|
Anul B Dt 4,32-34.39-40; Ps 32; Rom 8,14-17; Mt 28,16-20 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Suntem în sărbătoarea Sfintei Treimi, un mister pe care nu-l putem înțelege cu mintea noastră, dar credința noastră ne spune că Sfânta Treime există. Atunci când un ambasador merge în audiență la șeful statului, merge împreună cu secretarul său. Urcă împreună scările, merg împreună pe holuri, intră împreună în sala de așteptare, dar secretarul rămâne aici, numai ambasadorul intră la președinte. Tot așa și credința și știința merg împreună pe un drum lung, dar la sfârșit știința se oprește, însă credința merge mai departe și singură pătrunde în misterul lui Dumnezeu. Mari oameni de știință precum Kepler, Newton, Leibniz erau oameni credincioși și erau convinși că și natura care ne înconjoară este plină de mistere. La fel stăm și noi astăzi în fața celui mai mare mister al credinței noastre. Ne punem întrebarea: care este relația dintre cele trei persoane care formează Sfânta Treime, care este relația dintre Cristos și Tatăl său din ceruri? La Cina cea de Taină apostolul îl roagă pe Isus ca să-l arate pe Tatăl din ceruri. Iar Isus îi răspunde: "De atâta timp sunt cu voi, și tu nu mai cunoscut, Filip? Cine m-a văzut pe mine l-a văzut pe Tatăl. Cum poți spune: «Arată-ni-l pe Tatăl?». Nu crezi că eu sunt în Tatăl și Tatăl este în mine?" Așadar, Dumnezeul cel nevăzut, neimaginat a vrut să se descopere oamenilor, de aceea l-a trimis pe fiul său. Isus Cristos este revelația Tatălui ceresc. A vrut să ni se descopere în persoana lui, dar și în soarta pe care a avut-o Isus. De ce oare a ales să fie înconjurat de oameni simpli? De ce i-a respins pe cei care credeau în sinea lor că sunt înțelepți și pricepuți? De ce moartea pe cruce? Există un singur răspuns la atâtea întrebări: pentru că ne-a iubit pe noi. Isus ne-a demonstrat prin viața sa că Dumnezeu este iubire. De aceea am primit porunca: "Să-l iubești pe Domnul Dumnezeul tău din toată inima ta, din tot sufletul tău și din tot cugetul tău!". Dacă Dumnezeu ar fi doar Ființa supremă, atunci nu ar fi posibil să-l iubim. Dar știm de la Cristos, că este Tatăl nostru. Așadar să-l iubim cu sinceritatea unui copil și să ne încredem în el. Dacă l-am imagina pe Dumnezeu cu sentimentul cel mai curat al inimii, cu dorința cea mai nobilă a spiritului nostru, cu toată ființa noastră, putem oare avea o imagine mai frumoasă decât aceea că este Tatăl nostru? Nu ajunge că este Creatorul: creatorul munților și al stelelor, al plantelor și animalelor, al îngerilor și oamenilor, este prea departe și prea abstract pentru noi. Dar prin faptul că este Tatăl nostru, simțim că se îngrijește de noi și ne iubește. Isus ne arată cu propria sa viață că Dumnezeu este iubire. Iubirea însă înseamnă unitate și diversitate, înseamnă bogăție în sine și capacitatea de a se dărui. Iubirea poate să existe numai în multitudine, numai așa este capabilă să se dăruiască și să primească. Așadar, dacă Dumnezeu este iubire în el trebuie să existe mai multe persoane. Care este relația dintre Isus și Duhul Sfânt? Isus spune: "Cine mă vede pe mine îl vede și pe Tatăl". Tot așa ar putea să spună: "Cine mă vede pe mine îl vede și pe Duhul Sfânt". De ce? Pentru că Duhul Sfânt este Duhul lui Isus. Isus spune: "Eu am împlinit lucrarea pe care mi-ai dat-o să o fac". Așadar acum trebuie să plec. Dar "nu vă voi lăsa orfani" pentru că Duhul Sfânt "va fi totdeauna cu voi", pe el îl trimite de la Tatăl, pentru că purcede de la Tatăl. Așadar, Duhul Sfânt este Duhul Tatălui și al Fiului. Știm că Isus a primit natura sa umană de la Sfânta Fecioară, iar natura divină de la Duhul Sfânt. "Duhul Sfânt se va coborî peste tine, de aceea și cel Sfânt care se va naște din tine Fiul lui Dumnezeu se va chema". La sfârșitul vieții pământești această natură umană, pe care a primit-o de la Sfânta Fecioară, a dus-o în cer, dar pe Duhul Sfânt îl lasă aici pentru noi. "Eu și Tatăl una suntem" la fel putea să spună: "Eu și Duhul Sfânt una suntem". Cât timp a trăit pe pământ Dumnezeu a locuit în Isus, dar după ce s-a înălțat la cer, locuiește în mijlocul nostru în Duhul Sfânt. Odinioară plutea deasupra Fecioarei și aștepta "Da"-ul ei, acum locuiește deasupra noastră și așteaptă "Da"-ul nostru. Dacă răspundem cu "Da" atunci începe să-l formeze în noi pe Cristos, să continue cu ajutorul harului viața divină în noi. Această a treia persoană a deschis sânul Sfintei Fecioare ca să primească a doua persoană divină, și tot această a treia persoană deschide și sufletul nostru, pentru ca Isus să locuiască în noi. Toate acestea au loc în liniștea sufletului nostru ca orice lucru important, atunci când inima noastră e atinsă de iubire și îndeamnă sufletul în mod liber să facă fapte bune. Tatăl și Fiul locuiesc acum în mijlocul nostru în Duhul Sfânt, se roagă în noi, ne consolează, ne întăresc și ne umple zilele de bucurie. Aici, pe pământ, cel mai mare mister pentru noi este viața, o simțim și o trăim: oameni de știință, biologi, chimiști și psihologi o cercetează și totuși rămâne un mister pentru toți. Misterul cel mai mare al celui care trăiește în har este viața Sfintei Treimi, o trăim, o simțim, teologii și misticii o cercetează, totuși rămâne mister. Important este s-o trăim! Important este că îl simțim pe Dumnezeu de Tatăl nostru, că îl știm pe Cristos de frate al nostru, că îl purtăm pe Duhul Sfânt în viața noastră. Acesta este începutul vieții veșnice și aceasta este esența creștinismului. Amin 31 mai 2015 Pr. Andrei Varga [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Preasfânta Treime: Anul B [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |