebarea: cine este cel mai mare?

Contrastul dintre Cristos și acest mod de gândire este evident: Isus vorbește despre slujire, ucenicii visează succesul; Isus vorbește despre o ierarhie nouă în care primii sunt cei din urmă, iar ucenicii se înghesuie să ocupe primul loc pe podium; Isus vorbește despre cruce, în timp ce ucenicii doresc aplauze și medalii.

Învățătorul divin este conștient de acest conflict din sufletul ucenicilor și de aceea vrea să le dăruiască pacea. El chiar vrea să arate ucenicilor răspunsul la întrebarea: cine este cel mai mare? Le răspunde săvârșind un gest de-a dreptul incredibil și eliberator: ia un copil, îl pune în mijloc și apoi îl îmbrățișează, ca și cum ar spune: "Fiți cu luare aminte! Voi sunteți orbiți, stăpâniți de dorința de a vă afirma, de a vă proteja și căutați să o împliniți călcând asupra altora pentru a fi cât mai sus. Dar ierarhia și înțelepciunea divină este alta: mare este cel care îi slujește pe ceilalți, mare este cel care acceptă să fie mic în brațele lui Dumnezeu".

Înțelepciunea care vine de sus ne vindecă de orgoliu și ne descoperă adevărul cuvintelor spuse de Sfânta Fecioară: "Dumnezeu cel Atotputernic i-a dat jos de pe tron pe cei puternici, și i-a înălțat pe cei smeriți". Noi ne preocupăm să ne înălțăm pe noi înșine pentru a sta deasupra celorlalți, dar dacă Dumnezeu s-a coborât pe pământ și s-a făcut pe sine mic asemenea unui copil, nu suntem puțin ridicoli cu pretenția noastră de înălțare? Și până la urmă adevăratul loc de onoare nu este oare tocmai cel ocupat de copilul care stă lângă Isus, în brațele sale? Și atunci când ne-am dat seama că am primit în dar acel loc lângă inima Domnului, ce valoare mai au titlurile, întâietatea sau puterea?

Să îi cerem și noi astăzi Mântuitorului înțelepciunea de sus, harul iubirii sale care să ne vindece de luptele stârnite în noi și între noi de poftele dezordonate. Această înțelepciune să ne conducă spre pacea trăită de cei care îl primesc în inimă pe Cristos, și, odată cu el, îi primesc și pe toți cei mici, slabi și vulnerabili, căci spune Domnul: "Oricine primește un astfel de copil în numele meu, pe mine mă primește; iar cine mă primește pe mine, nu pe mine mă primește, ci pe acela care m-a trimis". Amin.

20 septembrie 2015

Pr. Daniel Iacobuț


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
355 accesari.


Alte predici pentru Duminica a 25-a de peste an:

Anul B
24 septembrie 2006 - Pr. Iulian-Valerian Ianuș
20 septembrie 2009 - Pr. Iosif Dorcu
23 septembrie 2012 - Pr. Cristinel Fodor
23 septembrie 2018 - Pr. Ciprian Antălucă

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat