|
Anul B Dan 12,1-3; Ps 15; Evr 10,11-14.18; Mc 13,24-32 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Știți, de bună seamă, că această duminică este cea care precede o mare sărbătoare, este vorba de Isus Cristos, Regele Universului. Această sărbătoare se celebrează în ultima duminică a anului liturgic și se vrea a fi o încununare a parcursului de-a lungul căruia am beneficiat, o dată în plus, de revelația persoanei lui Isus Cristos, de învățătura și de minunile sale menite să ne corecteze mințile pervertite, să ne vindece sufletele rănite de apucăturile noastre egoiste și, totodată, am celebrat misterele mari ale întrupării Fiului lui Dumnezeu în firea noastră omenească, ale pătimirii, morții și învierii sale, care ne-au obținut harul mântuirii nouă tuturor celor care credem și nădăjduim în el. Această duminică în care ne aflăm este orientată, așadar, către sărbătoarea lui Isus Cristos, Regele Universului. Prin urmare, textele pe care le-am auzit au drept rol să ne pregătească pentru a-l contempla pe Regele nostru, pentru a-i exprima recunoștința pentru tot ceea ce a făcut pentru noi, pentru a ne împrospăta credința și atașamentul față de el și a ne angaja să trăim și pe mai departe în concordanță cu exigențele evanghelice. Într-adevăr, mențiunea venirii Fiului Omului pe norii cerului evocă faptul că el este Cristosul, cel care prin învierea din morți și prin înălțarea la dreapta Tatălui a obținut domnia asupra tuturor stăpânirilor și domniilor acestei lumi, dar și asupra fiecăreia dintre creaturile lui Dumnezeu. Or, această venire este prezentată ca o intervenție de amploare a lui Cristos în favoarea aleșilor săi. Pentru ei intervine Fiul Omului, în timp ce totul în cer și pe pământ se năruie, pentru a-i reuni laolaltă din cele patru colțuri ale lumii. Această imagine grandioasă îi impresionează pe mulți dintre noi. Scopul ei însă nu este acela de a ne speria, cât mai ales acela de a înțelege amploarea mijloacelor pe care Cristos, regele nostru, le desfășoară pentru a-i salva pe fiecare dintre supușii săi. Toți îi suntem dragi, iar pentru a ne mântui, el face tot ce îi stă în putință. Isus a exprimat aceeași idee și printr-o altă imagine, aceea a păstorului, care, având 100 de oi și pierzând pe una dintre ele, le lasă în pustiu pe cele 99 și merge să o caute pe cea pierdută până o găsește. Iar când o găsește, o ia pe umerii săi și, venind acasă, îi cheamă pe prieteni și pe vecini și le spune: "Bucurați-vă împreună cu mine, căci am găsit oaia pierdută" (Lc 15,6). Iată, așadar, două moduri diferite de a exprima în ce constă regalitatea lui Cristos: ce a făcut și ce continuă să facă el pentru noi! Cert este că la sfârșitul lecturilor de astăzi, în mințile noastre se profilează o imagine și o convingere. Imaginea, sugerată de toate cele trei lecturi, este aceea a unei tulburări de amploare cosmică, tulburare care se abate asupra omenirii. Printr-o intervenție decisivă, Cristos nu numai că îi salvează pe credincioșii săi, dar și înfăptuiește un act de dreptate, atunci când îi judecă și îi pedepsește pe cei care au săvârșit răul. Convingerea este aceea că promisiunea lui Isus Cristos de a veghea asupra celor pentru care și-a dat viața nu lasă loc niciunei îndoieli: "Cerul și pământul vor trece, dar cuvintele mele nu vor trece". Cât de prețioase sunt pentru noi această imagine însoțită de o astfel de convingere! Mă gândesc la faptul că foarte mulți dintre noi am trăit experiențe cumplite în care totul se năruia în jurul nostru. Doar credința în Dumnezeu și în fidelitatea lui ne-au dat forță să-i implorăm și să îi așteptăm mântuirea. Iar el nu ne-a dezamăgit. Sigur că un exemplu concret ar fi binevenit aici pentru a ne edifica cu toții. În loc de exemplu însă vă voi reda mărturia-rugăciune a unui credincios care a trăit experiența intervenției lui Dumnezeu atunci când nu mai întrezărea nici o speranță de scăpare: "Ai milă de mine, Dumnezeule, ai milă de mine, pentru că la tine își află refugiul sufletul meu; și la umbra aripilor tale îmi caut un loc de scăpare, până va trece primejdia. Strig către Dumnezeul cel preaînalt, către Dumnezeul care îmi face binele: va trimite din ceruri și mă va elibera, îi va face de rușine pe cei care mă prigonesc, va trimite Dumnezeu îndurarea și adevărul său. Sufletul meu e culcat în mijlocul puilor de leu care-i sfâșie pe fiii oamenilor; dinții lor sunt sulițe și săgeți, iar limbile lor, săbii ascuțite. Înalță-te peste ceruri, Dumnezeule, peste tot pământul este slava ta! Au întins cursă pașilor mei și au încovoiat sufletul meu. Au săpat în fața mea o groapă, dar ei înșiși au căzut în ea. Inima mea este liniștită, Dumnezeule, liniștită este inima mea. ție îți voi înălța imnuri și ție îți voi cânta. Pentru că îndurarea ta este mare, până la ceruri, și fidelitatea ta până la nori" (Ps 56,2-11). De o astfel de încredere avem nevoie în viața de zi cu zi. Ea ne este cu atât mai folositoare cu cât simțim că în lumea întreagă are loc acum o transformare profundă. Această transformare, de o amploare fără precedent, a căpătat un ritm alert, începând cu ultimii ani ai secolului al XX-lea și, dacă ea comportă multe aspecte pozitive, nu puține sunt aspectele care stârnesc îngrijorări și neliniști. Mulțimea de crize economice, financiare, sociale, care îi obligă pe responsabili să alcătuiască, așa cum propunea nu de mult Sfântul Părinte papa Benedict al XVI-lea, o nouă ordine mondială. Această nouă ordine este capitală. Important este în ce fel va fi ea stabilită: cu sau fără referință la valorile evanghelice. Or, referința la valorile evanghelice presupune o atitudine de credință din partea responsabililor diferitelor segmente ale societății. Din nefericire, Sfântul Părinte papa remarca, în cadrul catehezei de săptămâna trecută, faptul că "în timpurile noastre a avut loc un fenomen deosebit de periculos pentru credință: de fapt, există o formă de ateism pe care-l definim, drept, practic, în care adevărurile credinței sau riturile religioase nu sunt negate, dar sunt considerate neimportante pentru existența zilnică, rupte de viață, inutile. Într-o astfel de situație se crede în Dumnezeu în mod superficial și se trăiește ca și cum Dumnezeu n-ar exista. În cele din urmă însă un astfel de mod de a trăi se dovedește a fi și mai distrugător, întrucât el duce la indiferență față de credință și față de problema lui Dumnezeu. În realitate, omul, separat de Dumnezeu, este redus la o singură dimensiune, cea orizontală, și tocmai acest reducționism reprezintă una dintre cauzele fundamentale ale totalitarismelor care au avut consecințe tragice în secolul trecut, precum și a crizei de valori pe care o vedem în realitatea actuală. Întunecând referința la Dumnezeu, s-a întunecat și orizontul etic, pentru a lăsa spațiu relativismului și unei concepții ambigue de libertate, care, în loc să fie eliberatoare, ajunge să-l lege pe om de niște idoli. Ispitirile pe care Isus le-a înfruntat în deșert înainte de misiunea sa publică reprezintă bine acei idoli care-l fascinează pe om când nu merge dincolo de el însuși. Dacă Dumnezeu pierde poziția centrală, și omul își pierde locul său just și nu se mai poate situa cum se cuvine în creație sau în relație cu ceilalți. Ceea ce înțelepciunea din antichitate evocă prin mitul lui Prometeu nu a dispărut: omul consideră că poate deveni el însuși dumnezeu, stăpân al vieții și al morții. În fața acestui tablou, Biserica, fidelă față de mandatul lui Cristos, nu încetează niciodată să afirme adevărul despre om și despre destinul său". Așadar, iubiți credincioși, nouă, care am trăit experiența eliberatoare și salvatoare a lui Isus Cristos, ne revine sarcina de a da o mărturie adevărată și convingătoare în timpurile de astăzi. Să vorbim prin viața noastră despre speranța care se află în noi, despre ceea ce Domnul a făcut pentru noi, despre faptul că fără lumina evangheliei existența noastră, a fiecăruia, existența omenirii întregi este în pericol. Imperiile atât de orgolioase și de autosuficiente, dar necredincioase, vor sfârși, mai devreme sau mai târziu, prin a se nărui. Noi nu ne bucurăm de acest lucru. Dar inima noastră este liniștită pentru că, punându-și încrederea în Cristos, regele universului, se știe ocrotită și salvată. Amin. 18 noiembrie 2012 Pr. Șerban Tarciziu [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 33-a de peste an: Anul B [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |