Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul B
Duminica a 2-a din Postul Mare

Gen 22,1-2.9-13.15-18; Ps 115; Rom 8,31b-34; Mc 9,2-10

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

După ce duminica trecută, în prima din Postul Mare, am fost invitați să facem experiența deșertului, în această a 2-a duminică Dumnezeu ne cheamă pe munte, ne cheamă deoparte, într-un loc înalt.

Deșertul este locul convertirii, locul confruntării și în cele din urmă al purificării. Muntele, în schimb, este locul revelației lui Dumnezeu dar și locul întâlnirii cu el, locul contemplării, al rugăciunii, al dialogului cu Domnul.

Putem spune că în această duminică facem trecerea de la deșert la munte. Nu doar o trecere așa cum înlocuim de pe peretele din camera noastră un tablou cu altul, dar o schimbare conștientă, participată. Trecerea se face cu adevărat când experimentăm, când trăim tensiunea pe care o presupune acest proces, când ne implicăm. Numai cine trăiește timpul deșertului, al purificării, al confruntării cu el însuși și cu răul din el, va putea urca pe munte, va avea forță în urma antrenamentului din deșert. Va fi ușor, eliberat de păcate, de prejudecăți, de orgoliu, de autosuficiență, de lăcomie, de vicii. Astfel, ușurat, umplut de Duhul lui Dumnezeu, antrenat în lupta cu răul și învingător în această luptă, va putea străbate traseul în urcare spre muntele Domnului. Va fi pregătit să-l întâlnească pe Dumnezeu, să-l recunoască și să-l urmeze.

Totuși nici chiar pe munte, acolo unde omul are șansa să-l întâlnească pe Dumnezeu, nu va fi scutit de sacrificii, de jertfe. Și acolo unde Dumnezeu îi este mai aproape, el va trebui să lupte. Și nu este vorba doar de sacrificiul propriei persoane, de efortul urcușului pe munte, dar de a fi gata să jertfim și ceea ce avem mai drag.

Lectura întâi, un fragment din Cartea Genezei, ne vorbește chiar despre o astfel de situație. Patriarhul Abraham este chemat de Dumnezeu pe muntele din ținutul Moria, unde să-l jertfească pe singurul său fiu, pe Isaac.

Când se pare că a trecut greul deșertului și vrem să ne lansăm cu ușurință spre piscurile munților vieții, spre libertate, spre bucurie nețărmurită, atunci vine Dumnezeu și ne cere nu un sacrificiu oarecare, dar jertfa cea mai mare, cea mai greu de suportat: a propriului fiu; jertfa propriei munci, dărâmarea a tot ce am construit, distrugerea a ceea ce ne este mai drag, în care ne-am pus toată speranța.

Dar Abraham nu se pierde: "Va avea Domnul grijă de jertfa sa" (Gen 22,8), spune el. Patriarhul, trecând și el mai înainte prin deșertul Beer Șeba, întărindu-se acolo în credință și hrănindu-se acum din acea siguranță pe care doar Bunul Dumnezeu i-o putea oferi, încredințează atât ceea ce trebuie jertfit dar și gestul de a jertfi lui Dumnezeu Creatorul.

Convertirea din deșert ne folosește și nouă, creștinilor de astăzi: ne ajută să ne abandonăm voinței Domnului. Învățăm astfel să trecem de la concepția că este "jertfa noastră" la aceea că este "jertfa lui Dumnezeu", sacrificiu voit și așteptat de el. "Jertfa noastră" nu are nici un sens. "Jertfa lui Dumnezeu", în schimb, are tot sensul. A jertfi pentru noi înseamnă egoism. În schimb, a jertfi pentru Dumnezeu, pentru planul său, a uni micile noastre sacrificii cu jertfa lui Cristos este eliberator, vindecător. Este, într-adevăr, mântuitor.

Evanghelia de astăzi insistă asupra aceleiași imagini a muntelui, de data aceasta muntele Tabor, unde are loc minunata scenă a schimbării la față a Domnului. În ciuda oricărei aparențe, această relatare are un mesaj profund chiar în acest timp de post, timp care conține în sine o exigență importantă: schimbarea direcției omului. Schimbarea la față a lui Isus reprezintă trecerea de la moarte la înviere, de la păcat la har. Schimbarea are loc atunci când ajungi sus, în vârf; atunci când îl recunoști pe Dumnezeu deasupra ta, foarte aproape de tine acolo.

A urca muntele înseamnă a începe cu mult curaj drumul. Dar înseamnă și momentele dificile de pe traseu. Uneori chiar se dorește întoarcerea înapoi, abandonul urcușului. A fi statornici până la capăt înseamnă a parcurge fără șovăire timpul de post spre înviere.

Cu câțiva ani în urmă, îmi amintesc cu plăcere de o excursie pe munte, împreună cu un grup de prieteni. Rețin în mod deosebit cum a decurs acest drum. Am mers toți împreună atât timp cât potecile erau line, ușor de parcurs. Dar spre vârf, după vreo 3 ore de mers, traseul devenea tot mai abrupt și cu vegetație tot mai săracă. Lipseau chiar și copacii care ne apărau cu umbra lor binefăcătoare de dogoarea soarelui puternic de vară. Atunci din cele 8 persoane, câte eram, doar jumătate am mers până la capăt, până sus. Ceilalți 4 au abandonat. Noi, cei 4, am continuat cu mult curaj și parcă vedeam crucea imensă din vârf, după primul deal. Dar, străbătându-l pe cel dintâi, a mai apărut unul și încă unul și abia peste încă 2 ore de urcuș abrupt, timp în care rând pe rând eram ispitiți să abandonăm escaladarea, în sfârșit, am ajuns la țelul nostru: Vârful Giumalău.

Această experiență poate să ne fie o reală inspirație în timpul de post. E greu până sus. Dar acolo, în înălțimi, respirând aerul proaspăt, în acel loc minunat de unde privim toată lumea așezată parcă la picioarele noastre, cât de bine ne simțim! Acolo sus! Acolo înțelegem totul!

Va trebui însă să facem efortul de a ajunge noi înșine, nu doar să ne povestească alții. Nu e suficient să ne lăsăm entuziasmați doar de un film frumos sau de o carte fascinantă care descrie experiența altora. Acestea, sigur, ne pot inspira, ne pot provoca, ne pot motiva. Dar e nevoie de a străbate chiar noi drumul, de a face experiența spre Dumnezeu, cu Dumnezeu.

La fel, nu ajunge să ne lăsăm cuceriți de urcușul spre Dumnezeu al sfinților, dar să străbatem noi propriul drum spre Dumnezeu. Nu ne este de ajuns să ascultăm cât de fericit se simte fratele, colegul, prietenul după ce a primit iertarea prin spovadă însă trebuie să îngenunchem personal, recunoscându-ne și mărturisindu-ne păcatele la scaunul de spovadă.

Dar care mai este sensul prezenței pe munte din evanghelia de astăzi?

A fi pe munte cu Isus nu doar pentru a ne simți noi bine acolo! A fi pe munte pentru a privi în perspectivă; de a ne pregăti pentru ceea ce urmează: pentru a ne umple viața cu binecuvântare, cu harul cu care numai Domnul ne poate copleși.

Ne mai spune evanghelia că hainele lui Isus au devenit albe, strălucitoare. Din punct de vedere liturgic, albul este culoarea pascală, culoarea învierii.

De fapt, fragmentul evanghelic de astăzi se încheie cu întrebarea cu care rămân ucenicii Domnului: "Ce înseamnă a învia din morți?" (Mc 9,10). Este întrebarea care trebuie să ne preocupe în acest timp al postului. Este, cumva, o întrebare de drum, o interogație continuă pe care să o medităm în acest timp spre înviere.

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Să nu ezităm să ne întrebăm fără timiditate, dar cu mult realism: ce înseamnă pentru mine "a învia din morți?".

Înseamnă a parcurge deșertul postului urcând apoi pe muntele Domnului. Înseamnă a regăsi siguranța vieții în Dumnezeu, îndepărtând frica din suflet, care poate provoca moartea.

În acest sens Petru exclamă: "Să facem trei colibe!", pentru că îl cuprinsese teama și nu știa ce să spună în fața misterului schimbării la față. De teamă, caută spontan un punct de sprijin: dorește să facă niște colibe, să stabilească niște repere fixe, să aibă locuință, să nu rămână în aer.

Este de fapt căutarea omului încă din momentul în care vine pe această lume: de a fi în siguranță. Copilul caută siguranța în părinți, frați, educatori, în mentori. Mai târziu, tânărul caută siguranța în modele de viață, în profesie, în ceea ce-i poate garanta trebuințele necesare pentru viață: hrană, locuință, confort fizic, psihic, spiritual.

Timpul de post are menirea de a ne orienta spre siguranța nepieritoare, pe lângă atâtea siguranțe efemere, trecătoare. Postul poate să ne conducă spre o singură cale, care e cea mai importantă și unica necesară care poate răspunde tuturor așteptărilor noastre: calea spre Dumnezeu.

Descoperim în propria viață atâtea căi. Pe unele am pornit deja; apoi mergem înainte ori ne oprim. Pe altele încă nu le-am descoperit. Spre altele râvnim dar nu avem acces.

Pe unele am putea să le numim: căile siguranței primare, colibele principale - agoniseala de fiecare zi pentru trai (hrană), pentru locuință, asigurarea sănătății, a unui minim confort. Dar după ce siguranța primară a fost atinsă căutăm alte siguranțe (că ne permitem!): o casă mai mare, mai frumoasă, un serviciu cu un câștig cât mai mare, posibilitatea de a ne afirma în viață și societate.

Și câți, din păcate, nu reușesc să se mai oprească în acest iureș al bunăstării fără limite în timp ce alți semeni de-ai lor se chinuie zadarnic. Abia dacă reușesc să se agațe de unele elemente de siguranță măcar pentru moment, dacă nu pe o durată mai mare: căutarea de a avea măcar un colț unde să-și plece capul pentru odihnă; căutarea deseori fără succes a unui loc de muncă; neputința altora de a munci datorită bolii sau dizabilității; confruntarea dură cu singurătatea la bătrânețe. Și câte alte situații care au nevoie de solidaritate, de caritate creștină!

Un alt drum ar fi cel al familiei care poate însemna a căuta persoana potrivită pentru întemeierea unei căsnicii; înseamnă a trăi cu bucurie momentele plăcute dar și cu încredere clipele grele din familie.

În continuare aș aminti și de un drum al dorințelor omului: dorințe bune cum ar fi a-mi pune în valoare calitățile proprii cu scopul de a sluji semenilor mei, dar și dorințe rele cum ar fi a scoate în evidență aceleași calități personale dar în mod regretabil pentru a mă afirma pe mine în detrimentul altora.

În sfârșit aș putea să mai amintesc un alt drum care, pe de o parte, ne deschide spre consumul bunurilor pentru stricta necesitate de fiecare zi, pe de altă parte, care ne ademenește spre un consumism contagios și distructiv.

În fața atâtor drumuri și a multor altora care ne stau în cale la orice pas și pe care vrem să le străbatem cu nerăbdare, ne regăsim de cele mai multe ori sleiți de puteri.

Biserica, mama noastră, cunoaște aceste tentații și aglomerații de oferte care ne sunt prezentate astăzi și vrea să ne ajute pentru a face un discernământ la lumina harului lui Dumnezeu, pe munte, în prezența lui Cristos, unde totul se transformă. Totul devine alb, strălucitor, luminându-ne calea unică. E drumul lui Dumnezeu pentru noi. Vrea să devină drumul nostru spre Dumnezeu. În prezența sa căile complicate devin simple, umile. Pe calea lui Dumnezeu găsim tot ce avem nevoie, tot ce este necesar pentru viața noastră fericită în el.

Să ne angajăm așadar astăzi să facem acest drum, acest urcuș al jertfelor, al micilor sacrificii, al purificării, în timpul care ne-a mai rămas până la Paști, pentru a-l descoperi cu adevărat pe Domnul înviat în sufletul nostru, în familiile noastre, în comunitățile noastre! Amin!

1 martie 2015

Pr. Egidiu Condac


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
445 accesări.


Alte predici pentru Duminica a 2-a din Postul Mare:

Anul B
8 martie 2009 - Pr. Anton Ghiurcă
4 martie 2012 - Pr. Eduard Soare
25 februarie 2018 - Pr. Cornel Cadar

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat