|
Anul B Sir 24,1-2.8-12; Ps 147; Ef 1,3-6.15-18; In 1,1-18 (1,1-5.9-14) Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Un misionar dintr-o insulă din Pacific i-a întrebat pe copii dacă după-amiază nu l-ar putea ajuta să transporte niște lucruri. Într-un zâmbet, cu toții au răspuns că da. Însă, apoi, nu a venit niciunul. Când misionarul i-a certat, s-au apucat toți de plâns. De ce era el așa de rău, când ei îi răspunseseră atât de amabil. Misionarul a aflat ulterior de mentalitatea de acolo. A spune "da" era o amabilitate obișnuită, dar acel "da", în sine, nu conta prea mult. Nu se întâmpla nimic dacă nu îl respecta. În schimb, pentru misionar, conform mentalității biblice și creștine, a spune "da" însemna a și împlini ceea ce spui. Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Fragmentul evanghelic propus astăzi, proclamat și în sărbătoarea Nașterii Domnului ne invită să medităm asupra coerenței dintre gândurile, cuvintele și faptele noastre, aceasta fiind înțelepciunea adevărată despre care ne-a vorbit prima lectură, singura care ne poate mântui. "La început era Cuvântul și Cuvântul s-a făcut trup și a locuit între noi". Cuvântul este o acțiune divină de creare a lumii, de descoperire a lui Dumnezeu și de răscumpărare a omului. Grecii puneau în opoziție cuvântul cu fapta vorbirea cu acțiunea. Dar concepția iudeo-creștină leagă cuvântul de faptă, de eveniment. În dialectele canaanenite, ca și în ebraică, termenul dabar însemna nu numai cuvânt, rostire, discurs, cât mai ales lucru, eveniment, faptă. Dumnezeu, la crearea lumii, a spus și s-a făcut. Când Dumnezeu vorbește, el împlinește. Când Dumnezeu vorbește, el acționează. Dumnezeu nu vorbește simple cuvinte, ci rostește viață și existență. Dacă privim cu sinceritate la viața noastră, observăm că există atâtea "da"-uri spuse lui Dumnezeu, care apoi rămân doar vorbe. Câte promisiuni frumoase nu-i facem, cuprinse în rugăciunile pe care le recităm, și care rămân un simplu exercițiu de curtoazie, după stilul copiilor din Pacific, așa cum am auzit în exemplul de la început? Suntem în a doua duminică după Crăciun. Evenimentul nașterii lui Isus, pe care l-am celebrat cu câteva zile în urmă, reprezintă începutul noii creații a lui Dumnezeu, o creație fără păcat, creația noului Adam. Biblia, de fapt, începe cu aceste cuvinte: "La început Dumnezeu a creat cerul și pământul". Iar Evanghelia după sfântul Ioan are o introducere similară: "La început era Cuvântul și Cuvântul s-a făcut trup și a locuit între noi". E vorba de o referință clară la lumina cuvântului creator al lui Dumnezeu, în întunericul de la începutul creației, dar care a strălucit în întunericul umanității căzute, a strălucit în întruparea cuvântului. "Lumina în întuneric luminează, dar întunericul n-a cuprins-o". În Cartea întâi a Regilor, din Vechiul Testament, aflăm cum înțeleptul rege Solomon primește de la Dumnezeu planul de construire al templului. Dacă vom citi cu atenție detaliile legate de Sfânta Sfintelor, locul preasfânt în care era invitat Dumnezeu să coboare cu slava sa, acest lăcaș central nu avea nicio fereastră, nicio altă sursă de lumină. Conștient că locul preasfânt va fi un loc special al prezenței lui Dumnezeu, care avea să se coboare într-o încăpere fără nicio sursă de lumină, la inaugurarea templului Solomon imploră prezența Domnului, care dorește să locuiască în întuneric. Dar întunericul din acest loc preasfânt simboliza nu un întuneric care dispărea prin aprinderea simplă a unei lumini. El simboliza ignoranța umană, păcatul și fructul otrăvit al acestuia, moartea. Sfântul Ioan face referire tocmai la acest fragment, când afirmă că întunericul nu a cuprins lumina. Termenul folosit s-ar mai putea traduce: "Întunericul nu a suprimat, nu a stins, nu a cucerit lumina". Acest verset din Prologul lui Ioan este strict legat de venirea lui Dumnezeu în persoană, de a locui în întuneric, de a veni pe pământ în mijlocul oamenilor, Emanuel, Dumnezeu este cu noi. Lambert Norbert, un profesor creștin din California, pune pe buzele Mântuitorului motivele întrupării sale: "M-am născut gol, spune Dumnezeu, ca tu să știi să te dezbraci de eu-l tău; m-am născut sărac, pentru ca tu să mă poți considera unica ta bogăție; m-am născut într-un grajd, pentru ca tu să înveți a sfinți orice loc; m-am născut neputincios, pentru ca ție să nu-ți fie frică de mine; m-am născut din dragoste, pentru ca tu să nu te îndoiești de iubirea mea; m-am născut noaptea, pentru ca tu să crezi că pot lumina orice realitate; m-am născut persecutat, pentru ca tu să poți accepta toate dificultățile; m-am născut persoană umană, pentru ca ție să nu-ți fie rușine de tine însuți; m-am născut în simplitate, pentru ca tu să încetezi a mai fi complicat; m-am născut om, pentru ca tu să te poți îndumnezei; m-am născut în viața ta, spre a te conduce în casa Tatălui. Isus a venit la noi pentru a ne mântui. Dar, oare, acceptăm noi această inițiativă divină? Cuvintele și faptele noastre arată că suntem în căutarea lui Dumnezeu? Nu cumva încercăm de multe ori să ne ascundem de Mântuitorul nostru, făurindu-ne drumuri proprii, comode, după viața și voința noastră, care adesea nu duc nicăieri?". În vechime, olarii își fabricau vasele din lut. După modelare, vasele erau arse în foc, transportate la târg cu căruțele, pe distanțe destul de considerabile. Din cauza zdruncinăturilor provocate de gropi și a bolovanilor de pe drumurile de piatră, se întâmpla adesea ca unele vase să se fisureze. Unii comercianți nu voiau să piardă nicio lețcaie, de aceea, înainte de a-și prezenta marfa pe tarabă, cosmetizau cu ceară crăpăturile vaselor, dându-le o formă comercială de invidiat. Cum anume? Fisura vasului era acoperită cu un strat de ceară. În momentul în care un client dorea să cumpere o farfurie sau o oală de lut, olarul necinstit îi oferea și vase crăpate, dar polishate. Însă, cu timpul, și clienții au inventat o metodă de a depista vasele bune de cele false. Aprindeau un mic foc în interiorul vasului. Dacă era fisurat și ceruit, imediat ceara se topea și fisura era vizibilă. Dacă nu, vasul era autentic. Era sine cera, adică fără ceară. De aici provine și cuvântul "sinceritate", fără ceară, sine cera. Isus Cristos a împlinit întru totul voința lui Dumnezeu, s-a despuiat de dumnezeirea sa și a devenit unul dintre noi. El este sine cera, prin excelență, este fără cusur. Prin întrupare, Dumnezeu este fidel planului său de mântuire, nu-l lasă pe om la voia întâmplării abandonându-l, îl trimite pe Cristos ca să-i lumineze viața. Papa Paul al VI-lea ne spune că Isus Cristos este lumina lumii, cine privește la el, vede clarificându-i-se cărările vieții. Suntem la începutul acestui nou an calendaristic. Dorim și ne-am propus să realizăm lucruri care să dureze și să ne împlinească. Este vorba de construirea eternității, cu multă trudă, sacrificiu și suferință, dar având mereu conștiința că lucrăm la veșnicia noastră. Suntem chemați să transformăm, așadar, cuvântul în viață. Dar în mod concret, când devine cuvântul viață? O mamă care zilnic este alături de copii și-i învață la bine, lucrează la edificiul veșniciei. Cuvântul promisiune de la începutul căsniciei, pentru ea devine viață. Un tată, care cu multă trudă adună cele de trebuință și este un exemplu pentru familia sa, lucrează la edificiul veșniciei. Cuvântul "angajament" din cadrul sacru al căsătoriei, se transformă în fapte. Un copil, un elev, care ascultă de părinții săi care îi vor doar binele și e silitor la școală, își construiește un lăcaș pentru veșnicie, cuvântul de la botez se împlinește. Un tânăr care nu se lasă dus de valul modei și al modernismului și nu se compromite, și e fidel unor principii sănătoase, indiferent ce ar spune ceilalți, lucrează la veșnicia sa. Cuvântul de la sacramentul Mirului devine proiect de viață împreună cu Domnul. Un creștin care se roagă zilnic și petrece un timp sacru în compania Domnului, lucrează la edificiul veșniciei. Cuvântul său devine rugăciune și asigurarea de viață veșnică. Aceasta este înțelepciunea, înțelepciune care doar în Dumnezeu își găsește preamărirea, înțelepciune care devine trup și locuiește între noi în persoana lui Isus Cristos. Continuăm Sfânta Liturghie, cerând Domnului ca acest cuvânt divin ascultat, să devină viață pentru noi. Să ne călăuzească gândurile, cuvintele și faptele noastre, pentru ca tot ceea ce facem să fie așezat în construcția noastră veșnică. Amin. 4 ianuarie 2015 Pr. Cristian Bîrnat [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 2-a dupa Craciun: Anul B [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |