|
Anul B Fap 3,13-15.17-19; Ps 4; 1In 2,1-5a; Lc 24,35-48 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Relatarea Evangheliei din această duminică ne arată încă o dată situația fragilă a ucenicilor. Ei doresc să creadă, dar le lipsește încrederea. Experimentează o sinceră bucurie în a-l vedea pe Isus înviat, dară încă nu și-au depășit propria lor neîncredere. Cei doi ucenici din Emaus istorisesc celorlalți apostoli întâlnirea pe care am avut-o cu Isus și, în acel moment, chiar el, Domnul, le apare înaintea ochilor. Chiar dacă el stă acolo, în fața lor, totuși le vine greu să creadă. Ce anume îi determină pe ucenici să nu creadă în Isus, deși îl văd în fața ochilor lor? Poate că fiecărui ucenic îi trecea prin minte că ceea ce vede nu este real, ci o invenție a propriei lui minți, o fantomă, o închipuire. În fond, oamenii inventează atât de multe lucruri, și uneori își închipuie, datorită fanteziei, că văd anumite persoane. În acea clipă, inima lor era atinsă în același timp de necredință și de dorința de a crede, de îndoială și de dorința de a afla adevărul. Atâtea întrebări le străbăteau mintea și multe sentimente contradictorii se zbăteau în inima lor: Cine era Isus? De unde vine acum, după ce murise? Cum de era posibil ca el să stea în fața lor când murise pe cruce? Ce anume voia Isus de la ei? La fel ca acești ucenici avem și noi atâtea întrebări la care nu este ușor să aflăm un răspuns. Este cam la fel cum i s-a-ntâmplat și unui jurnalist englez, Alex Renton, care a și scris un articol pe această temă. Fiica lui de șase ani a venit de la școală într-o zi cu o temă de făcut acasă. Tema era următoarea: trebuia să-i scrie o scrisoare lui Dumnezeu. Așa că fetița s-a așezat la masă și-a scris: "Către Dumnezeu. Cine te-a inventat pe tine? De la Lulu Ox". Văzând scrisoarea fetiței lui, tatăl nu știa ce să facă. Mai trebuie spus că era un ateist care declara deschis, inclusiv în familie, ateismul său. La fel era și soția lui. Așa că, în loc să inventeze ei ceva, s-au gândit să întrebe un expert. Au trimis, deci, scrisoarea fetiței unor pastori din biserica episcopaliană și din cea prezbiteriană. N-au primit niciun răspuns. Au trimis apoi scrisoarea și la conferința episcopilor catolici din Scoția. În numele acesteia, monseniorul Paul Conroy a scris următoarele: "Răspunsul meu ar merge în direcția că Dumnezeu nu a fost inventat, ci este mereu prezent. Dumnezeu este la fel ca cineva pe care noi l-am iubit dintotdeauna. Nu ne amintim când a venit în viața noastră, pentru că cei pe care-i iubim sunt mereu prezenți și nu ne putem imagina viața noastră fără ei". Nu era un răspuns rău, dar era totuși cam greu pentru o fetiță de șase ani. După vreo două săptămâni a mai venit un răspuns. Arhiepiscopul de Canterbury, Rowan Williams, anglican, i-a scris și el fetiței. Iată răspunsul lui, pe care jurnalistul l-a citat în întregime: "Dragă Lulu, tatăl tău mi-a trimis scrisoarea ta și m-a întrebat dacă aș putea răspunde. Să știi că e o întrebare dificilă! Cred însă, că Dumnezeu ar putea să-ți răspundă cam așa: «Dragă Lulu, nimeni nu m-a inventat, dar foarte mulți oameni m-au descoperit și au fost destul de surprinși. M-au descoperit atunci când au privit la lumea din jurul lor și s-au gândit că era cu adevărat frumoasă și misterioasă și s-au întrebat de unde vine. M-au descoperit atunci când erau foarte, foarte liniștiți, în largul lor, și au simțit un fel de pace și de iubire la care nu se așteptau. Apoi ei au inventat idei despre mine - unele dintre ele frumoase, altele... nu prea frumoase. Din când în când le trimit unele indicii - în special în viața lui Isus - pentru a-i ajuta să se apropie de mine așa cum sunt eu cu adevărat. Dar nu a fost nimic și nimeni în jurul meu înainte de mine, ca să mă inventeze. Mai degrabă, așa cum cineva scrie o povestire într-o carte, la fel am început să creez istoria lumii și, mai apoi, am inventat eu oameni așa ca tine, care îmi pun întrebări atât de teribile!» Apoi Dumnezeu ți-ar trimite multă dragoste și s-ar semna. Știu că de obicei el nu scrie scrisori, așa că trebuie să-mi dau toată silința să o fac eu în numele lui. Multă dragoste și din partea mea! Arhiepiscopul Rowan". Această scrisoare nu a emoționat-o doar pe fiica jurnalistului, ci și pe el. Ateismul lui a început să se clatine. Apropierea arhiepiscopului de copilul său l-a făcut să-l vadă altfel pe Dumnezeu. La fel îl vedem și pe Isus astăzi apropiindu-se de ucenicii săi într-un mod care face să le cadă zidurile îndoielilor. Isus cere ceva de mâncare, el cel înviat, el Dumnezeul creator a toate, el care nu avea nevoie să mănânce. A făcut însă un gest de amabilitate, de iubire și de prietenie care i-a mișcat enorm. El îl văzuseră pe Isus murind pe cruce, apoi mort și îngropat. Această amintire, această experiență le bloca credința. În atât de multe feluri putem noi să experimentăm moartea lui Isus în viața noastră! Îl putem noi înșine lăsa pe Isus să moară dacă nu ne rugăm, dacă trăim într-un mod care este complet opus evangheliei, dacă îi amenințăm pe alți oameni, dacă manipulăm viețile altora, dacă ucidem, ignorăm prezența lui Dumnezeu în viața noastră și așa mai departe. După ce trăim astfel de experiențe, nu este ușor de a mai crede că Isus este viu. Suntem invitați să începem să credem că Domnul a înviat. Domnul nostru este atât de răbdător! El acceptă și încurajează, are răbdare și așteaptă. El nu venise pentru a servi masa cucerniciei, și totuși ia o bucată de pește pentru a-i ajuta să creadă că ceea ce văd nu este o fantomă. Noi toți avem momentele noastre de generozitate și de strălucire, dar și momentele noastre de rezistență interioară și de întuneric. Vreau să cred, dar asta implică să abandonez o anumită neîncredere, anumite siguranțe false. Am nevoie de o anumită purificare, iar Isus mă ajută în slăbiciunea mea fiindu-mi aproape, stând lângă mine. Cristos nu este o fantomă. Nu este un produs al gândirii sau imaginației mele. El este mai real decât fricile mele: harul său este mai puternic decât slăbiciunea mea, mai puternic decât păcatul și chiar decât moartea. În timp ce ucenicii meditează la prezența sa în sentimente contradictorii, el îi invită să reflecteze în credință. O astfel de reflecție în contemplare ne conduce întotdeauna la adevărului Cristos. Îndoiala nu este opusul credinței. Îndoiala, de fapt, este probabil un ingredient necesar al credinței. A nu avea niciun fel de îndoială poate să fie uneori un semn că nu acordăm atenție la ceea ce Cristos face sau spune. Noi toți care am trecut prin momente dificile, noi toți care am greșit, noi toți care am contribuit la moartea lui Isus în atâtea alte persoane din jurul nostru, nu am reușit să ne apropiem de Isus și de pacea lui, de iertarea lui, de prietenia lui, privind doar la propria noastră îndoială și la propriile noastre gânduri și experiențe. Trebuie să privim la el, pentru că numai el ne poate deschide mintea, ca să înțelegem scripturile și să credem. Există un plan al lui Dumnezeu mult mai mare decât ceea ce noi putem vedea în viața noastră, mai mare decât greșelile noastre, decât suspiciunile, trădările, amărăciunile și durerile noastre. Acest plan a lui Dumnezeu noi nu-l putem vedea decât ajutați de Isus. E greu să vedem acest plan atunci când experimentăm și trăim moartea, singurătatea, lipsa iubirii. Cu toate acestea Isus ne spune: Pace ție! Padre Pio, atunci când a dorit să explice că există un plan al lui Dumnezeu mai frumos decât ceea ce noi vedem acum în viața noastră de zi cu zi, a folosit următoarea asemănare. A spus că viața noastră este asemenea unei țesături în mâinile lui Dumnezeu. Noi privim la această țesătură de jos în sus, de sub ea, îi vedem doar partea din spate, așa cum un copil se uită la ceea ce țese mama lui atunci când lucrează. La fel ca și copiii suntem mici și vedem doar spatele țesăturii. Și ce vedem? Diferite culori, ațe care atârnă, unele fire care sunt tăiate și altele care încep, culori care nu prea se armonizează între ele, desene stranii... Toată combinația asta nu pare deloc frumoasă. Dar când vedem țesătura de partea cealaltă, așa cum vede Dumnezeu, este o operă de artă. Așadar, atunci când trecem prin ceva ce nu pare să aibă sens, când viața noastră pare doar un șir de fire rupte și ațe împrăștiate fără rost, să-i cerem lui Isus să ne dea încredere în el, pentru că el este țesătorul, și el știe ce face. Într-o zi, și aceea zi va veni cu siguranță, vom vedea țesătura vieții noastre de partea cealaltă, de sus în jos, și vom vedea cât de minunată este imaginea pe care a creat-o Domnul în noi. Asta li s-a întâmplat și apostolilor. Ei nu reușeau să înțeleagă țesătura Scripturii, care li se părea fără sens, pentru că ei trăiseră doar suferință și moarte în ultimele zile. Atunci Isus le-a deschis mintea pentru a înțelege ceea ce fusese scris despre el: Că el trebuia să sufere și să învie a treia zi... Oricât de mare a fost suferința și deziluzia, toate și-au avut rostul lor. Dar numai când Domnul le-a oferit explicații, când le-a dat un răspuns la întrebări, numai atunci au putut să înțeleagă viața lui Isus și propria lor viață. Isus i-a ajutat să creadă. Tot el ne ajută și pe noi. Mai presus de toate, însă, Isus le spune ucenicilor că el i-a iertat pentru faptul că-l părăsiseră, că-l trădaseră în timpul pătimirii sale. Imaginați-vă rușinea ucenicilor văzându-l viu în fața lor pe cel pe care-l abandonaseră. Acesta este păcatul nostru dintotdeauna: a-l abandona pe Isus. Alegem orice altceva, dar nu pe el. Îl punem pe Isus pe locul al doilea. Păcatul înseamnă iar și iar a-l abandona pe Domnul pentru ceva sau pentru cineva. La fel ca ucenicii, și noi simțim rușine, dorință de iertare, simțim durere pentru că am greșit. Și este bine să simțim așa pentru că numai dacă avem această rușine ne îndreptăm spre Domnul pentru a fi vindecați, iertați și îmbrățișați de el. Dacă nu am avea astfel de sentimente nu ne-ar părea rău, nu am primit pacea lui Isus, acea pace pe care el ne-o dă nouă după înviere. Iar după ce primim de la Isus iertarea și pacea, ce anume ne mai dă el? Ne mai dă misiunea de a predica iertarea și altora, de a le vorbi despre convertire. Ne mai dă misiunea de a fi martori. Cine sunt acești martori care, prin delicatețea lor îl vestesc oamenilor pe Dumnezeu, așa cum a făcut arhiepiscopul Rowan față de acel jurnalist ateu? Sunt toți aceia care au greșit, dar au fost iertați, toți aceia care l-au abandonat pe Isus, dar apoi au fost îmbrățișați de el. Așa cum iertarea lui este adevărată la fel și misiunea pe care ne-o încredințează este adevărată. Chiar dacă propria noastră judecată despre păcatele noastre ne-ar condamna, Isus ar fi avocatul nostru, apărătorul nostru la Tatăl. Rănile lui Isus sunt apărarea noastră și izvorul din care vine iertarea noastră. Din rănile sale a venit sacramentul reconcilierii și spovezii, din rănile sale vine pacea inimii noastre. Amin. 19 aprilie 2015 Pr. Corneliu Berea [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 3-a a Pastelui: Anul B [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |