|
Anul B Am 7,12-15; Ps 84; Ef 1,3-14; Mc 6,7-13 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Lecturile sfinte pe care le-am ascultat la liturgia cuvântului din această duminică a 15-a din timpul de peste an ne invită să reflectăm asupra misiunii pe care o avem cu toții de a lăsa ca harul lui Dumnezeu să lucreze prin noi în Biserica sa. Prin Botez cu toții suntem chemați să fim instrumente de care Dumnezeu să se poată folosi pentru ca mesajul său să ajungă și să fie primit de oamenii zilelor noastre. Prin Botez cu toții suntem misionari, iar viața misionară a Bisericii ne interpelează pe fiecare unul dintre noi: preoți, laici, persoane consacrate. Fiecare însă în funcție de misiunea pe care o are de îndeplinit ca membru viu al trupului mistic al lui Cristos care este Biserica. Veșnicul misionar care este Duhul Sfânt prezent printre noi ne invită să fim la rândul nostru misionari. Astfel, unii pleacă în misiune în diferite țări din Africa, America sau Asia, iar alții sunt invitați să facă misiune în propria țară, în propria comunitate, în propria casă, în propria familie. Ascultând lecturile sfinte suntem invitați să ne întrebăm la nivel personal: Ce fel de misionar sunt? Cum îmi trăiesc eu această vocație în Biserică de a fi un instrument în mâinile lui Dumnezeu? Cred că niciun credincios, indiferent de confesiunea religioasă, în momentul în care răspunde chemării lui Dumnezeu de a-și oferi propria viață pentru a da mărturie de mesajul creștin nu o face pentru a căuta propriul succes sau dintr-o ambiție personală. Cred însă că a vesti un mesaj de speranță care vine prin cuvântul lui Dumnezeu este cu adevărat un dar divin care nu poartă cu sine onoruri și aprecieri așa cum poate unii sunt tentați să creadă, dar presupune de cele mai multe ori împotriviri, dificultăți, greutăți și neînțelegeri, mai ales când este semnalat un comportament nedrept în relația cu aproapele sau cu Dumnezeu. Un martor incomod a fost în Vechiul Testament și profetul Amos, așa cum am auzit la prima lectură a liturgiei cuvântului din această duminică. Originar din regatul lui Iuda sau regatul de sud, Amos este trimis de Dumnezeu să predice cuvântul său și să denunțe faptele de corupție din regatul de nord sau regatul lui Israel. Amos este insultat și respins de conducătorii lui Israel, mai ales de preoții de la sanctuarul din Betel care îl alungă spunând: "Vizionarule, pleacă, fugi în țara lui Iuda! Mănâncă acolo pâine și profețește acolo!". Dar Amos își continuă misiunea pentru că este întru totul conștient că nu a căutat și nu a cerșit nimic. Ceea ce el face nu o face din proprie inițiativă. Amos recunoaște că nu este un profet sau fiu de profet, recunoaște de asemenea că nu a avut nici măcar o formare profetică și nimic de a face cu școlile de gândire din perioada respectivă. El afirmă însă că este un simplu păstor, un cultivator de plante în deșert, un nomad. Cu toate acestea el profețește pentru a răspunde la o chemare venită din partea lui Dumnezeu. Deși era conștient de faptul că semnalarea nedreptăților petrecute în regatul de nord va stârni refuz și împotrivire din partea conducătorilor și a marilor preoți, Amos nu poate spune "nu" chemării venite din partea lui Dumnezeu de a profeți. Avem astfel o primă învățătură venită din partea profetului Amos, și anume, când Dumnezeu cheamă este dificil să reziști chemării sale. Aceasta este valabil nu numai pentru un păstor din Tekoa cum era Amos, dar este valabil și pentru un pescar din Galileea cum era Petru, și pentru un colector de taxe cum era Matei, și pentru un revoluționar cum era Simon zelotul, și pentru o femeie păcătoasă cum era Maria Magdalena, și pentru un fariseu cum era Paul din Tars, putem spune că aceasta este valabil pentru noi toți. Toți aceștia au fost chemați așa cum erau și trimiși să anunțe, fiecare acolo unde locuia, mesajul de speranță a lui Dumnezeu. Așadar când Dumnezeu cheamă este dificil să reziști chemării sale. Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Evanghelia din această duminică, ne vorbește tot despre misiune. Cristos îi trimite pe ucenici în misiune doi câte doi pentru a vesti împărăția lui Dumnezeu. Ei nu pornesc unul câte unul, ci doi câte doi. Deja modul de a merge în misiune doi câte doi reprezintă o primă predică din partea ucenicilor, am putea spune că este o predică fără cuvinte. Sfântul Francisc de Assisi îi îndemna pe confrații săi să predice evanghelia spunând: "Predicați Evanghelia, predicați, și dacă este necesar folosiți și cuvinte". Prima predică, așadar, este fără cuvinte și se reflectă în modul de a reuși să însoțești pe cineva, de a merge lângă celălalt, ascultând, ajutând, arătând și oferind iubire. Isus le poruncește ucenicilor săi să meargă doi câte doi și să nu ia nimic cu ei decât un baston. Un baston pentru a se sprijini de oboseala zilei și un prieten pentru a se sprijini în momentele de singurătate. În logica lui Cristos călătoria la care suntem invitați să pornim astăzi presupune să avem un bagaj lejer, ușor de transportat și o inimă plină de încredere în prezența lui Dumnezeu și în ajutorul venit din partea aproapelui. Mâine nu știu dacă cineva îmi va deschide ușa dar astăzi sunt chemat să mă încred în comoara iubirii presărată pe străzile satelor și orașelor, în mâinile și surâsurile oamenilor care deschid ușa inimii lor. Sugestivă în acest sens este imaginea cu acel tânăr care făcând o drumeție pe munte și-a pus în rucsacul pe care trebuia să-l poarte pe spate o mulțime de lucruri care nu erau absolut necesare. La început bagajul părea ușor de purtat însă odată cu trecerea timpului și datorită greutății drumului rucsacul a început să devină din ce în ce mai greu. Respectivul tânăr, lipsit de experiența muntelui, pe drum a fost pus în fața faptului de a alege fie de a renunța la anumite lucruri pentru a putea continua drumul cu ușurință, fie să continue cu rucsacul plin care se transforma după fiecare pas într-o povară din ce în ce mai grea. Experiența trăită în acea călătorie l-a ajutat pe acel tânăr să-și dea seama cât de important este să nu-și îngreuneze rucsacul cu lucruri care nu sunt necesare. Așa se întâmplă de multe ori și în viața noastră. Ne încărcăm poate zilnic bagajul propriei vieți cu lucruri pe care suntem nevoiți să le purtăm pe parcursul întregii zile și care de cele mai multe ori nu ne sunt de un real folos. Faptul de a introduce lucrurile respective în propriul bagaj ne dă o oarecare siguranță că deținem controlul și nu avem nevoie de ajutorul altora, însă purtarea lor ne obosesc și ne fac să ne pierdem entuziasmul și elanul în timp ce călătorim. Raportându-ne la viața spirituală, detaliile "valizei misionare" sau a "rucsacului misionar" se schimbă odată cu trecerea timpului. La fiecare etapă din viață suntem chemați să renunțăm și să introducem noi lucruri în propria geantă. Ceea ce este important este faptul că spiritul rămâne așa cum ne învață Cristos. A merge la drum fără a avea rezerve de alimente, bani sau haine este o referință puternică la simplitate, la libertate interioară și exterioară. Nu este bine să porți cu tine o prea mare siguranță economică sau materială deoarece aceasta umbrește credința, iubirea, entuziasmul, curajul, speranța, bucuria și încrederea în ajutorul lui Dumnezeu. Misionarul trăiește cu ajutorul providenței și pentru aceasta se încrede în generozitatea comunității prin tot ceea ce primește. Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Cei doisprezece ucenici pornesc în misiune și, fără să folosească cuvinte, contestă prin modul lor de a trăi înclinația oamenilor spre bunurile acestei lumi. Prin mărturia pe care o dau afirmă că în această lume sunt două modalități diferite de a trăi viața: fie lipiți de bunurile acestei lumi, fie atrași de bunurile viitoare sau, altfel spus, trăind pentru lumea cealaltă. Lumea cealaltă nu este reprezentată aici de bunurile materiale, ci este reprezentată de focul interior care arde plin de strălucire și învăluit în mister. Viața trăită în sărăcie de ucenici reprezintă încrederea în ajutorul lui Dumnezeu și exprimă potența creativă a iubirii, pe când alipirea inimii de bunurile acestei lumi stinge creativitatea Bisericii așa cum s-a întâmplat în nenumărate rânduri pe parcursul istoriei. Cel care proclamă evanghelia, ne spune Cristos, trebuie să fie infinit de mic pentru a face ca anunțul evangheliei să fie infinit de mare. Ucenicii au pornit în misiune doi câte doi fără să aibă niciun bun material la ei. Nu au avut bunuri materiale, dar au avut focul interior al iubirii față de Cristos pe care l-au aprins și în alte inimi, deoarece știm cu toții că focul se propagă mai departe tot cu ajutorul focului. Cristos le poruncește ucenicilor: "Dacă intrați într-o casă, rămâneți acolo". Iată care este punctul de sosire: casa. Casa este locul unde se naște și se dezvoltă viața, înconjurată de iubirea și sprijinul familiei. Astfel, în casă, cuvântul lui Dumnezeu trebuie să vorbească și să vindece atât în zilele cu lacrimi cât și în zilele de sărbătoare, atât în zilele când copilul părăsește casa părintească pentru a-și face un rost în viață ca și atunci când un bătrân își pierde sănătatea sau sensul vieții. Casa este locul unde ucenicii sunt invitați să poposească. La refuzul din partea oamenilor, ucenicii sunt chemați să nu răspundă cu resentimente sau prin descurajare deoarece puțin mai departe ei vor găsi o altă casă, sau un alt sat, sau un alt oraș, sau o altă inimă unde vor fi primiți. Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Lectura a doua de astăzi, luată din Scrisoarea sfântului apostol Paul către Efeseni, ne amintește că Dumnezeu, după ce ne-a ales înainte de întemeierea lumii, după ce prin Botez ne-a integrat în Biserica sa și ne-a rânduit pentru a fi copiii iubirii sale veșnice, ne-a trimis apoi ca mesageri ai acestei iubiri în lume. Dumnezeu dorește ca noi, creștinii, care facem parte din Biserica sa, să fim în mijlocul lumii amăgite de păcat, ca niște instrumente care cântă gloria sa. Să dăm și noi astăzi curs invitației venite din partea lui Dumnezeu, să ne deschidem inima și să cântăm gloria sa prin viața noastră. Amin. 12 iulie 2015 Pr. Alois Farțadi [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 15-a de peste an: Anul B [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |