Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul B
Duminica Floriilor

Is 50,4-7; Ps 21; Fil 2,6-11; Mc 14,1-15,47

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

După ce am ascultat lecturile din această duminică, mai mult decât să vorbim, simțim nevoia să stăm în tăcere și să facem să răsune Cuvântul lui Dumnezeu în inima noastră.

Ne permitem, așadar, numai câteva minute de reflecție, câteva referințe la lecturi, pentru a pune în evidență câteva idei de fond.

Ideea centrală a acestei duminici este aceea a "slavei" unită cu cea a "crucii". Momentul de glorie coincide cu prima parte a liturgiei, aceea a "comemorării intrării lui Isus în Ierusalim".

Am binecuvântat ramurile, apoi am proclamat evanghelia intrării triumfale a lui Isus în cetatea sfântă. Nu ne-am limitat să amintim un fapt trecut, dar l-am făcut actual, l-am retrăit. Astfel, noi l-am primit astăzi și l-am aclamat în mod real pe Isus Cristos, Mesia și Mântuitorul nostru.

Momentul crucii începe cu Liturghia. Deja cu prima rugăciune, liturgia ne pune înaintea lui Cristos "făcut om și umilit până la moartea pe cruce", pentru a cere Domnului harul de a avea "mereu prezent (nu numai în aceste zile) marea învățătură a pătimirii sale, pentru a lua parte la slava învierii".

În prima lectură, profetul Isaia ne-a schițat figura slujitorului lui Dumnezeu ascultător și suferind, care este ca o fotografie anticipată a pătimirii viitorului Mesia: "Spatele l-am dat celor care mă loveau, obrajii, celor care îmi smulgeau barba. Nu mi-am ascuns fața de la cei care mă insultau și mă scuipau".

Apoi refrenul de la psalmul responsorial ne-a făcut să repetăm invocația sfâșietoare a lui Isus în agonie: "Dumnezeul meu, Dumnezeul meu, pentru ce m-ai părăsit?", în timp ce strofele psalmului 21 scandau prevestirile profeților despre suferințele lui Mesia.

În lectura a doua, apostolul Paul ne-a prezentat misterul înjosirii infinite a Fiului lui Dumnezeu care "s-a umilit pe sine făcându-se ascultător până la moarte, până la moartea pe cruce", dar și misterul supremei sale înălțări prin opera Tatălui.

Și în fine - moment culminant al liturgiei cuvântului - am ajuns la relatarea Pătimirii, care în acest an a fost prezentată în versiunea evanghelistului Marcu.

Caracteristica cea mai evidentă a relatării lui Marcu constă în sublinierea deosebită pe care acesta o face despre părăsirea, singurătatea, agonia lui Isus. Evanghelistul Marcu insistă în mod deosebit, de exemplu, în a descrie neliniștea lui Isus în grădina Măslinilor; pune în evidență lepădarea lui Petru; povestește moartea lui Isus ca moartea unui om care se întreabă dacă Dumnezeu l-a părăsit, citând un psalm (dar știm că acel psalm se încheie cu un act de încredere în Dumnezeu).

Relatarea evanghelistului este una destul de dură, prezentată în culori sumbre; motivul trebuie căutat în intenția teologică a evanghelistului de a arăta că tocmai în abisul morții, Isus își revelează măreția și puterea divină.

Isus este cel care salvează omenirea împărtășind până la capăt destinul morții. Arătând că Isus moare astfel, în comuniune cu Dumnezeu pentru că este drept, disprețuit și părăsit de toți, dar nu de Dumnezeu, evanghelistul demonstrează până la ce punct a voit Dumnezeu să fie aproape de oameni, să fie solidar cu ei.

Expresia care iese de pe buzele centurionului pe Calvar este sinteza teologiei evanghelistului Marcu despre pătimirea lui Isus: "Cu adevărat acest om era Fiul lui Dumnezeu!". Era teza pe care Marcu și-a propus-o chiar de la începutul evangheliei sale: "Începutul evangheliei lui Cristos, Fiul lui Dumnezeu".

Fiul lui Dumnezeu, adică cel care este "una cu Tatăl", se revelează în această moarte atât de umană, dar în același timp atât de sublimă.

Prin intermediul unui păgân, centurionul, am putea spune primul dintre cei care vor crede, este celebrat triumful lui Isus asupra morții și proclamată divinitatea sa.

Și noi, după ce am ascultat Pătimirea repetăm cu credință: "Tu ești, o, Cristoase, Fiul lui Dumnezeu; tu ești învingătorul morții; tu ești răscumpărătorul meu; spre tine se îndreaptă mulțumirea mea plină de recunoștință și toată iubirea mea".

La sfârșitul acestei celebrări euharistice vom purta în casele noastre ramurile binecuvântate astăzi. Acest obicei are o semnificație religioasă precisă și trebuie să aibă pentru noi valoarea unui "semn" și al unei chemări: să-l cinstim pe Domnul în casele noastre cu rugăciunea și cu practicarea credinței; să trăim în familie în pacea lui Cristos, în iubirea și în respectul reciproc.

Și astfel se deschide Săptămâna Sfântă, cea mai solemnă din întreg anul liturgic, cu invitația de a traduce întâlnirea cu misterul lui Cristos în mărturia vieții creștine, individuale și familiale. Amin.

29 martie 2015

PS Aurel Percă


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
411 accesări.


Alte predici pentru Duminica Floriilor:

Anul B
9 aprilie 2006 - Ep. Petru Gherghel
5 aprilie 2009 - Ep. Petru Gherghel
1 aprilie 2012 - Ep. Petru Gherghel
25 martie 2018 - Pr. Fabian Doboș

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat