|
Anul B Is 52,7-10; Evr 1,1-6; Ps 97; In 1,1-18 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Ne-am adunat astăzi la biserică pentru a celebra nașterea după trup a Domnului nostru Isus Cristos. Nu avem nevoie de multe cuvinte pentru a proclama acest mister al nașterii Domnului. Ne ajung, sau ar trebui să ne ajungă, cuvintele care au fost inspirate îngerului: "Astăzi, în cetatea lui David, s-a născut un mântuitor". Sau ar trebui să fie de ajuns cuvintele Bisericii, care ne spun astăzi, cu bucurie, că Isus, pentru noi oamenii și pentru a noastră mântuire, s-a coborât din ceruri. Sau, poate mai potrivite ar fi cuvintele folosite de liturgia de astăzi pentru a încadra atât de frumos evenimentul istoric al nașterii Domnului în celebrarea sacramentelor: "Astăzi ni s-a născut Mântuitorul". Toate aceste cuvinte, cu siguranță, ar fi de ajuns. Dar ar mai fi nevoie de ceva. Ar fi nevoie de credința Fecioarei Maria, pentru a medita aceste cuvinte și pentru a le păstra în suflet. Ar mai fi nevoie de ochii unui sfânt, precum Francisc de Assisi, cel care a propus întregii lumi imaginea ieslei, a presepiului, pentru a traduce aceste cuvinte într-o adorație profundă. Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Vrem să înțelegem astăzi drumul pe care l-au străbătut păstorii, de la evenimentul petrecut în ieslea din Betleem, la vestea cea bună a mântuirii. Nașterea Domnului este, înainte de toate, un eveniment, un eveniment concret. Evanghelistul Luca a concentrat acest eveniment, astăzi, în câteva cuvinte simple, clare: "Un copil înfășat și culcat în iesle". Dacă dorim să păstrăm intact adevărul cu privire la nașterea lui Isus, nu trebuie să decolorăm contrastul dintre sărăcia copilului, pe de o parte, și gloria sa strălucitoare, pe de altă parte, glorie cântată de îngeri sub cerul înstelat al Betleemului. Sărăcia și gloria! Două realități împletite, inseparabile, indispensabile, pentru a înțelege identitatea unică și originală a acestui prunc. El intră în istoria omenirii, rătăcit printre oameni fără importanță ai acelui timp. Cu toate acestea, el este Mesia! El este Mântuitorul, el este Domnul! Așadar, este vorba aici despre nașterea unui copil, nu despre gestul revoluționar al vreunui om de acțiune, nu despre descoperirea îndrăzneață a vreunui om de știință sau despre fapta de milostenie a vreunui sfânt. Evanghelistul Luca subliniază că Isus este Mântuitorul, salvatorul; că Isus este principele păcii; că nașterea sa este cea care a conferit un nou început timpului. În anul 29 î.d.Cr., primul an al Imperiului Roman, a fost închis la Roma templul lui Janus, templu care rămânea permanent deschis pe timp de război. În schimb, a fost construit un altar dedicat păcii: Ara Pacis Augustae, iar cezarul, Octavian August, a fost proclamat salvatorul lumii, iar nașterea sa era considerată începutul vestei cele bune pentru întreaga lume. Cu siguranță că în acest context atât de grandios, faptul nașterii unui copilaș neajutorat, departe de casă, în sărăcie, ar fi doar un fapt obișnuit. Însă, pentru sfântul evanghelist Luca, acest fapt înseamnă exact opusul. Evenimentul care a schimbat total cursul lumii nu a avut loc la Roma, ci la Betleem, iar dorința arzătoare a păcii între oameni nu a fost făcută posibilă de armatele invincibile ale imperiului, ci de oștirea cerească a îngerilor, care continuă vestea cea bună adusă păstorilor: "Vă vestesc o mare bucurie, care va fi pentru întregul popor. Astăzi vi s-a născut în cetatea lui David un mântuitor, care este Mesia". Așadar, nașterea Domnului este un eveniment concret, înrădăcinat în istoria omenească. Nu este o legendă delicată, care trebuie povestită pentru a emoționa, nu este o tradiție inventată pentru a alimenta o sensibilitate obligată, patetică. Nașterea Domnului este un fapt concret, care este consemnat în "Marea Carte" a omenirii. Isus este un personaj real, nu este rodul fanteziei. Dacă nu vom înțelege corect acest fapt, petrecut acum câteva mii de ani, nu vom putea înțelege de ce linia timpului s-a rupt în două: înainte de Cristos și după Cristos. Nu vom înțelege de ce toți oamenii continuă să numere anii plecând de la acel eveniment, de la acea noapte. Iubiți credincioși, dragi radioascultători, În al doilea rând, nașterea Domnului este o veste bună, o veste de pace, o veste de mântuire. Acel copil sărac, culcat în ieslea din Betleem, este Mesia, cel prevestit de profeți, este Fiul lui Dumnezeu, unicul Mântuitor al lumii. Dacă ne vom lăsa atinși de acest mesaj, vom înțelege că și noi suntem iubiți de Dumnezeu. Aceasta este adevărata, marea și îmbucurătoarea veste adusă la nașterea Domnului. Astăzi suntem în sărbătoare, pentru că astăzi Dumnezeu ne-a arătat toată bunăvoința sa, pentru că astăzi Dumnezeu ne-a dăruit harul său cel mai mare, fără condiții, fără limitări. Astăzi ne-a arătat că suntem iubiți, că suntem chemați la comuniunea cu el, că suntem binecuvântați, că nu am fost aruncați aici, pe pământ, de un destin despotic, indiferent și orb. Nu! Noi am fost gândiți, voiți, și, de aceea, iubiți. Dovada este aceasta: Dumnezeu Tatăl, pentru a ne crea, ne-a dăruit atâtea bunuri, iar pentru a ne mântui, ne-a dăruit cel mai mare dar: pe Fiul său. Credința creștină ne comunică acest adevăr cu două sensuri de mers. Dumnezeu se face fiu al omului, iar omul, prin botez, devine fiu al lui Dumnezeu. De acum, orice om îl are pe Dumnezeu în el, orice om este casa lui Emanuel, Dumnezeu cu noi. Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Iată care este vestea cea bună a acestei sărbători. Papa Benedict al XVI-lea, la începutul slujirii sale spunea: "Cel care îi face loc lui Cristos în viața sa, nu pierde nimic, absolut nimic din ceea ce conferă libertate, frumusețe și măreție vieții omenești. Numai datorită acestei prietenii cu Cristos, se deschid larg porțile vieții. Numai animați de această prietenie cu Cristos, putem pune în mișcare marile potențialități ale condiției omenești". Iar sfântul Leon cel Mare, un mare Părinte al Bisericii, folosind această sărbătoare a nașterii Domnului, se adresează creștinilor astfel: "Preaiubiților, Mântuitorul nostru s-a născut astăzi: să ne bucurăm! Nu este loc pentru tristețe atunci când se celebrează nașterea vieții. Viața care a învins teama de moarte, ne dăruiește bucuria promisă din veșnicie. Nimeni nu este exclus de la această bucurie, căci motivul bucuriei este același pentru toți: Domnul nostru, distrugătorul păcatului și al morții, negăsind pe nimeni care să fie liber de această vină, a venit să-i elibereze pe toți. Să tresalte de bucurie sfântul, căci se apropie de triumf; să se bucure păcătosul, căci este invitat la iertare; să prindă curaj păgânul, căci este chemat la viață". Fie ca pruncul Isus, născut astăzi în Betleem, să ne dăruiască adevărata viață! Amin. 25 decembrie 2014 Pr. Eduard Soare
[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Nasterea Domnului (Craciunul): Anul B [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |