|
Anul B Iona 3,1-5.10; Ps 24; 1Cor 7,29-31; Mc 1,14-20 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Aș vrea să încep aceste câteva gânduri cu o întrebare: "Care credeți că este sportul cel mai important?". Să privim o întrecere, o competiție. Cel care asistă nu ia asupra sa nici o obligație: echipa ori câștigă, ori pierde. Nu are nevoie de antrenament, de efort, de fluierat și aplaudat, știe toată lumea. Stă în tribună sau în fața ecranului, pe toată lumea critică, nu riscă nimic și nu trebuie să facă niciun efort. Sportul pasiv este cel mai comod. De fapt, viața de creștin nu este așa, nu este contemplare ci este ascultarea cuvântului, nu este un mod de a privi ci este o stare de veghe. Pe Dumnezeu nu l-a văzut nimeni - este adevărat - dar nici nu l-a auzit nimeni? În conștiința noastră, în avertismentele exterioare auzim cuvântul lui Dumnezeu, în atenționări și chemările pe care Dumnezeu ni le dă. Să fim atenți. Ce este viața omului? Dimineața se trezește, aprinde focul, își face ordine în cameră, după care se grăbește la muncă. Lucrează 8 ore. Spre casă face cumpărăturile, ajuns acasă începe al doilea schimb, seara privește la televizor, iar seara târziu adoarme. Unde este aici posibilitatea ca omul să se întâlnească cu Dumnezeu? În viața de zi cu zi unde rămâne loc pentru Dumnezeu? Nicăieri! De fapt, creștinul trăiește între creștini, nu are numai serviciu, ci are și un ambient: în spatele lucrurilor exterioare omul intră în raport cu Dumnezeu. Poate unii dintre noi experimentăm când așteptăm pe cineva. Mâinile noastre muncesc dar inima, sufletul nostru așteaptă pe acela pe care îl așteptăm. Viața noastră de creștin nu este alta decât a fi atenți la cuvântul lui Dumnezeu. Nu numai atunci când poate somnoroși ne facem rugăciunea de seară, sau de dimineață. Sufletul nostru nu este o foaie albă nescrisă; trăirile noastre sufletești oricât ar fi ele de dureroase sunt pline de multe neîmpliniri. Oricât am aduna, oricât am avea pentru un timp aceste lucruri, ne umple sufletul cu bucurii, dar după aceea ne plictisim iar apoi apare dorința de a avea altceva, de a avea mai mult, de a ne dori mai mult, și ce păcat că niciodată pe Dumnezeu. Dorința după dragoste este formată de acea dorință de a ne căuta o persoană după inima noastră. Comportamentul sufletului creștin este atent la glasul lui Dumnezeu: Vorbește, Doamne, sluga ta ascultă, a spus micul Samuel atunci când a auzit glasul lui Dumnezeu. Primul și cel mai important lucru, să nu rămână din viața noastră cunoașterea și cuvântul lui Dumnezeu. Dumnezeu mereu ne-a creat un drum pentru sufletul nostru. Acest drum nu este înainte desenat, nu ne putem opri atunci când vrem noi, pentru că drumul nostru fără Dumnezeu nu duce nicăieri. A asculta. În evanghelia de astăzi este vorba despre chemarea primilor apostoli. Astăzi poate gândim că nu Isus le-a vorbit apostolilor. Cine nu știe câți electroni sunt astăzi în atmosferă, câte unde se intersectează, și totuși aceste informații sunt transmise. Dar toate aceste informații le putem cunoaște dacă punem aparatul pe unda respectivă și bunul Dumnezeu are chemări către noi, dar numai atunci le putem auzi dacă ne sincronizăm cu undele sale. Atunci când am fost botezați, preotul ne-a atins urechile și ne-a spus efeta, ceea ce însemnă "deschidere". De atunci încolo, conștiința noastră s-a deschis pentru a auzi cuvântul, glasul lui Dumnezeu. Cum se întâmplă acest lucru? În multe feluri. A apărut autobiografia medicului Albert Schweitzer și nu demult am citit această autobiografie. În această autobiografie medicul scrie următorul lucru: "Într-o dimineață pe masa mea de lucru am găsit un caiet care era editat de o asociație de misionari. L-am răsfoit în fugă, între timp mi-am ațintit ochiul pe un titlu al unui articol: "Cine va ajuta Congregația noastră?". Am citit acest articol după aceea mi-am continuat munca liniștit dar am ajuns la sfârșitul căutărilor mele. "Stăteam în fața chemării mele, m-am înscris la Facultatea de Medicină, după care mi-am închinat toată viața negrilor din Africa". Dumnezeu ne poate vorbi printr-o carte, printr-o predică sau printr-un exemplu. A împlini. Citim despre apostoli că la cuvântul lui Dumnezeu au lăsat mrejele și l-au urmat. Nu este suficientă o înflăcărare: "Te voi urma oriunde te vei duce", doar până atunci, până nu este nevoie de sacrificiu, până totul este așa cum vreau eu. Mult timp am învățat că a crede înseamnă doar ceea ce ține de adevăr și dreptate, ceea ce Dumnezeu ne-a revelat. Cât de puțin este acest lucru! Nu este suficient doar a cunoaște dreptatea și adevărul, ci pe acestea trebuie să le iubim și să le împlinim. De aceea s-a extins ateismul, pentru că creștinii în viața lor de zi cu zi trăiesc parcă ar fi necreștini. Cu viața lor nu întăresc învățătura lui Cristos: sunt egoiști, lipsiți de iubire. Ucenicii, pentru cuvântul lui Dumnezeu, și-au lăsat acolo năvoadele, noi trebuie să lăsăm acel năvod prin care încercăm să acaparăm totul pentru noi. În mod regulat ar trebui să citim sfintele evanghelii, nu numai pentru a-l cunoaște mai bine pe Isus, ci pentru a-i asculta mai mult cuvintele sale, îndemnurile sale, chemările sale. În fiecare capitală putem găsi monumentul eroului necunoscut. Nu-i cunoaștem numele, atâta știm despre el că și-a dat viața pentru țara sa. Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Să fim noi acest creștin necunoscut, noi care suntem capabili să ne dăm viața pentru a-l urma pe Cristos în mod liber și dezinteresat așa cum a făcut-o sfântul Paul pe care astăzi biserica îl comemorează în convertirea sa pe drumul Damascului. Pe mormântul acestui neobosit misionar, care a parcurs mii de kilometri pentru a-l predica pretutindeni pe Isus cel răstignit, suferind foarte mult, cei din vechime i-au pus cea mai simplă, dar și cea mai semnificativă dintre inscripții: "Lui Paul, apostol, martir". Sunt cele două titluri care rezumă întreaga sa viață. Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Aș vrea acum la încheiere să amintesc câteva cuvinte din scrisoarea pastorală a episcopului nostru diecezan Petru Gherghel care spune: "Drumul dialogului și al rugăciunii continuă. Este singura cale de a dobândi harul de a face ca vocea comună a celor care cred să ajungă la Dumnezeul unității și să se realizeze pe pământ rugăciunea lui Cristos, care nu încetează să se îndrepte spre Tatăl în numele tuturor celor care sunt ai săi: «Nu mă rog numai pentru ei, ci și pentru cei care vor crede în mine, prin cuvântul lor, ca toți să fie una, după cum tu, Tată, ești în mine și eu în tine, ca și ei să fie una în noi, pentru ca lumea să creadă că tu m-ai trimis». În Săptămâna de Rugăciune pentru Unitatea Creștinilor (18-25 ianuarie), exemplul celor mai mari lideri ai creștinismului, papa Francisc și patriarhul ecumenic Bartolomeu I al Constantinopolului, constituie un adevărat model de prețuire, iubire, dialog și rugăciune, pe care trebuie să-l urmăm și să-l transformăm într-o îmbrățișare frățească pe drumul refacerii unității creștine. Lumea are nevoie de astfel de semne și de astfel de modele. Lumea are nevoie de unitate și de iubire pentru ca toți să fim ca frații". Amin 25 ianuarie 2015 Pr. Felix Măriuț [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 3-a de peste an: Anul B [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |