|
Anul B 2Cr 36,14-16.19-23; Ps 136; Ef 2,4-10; In 3,14-21 "Bucură-te, Ierusalime, adunați-vă, toți cei care îl iubiți, bucurați-vă și veseliți-vă, cei care ați fost întristați, ca să tresăltați și să vă îndestulați din belșugul mângâierilor sale". Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Lăudat să fie Isus și Maria! Am început această scurtă reflecție cu antifona pe care Biserica ne-o propune la această Sfântă Liturghie, în această a 4-a duminică a timpului Postului Mare, numită și Duminica Laetare, adică "a bucuriei". Și pare puțin neobișnuit în timpul Postului Mare că Biserica, în loc să ne propună să postim, să ne întristăm, ne propune să ne bucurăm. Și, din start ne spune, că motivul acestei bucurii pe care Biserica ne-o propune astăzi este tocmai iubirea pe care Dumnezeu o are față de noi toți. Și faptul că după câteva săptămâni de post am realizat că suntem departe de a fi creștini buni și departe de drumul care duce la mântuire, ne cuprinde un sentiment de neîncredere, de descurajare, și am spune: "Dar Dumnezeu nu cred că își mai întoarce privirea spre mine, pentru că sunt un mare păcătos". Și, iată, în înțelepciunea ei, Sfânta Biserică ne propune Duminica Bucuriei ca să ne spună: dacă păcatele voastre ar fi foarte mari, Dumnezeu tot le-ar ierta; și în evanghelia de astăzi, în versetul care a introdus evanghelia - "Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, încât l-a dat pe Fiul său"; și este un alt verset important care ne mângâie și nu ne ajută să cădem în descurajare, care ne spune: "Dumnezeu nu a venit să judece lumea", Dumnezeu nu a venit să condamne lumea. Isus Cristos nu a venit în mijlocul nostru pentru a ne judeca, ci a venit pentru a ne mântui. Ați ascultat acest text din Evanghelia după sfântul Ioan, care spune: "Eu am venit să mântuiesc lumea". Așadar, vedeți, acesta este motivul bucuriei noastre. Faptul că Dumnezeu nu ne lasă pradă păcatelor noastre, și chiar dacă ne rătăcim, asemenea tatălui din parabola fiului risipitor, ne așteaptă cu iubire să ne întoarcem în casa lui. Acesta este mesajul pe care Dumnezeu ni-l transmite astăzi prin cuvântul său în mijlocul Postului Mare. Trăim cu toții acest moment intens de rugăciune și meditație, numit Postul Mare. Ne putem face, în momentul de față, un examen de conștiință să vedem dacă, de-a lungul săptămânilor care au trecut, am reușit să facem ceva în plus pentru sufletul nostru sau dacă am reușit să ne dăm seama că ne aflăm în timpul Postului Mare, sau ne amintim numai duminica, când venim la biserică. Și pentru ca să ne facem acest examen de conștiință, e bine să înțelegem cel puțin trei aspecte importante ale Postului Mare, trei practici pe care Biserica le propune într-un mod intens în acest timp. Și anume, Biserica, în timpul Postului Mare, ne propune practicile de pietate. Ce sunt acest practici? Postul, rugăciunea și pomana. Postul ne ajută să lăsăm deoparte preocuparea exagerată pentru trupul nostru și ne predispune la o rugăciune cu trupul și cu sufletul curat, la o rugăciune în fața lui Dumnezeu, eliberați de îmbuibarea cu mâncare, cu băutură, și chiar de preocupările zilnice. Postul ne ajută să dăm mai mult spațiu sufletului nostru. Rugăciunea este aceea care ne ajută să facem pasul din această lume în viața spirituală, ne ajută să trecem din viața noastră cotidiană, în această dimensiune eternă, a lui Dumnezeu. Rugăciunea, practic, are acest rol, să ne ajute să vorbim cu Dumnezeu. Dar noi nu putem vorbi cu Dumnezeu dacă suntem împovărați de proiectele pentru săptămâna următoare, de grijile pe care le avem, de gândurile cu care am intrat când vrem să vorbim cu Dumnezeu. Un Părinte al Bisericii spunea: "Dacă rugăciunea este ceea ce noi vrem să-i spunem lui Dumnezeu, ca ceva mecanic, meditația este lăsarea posibilității lui Dumnezeu ca să ne vorbească". Așadar, ca să avem o rugăciune rodnică, e bine să eliberăm sufletul de tot ceea ce ne preocupă și să-i spunem: "Doamne, tu știi mai bine de ce am nevoie, vorbește că sluga ta ascultă". Și altă practică este datul de pomană. În momentul în care noi realizăm că noi suntem în această lume a paradoxurilor, când 20 % din această lume stăpânește 80 % din bogății; când un alt paradox, unii sunt la limita subzistenței, chiar mor de foame, iar alții fac cu greu cure de slăbire. În această lume a paradoxurilor, datul de pomană, privirea și spre cel de lângă noi, este un act prin care creștinul s-a distins din totdeauna, începând cu operele de caritate ale sfântului Vasile cel Mare, acea "Vasiliadă", și continuând cu toate aceste instituții de caritate ale Bisericii, creștinul, când a simțit că este responsabil de tot ce se întâmplă în această lume, a dat de pomană, egalizând, într-un fel, ceea ce noi, având un suflet care-și dorește din ce în ce mai mult, le luăm celorlalți. Și-mi place foarte mult să-l citesc pe Sfântul Părinte, papa Francisc, în acest sens, când spune: "Cibo sprecato, cibo probato", adică mâncarea pe care o aruncăm este o mâncare pe care o furăm de pe masa săracului. Așadar, prin post, rugăciune și pomană putem să ne apropiem de Dumnezeu. De asemenea, în acest timp al Postului Mare, să participăm la sacramente. Degeaba avem postul, rugăciunea și pomana, ca activitate interioară, dacă nu venim în fața lui Dumnezeu și participăm la sacramente. Sunt cele trei sacramente importante propuse: spovada, adică eliberarea sufletului de tot ceea ce ne frământă și ne apasă, împărtășania, ca o hrană pentru sufletul nostru, și participarea la Sfânta Liturghie. Și, iată-ne, aici, participăm la această Sfântă Liturghie, și e bine ca în timpul Postului Mare să participăm la Sfânta Liturghie dar și, dacă reușim, la practicile de pietate, cel puțin la Calea sfintei cruci. Sfânta Liturghie, pe care o celebrăm acum, ne ajută, în primul rând, să ne privim adânc în sufletul nostru și a vedea dacă, într-adevăr, calea noastră este cea care se îndreaptă spre Dumnezeu și spre mântuirea sufletului nostru. Sau, dacă nu, să vedem unde ne aflăm în această trăire a noastră, ca și creștini. Și cuvântul lui Dumnezeu de astăzi este un cuvânt care consolează. Și, ca să-l înțelegem, este bine să știm că în Timpul Postului Mare, întotdeauna prima lectură vorbește despre un eveniment din Vechiul Testament, când Dumnezeu pare că i-a pedepsit pe israeliți. Dar, de fapt, nu i-a pedepsit, ci i-a eliberat. Ne-a vorbit în prima duminică, pentru a avea în minte clar, despre potop. Am avut impresia că potopul a însemnat distrugerea. Nu, după potop, prin Noe, Dumnezeu a făcut un alt popor și o nouă creație. Dumnezeu vine, ne pedepsește - pe cel care îl iubește îl și pedepsește -, dar nu cu scopul de a ne distruge. Dumnezeu ne pedepsește cu scopul de a ne îndrepta. "Eu nu vreau moartea păcătosului", ne-a spus încă din Miercurea Cenușii, "nu vreau moartea păcătosului, ci să se convertească și să fie viu". Așadar, aveam această invitație din partea lui Dumnezeu. După aceea, cuvântul lui Dumnezeu din evanghelie este ca o oglindă a acestui eveniment din Vechiul Testament. Și am avut aceste icoane minunate, dacă vă mai amintiți, a ispitirii lui Isus, a schimbării la față, a eliberării templului de vânzătorii de valută. Și, în această duminică, în mod obișnuit Tradiția, care prevedea ca în Postul Mare să fie pregătiții catecumenii pentru noapte de Paște, să primească Botezul, în această duminică era evanghelia orbului din naștere. În schimb, după reforma liturgică, ne-a introdus acest minunat text din Ioan, care ne vorbește despre iubirea lui Dumnezeu. Avem o sinteză în prima lectură a faptului că Dumnezeu i-a pedepsit și i-a eliberat pe israeliți. Se vorbește și despre pedepsire, și despre trimiterea în exil, dar și despre construcția templului. Duminica aceasta este duminica consolării și a iubirii lui Dumnezeu. Trăim în această lume - ca să ajungem la o concluzie - în care fiecare își dorește să se înalțe sau să calce pe capetele celorlalți pentru a se înălța. Isus Cristos a fost înălțat de la pământ, pe cruce, luând firea de sclav - căci numai sclavii mureau pe cruce. De ce s-a înălțat de la pământ? Ca să atârne între cer și pământ, și pentru a uni și a împăca pe Dumnezeu cu oamenii și pe oameni cu Dumnezeu. El, fiind din fire om și Dumnezeu, suspendat între cer și pământ, ridicat de la pământ, ne-a atras pe toți la Dumnezeu. Ceea ce trebuie să înțelegem este acest lucru: Dumnezeu nu ne constrânge să-l iubim, Dumnezeu nu ne obligă să-l urmăm. În schimb, această discuție pe care a avut-o cu Nicodim ne revelează un lucru: Dumnezeu, în libertatea pe care ne-a acordat-o, ne lasă ca să alegem faptele întunericului. Isus Cristos și Dumnezeu nu ne judecă și nu ne condamnă. Singuri ne putem condamna, singuri putem pierde mântuirea. De ce? Dacă vom alege faptele întunericului. Să-i cerem, așadar, acest har, în această a 4-a duminică a Postului Mare, de a alege întotdeauna lumina în locul întunericului, fapta bună în locul faptei rele. Pentru că nu va fi Dumnezeu la sfârșit care ne va condamna, la sfârșit vom fi noi, care vom vedea că am urmat o cale greșită și n-o să ajungem în cer, ajungem în altă parte. Așadar, Postul Mare este timpul de a ne revizui comportamentul și a vedea unde mergem. Și știți că Dumnezeu are capacitatea să ierte totul, Dumnezeu ne iubește, aceasta este până la urmă ideea de astăzi, Dumnezeu ne iubește. Unde este întunericul când apare lumina? Dispare pur și simplu. Atunci când apare fapta bună, faptele noastre rele dispar. Să alegem întotdeauna lumina, pe Isus și fapta bună pentru a ne mântui. Lăudat să fie Isus și Maria! 15 martie 2015 Pr. Emilian Cătălin [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 4-a din Postul Mare: Anul B [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |