Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul B
Duminica a 14-a de peste an

Ez 2,2-5; Ps 122; 2Cor 12,7-10; Mc 6,1-6

"Și se mira de necredința lor"

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Fragmentul evanghelic pe care l-am ascultat se referă la un moment deosebit de dificil din timpul activității publice a lui Isus. Isus se întoarce la Nazaret, după o lungă ședere la Cafarnaum. Evident, sosirea sa este precedată de vestea minunilor săvârșite în acea cetate, precum și în alte locuri din Galileea. E clar că lumea din Nazaret dorea să-l întâlnească și, mai ales, să vadă vreo faptă extraordinară, așa cum auziseră despre el.

Știm că omul este din fire un animal curios, însetat de noutăți, însă această atitudine nu conduce totdeauna la credință și, de fapt, așa cum vedem în cazul locuitorilor din Nazaret, îl poate duce la un conflict deschis cu Isus, urmat de respingerea persoanei și a predicii sale.

Subiectul central al pericopei evanghelice de astăzi este tema necredinței. Am reținut că evanghelia se termină cu mirarea lui Isus în fața împietririi inimilor concetățenilor săi și se mira de necredința lor.

Episodul de față se află într-un contrast viu cu narațiunea precedentă, în care evanghelistul a notat că foarte multe persoane au ajuns la credința în Isus, tocmai văzând minunile pe care Isus le-a săvârșit. Realitatea umană pe care Învățătorul o întâlnește este foarte complexă, merge de la primire până la refuz. Între aceste două extreme, există o gamă întreagă de nuanțe, care fac să se perceapă misterul inimii omenești.

Nu este exclus ca evanghelistul Marcu să-și îndrepte aici atenția și spre Biserica lui Cristos, care în desfășurarea ministerului ei se confruntă cu aceeași situație complicată pe care a întâlnit-o și Isus. Vestirea evangheliei nu trece pe lângă oameni, ci merge în inima lor, în realitățile lor zilnice, de multe ori confuze și strâmbe. Este normal, așadar, ca impactul Bisericii cu omul să nu fie ușor și să cunoască cele mai diferite forme. Din cauza ispitei descurajării, se poate ajunge la o schimbare de direcție, acțiunea misionară poate să sufere întârzieri, capacitatea creativă poate să fie pusă la grele încercări. Toate acestea sunt normale. Ar fi absurd să ne gândim că drumul comunității ecleziale poate să facă abstracție de cruce, că poate să fie diferit de cel parcurs de capul și Mântuitorul ei. Biserica, ca să-și continue misiunea în slujba omului, trebuie să trezească credința în puterea evangheliei, în harul lui Cristos care lucrează în slăbiciune, în prezența Duhului Sfânt.

"A venit la ai săi și ai săi nu l-au primit". Ascultând fragmentul evanghelic de astăzi, ne vin în minte spontan aceste cuvinte din prologul sfântului Ioan. Și aceste cuvinte evocă drama omului, uneori chiar a discipolilor și a Bisericii, care nu știu să-l recunoască și să-l primească pe Mântuitorul lor. Omul este în căutarea adevărului și, în același timp, este victima prejudecăților sale.

Locuitorii din Nazaret erau uimiți și mirați în fața cuvântului lui Isus, îi recunoșteau originalitatea, îi simțeau autoritatea, își dădeau seama că nu pot rămâne indiferenți. Mai erau apoi și minunile, care arată puterea lui Dumnezeu care lucrează în persoana sa și fac să se vadă clar că omul Isus poartă în el un mister. Și, totuși, în ei avem un blocaj. Ei nu pot să accepte că cel care se prezintă ca trimisul lui Dumnezeu este unul dintre ei. Chipul uman al lui Isus îi împiedică să meargă dincolo de acest chip și să perceapă adevărata identitate a lui Isus.

Marcu exprimă dificultatea locuitorilor din Nazaret prin cinci întrebări, care fac să se vadă confuzia dintre observațiile și sentimentele lor. Contrastul este între originea lui Isus: "De unde toate acestea? Și ce este această înțelepciune care i s-a dat și aceste minuni care se fac prin mâinile lui?". Și faptul că este unul dintre ei. "Nu este oare acesta lemnarul, fiul Mariei, fratele lui Iacob, al lui Ioses, al lui Iuda și Simon? Și surorile lui nu sunt oare, aici, la noi".

O tensiune de înțeles și care poate duce la două concluzii opuse: primirea sau respingerea. Prima aduce cu sine depășirea dificultăților pe care rațiunea umană le pune în fața credinței; a doua dă naștere la incapacitatea de a te detașa de modul omenesc de a vedea și de a aprecia situațiile. Cei din Nazaret au mers pe această a doua cale. Și se scandalizau de el. Afirmația subliniază neînțelegerea lor și, la urma urmei, punerea lor pe o poziție de refuz. Analizând mai îndeaproape dificultățile, care îi împiedică pe cei mai mulți locuitori din Nazaret să creadă în Isus, se descoperă că ele, în fond, privesc misterul întrupării. Ei nu acceptă că omul Isus, care a trăit în satul lor, pe care l-au văzut crescând și pe ale cărui rude le cunosc, este trimisul lui Dumnezeu, purtătorul adevărului. În realitate, avem o componentă de scandal în adevărul-eveniment care constituie conținutul credinței. Acestea, însă, nu sunt în contrast cu logica umană, ci o depășesc. Acum, toate acestea constituie, fără îndoială, o dificultate, care însă poate să fie învinsă, pentru ca abandonându-se prin credință, omul își dă seama că se dezrădăcinează din el însuși pentru a se fundamenta pe Dumnezeu, care nu înșală și nu poate înșela.

Credința este, deci, dificilă, este ca un drum în urcare, mereu problematic și fără încetare hrănit de cuvântul și harul lui Dumnezeu. Și aici mi se par oportune două observații.

Prima se referă la natura credinței. Aceasta este darul lui Dumnezeu și, în același timp, o alegere a omului. Atitudinea de credință este, deci, rațională și trebuie să fie reflectată, în sensul că credinciosul trebuie să aibă clare motivele care justifică alegerea sa. Totuși, în ea însăși, credința este depășirea rațiunii umane, este adeziune la adevăruri care sunt dincolo de capacitățile sale de cunoaștere. De aici rezultă că rațiunea nu poate fi criteriul și măsura credinței. Dimpotrivă, credința este cea care luminează rațiunea.

A doua observație face referință la dificultățile locuitorilor din Nazaret. Chipul uman și familiar al lui Isus îi împiedică să cerceteze în profunzime pentru a cunoaște misterul pe care-l ascunde persoana sa. Aceeași problemă se pune și pentru Biserică. Și este normal, pentru că ea continuă prezența și misiunea lui Isus în mijlocul oamenilor. Chipul uman al comunității ecleziale, un chip plin de riduri și marcat de atâtea mizerii, activitatea sa în diferite sectoare ale vieții oamenilor, structurile sale, îi fac pe mulți să considere Biserica cu un fapt social, o instituție. Este o constatare, chiar onestă, dar care nu merge dincolo de realitatea ce apare observației și nu ajunge să înțeleagă misterul adevărat al Bisericii, trupul lui Cristos, în care își revarsă plinătatea, ca să fie pentru toți oamenii semnul iubirii lui Dumnezeu, care cheamă la mântuire.

"Să știe măcar că este un profet în mijlocul lor".

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Tema necredinței - subiectul central în fragmentul evanghelic - este prezentă și în prima lectură. Textul este luat din Cartea profetului Ezechiel și face parte din relatarea chemării profetului. Acesta, din familie sacerdotală, se afla printre primii evrei deportați în Babilon, deportare ce a avut loc în jurul anului 597 î.d.Cr. Cinci ani după, Domnul îl cheamă la slujirea profetică pe care o va desfășura în mijlocul acelora care se aflau în exil. Punându-l deoparte pentru dificila misiune pe care avea de gând să i-o încredințeze, Domnul îi face cunoscut că va trebuie să se confrunte cu un popor de răzvrătiți. Cuvântul său nu va fi ascultat și profetul va trebuie să sufere din cauza durității inimii lor. Acesta este destinul tuturor profeților biblici, misiunea lor ajunge la faliment și, totuși, prin insuccesele lor, Dumnezeu face să înainteze istoria mântuirii. Necredința este păcatul care însoțește istoria poporului lui Dumnezeu.

"Ei și părinții lor s-au revoltat împotriva mea până în ziua aceasta". Este natural să ne întrebăm în ce constă și ce forme asumă atitudinea negativă a poporului. Ea se exprimă clar într-o linie de conduită care se pune în contrast cu voința lui Dumnezeu. Profeții, în predica lor, condamnă cultul redus la o pură exterioritate. Dar iau atitudine și contra nedreptății, asupririi, violenței, corupției. Când omul nu recunoaște raportul creatural cu Dumnezeu, devine sclav al propriului egoism și izvor de sclavie. Necredința practică își are rădăcina într-o altă respingere, care se pune la nivelul minții și al inimii. Israelul a rătăcit sensul alianței, nu o mai înțelege ca inițiativă liberă și gratuită a bunăvoinței lui Dumnezeu, care cere un răspuns de fidelitate.

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Liturgia cuvântului din această duminică ne ajută să facem un examen de conștiință. Necredința concetățenilor lui Isus este stigmatizată de acesta prin recurgerea la un bine cunoscut proverb: "Un profet nu este disprețuit decât în patria lui, printre rudele sale și în casa lui". Această afirmație ar trebui să ne facă atenți și pe noi, toți, ca să nu cădem în aceeași eroare ca locuitorii din Nazaret. De fapt, într-un anumit sens, astăzi, noi suntem rudele sale, iar Biserica ar putea fi considerată casa lui actuală. Să ne oprim asupra câtorva piste de reflecție.

Prima. Oare nu ajungem și noi în pericolul de a avea o anumită prejudecată despre Isus, de a ne construi o anumită imagine despre el și despre mesajul său, adesea potrivită cu gusturile și înclinațiile noastre, astfel încât să îndulcim impactul cu el și să facem mai puțin urgent și dureros procesul de convertire, de schimbare?

A doua pistă de reflecție. Nu suntem noi primii care ne scandalizăm de realitatea Bisericii, că o judecăm după parametrii pur umani și ne sustragem de la pretenția ei de a reprezenta continuarea în timp a misterului întrupării? Suntem cu adevărat deschiși să primim prezența lui Cristos în modul în care ea ni-l oferă? Sau preferăm, în schimb, să recurgem la reprezentările unui Isus făcut după chipul și asemănarea noastră?

Și a treia pistă. Până la ce punct acceptăm în viața noastră și în cea a fraților noștri, paradoxul unei puteri a lui Cristos, care se manifestă în slăbiciune și în fragilitate? Oare nu e adevărat adesea contrariul, adică faptul că noi încercăm să mascăm slăbiciunea credinței noastre printr-o ostentație de forță, activism sau înțelepciune?

Părinte Sfânt, care îți descoperi iubirea în chipul omenesc al cuvântului făcut trup, biruie necredința noastră. Ajută-ne să recunoaștem în Isus, omul din Nazaret, înțelepciunea venită de sus, minunea mântuirii noastre și să înțelegem că în orice situație de slăbiciune și de faliment există posibilitatea extraordinară a manifestării împărăției tale. Încredințăm necredința noastră inimii tale iubitoare de Tată. Suntem un neam încăpățânat și cu inima împietrită, ancorată de mândria noastră. Ajută-ne să dezlegăm nodurile orgoliului nostru încăpățânat. Amin.

5 iulie 2015

Pr. Ștefan Lupu


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
491 accesări.


Alte predici pentru Duminica a 14-a de peste an:

Anul B
9 iulie 2006 - Pr. Iosif Antili
5 iulie 2009 - Pr. Cristian Diac
8 iulie 2012 - Pr. Cornel Cadar
8 iulie 2018 - Pr. Eugen Robu

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat