|
Anul B Înț 7,7-11; Ev 4,12-13; Mc 10,17-30 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Isus Cristos, care i-a învățat pe cei de la Cafarnaum, ne învață și pe noi care acum suntem în biserică. Ne descrie Euharestia și ne spune că este pâinea vieții, hrană pentru suflet și pentru mântuirea oferită celor care cred. Evanghelia iarăși ne vorbește despre importanța credinței în Isus Cristos. Isus este trimis de Dumnezeu, aduce ultima revelație și deschide calea care conduce direct la Dumnezeu. Cel care-l urmează pe Isus cu credință, cel care-l ia pe Isus ca model și-l ascultă, va găsi prin el adevărul care hrănește, calmează foamea după adevăr, viață și veșnicie. Și tot acest adevăr este fundamentul relației cu Dumnezeu. Ca în orice relație, relația cu Dumnezeu depinde de cunoaștere, de ascultare și comuniune. Dacă nu-l ascultăm, dacă-l eliminăm din alegerile noastre, dacă nu-l luăm în seamă, Dumnezeu pare absent iar omului îi lipsește busola care să-i arate calea, în ce direcție să se orienteze și toate relațiile îi sunt chinuite de egoism. Dumnezeu! Trebuie ca din nou să aducem în lumea noastră realitatea lui Dumnezeu, să-l facem cunoscut și să-l arătăm prezent. Toți știu că există un Dumnezeu, un singur Dumnezeu, că idolii nu sunt Dumnezeu. Însă, din păcate, pentru mulți acest Dumnezeu pare absent, foarte îndepărtat, pentru că nu a intrat în viața lor zilnică, iar fața lui nu o cunosc. Sunt oameni care trăiesc anumite aspecte ale religiei, dar ei nu sunt în relație cu El, ca persoană; ei participă la numite rituri, se ocupă de unele lucruri religioase, vor anumite puteri, unele mângâieri, vor vise cu cei decedați, să se simtă protejați de anumite duhuri ș.a.m.d., dar nu sunt interesați de ceea ce spune și învață el, nu știu cum să trăiască cu el. Vă dau un exemplu. Un preot care ținea misiuni într-o parohie a văzut un grup de tineri de vreo douăzeci de ani stând în fața bisericii. I-a întrebat: "De ce nu intrați?". Câțiva au răspuns: "Hm!". Le-a zis: "«Hm» nu este un răspuns!". Atunci s-a adresat unuia dintre ei și l-a întrebat: "Există Dumnezeu?". Iar răspunsul lui a fost: "Nu știu!". Preotul i-a zis: "Dar este groaznic, tinere! Ori există, și atunci trebuie să fii în relație cu el, să-i aparții, ori nu există, și atunci ce cauți aici? Ai venit ca satanist?". S-a adresat apoi altuia: "Există Dumnezeu?". El a răspuns: "Cred că da!". Părintele i-a zis: "Mă bucur!". Dar, spune-mi: "Păzești poruncile lui?". Răspunsul a fost: "Nu prea". "Contează pentru tine?" Și răspunsul a fost: "Așa și așa". Mărturisește preotul că a continuat tot așa cu ceilalți. Nu era nici unul care să fi îndrăznit să nege pe Dumnezeu. Dar nici nu era vreunul care să spună serios că-i aparține lui Dumnezeu. Așa este pretutindeni. Înțelegeți: omul nu neagă pe Dumnezeu, dar nici nu intră într-o relație adevărată cu el, nu-i aparține și nici nu vrea. Problema lui Dumnezeu rămâne nerezolvată. Iar problemele nerezolvate dau un complex, o boală psihică care sfâșie în interior și poate sfârși prin a-l distruge pe om. Dacă nu avem hotărârea de a ne clarifica cum stă treaba cu Dumnezeu, intrăm într-un proces lent sau rapid de distrugere. Vă garantez, că mulți sunt într-un încet dar sigur proces de chin sufletesc, înainte de a merge în iad. Ei nu și-au luat hotărârea de a face o relație adevărată cu Dumnezeu, de a-și da viețile lui Dumnezeu, dar nu vor putea scăpa de el. În fața acestei situații, Isus Cristos, chiar dacă este tratat cu indiferență sau răutate, repetă ceea ce ar trebui să trăim și să spunem și noi altora: Aceasta este lucrarea lui Dumnezeu: să credeți în cel pe care l-a trimis el. El este care a venit, dar a și murit pe cruce pentru noi. Ce putea să facă Dumnezeu mai mult decât să moară pe cruce pentru voi? Apoi a înviat din morți, zdrobind boldul morții și lăsând cale liberă vieții. Sunt însă prea mulți care gândesc: "Da, este frumos, merită să auzim asta, dar preferăm să umblăm cum umblă păgânii, în deșertăciunea minții". Mă sperii ori de câte ori aud sau văd oamenii care fac așa. Să transmitem lumii care consideră că Dumnezeu este departe, că de fapt el este aproape, că Dumnezeu nu mai este străin, este aici, poate fi cunoscut, își descoperă fața sa de iubire și de milă. Cine începe să trăiască ceea ce el ne învață scapă de vălul umbrei, îi poate descoperi bunătatea și îl poate primi în viața proprie. Religia este adevărată, Biserica este adevărată când ne pune în legătură cu cel atotputernic și iubitor. Când auzim de cel atotputernic, avem impresia că libertatea ne va fi limitată și ne temem că vom fi împovărați. Dar trebuie să învățăm că atotputernicia lui Dumnezeu nu este o putere tiranică, arbitrară, pentru că Dumnezeu este Binele, este Adevărul, și de aceea Dumnezeu poate toate, dar nu poate acționa contra binelui, nu poate acționa contra adevărului, nu poate acționa contra iubirii și contra libertății, pentru că el însuși este bine, este iubirea, și adevărata libertate. De aceea, tot ceea ce el face nu poate să fie în contrast cu adevărul, iubirea și libertatea. El, Dumnezeu, este păzitorul libertății noastre, al iubirii, al adevărului. Acest ochi care ne vede mereu nu este un ochi rău care ne pândește, dar este prezența unei iubiri care nu ne abandonează niciodată și ne dăruiește certitudinea că binele este a exista, binele este a trăi: ochiul lui Dumnezeu este ochiul celui care ne dăruiește aer, apă și hrană ca să trăim. În Cartea Înțelepciunii se afirmă: "Tu, Dumnezeule, îți arăți atotputernicia ta prin iertare și milostivire". Culmea puterii lui Dumnezeu este milostivirea, este iertarea. Conform conceptului mondial despre putere, ne gândim la cei care au mari proprietăți, care determină economia mondială, dispun de capital, pentru a influența lumea comercială. Ne gândim la cei care au putere militară cu care îi amenință pe ceilalți. Întrebarea lui Stalin: "Câte divizii are Papa?", caracterizează încă ideea generală despre putere. Dar Revelația ne spune: Nu este așa; adevărata putere este forța harului, și a milostivirii. Milostivirea divină este oferită ca zi a iertării, favor dobândit de sfântul Francisc de Assisi, datorită iubirii arzătoare pentru mântuirea oamenilor. Când într-o apariție sfânta Maria i-a cerut să-și exprime o dorință, el a implorat o amplă și generoasă iertare pentru toți cei care după ce au făcut pocăință și s-au spovedit vizitând biserica să primească iertarea tuturor pedepselor ce trebuie ispășite pentru păcate. După aprobarea papei, fugind la cei credincioși el le-a strigat: "Frații mei, vreau să vă trimit pe toți în Paradis". Astăzi, vizitând o biserică parohială, cel care împlinește condițiile necesare poate dobândi indulgența plenară. Dacă prin milostivire Dumnezeu își demonstrează adevărata putere, puterea iubirii, prin mica ostie consacrată el ne dăruiește pâinea vieții, sacramentul mântuirii veșnice, și vine la noi ca să fie cu noi cum a fost cu sfinții. Alfons Maria de Liguori, pe care l-am sărbătorit ieri, exclamă în această privință: "Trebuie să fim convinși că nici un suflet nu poate să facă, nici să gândească vreun lucru, mai plăcut lui Isus Cristos, decât mergând să se împărtășească cu o dispoziție potrivită unui atare oaspete, pe care vrea să-l primească în inima sa și unindu-se cu el, precum este gândul acestui iubitor Stăpân". Sfântul Gaetan, pe care-l vom aminti pe 7 august, deseori repeta: "Nu cu o iubire sentimentală, dar prin iubirea dovedită prin fapte se purifică sufletele și Isus locuiește în noi". Să ne ajute Sfânta Maria, Mama Bisericii, să avem parte de o relație autentică cu Dumnezeu, de indulgența plenară, să fim cu adevărat îndrăgostiți și uniți cu Cristos, urmându-i exemplu de iubire și dăruire. 2 august 2015 Pr. Alois Hîrja [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 18-a de peste an: Anul B [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |