|
Anul B Gen 15,1-6;21,1-3; Evr 11,8.11-12.17-19; Lc 2,22-40 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, După minunata sărbătoare a Crăciunului, în care am contemplat misterul nașterii Cuvântului lui Dumnezeu făcut om, astăzi suntem invitați să ne fixăm privirea asupra Mariei și a lui Iosif care, împreună cu Isus, formează Sfânta Familie din Nazaret. Biserica atribuie o mare importanță sărbătorii pe care o celebrăm astăzi, pentru rolul de prim plan pe care familia îl ocupă în viața omului. Într-adevăr, în familie, se primește prima și fundamentala educație și de familie depinde binele și viitorul însuși al societății. Ne uimește profund faptul că și Dumnezeu, pentru a veni între noi, oamenii, a ales, între infinitele sale posibilități, calea bătătorită de toți, și anume, cea a familiei. El a voit să aibă o casă unde să se nască, să crească și să locuiască, a avut nevoie de un tată și de o mamă pentru a învăța să vorbească, să meargă, să muncească. Astăzi familia se află în fața unei crize dintre cele mai grave ale istoriei. Idei devastante s-au dezlănțuit în societatea de astăzi, care atacă și profanează caracterul sacru al familiei: scăderea natalității, iubirea liberă, conviețuirile libere, căsătoriile doar civile, divorțul, avortul, abandonarea copiilor - iată unele dintre atâtea greșeli care pun în pericol serios unitatea, stabilitatea, natura și conceptul însuși de familie. Familia poate fi imaginată în diferite moduri: ca o pânză de păianjen, ca o floare, ca un mormânt, ca o închisoare, ca un castel. Poate niciodată ca în ultima vreme, se scrie și se vorbește atât de mult despre familie. Unii o consideră grav bolnavă, la căpătâiul căreia se îngrămădesc psihologi, sociologi, oameni politici, preoți. Alții o simt încă vie și vioaie, în ciuda schimbărilor și a dificultăților. În sfârșit, alții o văd că a ajuns în ultima stație, adică pe cale de distrugere și inutilă. Dacă familia se destramă și se degenerează, și societatea se deformează și se infectează, desigur că depinde mult de fiecare dintre noi, preoți, părinți sau copii dacă familia dintr-o floare se transformă într-o plantă carnivoră, dintr-un castel devine închisoare, dintr-un loc de dialog se schimbă într-un ring unde se împart pumnii. O familie adevărată și sfântă se naște din credință și în credință consumă toate zilele sale. Pentru ca familia să rămână unită și să răspundă planului lui Dumnezeu, trebuie să se alinieze după legea credinței - ceea ce sugerează liturgia cuvântului din această sărbătoare a Preasfintei Familii. O zi fără credință în familie este o zi tristă, deoarece este o zi de moarte spirituală pentru familie. Familia este în puternică criză astăzi pentru că nu numai că trăiește zilele sale în absența credinței, dar sunt unii care vor să o desprindă de adevărul ei natural. Și este regretabil că în multe țări se adoptă legi care legiferează unirile dintre persoanele de același sex. Niciodată un bărbat nu poate genera cu un alt bărbat. Niciodată o femeie nu poate genera cu o altă femeie, pentru că în asemenea uniri lipsește iubirea. Familia este expresia cea mai înaltă a iubirii în creația lui Dumnezeu. Când familia nu se mai bazează pe iubire, niciodată ea nu va putea să se numească familie, pentru că lipsește substanța, lipsește adevărul ei, lipsește esența ei. Părinții Bisericii, și mai ales păstorii din orice timp, și în ultima vreme chiar papii pe care i-am avut, începând cu sfântul Ioan Paul al II-lea, Benedict al XVI-lea și actualul suveran pontif, Papa Francisc, precum și episcopii, într-o situație atât de frământată care se abate și asupra familiei, au revenit deseori asupra acestei teme și nu s-au obosit în a insista asupra modelului exemplar al lui Isus, al lui Iosif și Maria, care este prezentată ca o familie ideală, indicând Sfânta Familie de la Nazaret ca modelul pentru orice familie. Recentul sinod al episcopilor, din luna octombrie a acestui an, a repropus acest model de familie ca o încurajare pentru toate familiile și s-a străduit să sublinieze cu imensă recunoștință că, de fapt, există în lume atâtea familii, modele de coerență creștinească și de eroism evanghelic, care se străduiesc să reflecte în cadrul lor imaginea familiei sfinte din Nazaret, cu rezultate edificatoare și binefăcătoare, și spre ele se îndreaptă cu multă recunoștință. Prin mărturia lor, în aceste familii se concretizează ceea ce au învățat, ceea ce învață, de fapt, Sfântul Părinte Francisc, care arată cum credința nu este doar o perspectivă de fugă sau de refugiu, dar credința este o mare resursă pentru mărturia iubirii, edificatoare, chiar în mijlocul multelor dificultăți și de lupte cu care se confruntă familia creștină. Sinodul, amintind de frumusețea și de conveniența căsătoriei sacrament indisolubil stabilit de Cristos, propune Sfânta Familie din Nazaret ca obiect nu numai de admirație, dar și drept exemplu de stabilitate și de perseverență în unirea lor. În ciuda multiplelor peripeții, a diferitelor încercări, a unor evenimente potrivnice, Isus, Maria și Iosif - acolo unde foarte ușor ar fi putut să se clatine și să dezerteze de la fidelitatea și iubirea lor reciprocă - ei au menținut întotdeauna intactă și nealterată bucuria unirii și a solidarității între ei și cu toți ceilalți, meritând, pe bună dreptate, titlul de "Prima Biserică domestică". De aceea, modelul oricărei familii adevărate este cea formată din Maria, Iosif și Isus. Această familie nu numai că se naște din credință, dar este și o voință specială a lui Dumnezeu, descoperită atât Mariei, cât și lui Iosif, iubirea lor curată, castă, sfântă, feciorelnică este îndreptată în totalitate spre Isus. Ei vor trebui să-l hrănească dintr-o iubire curată. Maria va trebui să-l zămislească cu iubirea sa feciorelnică, prin intervenția Duhului Sfânt. În sărbătoarea Sfintei Familii suntem atrași de această imagine a familiei din Nazaret, plină de iubire. Fără să ne îndepărtăm de pruncul din Betleem, orizontul nostru se lărgește pentru a îmbrățișa pe părinții săi, Maria, mamă fecioară, și Iosif soțul ei și tatăl adoptiv al lui Isus, tată adevărat. În unitatea profundă care îl leagă de Maria, fiul ei devine cu adevărat fiul său, pe care el îl iubește cu o adevărată iubire părintească. Am putea spune că familia din Nazaret este o familie religioasă prin excelență, pentru că este o păzitoare fidelă a legii lui Dumnezeu, o familie care crede în profunzime ceea ce spune Legea lui Dumnezeu. Fragmentul din evanghelia de astăzi îi prezintă pe Maria și Iosif care, în atitudine de ascultare față de lege, îndeplinesc ritul prezentării copilului lor la templu. La 2 februarie vom celebra acest moment special din viața lui Isus, la 40 de zile de la nașterea sa, reflectând și experiența părinților trăită în această ocazie prin întâlnirea celor două persoane: bătrânul Simeon și profetesa Ana. Și aceștia prevestesc de la o bucurie plină de emoție, legată de descoperirea unor aspecte noi de figura copilului lor, până la durerea intimă provocată de vestirea tragicului său destin, precum și de sabia care va trece prin inima Mariei. În concluzia sa, evanghelia menționează întoarcerea familiei în Galileea, în cetatea lor Nazaret. Aici se desfășoară ritmul umil al unei vieți obișnuite, existența unei familii de condiție modestă, care trăia din munca zilnică și era cufundată în multele probleme inerente ale vieții. Este și experiența multor familii din zilele noastre care, în modalități diferite, retrăiesc condiția dificilă a familiei formată din Maria, Iosif și pruncul divin. Dar aparenta existență cenușie este luminată de o lumină vie, este copilul Isus, copilul Isus care creștea și se întărea plin de înțelepciune și harul lui Dumnezeu era asupra lui. Dezvoltarea integrală a pruncului Isus, a copilului Isus în interiorul acestei familii, se desfășoară sub privirea binevoitoare a lui Dumnezeu, pentru că era opera harului său, adică a iubirii sale predilecte. Ceea ce caracterizează această familie este locul central al lui Isus în interiorul ei. El polarizează întreaga atenție și afecțiune ale Mariei și Iosif. În această familie unul dintre ei este Dumnezeu însuși în mijlocul lor, Dumnezeu sub chipul omenesc, al unui copil pe care ei l-au primit și-l păzesc, al unui copil care sub grija lor crește și devine adult. Iată oglinda în care familia creștină este chemată să se privească, să se confrunte, descoperind încontinuu ceea ce ea este și trebuie să fie: un mister de iubire, după modelul familiei divine, Treimea Preasfântă, familia, ca o comunitate de iubire, nu o iubire oarecare, dar iubire divină, iubirea care unește și leagă pe membrii familiei. Pe pământ, familia din Nazaret a realizat acest model divin în măsură perfectă. Familia, așadar, desfășoară un rol important. Fiul lui Dumnezeu, când s-a întrupat, s-a înconjurat de o familie, a avut nevoie de o familie, unde să fie hrănit, crescut, educat, ajutat să crească ca om. Această familie a fost pregătită de către Maria și Iosif. Fiul lui Dumnezeu, obișnuit în sânul Tatălui, devenit om, ba chiar copil, continuă să simtă gingășia Tatălui și atenția plină de iubire a mamei sale, Maria, și a Tatălui său purtător de grijă, Iosif. Ei au fost pentru pruncul Isus semnul sensibil și tangibil al iubirii Tatălui său. Oare nu ar trebui să fie la fel astăzi părinții pentru copiii lor? Ei trebuie să colaboreze cu Dumnezeu nu numai pentru a da naștere unei vieți, dar să o ajute să crească și să facă simțită iubirea infinită a Tatălui ceresc, prin modul lor de a se purta. Maria și Iosif l-au învățat pe Isus nu numai să meargă și să vorbească, dar și să se roage, i-au vorbit despre Dumnezeu, l-au educat la viața religioasă. Astfel, părinții, dacă poartă în sufletul lor credița, știu că nu există comoară mai mare, o moștenire mai mare, o comoară mai de preț decât ceea ce se transmite copiilor lor, nu numai ca dar al vieții, dar și aceea de a fi educați în adevăratul spirit al credinței, ca și în familia din Nazaret, unde Isus devine adolescent, el fiind educat la credință de părinții săi, care cu siguranță că i-au citit Scripturile, Psalmii, s-au rugat împreună și, mai ales, vedem că au mers și la templu. Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Să iubim familia, să apărăm familia de toate atacurile care se abat tot mai mult asupra ei și mai ales din partea unor concepții laiciste și permisiviste. Să apărăm familia și să-i respectăm nevinovăția, să credem în viață, să lucrăm numai pentru viitorul nostru, pentru că Sfântul Părinte Papa Ioan Paul al II-lea spunea: "Familia este viitorul societății". Este într-adevăr un viitor al societății dacă vom avea familii trainice, sănătoase. Și cerem astăzi ca Sfânta Familie din Nazaret să reverese belșug de binecuvântare asupra familiilor noastre, pentru ca familiile noastre să strălucească în toată frumusețea lor, pentru ca ele să devină în societate, în inima societății, cu adevărat mici biserici, care să iradieze de credință și de iubire. Amin. 28 decembrie 2014 Ep. Aurel Percă [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Sfânta Familie: Isus, Maria si Iosif: Anul B [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |