Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul B
Duminica a 5-a din Postul Mare

Ier 31,31-34; Ps 50; Evr 5,7-9; In 12,20-33

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Urmând itinerariul nostru de credință, pe drumul convertirii la care Dumnezeu ne cheamă în acest timp de har care este Postul Mare, mai facem astăzi un popas pentru a medita cuvântul său, și să medităm asupra unui aspect pe care cu prea multă ușurință îl pierdem din vedere, condiționați fiind de latura noastră materială. Mă refer la interesul nostru pentru Isus, Mântuitorul, căci la asta ne angajăm prin însăși porunca I a lui Dumnezeu: "Să-l iubești pe Domnul Dumnezeul tău, din toată inima ta, din tot sufletul tău și din tot cugetul tău", adică, să-i dăm lui Dumnezeu primul loc în viața noastră căci pentru Dumnezeu am fost creați, pentru el existăm și pentru el ar trebui să trăim.

Prima lectură ne vorbește despre bunătatea lui Dumnezeu care, pentru a ne menține aproape de el, a scris în inimile noastre numele lui și voința lui sfântă ce se exprimă prin poruncile lui și prin exemplul mărturiei lui Cristos.

"Pe Dumnezeu nimeni nu-l cunoaște decât Fiul și ce-i cărora Fiul a voit să-l facă cunoscut", ne amintește sfântul Ioan, iar beneficiarii acestui har al cunoașterii lui Dumnezeu suntem noi. Îl cunoaștem pe Dumnezeu pentru că însuși Duhul lui ne înalță gândul și inima spre dânsul și ne îndeamnă să-l numim "Tată": îl cunoaștem pentru că Isus ne-a vorbit despre el în raportul dintre el și Tatăl și ne-a vorbit despre iubirea lui de tată prin faptele lui minunate și prin misterul pătimirii și a morții sale.

Prin profetul Ieremia Dumnezeu ne vorbește despre o alianță dintre el și cei pe care i-a ales. Oamenii nu au nimic a-i oferi pe când Dumnezeu le oferă totul și tot el se pune garant pentru rezultatele acestei colaborări care, în fond, depind mai ales de iertarea lui. Cu alte cuvinte, Dumnezeu care ne cunoaște așa cum suntem, continuă să ne iubească oferindu-ne iertarea lui, arătându-ne răbdare și îndurare; nu ne desconsideră, ci ne tratează cu respect și iubire în lupta noastră (și a lui) cu puterea întunericului și cu slăbiciunile firii noastre; și chiar când greșim și ne abatem de pe drumul binelui și al adevărului, el ne iartă, ne corectează și nu ne abandonează întrucât el știe că "nimic nu putem face fără el".

Această "nouă alianță" pe care Dumnezeu ne-a promis-o prin profetul său, prin botez este scrisă în inimile noastre de Duhul Sfânt în virtutea sacrificiului de sine a lui Isus, Fiul lui Dumnezeu și fratele nostru, care "pentru noi oamenii și pentru a noastră mântuire s-a făcut om; s-a răstignit pentru noi sub Ponțiu Pilat, a pătimit, a murit și a fost îngropat... și a treia zi a înviat din morți", pentru noi!

Cât de mult era conștient Isus de ceea ce avea să pătimească ne rezultă și din această imagine a bobului de grâu care, pentru a da rod, trebuie mai întâi să se lase aruncat în pământ și îngropat; să moară și să putrezească, pentru ca mai apoi să răsară din pământ și să redea viața; să o susțină prin pâinea pe care a transformat-o în trupul său cu care ne îndeamnă să ne hrănim pentru a avea și noi viața lui divină, viața veșnică.

Fericita Maica Speranța a lui Isus, vorbind despre patima Mântuitorului, ne amintește că dintre toate momentele grele ale Mântuitorului cel mai dureros a fost atunci când în Grădina Măslinilor, rugându-se, Isus a sudat sânge. Durerea l-a pătruns în inimă căci, fiind Dumnezeu, știa că mulți oameni aveau să desconsidere harul mântuirii, chemarea la fericirea adevărată și veșnică și valoarea suferințelor sale, și pentru mulți oameni moartea și învierea lui aveau să fie zadarnice. Aceasta este durerea cea mai grea pe care oamenii nu doar i-au cauzat-o Mântuitorului dar care încă i-o mai provoacă prin ignoranța lor dar și prin indiferența lor și prin alegerea lor voluntară de a trăi înlăturându-l pe Dumnezeu din viața lor, detașându-se de Biserica pe care dacă nu o batjocoresc, o neglijează, și își caută satisfacția departe de Adevăr.

Oare nu este acesta momentul ca fiecare dintre noi să se întrebe dacă-l mai caută cu adevărat pe Isus sau am permis timpului să-și impună monotonia iar noi să trăim din reflexe și impulsuri? Trăirea vieții creștine, viața în Duh și Adevăr, mai are la baza ei alegerea noastră liberă, voința fermă și adeziunea noastră afectivă la colaborarea cu Dumnezeu la formarea împărăției lui pe care o amintim în fiecare zi în rugăciunea "Tatăl nostru"?

Celor care, cu ocazia sărbătorilor Paștelui au venit la Ierusalim și doreau să-l vadă, să-l cunoască pe Isus, el li se adresează cu această sugestivă imagine a bobului de grâu prin care le vorbește despre menirea lui. Asemenea bobului de grâu Isus avea să fie îngropat în pământ dar nu avea să putrezească, căci, datorită umilinței și supunerii sale față de voința Tatălui, Isus avea să primească darul învierii din morți și astfel să ne redea libertatea de fii a Tatălui ceresc.

Pentru ca să împlinească promisiunea Tatălui și să redeschidă oamenilor calea spre paradisul pierdut, Isus trebuia mai întâi să se ofere pe sine tribut morții iar prin moartea lui avea să învingă moartea și, înviind din morți, să ofere viața celor care odinioară au crezut promisiunii lui Dumnezeu, celor care astăzi credem în el și celor care își vor păstra credința până când el va reveni în slavă.

Acesta este înțelesul acelor cuvinte care erau rostite pe când Isus încă mai vorbea lor: "l-am glorificat și încă îl voi mai glorifica". Nu lui Isus îi erau adresate aceste cuvinte ci acelora care-l ascultau, pentru ca oamenii să înțeleagă care este răsplata iubirii adevărate. Aceste cuvinte erau dovada faptului că Dumnezeu își respectă angajamentele asumate față de noi prin această nouă alianță realizată prin pătimirea, prin moartea și învierea Fiului său. Aceste cuvinte sunt sigiliul acestei alianțe care continuă în Biserică prin sfintele sacramente, în special prin jertfa Sfintei Liturghii, și astăzi ne sunt adresate nouă.

Parabola bobului de grâu căzut în pământ ne atrage atenția și sensibilitatea spre Isus și, în schimb, primim de la el cuvintele lui, îndemnul cu care se adresează tuturor: cine se iubește pe sine, cine în această viață se preocupă de cele materiale și îl pune pe Dumnezeu într-un plan secundar sau, mai rău, îl neglijează și îl desconsideră, se va pierde. Cine însă, cu umilință și supunere se va oferi pe sine lui Dumnezeu și semenilor lui, din iubire, cum din iubire s-a oferit Cristos pentru noi, va primi însutit în această viață și promisiunea vieții și a fericirii veșnice.

Acesta este sensul desăvârșit al vocației în slujba bisericii și la viața consacrată: aceasta este menirea celor chemați de Dumnezeu în slujirea lui. Sunt cuvinte pline de sens, pline de farmec pentru unii care ne-au precedat pe drumul credinței și astăzi, bucurându-se de răsplata alegerii lor, în trăirea eroică a virtuților, mijlocesc pentru noi în fața celui preaînalt, căruia să-i fie cinste și mărire în vecii vecilor.

22 martie 2015

Pr. Iulian Butnaru


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
425 accesări.


Alte predici pentru Duminica a 5-a din Postul Mare:

Anul B
2 aprilie 2006 - Pr. Iosif Dorcu
29 martie 2009 - Pr. Isidor Mocanu
25 martie 2012 - Pr. Mihai Pătrașcu
18 martie 2018 - Pr. Paul Budău

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat