|
Anul B Iob 38,1.8-11; Ps 106; 2Cor 5,14-17; Mc 4,35-41 Lăudat să fie Isus Cristos! Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Un om a supraviețuit unui accident aviatic și a ajuns singur pe o insulă pustie. A trebuit să înfrunte destule dificultăți, să-și caute hrană, să facă rost de apă. Cu mari eforturi și-a construit din crengi o colibă și avea o oarecare siguranță. Într-o noapte, însă, a venit o vijelie, iar un fulger a lovit coliba, care a luat foc. Singura sa avuție dispăruse. Omul s-a prăbușit pe nisip și plângea de disperare. A doua zi dimineața, însă, un avion aterizează ca prin minune pe insulă. Omului nu-i venea să creadă. Ochii îi erau înlăcrimați de fericire. A întrebat pe cei cre veniseră: "Cum m-ați găsit?". Aceștia i-au răspuns: "Am văzut luminea focului și ne-am dat seama că trebuie să fie cineva acolo". Liturgia din duminica aceasta ne vorbește despre salvarea omului, plecând de la prezența sa în mijlocul creației. Ar fi două teme importante: mântuirea și credința. Mântuirea este de la Domnul, iar minunile se pot percepe numai dacă există credință. Despre salvare, mântuire și credință vorbește în primul rând în evanghelia tocmai proclamată. Fragmentul evanghelic face parte dintr-o serie de patru miracole, din care se observă instaurarea cu putere a împărăției lui Dumnezeu. Fundalul este marea. Marea exercită asupra tuturor o fascinație deosebită. E un semn al infinitului, când acesta se întinde în fața ochilor noștri și nu-i vedem capătul. Dar este și simbol al misterului, atunci când se dezlănțuie o furtună. Și în viziunea biblică, marea este un mister, dar și simbol al ostilității, al forțelor răului. Nu la întâmplare cuvintele Mântuitorului par să fie adresate unei persoane: "Taci, potolește-te!". Marea agitată e un fel de personificare a răului, iar Cristos ar răspunde în acest caz unui atac al diavolului reducându-l la tăcere. Un alt aspect din evanghelie este pasivitatea lui Isus. El se află undeva în spatele bărcii și doarme, așa cum odinioară profetul Iona dormea. Rezemat pe o pernă, un fel de scăunel rezervat timonierului. Este vorba de o situație critică, deoarece cel care ar trebui să conducă barca e inactiv. În cazul acesta, ambarcațiunea are riscuri mai mari de a naufragia. Însă, mai grav este faptul că Fiul lui Dumnezeu este în tăcere, nu acționează. Atunci când Dumnezeu este absent, când nu intervine, omenirea intră în criză. Tăcerea lui Dumnezeu este un lucru care trebuie să dea mereu de gândit. Scena se încheie în manieră pozitivă cu liniștirea furtunii și manifestarea puterii divine asupra fenomenelor naturii. Dumnezeu este stăpân peste aceste elemente, creaturile sale. Are putere peste ape, poate croi chiar căi pe ape, așa cum s-a întâmplat atunci când i-a făcăut pe evrei să treacă nevătămați prin Marea Roșie. Ultimele cuvinte ale fragmentului din evanghelie pun în lumină lipsa credinței discipolilor, care generase starea de frică. E vorba de acea frică psihologică, sentiment negativ, și nu de teama de Domnul. Aceasta este începutul înțelepciunii și este în legătură cu credința, o credință care nu pune accent pe salvarea fizică, ci pe roadele spirituale, adică pacea, speranța și eliberarea de Cel Rău. Cele două teme - mântuirea și credința - sunt prezente și în lectura întâi. Această lectură conține o serie de idei și simboluri preluate din evanghelie. Întâi de toate, simbolul mării, cu referință la zilele creației, atunci când exista haosul primordial. O primă imagine este aceea a unei inundații ce trebuie controlată, de aceea sunt impuse niște limite, niște granițe. Evreii credeau că este o poruncă a Domnului ca valurile mării să se oprească pe țărm și să nu acopere iar pământul, așa cum s-a întâmplat cu potopul din epoca lui Noe. O altă imagine, vede marea sub chipul unui prunc, care iese din sânul matern și pe care Dumnezeu îl înfașă. Verbul ebraic sugerează chiar înfășarea pruncului. Așadar, marea, chiar dacă este imensă și înfricoșătoare, teama evreilor, care considerau că din mare apare dragonul mitologic și tot felul de monștri, această mare, în fața Domnului, este plină de fragilitate și depinde de Creator. Adevărul subliniat este cel despre Dumnezeu, stăpânul creației, și că totul este sub controlul său autoritar. Un al doilea element este manifestarea teofaniei lui Dumnezeu prin elementele creației. În furtună, Iob poate discerne glasul puternic și cutremurător al Domnului. Dumnezeu vorbește din ceruri, se adresează lui Iob, om chinuit, drept, dar și rebel, deoarece cere socoteală despre dreptatea divină. Dumnezeu intervine, însă nu după așteptările lui Iob sau ale prietenilor săi, ci cu o altă logică, se face cunoscut prin ceea ce a creat și prin faptele minunate săvârșite de-a lungul istoriei. Cheia rezolvării situației se află tot în credință. Iob reușește să înțeleagă ceva din misterul suferinței atunci când are încredere în Domnul. Și acum, câteva aplicații la viața noastră creștină. Întâi de toate, Isus spune apostolilor: "Să trecem pe maul celălalt". Ne surprinde mișcarea continuă a lui Isus. El nu are o locuință stabilă, nu se oprește și nu se bucură de succes sau de poziții de prestigiu. Dimpotrivă, Isus merge. De ce? Deoarece Isus caută oamenii, se mișcă permanent pentru că are inima neliniștită, pentru că a venit să-i adune pe oamenii deznădăjduiți. Cristos ne-a dat și nouă un mandat precis: "Mergeți și predicați evanghelia". Dar noi trăim această credință misionară? Lumea care ne înconjoară este o lume care a stins multe lumini ale demnității, ale sensului vieții și ale respectului pentru viață. Conștientizăm noi că am fost trimiși de Cristos să dăm mărturie? Părinții creștini își dau seama că sunt evanghelizatori pentru fiii lor? Câtă lume tace când este vorba de credință. Sau deleg acest lucru altor persoane sau altor instanțe. Creștinii adulți se întreabă: "Ce fel de credință se poate vedea în viața mea?". Mulți oameni astăzi nu cred în Dumnezeu, iar noi avem partea noastră de vină, deoarece îl ascundem pe Dumnezeu printr-o viață fără coerență. Și acesta este un adevăr trist. În fața brutalităților, a violenței, a degradării morale, să ne întrebăm: "Dar eu ce fac pentru ca lumea asta să fie mai bună?". În fața unei situații în care familiile sunt slabe la nivel de relație în interiorul lor, materialiste în proiectul lor de viață, fără repere morale în ceea ce privește comportamentul, noi, creștinii, ar trebui să ne angajăm să fim familii care trăiesc o credință adevărată, familii care se hrănesc din cuvântul lui Dumnezeu și din caritate. "Mergeți și predicați vestea cea bună". Isus ne amintește că fiecare dintre noi este chemat să fie misionar în lume. Evanghelia relatează despre episodul furtunii. Apostolii erau aruncați de valuri încoace și încolo. Ce era de făcut? Isus era cu ei, prezența sa ar fi trebuit să fie motiv de seninătate, motiv de încredere, însă Isus dormea, așa cum se întâmplă adesea și în viața de fiecare zi. Dumnezeu, de multe ori pare că este absent, e undeva departe, nu se interesează de noi. La un moment dat, apostolii exclamă cu un strigăt disperat: "Învățătorule, nu-ți pasă că pierim?". Câte întrebări cu ton de acuză îi adresăm noi Domnului. De ce lumea a ajuns să fie așa de violentă. Ne gândim la atâția creștini decapitați de milițiile statului islamic. De ce viața umană este călcată în picioare, așa cum se calcă iarba? De ce foametea face atâtea victime printre populațiile sărace? De ce atâția copii inocenți suferă răutățile și imoralitatea celor mari? Isus răspunde la aceste strigăte cu un gest care invită la credință. El poruncește vântului și mării. Marea se liniștește iar furtuna se potolește. Printr-un asemenea gest, Isus pare să spună apostolilor: "Nu fiți așa de naivi să credeți că Dumnezeu poate pierde controlul situației, nu fiți așa de ingenui să gândiți că Dumnezeu lasă forțele răului să invadeze lumea". Nu, dimpotrivă, Dumnezeu este și va fi stăpânul istoriei. Dumnezeu permite să vină încercări și intemperii, dar în mijlocul încercărilor Dumnezeu se arată drept iubire și îi salvează pe cei care cred în el. După aceea, Isus adaugă: "De ce sunteți așa de fricoși? Nu aveți încă credință?". În mod clar, Isus leagă frica de lipsa credinței în Dumnezeu. Cine cred în el însuși și în propriile resurse sau în inteligența sa omenească, mai devreme sau mai târziu va fi cuprins de frică. În schimb, cine crede în Dumnezeu capătă o pace pe care nimeni și nimic nu i-o va putea lua. Asta nu înseamnă că cel credincios va avea o viață ușoară și fără încercări. Dimpotrivă, încercări au toți oamenii. Dar în încercare se poate vedea cine crede în Dumnezeu. Și tot în încercare se vede și cel care se amăgește că are credință în Dumnezeu. Anii vieții pământești sunt un timp de verificare pentru toți. Dumnezeu permite să fie persecuții, lasă să se ridice vânturi înfricoșătoare, permite tot felul de răutăți din partea oamenilor, dar celui care crede în el îi garantează viața veșnică. Atunci, ce trebuie să facem? Într-o zi un tânăr, chinuit de multe suferințe, merse la un sfânt pentru a primi sfaturi. Sfântul îi spuse: "Frate, iată sfatul meu: leagă bărcuța de o piatră". Tânărul, încântat, spuse: "Explicați-mi, părinte, ce este bărcuța, funia și piatra?". Sfântul răspunse: "Bărcuța este sufletul tău, funia este voința ta, piatra este Cristos. Dacă tu ancorezi viața într-a lui, nu-ți va fi frică de nicio furtună". Așadar, să legăm viața noastră de Cristos printr-o credință vie și activă, pentru a beneficia de marele dar al mântuirii. Amin. 21 iunie 2015 Pr. Iulian Faraoanu [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 12-a de peste an: Anul B [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |