Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul B
Duminica a 21-a de peste an

Ios 24,1-3a.1518b; Ps 33; Ef 5,21-32; In 6,60-69

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Omul este o ființă liberă întrucât este o ființă inteligentă, conștientă, responsabilă. Dumnezeu a creat oameni, ființe libere, nu roboți. Omul poate să aleagă între bine și rău, între credință și necredință, între calea cea îngustă care duce la mântuire și calea cea largă care duce la pierzare. În libertatea de voință, în capacitatea de alegere, stă toată măreția omului, dar totodată și toată tragedia omului; măreția, dacă omul alege binele, credința, pe Dumnezeu, mântuirea; tragedia, dacă alege răul, păcatul, necredința, idolii, osânda.

Cuvântul lui Dumnezeu din această duminică ne prezintă două texte biblice în care ne sunt descrise două momente dramatice în care omul e invitat să facă o asemenea alegere. În primul text pe care l-am auzit la prima lectură e vorba de o alegere bună. Evreii erau pe punctul de a pune stăpânire pe Țara Făgăduinței. Iosue, conducătorul poporului, a adunat toate semințiile lui Israel, la Sihem. Locul pe care l-a ales Iosue era important. La Sihem i-a apărut Domnul lui Abraham și i-a promis țara Canaanului și urmași numeroși ca stelele cerului și ca nisipul mării. La Sihem patriarhul Iacob a cumpărat primul ogor din țara Canaanului unde s-a stabilit cu familia sa. Și tot la Sihem evreii au înmormântat osemintele patriarhului Iosif pe care le-au luat cu ei când au plecat din Egipt. Iosue a pus poporul să facă o alegere clară: "Alegeți astăzi cui vreți să slujiți! Domnului care v-a dat atâtea semne de iubire, care v-a ocrotit și v-a salvat din atâtea situații disperate? Sau idolilor cărora le slujeau strămoșii voștri de dincolo de Eufrat, de unde a venit Abraham? Sau idolilor Amaleciților din țara în care ați intrat? E adevărat că idolii cer mai puțin, nu sunt atât de exigenți: nu vă interzic să furați, să mințiți, să săvârșiți adulter, să ucideți, și atâtea altele. Dar ei nu vă vor ocroti căci, în realitate, ei nici nu există; veți pieri". Tot poporul a răspuns într-un glas: "Departe de noi gândul să-l părăsim pe Domnul, și să slujim altor dumnezei. Noi vom sluji Domnului Dumnezeului nostru și vom asculta glasul lui".

Trecând acum la al doilea text, cel din evanghelie, găsim o situație asemănătoare. Ascultătorii lui Isus din sinagoga din Cafarnaum sunt puși în situația dramatică de a alege între a rămâne cu Cristos sau a-l părăsi. De data aceasta alegerea a fost rea. Isus a ținut în sinagogă un lung discurs despre pâinea vieții, despre euharistia dătătoare de viața veșnică: "Cine mănâncă trupul meu și bea sângele meu nu va muri în veci". Discursul se termină cu un eșec total. Toți îi întorc spatele și îl abandonează. Chiar și cei mai mulți dintre ucenicii săi care îl însoțiseră până atunci pleacă, îl părăsesc. Isus se trezește singur în sinagogă. Isus nu-i oprește, nu le zice: "Stați, stați, nu plecați! Veniți înapoi! Poate nu m-am exprimat eu destul de clar, poate nu m-ați înțeles voi bine, m-ați înțeles greșit". Nu, nu-și retrage nici un cuvânt. Preferă să rămână singur, dar nu schimbă nimic din adevărul predicat. Mai rămâne în jurul lui o mână de oameni: erau cei doisprezece apostoli. Isus se îndreaptă spre ei și îi întreabă: "Vreți poate să plecați și voi? Poftim, plecați, sunteți liberi, nu vă țin cu forța, puteți pleca". Petru ia cuvântul și spune în numele tuturor: "La cine să mergem, Doamne? Numai tu ai cuvintele vieții veșnice. Noi am crezut și am cunoscut că tu ești Cristos, adică Mesia, Sfântul lui Dumnezeu".

Noi am crezut. Dar ceilalți, aproape toți, de ce nu au crezut? Credința este darul lui Dumnezeu. Spune Isus în evanghelia de azi: "Nimeni nu poate veni la mine dacă nu-l atrage Tatăl". Dar Dumnezeu nu atrage pe nimeni cu forța. Omul are voință liberă: poate să primească sau să respingă darul lui Dumnezeu, poate să creadă sau să nu creadă. Care este cauza pentru care iudeii nu au crezut, și pentru care oamenii din toate timpurile refuză darul credinței?

Au zis ascultătorii lui Isus: "Grele sunt cuvintele acestea; cine poate să le suporte?". Iată o cauză pentru care iudeii nu au crezut, și pentru care oamenii de azi refuză credința. Într-adevăr, cuvintele lui Isus sunt grele; Isus este exigent; el cere sacrificii, înfrânare, luptă, purtarea crucii. Dar Isus nu-și schimbă discursul, chiar dacă rămâne singur. El nu știe ce este compromisul, el nu negociază; nu este ca politicianul care promite orice, chiar și luna de pe cer, ca să câștige popularitate, simpatie, adepți care să-i aducă voturi. Biserica a primit de la Cristos misiunea de a-i predica cuvintele grele până la sfârșitul lumii, neschimbate, fără cedări, fără compromisuri. Biserica e foarte criticată azi; se fac presiuni asupra ei, i se reproșează: de ce interzice divorțul, de ce nu aprobă căsătoria homosexualilor, de ce nu-i primește pe divorțații recăsătoriți la împărtășanie, de ce condamnă conviețuirea înainte de căsătoria religioasă, de ce condamnă avortul și contracepția, ș.a.m.d. Biserica, spun contestatarii, a rămas în urmă, a pierdut contactul cu lumea modernă, civilizată. Ea ar trebui să renunțe la concepțiile ei retrograde, învechite, medievale și să se reformeze, să se modernizeze, să se adapteze la mentalitatea lumii de azi. S-a creat o prăpastie între Biserică și lumea modernă. Biserica pierde audiența maselor predicând lucruri pe care lumea de azi nu le mai acceptă. De aceea lumea modernă abandonează Biserica. Ce s-ar întâmpla dacă Biserica ar ceda, și-ar pleca genunchi în fața mentalității păgâne, moderne?

Cineva și-a imaginat următoarea întâmplare. Într-o duminică, un preot stătea în ușa bisericii. Afară era multă lume. Dar nimeni nu putea să intre, deoarece între biserică și stradă apăruse dintr-o dată o prăpastie, o groapă adâncă. Atunci preotul a început să umple groapa cu tot ce era în biserică: altar, bănci, statui, icoane, confesionale. În sfârșit, s-a creat o punte și lumea a năvălit în biserică. Dar vai! Biserica era complet pustie, nu mai era nici măcar tabernacolul. Lumea a ieșit afară și nu a mai intrat în acea biserică. Dacă Biserica ar arunca la groapă valorile spirituale, morale, evanghelice, pentru a crea o punte între ea și lumea modernă, pentru a atrage lumea, ea va deveni pustie, și-ar pierde identitatea, n-ar mai interesa pe nimeni, s-ar dizolva, ar deveni tot una cu lumea. Celor care mai rămân în ea, Biserica le spune ce a spus Isus în sinagoga din Cafarnaum: "Vreți să plecați și voi? Poftim, plecați, nu vă ține nimeni cu forța, dar adevărul nu poate fi schimbat. Evanghelia nu poate fi sacrificată de dragul mentalităților la modă ale lumii".

Ca și evreii de pe vremea lui Iosue, ca și evreii de pe vremea lui Isus, noi suntem permanent puși în situația de a face o alegere, de a opta între credință și necredință, între a rămâne cu Cristos și a-l abandona pe el. O alegere de credință radicală, necondiționată, definitivă, exclusivă, fără compromisuri sau jumătăți de măsură: "Nu puteți sluji la doi stăpâni; cine nu este cu mine, este împotriva mea. O alegere în care nu este și "da" și "nu", și cu Cristos și separați de Cristos sau chiar împotriva lui. Aici în biserică ne rugăm lui Cristos, suntem alături de el, îi spunem "da", îi promitem fidelitate și iubire; când ieșim din biserică îl înjurăm pe el și toate lucrurile sfinte, săvârșim tot felul de păcate, adică îi spunem "nu" lui Cristos. Va veni o zi, ziua judecății, când va avea loc o ultimă alegere. Numai că atunci alegerea nu o vom mai face noi, ci Cristos, judecătorul. Atunci pe unii îi va așeza la dreapta, printre oi, pe alții la stânga, printre capre. Acum în prezența lui Cristos reînnoim alegerea noastră bună, spunând: "Departe de noi gândul să-l părăsim pe Domnul... Noi vom sluji Domnului Dumnezeului nostru și vom asculta glasul lui". "Doamne, la cine să mergem? Numai tu ai cuvintele vieții veșnice".

Întărim acum această alegere de credință, rostind cu multă atenție mărturisirea de credință: Cred într-unul Dumnezeu...

23 august 2015

Pr. Claudiu Dumea


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
479 accesări.


Alte predici pentru Duminica a 21-a de peste an:

Anul B
27 august 2006 - Pr. Maricel Medveș
23 august 2009 - Pr. Mihai Enășel
26 august 2012 - Pr. Egidiu Condac
26 august 2018 - Pr. Iosif Antili

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat