|
Anul B Gen 9,8-15; Ps 24; 1Pt 3,18-22; Mc 1,12-15 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Miercurea trecută am început, primind cenușa pe cap, drumul nostru de pocăință spre Paște, Postul Mare. Primim și anul acesta darul de a trăi acest timp de reînnoire spirituală, în care suntem invitați să ne întoarcem la Dumnezeu din toată inima. Cuvântul Domnului de astăzi ne ajută să înțelegem că Postul Mare este un timp binecuvântat în care Mântuitorul ne arată cum să învingem ispitele din viața noastră și, în același timp, cum să ne convertim, să ne întoarcem inimile către împărăția sa. Iată trei realități esențiale ale vieții noastre creștine: binecuvântarea lui Dumnezeu, ispitirea din partea celui rău și convertirea, întoarcerea la vestea bună a Împărăției lui Dumnezeu. Înainte de toate, binecuvântarea. Timpul Postului Mare este un timp binecuvântat de Dumnezeu. În prima lectură a duminicii de azi ni se relatează cum, după catastrofa potopului, Dumnezeu stabilește o alianță cu oamenii și o confirmă prin semnul curcubeului: acel arc din cer are menirea să amintească tuturor că Dumnezeu îi iubește pe fiii săi și îi binecuvântează. Fragmentul pe care l-am ascultat este luat din capitolul 9 al Cărții Genezei, capitol care începe tocmai astfel: "Dumnezeu i-a binecuvântat pe Noe și pe fiii săi și le-a spus: «Fiți rodnici, înmulțiți-vă și umpleți pământul»" (Gen 9,1). Este aceeași binecuvântare pe care Domnul a rostit-o pentru Adam și Eva, imediat ce i-a creat. Binecuvântarea lui Dumnezeu este un semn al iubirii sale pentru fiecare dintre noi. La începutul drumului Postului Mare Dumnezeu ne așază în suflet imaginea curcubeului și ne amintește astfel că binecuvântarea și milostivirea lui pot să ne lumineze inima precum arcul colorat ce apare pe cer după furtună. Arcul curcubeului, al binecuvântării și milostivirii lui Dumnezeu, se va imprima în sufletele noastre în timpul acestui Post pentru că Domnul Isus va arăta fiecăruia dintre noi prin pătimirea și crucea sa iubirea răbdătoare a lui Dumnezeu. Așa cum spunea și sfântul Petru în a doua lectură: Isus a predicat veste eliberării "sufletelor care erau în închisoarea neascultării". Intrăm așadar în acest timp al Postului cu certitudinea că nu suntem singuri în lupta noastră cu duhul cel rău: avem un aliat fidel, binecuvântarea lui Dumnezeu, iubirea sa milostivă. Tot astfel a intrat și Isus în timpul său de patruzeci de zile de post și ispitire. Evanghelia ne spune că imediat după ce Tatăl l-a proclamat drept Fiul său preaiubit la botezul în Iordan, Duhul l-a dus în pustiu, unde îl aștepta Satana. Ajungem astfel la a doua realitate, cea a ispitirii. De la ceilalți doi evangheliști sinoptici, Matei și Luca, știm că scopul ispitelor Diavolului era îndepărtarea lui Isus de la drumul iubirii până la cruce, de la hotărârea dăruirii de sine și a slujirii; Satana îi propunea în schimb un stil de viață ghidat de succes și de setea de putere. Aceeași ispită va apare atunci când Isus va dezvălui ucenicilor săi pentru prima oară că va merge la Ierusalim nu pentru a cuceri puterea, ci pentru a muri pe cruce. Atunci când Petru se va opune în mod fățiș acestei alegeri a maestrului, Isus îi va da următorul răspuns: "Mergi în urma mea, Satană, căci nu te gândești la cele ale lui Dumnezeu, ci la cele ale oamenilor". În Simon Petru Isus l-a recunoscut atunci pe Diavol și ispita lui. Într-adevăr, acuzatorul dorea, atunci ca și acum, să distrugă tezaurul cel mai prețios din inima omului: încrederea în bunătatea Tatălui ceresc. Atât în timpul celor patruzeci de zile în pustiu, cât și în întreaga sa viață, Isus nu se lasă însă înșelat de cel rău și astfel ispita devine ocazia pentru ca să confirme alegerea unui stil de viață bazat pe dăruirea de sine și pe slujire. Isus alege să se încreadă până la capăt în iubirea Tatălui său ceresc și astfel învinge ispita Diavolului. Vestea cea Bună a acestei duminici este că fiecare dintre noi îl poate lăsa pe Isus să intre în pustiul propriei vieți, al propriului suflet pentru a învinge în noi ispitele celui Rău. Sfântul Augustin era convins de acest lucru: "Dacă am fost ispitiți în el, în Cristos, tot în el îl învingem pe Diavol... Recunoaște-te pe tine însuți ispitit în el, și, de asemenea, recunoaște-te învingător în el... dacă nu ar fi fost ispitit, nu te-ar fi învățat să învingi atunci când ești ispitit". Dar cum ne învață Domnul să învingem ispita? Un posibil răspuns ar fi acesta: ajutându-ne să alegem mereu adevărata iubire, viața. Ispita ne pune să alegem între două iubiri: cea artificială și de fațadă a înșelătorului și cea autentică și profundă a lui Dumnezeu. De fapt orice ispită sau încercare solicită din partea noastră o alegere. Scriptura ne prezintă astfel această alegere: "Pun astăzi înaintea ta viața și binele, moartea și răul! Alege viața" (Dt 30,20). Atunci când Isus intră în viața unui om nu îl scutește de ispite, ci îl ajută ca, trecând prin ele, să aleagă mereu viața, împărăția lui Dumnezeu, evanghelia. Răul este într-adevăr prezent în viața noastră și vrea să ne seducă cu imaginea unei lumi iluzorii în care eu-l se transformă în Dumnezeu. Dar în spatele acestei iluzii se află un drum de autodistrugere, de dispreț al lui Dumnezeu și al celorlalți. În acest sens răul este ceea ce face rău omului. Vrem să învingem răul din noi și din afara noastră? Isus ne indică calea sa. Mulți, înainte de el și după el, s-au prezentat ca profeți și au început denunțând răul, plângându-se de pierderea valorilor și acuzând în stânga și în dreapta. Dar Isus alege o altă cale: în loc să denunțe, el anunță "Împărăția lui Dumnezeu", prezența minunată a lui Dumnezeu și a iubirii sale milostive. Cristos se prezintă înainte de toate drept purtătorul unei vești bune, al unui "da" din partea lui Dumnezeu. Vrem să învingem răul prezentat atât de seducător de Diavol? Avem nevoie înainte de toate să recunoaștem frumusețea vieții cu Dumnezeu, a apropierii lui Dumnezeu de noi. Nu întâmplător primele cuvinte ale lui Isus din evanghelia lui Marcu sunt acestea: "Timpul s-a împlinit, s-a apropiat împărăția lui Dumnezeu". Isus învinge ispita alegând să dea spațiu în inima sa și în jurul său împărăției lui Dumnezeu. El vrea să ne împărtășească și nouă bucuria acestui eveniment ce continuă să se realizeze: Dumnezeu vine, se apropie și îți vindecă viața, îți dăruiește puterea iubirii sale. Isus învinge ispita în pustiul vieții noastre ajutându-ne să gustăm bucuria prezenței lui Dumnezeu și chemându-ne să alegem împărăția sa și nu lumea iluzorie propusă de dușman. În mitologia greacă se află o povestire despre sirene, locuitoarele fascinante ale unei insule, jumătate femei și jumătate păsări, care prin vraja cântării lor îi seduceau pe toți marinarii care trebuia să treacă prin strâmtoarea insulei lor. Rezultatul acestei seducții era faptul că toți marinarii piereau atunci când corăbiile lor se loveau de stâncile colțuroase ale insulei sirenelor. În călătoria sa de întoarcere, Ulise a astupat cu ceară urechile marinarilor săi pentru ca să nu poată fi vrăjiți de cântul sirenelor. El însă, s-a legat de catargul corabiei pentru ca să le audă cântul dar fără să sufere consecințele nefaste ale acestuia. Dar soluția cea mai bună a fost găsită de altcineva: Orfeu, cel mai faimos poet și muzician al timpului său, trecând împreună cu argonauții pe lângă insula sirenelor, a interpretat el însuși la harpa sa un cântec și mai melodios decât cel al sirenelor, astfel că acestea au amuțit și corabia a putut trece liniștită mai departe. În timpul binecuvântat al acestui Post, Mântuitorul ne invită să alegem cântul cel mai frumos, cel al încrederii în iubirea Tatălui ceresc. Isus învinge ispita în noi ajutându-ne să intonăm cântul minunat al vieții. Alege viața în toate formele ei, este refrenul cântecului capabil să reducă la tăcere glasul celui rău. Alegerea împărăției lui Dumnezeu în modalitățile concrete ale vieții fiecăruia dintre noi devine conținutul celei de-a treia realități a Postului mare: convertirea. Convertiți-vă și credeți în evanghelie! Convertirea înseamnă în acest context a ne schimba ideile, mentalitatea dar și inima, precum și direcția noastră de mers. Cel rău ne ispitește cu tot felul de scurtături care de fapt ne îndepărtează de calea vieții. Isus ne invită să ne întoarcem pașii spre El, pentru a face împreună cu El drumul său spre Paște. Convertirea are pentru fiecare dintre noi un moment inițial în care ne încredințăm cu totul lui Dumnezeu. Dar după acest moment, convertirea durează întreaga noastră viață și constă în orientarea fiecărui pas al propriei vieți pe urma pașilor săi, pentru a trece de la minciună la adevăr, de la întuneric la lumină, de la frică la libertate. În timpul acestui Post ne putem întreba care sunt scurtăturile pe care cel rău ne-a determinat să o apucăm: în ce loc din viața noastră nu suntem liberi? Unde am nevoie de vindecarea harului lui Cristos? Care din relațiile mele cu cei din jur are mai mult nevoie de milostivire și reconciliere? Care sunt păcatele de care am nevoie să fiu iertat la următoarea mea spovadă? Sfânta Liturghie pe care o celebrăm să ne obțină harul de a trăi acest Post Mare ca un semn al binecuvântării lui Dumnezeu, drept un timp în care să trecem prin încercări și ispite alegând mereu binele și viața, și ca un moment prielnic pentru convertirea noastră, pentru a ne întoarce pașii pe urmele Mântuitorului Isus. Amin. 22 februarie 2015 Pr. Daniel Iacobuț [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica 1-a din Postul Mare: Anul B [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |