|
Anul B Is 55,1-11; Ps Is 12; 1In 5,1-9; Mc 1,7-11 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Au trecut doar câteva zile de la sărbătoarea Nașterii Domnului, când îngerii au făcut să răsune pe cerul Betleemului cântarea de bucurie și de preamărire la coborârea pe pământ a Cuvântului divin, care "s-a făcut om" aducând astfel vestea cea mare "care va fi pentru tot poporul" că "în cetatea lui David ni s-a născut un copil, care este Cristos Domnul". O primă și mare descoperire! Am primit apoi cu aleasă bucurie mărturia păstorilor care au ajuns primii la iesle, adorându-l cu inimi simple și curate pe pruncul culcat în iesle. Am celebrat cu vie credință în ziua de 6 ianuarie, la Epifania Domnului, un alt moment de descoperire a misterului pe care Dumnezeu l-a trimis pe pământ pentru mântuirea lumii, admirând drumul magilor veniți din răsărit pe urma semnului ceresc, al stelei celei miraculoase. Magii au dorit să-l găsească pe regele așteptat de veacuri, să se închine lui și să-i aducă daruri: aur, smirnă și tămâie, semnele recunoașterii regești. Astăzi, când Biserica ne cheamă să celebrăm Botezul Domnului, o nouă și convingătoare mărturie vine din partea cerului, din partea Părintelui ceresc, care proclamă chiar în momentul botezului lui Isus, în apele Iordanului din partea lui Ioan, ales să fie ultimul dintre profeți și înainte mergătorul lui Mesia, cel așteptat de veacuri: "Tu ești Fiul meu cel iubit, în tine mi-am găsit plăcerea!" (Mc 1,11). După o lungă perioadă în care pruncul a crescut, a trecut prin drumul greu al exilului, după anii petrecuți în casa și atelierul tâmplarului din Nazaret, sub privirile atente și pline de grijă ale mamei Fecioare Maria și a dreptului Iosif, evangheliștii ni-l prezintă acum pe tânărul devenit matur, pregătit să înceapă misiunea pentru care Tatăl l-a trimis în lume, între oamenii ce așteptau ieșirea din întuneric și de sub jugul păcatului, adică mântuirea promisă de Tatăl încă de la începutul creației, după păcatul primilor părinți. Acum se împlinesc cuvintele profeților, după cum aflăm din prima lectură din Cartea profetului Isaia: "Voi, toți cei însetați, veniți la apă ...! Plecați-vă urechea și veniți la mine! Ascultați și sufletele voastre vor trăi! Voi încheia cu voi o alianță veșnică, după bunătatea de neclintit față de David. Iată, l-am pus ca martor pentru popoare, principe și conducător pentru neamuri. Căutați-l pe Domnul cât timp se lasă găsit, chemați-l cât timp este aproape! Să-și părăsească nelegiuitul calea sa și păcătosul gândurile sale! Să se întoarcă la Domnul și el se va îndura de ei, la Dumnezeul nostru, căci el este mărinimos în iertare!" (Is 55,1.3-4.6-7). Sosind timpul așteptat cu atâta dor, Ioan Botezătorul chemă lumea la convertire și la începutul unei noi împărății. Acesta era sensul botezului său cu apă, ca să pregătească și să dispună lumea la o nouă eră, la o nouă spălare cu apă și Duh Sfânt. Pentru acest timp sfânt și pentru acest program de iertare și împăcare s-a pregătit Mesia cel coborât pe pământ, pe care Tatăl l-a trimis la oameni, în lume, parcurgând etapă cu etapă, crescând și făcându-se asemenea oamenilor întru totul, afară de păcat. Despre această misiune avea să vorbească Ioan în scrisorile sale, din care am ascultat un pasaj esențial: "Oricine este născut din Dumnezeu învinge lumea. Însă cine învinge lumea dacă nu cel care crede că Isus este Fiul lui Dumnezeu? Acesta este cel care vine prin apă și sânge, Isus Cristos. Nu numai prin apă, ci prin apă și sânge. Și Duhul este cel care dă mărturie, pentru că Duhul este adevărul. Dacă primim mărturia oamenilor, mărturia lui Dumnezeu este și mai mare, pentru că aceasta este mărturia lui Dumnezeu: el a dat mărturie despre Fiul său" (1In 5,4a.5-6.9). Momentul botezului lui Isus, care nu avea nevoie de spălarea cu apă pe care o practica Ioan Botezătorul, este tocmai momentul solemn al mărturiei Tatălui, care îl prezintă pe Fiul său trimis în lume să înceapă o nouă eră, un program de împăcare cu Tatăl, să instaureze o nouă împărăție prin adevăratul său botez de pe Calvar, de pe cruce, unde să-și verse sângele pentru spălarea tuturor păcatelor oamenilor din toate timpurile, a tuturor acelora care vor crede în el și se vor boteza. După mărturia lui Ioan Botezătorul, prin care îl recunoaște și îl arată pe mielul lui Dumnezeu venit să ridice păcatele lumii (cf. In 1,29-34), a sosit timpul ca însuși Dumnezeu Tatăl să declare misiunea Fiului său pe care l-a trimis în lume, ca, făcându-se asemenea oamenilor și luând asupra sa păcatele omenirii, să realizeze marele plan al împăcării lor cu cel care atât de mult i-a iubit și îi iubește încât l-a jertfit, ca toți să primească darul iertării și al înfierii (cf. Gal 4,5). Celebrarea misterului Botezului Domnului, așezat la încheierea timpului Crăciunului și al Epifaniei, vine să întărească în noi convingerea că misiunea lui Isus este aceea de a-i pregăti pe oameni, ca, urmându-l pe el și trecând prin baia botezului, să ajungă, împreună cu el, la adevărata eliberare de păcat și la redobândirea demnității pierdute. Trecerea prin baia botezului sângelui, așa cum avea să o facă însuși Cristos venit pe pământ, în numele tuturor, deschide posibilitatea spălării adevărate de păcate, prin credința în el și prin spălarea cu apă și Duh Sfânt în sacramentul Botezului. Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Odată cu celebrarea Botezului Domnului se încheie timpul Crăciunului și începe timpul de peste an, un program zilnic de urmare a lui Cristos, care începe să prezinte zi de zi, duminică de duminică, marele său program de vestire a evangheliei și de chemare a oamenilor ca să-l urmeze până la victoria finală, adică până la învierea glorioasă și întemeierea împărăției celei noi. Această împărăție își are începutul pe acest pământ și se desăvârșește în veșnicie, unde mielul care a venit pe pământ, care a fost jertfit pe Calvar și pe lemnul crucii, învinge, biruie păcatul și moartea și deschide un drum de mântuire și veșnicie fericită. Așezat la începutul perioadei de predicare a evangheliei, botezul lui Isus, de care știm că nu avea nevoie, dar pe care l-a primit pentru noi, reprezintă o chemare și o atenționare continuă de a nu uita de botezul nostru, poarta de intrare în noua împărăție a dreptății și a păcii care este garanția bucuriei împlinirii dorinței noastre de a ajunge împreună cu Isus, fratele și Mântuitorul nostru, în împărăția cea veșnică, adică la marea bucurie a ospățului mielului jertfit și devenit victorios pentru fericirea tuturor oamenilor. Când Isus a fost botezat în apele Iordanului, s-a auzit un glas ceresc, glasul Tatălui care sigilează și proclamă, la începutul activității sale publice, marele adevăr, revelat rând pe rând de toți profeții, și care confirmă toate evenimentele legate de nașterea sa. Isus își începe misiunea sa publică în văzul tuturor, când însuși Dumnezeu Tatăl intervine, Duhul Sfânt coboară asupra lui în apele Iordanului și din cer se aude: "Tu ești Fiul meu cel iubit, în tine mi-am găsit plăcerea!" (Mc 1,11). Este confirmarea tuturor celorlalte descoperiri și mărturii și este actul oficial prin care este legitimat Cristos, trimisul Tatălui pentru mântuirea lumii: "Toți cei care vor crede în el și se vor boteza, se vor mântui". Astfel, celebrarea sărbătorii Botezului Domnului este o adevărată și binecuvântată ocazie pentru a reflecta la apartenența noastră la Cristos, prin credința în el, și reprezintă și o invitație de a redescoperi marele dar al Botezului propriu, când am devenit fiii Părintelui ceresc prin Isus, am fost transformați în membri vii ai trupului său mistic, al Bisericii, care merităm să auzim chiar din gura Tatălui: "Și tu ești fiul meu cel iubit în care mi-am găsit toată plăcerea". Este, de fapt, sigiliul identității noastre. Fiecare om botezat merită să știe că numele său înseamnă "fiul meu cel iubit", care se bucură de o mare demnitate și de un drept de moștenire veșnică. Astăzi ne întrebăm: "Suntem conștienți de acest dar? Știm cu adevărat cu ce iubire ne iubește Dumnezeu?". Nu trebuie să uităm niciodată că noi, cei care am fost botezați cu botezul lui Isus, ne bucurăm de o așa de mare onoare din darul său dumnezeiesc: "Vedeți câtă iubire ne-a dăruit Tatăl: să ne numim copii ai lui Dumnezeu și suntem" (1In 3,1). Să repetăm mereu: "Și eu sunt fiul său preaiubit în care el, Dumnezeul meu, își caută neîncetat plăcerea!". Amin. 11 ianuarie 2015 PS Petru Gherghel [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Botezul Domnului: Anul B [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |