|
Anul B Ier 23,1-6; Ps 22; Ef 2,13-18; Mc 6,30-34 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, "Veniți, voi, singuri, într-un loc retras și odihniți-vă puțin" De ce erau obosiți? Un text potrivit pentru această perioadă de vacanță, de concedii. Știți, câteva milioane de români suferă de pe urma ei și este cauza a zeci de mii de decese anual. Adolescenții suferă de pe urma ei, fiind cauza rezultatelor slabe obținute la școală. Și persoanele de vârstă mijlocie se confruntă cu ea, mai ales între 30 și 40 de ani. Tratarea ei include tot, de la ceaiuri medicinale la medicamente. Aveți vreo idee despre ce poate fi vorba? Abuz de substanțe chimice? Divorț? Răspunsul s-ar putea să vă surprindă: insomnia. Oamenii nu mai pot dormi. Mergi să te culci, închizi ochii și nu se întâmplă nimic. Nu poți adormi. În loc să tragi pe dreapta pentru odihnă, mintea îți intră în viteză. O mie și una de obligații și probleme îți vin în minte. Încetezi să te gândești la lucruri și începi să te gândești la oameni. Gândindu-te la oameni, te gândești la ce fac toți acei oameni în acel moment: dorm. Asta te înfurie și te ține treaz. În cele din urmă, undeva pe la primele ore ale dimineții, ațipești și tu. De ce suntem atât de obosiți? Tânjim după viața povestită de Ion Creangă, Ozana cea frumos curgătoare. Dar uită-te la noi cum ne riscăm viața, navigând pe apele înspumate ale unui fluviu repezit; bifurcări, stânci în apă, atacuri de inimă, trădări, datorii acumulate și neplătite. Înaintașii noștri n-au cunoscut astfel de lucruri, noi însă cunoaștem și asta ne ține treji. Trupurile noastre sunt obosite. Să ne gândim: dacă milioane de români nu dorm suficient, ce înseamnă asta? Înseamnă că o parte din populația acestei țări ațipește la lucru, moțăie prin sălile de clasă sau adoarme la volan ori la Liturghie. Zilnic sunt consumate tone de aspirină, medicamente de somn și tranchilizante. Pentru a ne rezolva problemele, soluția ar fi una simplă: toată lumea la culcare. Dar dimineața, la radio, ni se spune: "Sus, hai sus, toată lumea sus!". Mințile ne sunt obosite. Trupurile ne sunt obosite. Dar ce e mai important și mai grav: sufletele ne sunt obosite. Suntem ființe eterne și punem întrebări eterne: "De unde vin?", "Încotro mă îndrept?", "Care este sensul vieții?", "Ce este bine?", "Ce este rău?", "Există viață după moarte?". Acestea sunt întrebări fundamentale ale sufletului. Și lăsate fără răspuns, astfel de întrebări ne fură liniștea și odihna. Numai o singură creatură mai are atât de mari probleme cu odihna cum avem noi: nu câinii, ei moțăie; nu urșii, ei hibernează. Cele mai multe animale știu cum să se odihnească. Există însă o excepție: creaturile astea sunt îmblănite, sunt naive de felul lor și încete. E vorba de oi, după cum am văzut în psalmul responsorial. Oile nu pot dormi. Pentru ca oile să poată dormi, nu trebuie să existe nicio problemă: să nu fie prădători, să nu fie neliniște în turmă, să nu fie gândaci în aer, să nu fie foame în stomac, totul trebuie să fie perfect. Din nefericire, oile nu-și pot găsi pășuni singure, nu pot împrăștia insecticide, nu pot rezolva eventualele neînțelegeri și nu-și pot găsi hrana. Au nevoie de ajutor, au nevoie de un păstor, care să le ducă și să le pască pe pășuni verzi. Fără un păstor, oile nu se pot odihni. Și fără un păstor, nici noi nu ne putem odihni. În versetul al doilea al psalmului 23 pe care l-am ascultat, David pictează un tablou: o turmă de oi culcate, cu picioarele îndoite, în jurul unui păstor; burțile li se odihnesc pe iarba grasă, un iaz liniștit de o parte, păstorul de cealaltă. "El mă paște pe pășuni verzi și mă conduce la ape de odihnă". De remarcat cele două pronume care preced verbele: el mă duce, el mă paște, el îmi înviorează sufletul. Cine este cel activ? Cine se ocupă de toate lucrurile? Păstorul. Păstorul alege drumul oilor și pregătește pășunea. Treaba oilor, treaba noastră este să se uite la păstor. Cu ochii la păstor se vor putea odihni. Privește la o pagină goală. Ce vezi când privești o astfel de pagină? Vezi o bucată de hârtie albă. Acum, cu creionul fă un punct în mijlocul paginii. Privește-o din nou. Acum ce vezi? Vezi un punct, nu-i așa? Și oare nu aceasta este problema noastră? Lăsăm ca punctele întunecate să eclipseze spațiul alb. Vedem valurile înfuriate și nu pe Mântuitorul care umblă pe ele. Vedem proviziile noastre sărăcăcioase și nu pe cel care poate hrăni 5000 de oameni flămânzi. Ne concentrăm asupra Vinerilor Mari ale răstignirii și pierdem Duminicile glorioase ale Învierii. Să ne redirecționăm atenția și să ne relaxăm. Și în timp ce facem asta, să ne schimbăm programul și să ne odihnim. Și încă ceva. Dintre cele zece porunci săpate în piatră, care ocupă cea mai mare suprafață? Cea referitoare la ucidere? Sau cea referitoare la adulter? Sau cea referitoare la hoție? Probabil că la acestea ne gândim prima dată. Cu siguranță, fiecare dintre acestea merită să i se aloce mult spațiu. Dar, curios, Dumnezeu nu a avut nevoie decât de câteva cuvinte pentru a condamna fiecare din cele trei păcate: adulterul, omorul și hoția. Când a venit însă rândul să vorbească propriului popor despe odihnă, o singură propoziție nu i-a fost de ajuns. Ascultați: "Adu-ți aminte de ziua de odihnă, ca s-o sfințești. Să lucrezi șase zile și să-ți faci lucrul tău, dar ziua a șaptea este ziua de odihnă închinată Domnului Dumnezeului tău. Să nu faci nicio lucrare în ea, nici tu, nici fiul tău, nici fiica ta, nici robul tău, nici roaba ta, nici vita ta, nici străinul care este în casa ta. Căci în șase zile a făcut Domnul cerurile, pământul și marea și tot ce este în ele, iar în ziua a șaptea s-a odihnit. De aceea, a binecuvântat Domnul ziua de odihnă și a sfințit-o". Dumnezeu ne cunoaște bine. Îl poate vedea pe proprietarul unui magazin citind versetul acesta și spunându-și: "Cineva trebuie să lucreze în ziua asta. Dacă eu nu pot, o va face fiul meu. Și dacă Dumnezeu spune: Nici fiul tău, atunci va lucra fiica mea. Nici fiica ta, spune Dumnezeu. Atunci, probabil, un angajat. Nici vreun angajat. În cazul ăsta, cred că va trebui să-mi trimit vita să lucreze la magazin sau, probabil, îmi voi găsi un străin care să mă ajute. Nu, spune Dumnezeu. O zi pe săptămână vei spune nu muncii și da închinării. Te vei opri, te vei așeza și te vei odihni". Adevărata noastră odihnă este Isus. El este țara promisă. Adevărata noastră odihnă este Isus. Noi, oamenii, continuăm însă să obiectăm, "dar, dar, cine se va ocupa de magazin". Venim înainte lui Dumnezeu cu un motiv după altul. El însă le desființează pe măsură ce venim cu ele, amintindu-ne un lucru care ne reduce la tăcere: în șase zile a făcut Domnul cerurile, pământul și marea și tot ce este în ele, iar în ziua a șaptea s-a odihnit. Mesajul lui Dumnezeu este clar: "Dacă creația nu s-a prăbușit cât timp m-am odihnit eu, nu se va prăbuși nici cât timp vă veți odihni voi, oamenii". Repetați în gând, vă rog, după mine, următoarele cuvinte: "Nu e treaba mea să mă ocup de mersul lumii, există Dumnezeu, dar nu sunt eu acela". Din când în când, chiar și animalele de povară trebuie duse la pășune. Chiar și marea se oprește pentru reflux. Pământul ține și el ziua de odihnă în lunile de iarnă. Și omul trebuie să se odihnească. Dacă nu, va cădea de oboseală. Trebuie să ajustăm fitilul lămpii sau lampa ni se va stinge. Trebuie să ne refacem puterile sau vom îmbătrâni înainte de vreme. Pe termen lung, reușim să face mai multe, făcând uneori mai puține. Arcul nu poate rămâne încordat prea mult timp fără să se rupă. Pentru ca un teren agricol să aducă recoltă, din când în când trebuie lăsat neînsămânțat. Și pentru ca să fii sănătos, trebuie să te odihnești. Încetinește și Dumnezeu te va vindeca. El va da odihnă minții tale, trupului tău și mai ales sufletului tău. El te va paște pe pășuni verzi. Cu mâinile lui străpunse de cuie, Isus a pregătit o pășune pentru suflet. El a smuls tufele spinoase ale condamnării, a dizlocat și a îndepărtat bolovanii grei ai păcatului, și în locul lor a sădit semințe de har și a săpat fântâni ale milostivirii. Iar acum ne invită să ne odihnim într-un astfel de loc. Îți poți imagina mulțumirea din inima unui păstor când, după ce a terminat toată această muncă de pregătire, își privește turma odihnindu-se în iarba grasă? Îți poți imagina mulțumirea din inima lui Dumnezeu, când noi facem la fel? Pășunea lui este darul lui pentru noi. Nu e o pășune pe care am făcut-o noi și nici o pășune pe care să o merităm. Este un dar de la Dumnezeu. Într-o lume aridă și stâncoasă datorită falimentelor umane, există un loc care abundă de vegetația luxuriantă a milei lui Dumnezeu. Păstorul nostru ne invită în acest loc. Vrea să stăm jos, să ne odihnim. Să ne cuibărim adânc în iarbă, până suntem acoperiți, îngropați de vlăstarii dragostei lui și acolo să ne găsim odihna. Amin. 19 iulie 2015 Pr. Cristinel Fodor [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 16-a de peste an: Anul B [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |