|
Anul B Gen 3,9-15.20; Ps 97; Ef 1,3-6.11-12; Lc 1,26-38 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Sărbătoarea de astăzi, a Sfintei Fecioare Maria neprihănit zămislită, are menirea de a aduce în sufletele noastre care străbat drumul Adventului, al așteptării în credință, un impuls aparte. Este ca un curcubeu care, datorită soarelui prezent, apare pe cer în timpul unei ploi purificatoare și binefăcătoare și ne redă o imagine plină de farmec, de frumusețe. Într-adevăr, în Neprihănita Zămislire celebrăm frumusețea. În Maria contemplăm frumusețea creației, nu numai a creației vizibile dar și frumusețea creației invizibile. Sfânta Fecioară este cea care ne instruiește în acest sens pentru că ea ne vorbește prin caracterul, prin exemplul ei, despre frumusețea sufletului, a sufletului mântuit de Dumnezeu. Sfântul Augustin, într-unul din comentariile sale despre psalmi spune chiar că frumusețea are glas și strigă: "Nu m-am creat eu însămi dar este Dumnezeu care m-a creat, El m-a plăsmuit". A celebra Neprihănita Zămislire înseamnă cu adevărat celebrarea frumuseții Sfintei Fecioare Maria care exclamă: "Nu eu m-am creat pe mine, dar Dumnezeu este cel care m-a creat". Pentru a înțelege bine ce înseamnă această frumusețe a Mariei, va trebui să-l contemplăm pe Cristos, fiul ei. Va trebui deci să intensificăm căutarea Domnului care vine să ne mântuiască. În Maria se țese omenitatea întreagă a lui Isus: El este cu adevărat om, dar este și cu adevărat Dumnezeu. Așadar în Maria, în trupul ei, s-a sălășluit în același timp întreaga divinitate. Iubiți credincioși, dragi radioascultători, În fața unui mister atât de sublim, suntem invitați să recunoaștem cu umilință că ne aflăm în postura unui copil care este mereu chinuit de multe întrebări pe care le adresează cu multă seninătate tatălui sau mamei sale. Astfel, îndrăznim să întrebăm și noi astăzi pe mama noastră, Biserica, ce înseamnă acest mare mister, stabilit ca dogmă de credință la 8 decembrie 1854 de Papa Pius al IX-lea, în prezența a 200 de episcopi și cardinali și a unei mulțimi imense de credincioși. Iar Biserica ne va răspunde cu autoritatea și experiența ei. Neprihănita Zămislire este în primul rând darul lui Dumnezeu pentru oameni prin Maria. Sugestivă este aici imaginea binecunoscută din evanghelie a bobului de grâu care, doar dacă moare, aduce rod. Așa cum bobul de grâu pus în pământ nu se bucură el însuși de rod, dar ceilalți, care îl treieră și îl transformă în pâine, la fel Maria se sacrifică pentru Fiu și cu Fiul pentru a se bucura toți oamenii de darul mântuirii aduse prin acest sacrificiu. Bobul de grâu trece prin jertfa morții pentru a da viață noului spic. Maria trece prin sacrificiul transformării pe care o produce harul și dă viață. Ea colaborează cu Dumnezeu pentru viața trupească a Fiului. Dar conlucrează prin aceasta cu Dumnezeu pentru viața spirituală a fiilor, a creștinilor, pentru viața Bisericii. Neprihănita Zămislire înseamnă și alegerea lui Dumnezeu. Dumnezeu își alege oamenii: pe Abraham, pe Isac, pe Iacob, alege pe regele Saul, pe David, pe Solomon, alege pe profeți. Cristos apoi alege pe ucenici. Aleșii Domnului sunt chemați din mulțimea de oameni. Dumnezeu alege dintr-un popor numeros pe unii. Așa cum artistul, pictorul, alege anumite detalii pe care le scoate în evidență pentru a da sens tabloului, la fel Dumnezeu identifică pe aleșii săi. O identifică pe Preasfânta Fecioară Maria dintr-o mică localitate, dintr-o familie umilă, neînsemnată în ochii lumiim, pentru a da sensul mântuirii lumii. Neprihănita Zămislire mai înseamnă apoi răspunsul Mariei, captată, captivată, pătrunsă, transformată de mesajul, de invitația pe care i-o adresează Dumnezeu prin înger, astfel încât exclamă: "Iată slujitoarea Domnului!". Neprihănita Zămislire este și o stare permanentă de dialog, de comuniune cu Dumnezeu. Nu sunt doar momente de reflecție, de rugăciune, de reculegere. Dar este o stare constantă ca neprihănită. Neprihănita Zămislire înseamnă însă și curaj, trăirea libertății pe care ne-a oferit-o Dumnezeu. Este combaterea atitudinii lui Adam care, neascultând de Dumnezeu, și-a dat seama că este gol. Goliciunea reprezintă în Sfânta Scriptură teama, sensul limitării. Este experiența pe care o trăim și noi când avem nereușite în viață, când greșim. Iată ce îi dă frumusețe, sfințenie, Mariei! Ea a fost aleasă să-l primească pe Dumnezeu. Ea este acest tabernacol, acest templu în care Dumnezeu a ales să vină să sălășluiască pentru a se naște pentru toți oamenii. De aceea Maria a fost pregătită fiind scutită, ferită de orice întinare, umbră a păcatului originar. Maria este imaginea oricărui credincios și a întregii Biserici. Ceea ce s-a petrecut în viața ei trebuie să aibă loc în viața fiecăruia dintre noi și a tuturor. Acel "da" al omului care primește și zămislește Cuvântul, de la care totul începe, este scopul însuși al creației. Scena precedentă avea loc în templu; acum are loc în casă, pentru că Dumnezeu a găsit în sfârșit casa care este prefigurată de templu. Misterul sărbătorii de astăzi poate fi explorat, privit, meditat sub diferite aspecte, după cum o putem considera pe Maria ca imagine a celui care crede, sau ca reper important al lumii, sau ca cea prin care se realizează promisiunea lui Dumnezeu că nu ne va abandona pe noi, oamenii păcătoși. Cel mai potrivit mod este acela de a fi de partea lui Dumnezeu însuși. Misterul existenței Fecioarei Maria este întâlnirea pe care el a căutat-o încă din veșnicie, este momentul hotărâtor prin care începe timpul, istoria, împlinirea visului său de iubire, răsplata muncii sale, recompensa strădaniei sale. În fine, din abisul creației sale care s-a îndepărtat de el, se înalță acum acel "da" capabil să atragă creația din nou spre Dumnezeu. Iar el vine, se unește și încheie înțelegerea, alianța cu omul pentru totdeauna. Cât de mare a fost bucuria lui Dumnezeu când a putut să-i spună Mariei: "Bucură-te!". Mirele, în sfârșit, suspină, după ce a trăit atâtea drame în istoria Vechiului Testament pentru că găsește mireasa inimii sale. În sfârșit se sfârșește suferința sa în momentul în care este îmbrățișat de cea care iubește, care îl iubește. Oferta sa găsește acum mâinile care îl primesc și brațele mari ale lumii cuprind, concep și îmbrățișează pe cel fără de care omul nu poate fi cu adevărat om. Iubirea este iubită: a găsit o casă în care să poată locui iar acum casa omului nu mai este pustie. Pe drept se spune că acolo unde într-o familie există neînțelegere, tensiuni, acolo unde părinții se acuză reciproc și copiii suferă trăind zilnic această dramă, acea casă deși e locuită este ca și pustie. Doar iubirea, înțelegerea, bunătatea pot da viață casei și familiei. Pasajul evanghelic pe care l-am ascultat începe cu "îngerul" trimis și se termină cu "îngerul" care pleacă. Îngerul este prezența lui Dumnezeu în cuvântul pe care îl anunță. Credința noastră în cuvântul său îl primește pe el însuși și ne unește cu el: este nașterea lui Dumnezeu pe pământ și nașterea omului în cer. Cuvântul se întrupează în noi, fără să ne mai părăsească și îngerul poate să meargă să-l vestească altora, până când, împlinindu-se în Maria se va împlini pentru toți oamenii. Mântuirea fiecărui om înseamnă ca fiecare să devină precum Maria: să răspundă cu "da" la propunerea de iubire a lui Dumnezeu, să pună la dispoziție întreaga sa ființă Cuvântului veșnic, aducând astfel la lumină pe însuși Fiul lui Dumnezeu. Acest text de la începutul Evangheliei Sfântului Luca reprezintă cheia de lectură pentru întreaga Evanghelie: tot ceea ce urmează mai departe ne propune, la fel ca și Mariei, să ne "bucurăm", ne descoperă un aspect al nostru de creștini care avem un nume ce ne reprezintă - "plini de har" și în același timp ne descoperă și un aspect al lui Dumnezeu: "Domnul este cu tine" . Totodată, ne adresează un cuvânt-invitație, care așteaptă răspunsul nostru afirmativ, așteaptă acel "da" al nostru pentru a se întrupa în noi, prin puterea Duhului Sfânt. Important este ca noi să ne străduim să fim mereu în stare de veghe, de așteptare, să trăim Adventul, venirea Domnului. Altfel, vom rătăci printre ocupațiile meschine ale vieții pământești și vom uita de adevărata noastră menire, de sensul vieții noastre înspre Dumnezeu, cu Dumnezeu. Undeva, într-o mică localitate în care viața decurgea bine, oamenii erau mulțumiți și bucuroși, la un moment dat au început să se petreacă lucruri ciudate. Copiii nu mai ascultau de părinții lor, nu-și mai îndeplineau datoriile față de școală. Oamenii nu se mai salutau pe stradă. Tinerii stăteau închiși în casele lor omorându-și timpul în fața calculatoarelor. Ușile bisericii rar erau deschise de enoriași. Clopotele nu se mai auzeau. Puțini oameni mai știau să recite rugăciuni. Într-o dimineață de luni, un învățător îi întreabă pe copii: "De ce nu ați venit ieri la școală?". "Dar ieri a fost duminică!", au răspuns elevii. "Duminica nu se face școală!", au continuat ei. "De ce?", insistă din nou învățătorul. Copiii nu mai știau ce să-i răspundă. Erau derutați. Se apropia Crăciunul și în centrul localității era un brad deja împodobit. Învățătorul îi întreabă de ce se afla acel brad cu lumini, dar nimeni nu știa răspunsul. Pe străzi însă oamenii erau tot mai preocupați, tot mai triști. Unii constatau că nu mai au prieteni. Totuși, cu toții recunoșteau că ceva nu merge, că nu mai este ca înainte. Aveau sentimentul că au uitat ceva. Într-o zi un vânt de iarnă a început să sufle atât de tare în acel oraș încât părea că smulge copacii din rădăcini. O rafală a făcut ca unul din clopotele de la biserică să răsune. Deodată oamenii care erau pe stradă s-au oprit privind în sus. Atunci unul dintre ei a exclamat: "Iată ce am uitat: l-am uitat pe Dumnezeu!". Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Sfânta Fecioară neprihănit zămislită, care a ascultat de glasul Domnului, care a permis să răsune în viața ei curată mesajul mântuirii, ne amintește astăzi de Fiul ei și de Mântuitorul nostru. Ea ne ajută să nu uităm niciodată care este menirea noastră, indiferent cât de preocupați suntem cu datoriile noastre zilnice ca laici în familie, la servici, la școală, în activitatea socială și pastorală ca preoți sau persoane consacrate. Fericitul episcop Anton Durcovici, a cărui comemorare o vom celebra peste două zile, spunea într-o scrisoare adresată preoților cu ocazia practicării devoțiunii lunii mai în cinstea Maicii Domnului: "În fața Maicii Preacurate a Creatorului și Stăpânului Atotputernic, valurile furioase ale patimilor omenești se opresc și stau ca un perete, cetățile și atacurile dușmane, oricât de înfricoșătoare, se prăbușesc neputincioase și nimic nu mai poate împiedica poporului creștin intrarea în Împărăția Fiului ei... Maria a fost și este ajutorul credincioșilor în orice nevoie sau strâmtorare. Totodată, ea este pildă strălucitoare de virtute și sfințenie pentru toți, pentru tineri și bătrâni, pentru săraci și bogați, slugi sau stăpâni, mai ales în ceasuri de grea încercare și jertfă". (În umbra crucii) Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Să purtăm, așadar, cu noi acest îndemn al episcopului martir și vom simți intervenția Mamei cerești, dacă o vom invoca. Un preot misionar, călătorind cu trenul către una din misiunile pe care le avea în slujire, folosea timpul deseori rugându-se liturgia orelor. Din cartea sa de rugăciuni a alunecat pe podeaua din compartiment o iconiță cu Maica Domnului. Un copil care se afla în fața lui s-a aplecat și a ridicat-o. În timp ce i-o restituia preotului l-a întrebat: "Cine este această doamnă frumoasă?". Ezitând puțin, misionarul i-a răspuns: "Este mama mea!". Copilul îl privește pe el, apoi imaginea și adaugă: "Nu semeni așa de mult cu ea!". Misionarul surâzând adaugă: "Totuși, te asigur că mă străduiesc toată viața mea să-i semăn, măcar puțin!". Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Noi, ce am putea să răspundem? Cum ne asemănăm cu mama noastră cerească? Să răspundem la această întrebare cerând ajutorul lui Dumnezeu, așa cum ne învață Biserica la rugăciunea de la începutul Liturghiei: "Te rugăm Doamne, ca, după cum ai ferit-o pe Sfânta Fecioară de orice prihană pentru meritele morții lui Cristos, să ne dai și nouă, prin mijlocirea ei, harul de a ajunge curați la tine 8 decembrie 2014 Pr. Egidiu Condac [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Neprihanita Zamislire: Anul B [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |