|
Anul B Ex 20,1-17; Ps 18; 1Cor 1,22-25; In 2,13-25 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, În fiecare duminică, orice creștin se adună în biserică pentru a asculta cuvântul lui Dumnezeu, pentru a se lăsa format, educat, de acest cuvânt, de învățătura lui Isus, trimisul Tatălui ceresc, de noutatea pe care Isus a venit să ne-o aducă. Evanghelia de azi ne prezintă un Isus supărat, nervos, violent. Și ne întrebăm de ce această atitudine a lui Isus? Îl cunoșteam atât de bine ca un Fiu al lui Dumnezeu, ca un om, Dumnezeu milostiv și iertător. Astăzi, în schimb, evanghelistul Ioan ni-l prezintă supărat. De ce? Pentru că am văzut atitudinea poporului ales; pentru că Isus vede și astăzi atitudinea fraților săi, atitudinea creștinilor, care de multe ori, în loc să fie o viață spirituală, o viață de credință, este o trăire pur religioasă, a unui cult. De aceea, aș vrea împreună cu dumneavoastră, astăzi, să ne oprim asupra noutății pe care Isus, prin cuvântul său, prin gesturile sale, a încercat să o aducă. Prin cuvânt și fapte, Isus propune o imagine a lui Dumnezeu, care este complet necunoscută în panorama religioasă contemporană și marchează trecerea de la religie, înțeleasă drept ceea ce omul trebuie să facă pentru Dumnezeu, la credință, adică ceea ce Dumnezeu face pentru om. Isus, ca Fiu al Omului, plinătatea umanității, și ca Fiu al lui Dumnezeu, manifestare vizibilă a acelui Dumnezeu pe care nimeni nu l-a văzut, prin învățătură și practică, s-a arătat ca un Dumnezeu inedit și neobișnuit, chiar surprinzător; un Dumnezeu care nu poate fi înțeles dacă rămânem în parametrii religiei, a unei religii tradiționale. Excluzând că vreo persoană l-a văzut pe Dumnezeu, în realitate, evanghelistul Ioan l-a exclus și pe Moise. Nici Moise nu l-a văzut pe Dumnezeu și, de aceea, Legea pe care el a transmis-o, nu poate reflecta plinătatea voinței divine. Tocmai de aceea, a devenit necesară o schimbare în raportul dintre Dumnezeu și oameni. Așa cum au vestit profeții: "Iată, vin zile, zice Domnul, când voi încheia cu casa lui Israel și cu casa lui Iuda un legământ nou". Noua alianță, vestită de profetul Ieremia, nu va fi ascultarea față de o Lege din afara omului, ci comunicarea din partea lui Dumnezeu a unei puteri interioare, care îi va permite omului să-i fie fidel. Iar Isus, omul Dumnezeu, era unicul care putea schimba relația dintre oameni și Dumnezeu Tatăl. Și tocmai pentru că el s-a inspirat de la Tatăl, nu de la părinții săi. Isus a reușit să se detașeze radical de cultura și lumea religioasă a timpului său, în care a fost educat și crescut, și a adus o schimbare radicală și ireversibilă. Cu Isus, Dumnezeu nu mai guvernează oamenii emanând legi care trebuie respectate, ci comunicându-le însuși capacitatea sa de iubire. În timp ce iubirea este o realitate în interiorul omului, legea va fi mereu un for comportamental exterior. Iubirea este cea care creează și comunică viața. Legea nu poate face acest lucru. Pentru a exprima această schimbare profundă, radicală, în raportul cu Dumnezeu, era nevoie de o nouă alianță, care să înlocuiască alianța veche, pentru că legea a fost dată prin Moise, harul și adevărul au venit prin Isus. În timp ce Moise, slujitorul lui Dumnezeu, a impus poporului lui Israel un raport cu Iahve, asemenea celui dintre slujitori și domni, Isus, Fiul lui Dumnezeu, inaugurează noua relație dintre fii și tatăl lor, bazată pe o comunicare neîncetată a iubirii. "Așa cum Tatăl m-a iubit pe mine, așa vă iubesc și eu", am ascultat și ascultăm de atâtea ori în Evanghelia lui Ioan. Această nouă alianță dintre Tatăl și oameni, propusă de Isus și pe care am ascultat-o în evanghelia de astăzi, era complet necunoscută în panorama religioasă a timpului. Isus înlocuiește templul, construit din pietre, cu templul trupului său. În Isus, Dumnezeu se manifestă ca cel care este în slujba oamenilor și, de aceea, Dumnezeu nu cere, ci oferă, ba, mai mult, se oferă în Isus. Nu exclude, ci primește pe toți, nu pedepsește, ci iartă. Fiecare religie învață că omul avea ca sarcină principală aceea de a-l sluji pe dumnezeul său, un dumnezeu prezentat ca un suveran foarte exigent, care le cerea oamenilor încontinuu, sustrăgându-le lucrurile. "Pârga roadelor pământului o vei aduce în casa Domnului Dumnezeului tău", citim în Exod; precum și timpul sau energiile, printr-o slujire care era adusă în mod principal printr-un cult religios. Dumnezeul pe care Isus l-a făcut cunoscut discipolilor săi, și pe care ni-l face cunoscut și nouă, nu se compară cu un suveran. Cu Isus nu mai este omul în slujba lui Dumnezeu, ci Dumnezeu este în slujba oamenilor; un Dumnezeu care nu a venit ca să fie slujit, dar a venit să slujească omul. Imaginea unui Dumnezeu în slujba oamenilor este atât de importantă pentru Isus, încât la Ultima Cină, după ce s-a dăruit pe sine ca hrană vitală pentru ai săi, declară: "Eu sunt în mijlocul vostru ca unul care slujește". Așadar, slujirea este cea care dezvăluie identitatea lui Isus. Și la acest lucru pare că Isus ține foarte mult, ca noi, creștinii, ucenicii săi, să-l descoperim. Răsturnând logica și obiceiul, Isus îl va asemăna pe Dumnezeu cu un stăpân care întorcându-se noaptea târziu, dintr-o călătorie, și găsindu-l pe slujitor încă treaz, în loc să se așeze la masă pentru a fi slujit, îl va așeza la masă și-l va sluji; un Dumnezeu care-și pune toată puterea iubirii la dispoziția oamenilor pentru a-i înălța la nivelul său. În Isus, omul-Dumnezeu, se manifestă plinătatea iubirii Tatălui, un Dumnezeu iubire, care nu este un rival al omului, ci este aliatul său, care nu domină, nu absoarbe, ci se oferă omului pentru a-i comunica plinătatea vieții sale dumnezeiești. Cu Isus, omul nu mai trebuie să se înalțe pentru a se contopi cu Dumnezeu său, ci trebuie să accepte un Dumnezeu care coboară, pentru a-i comunica omului iubirea sa și a se contopi cu el. Unicul cult pe care Dumnezeu îl cere nu este îndreptat spre el, către maiestatea sa, ci este practicarea unei iubiri fidele față de oameni, față de cei din casa proprie. A oferi cult Tatălui, înseamnă a colabora cu acțiunea sa creatoare, comunicând viață oamenilor. De aceea, Dumnezeu nu cere jertfe personale, ci el însuși s-a făcut jertfă pentru a se dărui oamenilor. "Milă vreau și nu jertfă, și cunoașterea lui Dumnezeu mai mult decât toate arderile". Dumnezeul lui Isus nu le ia pâinea oamenilor, ci este acela care se face pâine pentru a comunica viață oamenilor. Cultul cerut de Legea lui Moise, pretindea din partea omului renunțarea la anumite bunuri pentru a le oferi lui Dumnezeu. Era o diminuare a omului, un cult al servitorului în fața unui Dumnezeu suveran. Noul cult, propus de Isus, nu-l umilește pe om, ci îl potențează, făcându-l, de fiecare dată, tot mai asemenea cu Tatăl. Cultul vechi sublinia distanța dintre Dumnezeu și oameni, cel nou tinde să o suprime. Cultul oferit lui Dumnezeu nu este altceva decât viața însăși trăită în favoarea binelui celuilalt, iubirea fiind linia dezvoltării umane. Această creștere în iubire va realiza în noi planul Creatorului, ducându-ne spre o comuniune tot mai mare cu Tatăl. De aceea, astăzi, la această Sfântă Liturghie, să-i cerem lui Isus, să-i cerem Măicuței noastre cerești să ne ajute și pe noi să facem această trecere, de la trăirea unui cult religios, la trăirea unei vieți creștine, la o trăire de comuniune cu Dumnezeu, dar mai ales la o trăire de comuniune și iubire cu frații noștri. 8 martie 2015 Pr. Lucian Dumea, OFMCap. [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 3-a din Postul Mare: Anul B [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |