Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul B
Trupul și Sângele Domnului. Joia Verde

Ex 24,3-8; Ps 115; Evr 9,11-15; Mc 14,12-16.22-26

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

De ce această sărbătoare în Biserica noastră, solemnitatea Trupului și Sângelui Domnului nostru Isus Cristos? După ce am celebrat cele trei mari sărbători, Crăciun, Paște, Rusalii și după ce am preamărit duminică marele mister al Sfintei Treimi, astăzi, în zi de joi, celebrăm un alt mare mister, Trupul și Sângele Domnului. Este, de fapt, misterul sau realitatea care susține Biserica. Pe drept se spune, Biserica face Euharistia și Euharistia face Biserica. Este realitatea vie, pentru că doar aici Isus e viu și adevărat, așa cum a fost acum 2000 de ani. Este realitatea cea mai palpabilă, pentru că doar în Euharistie omul nu doar și-l imaginează pe Dumnezeu cu sufletul și mintea, dar aici îl vede, îl pipăie, se hrănește cu el chiar.

Astăzi, de fapt, ne amintim de acea mare joi, dinainte de Paște, în care Isus a celebrat prima Liturghie din istorie în cenacol, cu apostolii, înainte de a-și începe pătimirile sale. Atunci, în Joia Mare, este o zi foarte aglomerată, cu de toate, sunt foarte multe evenimente care sunt memorate în aceeași zi, atâtea trăiri ale lui Isus, cum ar fi înființarea Preoției, a Euharistiei, legea iubirii, spălarea picioarelor, agonia din Ghetsemani, trădarea lui Iuda, singurătatea lui Isus, prinderea lui Isus. Și parcă acest mister minunat, atât de mare, al Euharistiei, rămâne oarecum în umbră, nu e chiar cinstit la justa valoare. De aceea, Biserica, în înțelepciunea sa, a simțit nevoia să ofere o cinstire specială, o sărbătoare aparte Euharistiei, lucru care se întâmplă astăzi.

Să mergem puțin cu mintea în acea zi de joi. În Ierusalim forfotă, sărbătoare, se pregătea Paștele. Lumea înjunghia miei, femeile căutau să înlăture din casele lor orice urmă de pâine dospită și, pe deasupra, era de acum ritualul cinei pascale. În cadrul cinei de Paște, copilul cel mai mic, la un moment dat, luând azima - pâinea nedospită în mână -, punea această întrebare: "Tată, ce înseamnă această pâine nedospită?". La care tatăl, se ridica în picioare și cu o voce solemnă spunea: "Această pâine este pâinea sărăciei, pe care au mâncat-o strămoșii noștri în țara Egiptului. Să vină acum și să mănânce toți cei cărora le este foame, să vine să celebreze Pesah-ul toți cei care sunt în nevoi". La Cina cea de Taină a lui Isus, se pare că această întrebare a pus-o Ioan. Dar, vă rog, atenție! Isus schimbă accentul răspunsului său totalmente. El nu mai spune: "Aceasta este pâinea pe care au mâncat-o strămoșii voștri", dar spune simplu și clar: "Acesta este trupul meu". Observați schimbarea? Pe formula veche, ebraică, Isus vine cu o altă realitate, cu realitatea Euharistiei. Apoi, copilul cel mic întreabă: "Tată, ce înseamnă acest pahar cu vin?". Și tatăl începe din nou: "Acest pahar cu vin ne amintește de timpul în care Dumnezeu ne-a eliberat cu braț puternic din Egipt" și așa mai departe. Și de data aceasta, Isus schimbă și spune: "Acesta este sângele meu". Un alt răspuns, pe aceeași schemă, pe aceeași formulă, un alt răspuns totalmente. Și așa, pe fondul celebrării pascale ebraice, se naște Euharistia. Isus ne oferă trupul și sângele său în aceste două elemente, atât de simple și banale: pâine azimă și vin.

La cina de Paște Isus ne face cel mai mare dar, ne lasă ca hrană trupul și sângele său, adică pe sine însuși. Să mai spunem că, prin acest fapt, el riscă foarte mult. Știa că mulți oameni, în decursul veacurilor, îl vor primi sacrileg, în multe biserici va fi profanat, va fi uitat, neglijat, batjocorit. Și totuși, pentru el nu contează, important era să rămână cu omul, să rămână vizibil, să rămână pentru noi. Tocmai de aceea, iată, cina de Paște, drept luată astăzi în sărbătoarea de azi.

Și aș mai adăuga ceva: cenacolul, locul unde s-a întâmplat acest lucru. Astăzi, dacă veți intra în cenacol, cu siguranță veți rămâne tare decepționați. Veți vedea o încăpere la etaj, așa cum spunea în evanghelie, părăsită, neîngrijită, cu urmele rămase de la o veche moschee, nu se poate celebra nici măcar o Liturghie și totuși, intrând în cenacol, orice pelerin are această tresărire că acolo s-a celebrat în istorie prima Liturghie, prima Liturghie a lui Isus Cristos.

Astăzi aș vrea să spun că sărbătoarea ne invită într-un mod special la adorație. Isus, care a rămas cu noi, are nevoie de adoratori. Vă amintiți când i-a dojenit în acea joi seară, în Ghetsemani: "Un ceas n-ați fost în stare să vegheați împreună cu mine?". Adorația este rugăciunea perfectă. Acolo noi suntem cel mai aproape de Isus, și el cu noi și noi cu el. E dialogul cu Isus, e bucuria cea mai mare pe care o poate avea un creștin. După Liturghie noi ne vedem de ale noastre și Isus rămâne singur în tabernacol. Însă Isus ne vrea lângă el. Mai mult, adorația face minuni, adorația convertește. Astăzi, în lume e mare criză de toate, dar eu cred că una din cele mai mari crize, pe lângă aceea a iubirii, este și criza rugăciunii. Dar adorația, mai mult decât atât, convertește.

Și am să închei cu convertirea care a avut loc în viața sfintei Edith Stein. Edith Stein, sfânta carmelită, evreica martirizată la Auschwitz, relatează impresia pe care i-a făcut-o o femeie, pe care a văzut-o rugându-se singură într-o biserică catolică. Spune ea: "După ce am străbătut împreună cu prietena mea partea veche a orașului Frankfurt, am intrat câteva moment în catedrală și, în timp ce stăteam acolo în tăcere, a venit o doamnă cu coșul ei de cumpărături și a îngenuncheat profund. Apoi, a intrat într-o bancă pentru a face o scurtă rugăciune. Aceasta a fost pentru mine ceva totalmente nou. În sinagogile evreiești și în bisericile protestante, la care am mai mers până acum, se mergea doar pentru oficiile religioase. Însă aici venea oricine, în vâltoarea muncilor zilnice, în biserica goală, așa, ca pentru un dialog confidențial. Această întâmplare m-a marcat și nu am putut-o uita niciodată".

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Isus din Euharistie este realitatea însăși, Dumnezeu. El este și ne vorbește, ne ascultă, ne primește. De aceea, Biserica nu este o simplă clădire, ci este casa Domnului, pentru că aici locuiește Isus. Astăzi, în această sărbătoare, să-i promitem toți mai mare atenție, mai multă rugăciune, mai îndelungată adorație.

Lăudat să fie Isus Cristos!

7 iunie 2012

Pr. Iosif Dorcu


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
346 accesari.


Alte predici pentru Trupul și Sângele Domnului:

Anul B
11 iunie 2009 - Pr. Wilhelm Dancă
4 iunie 2015 - Pr. Iosif Iacob
31 mai 2018 - Pr. Iosif Tiba

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat