|
Anul B 1Rg 17,10-16; Evr 9,24-28; Mc 12,38-44 Dragi radioascultători, iubiți credincioși, Ipocrizia și falsitatea sunt boli periculoase, binecunoscute acestei culturi sau societăți a imaginii în care trăim, unde toți dorim să apărem mai buni decât ceea ce suntem, pentru a ne apăra și a ne proteja. Cu câtva timp în urmă, marele scriitor G. Papini afirma următoarele: "Nu te încrede în aparențe, nici măcar atunci când e vorba de devoțiune. Și cămilele îngenunchează, și discurile cântă și spun rugăciuni, și cei care taie ceapa plâng, și câinii cad în extaz". Dacă vrem exemple adevărate de viață, lecturile din această duminică ne invită să privim la Cristos, modelul suprem, și la cele două văduve, care încearcă să-i imite caracteristicile dăruirii și ale umilinței. Astfel, textul evangheliei de astăzi, luat din Evanghelia după sfântul Luca, ne prezintă două episoade interesante și totodată actuale: pe de o parte avem imaginea "scribilor", a oamenilor puternici, mereu în prim plan, gata să ocupe primele locuri, fie când sunt în funcții, fie după aceea, iar pe de altă parte avem imaginea "văduvei", a persoanei nesemnificative, care în ochii lumii nu valorează nimic, dar care se dăruiește în întregime și fără rezerve lui Dumnezeu. Cristos se află în templul din Ierusalim, se așază și nu doar privește, ci și observă ceea ce se întâmplă. Dacă și noi am privi cu atenție, și nu doar cu superficialitate, am putea observa multe lucruri. Dacă am îndepărta prejudecățile, dacă am privi totul cu ochii lui Cristos, am putea vedea lumea așa cum este cu adevărat, dincolo de ceea ce face sau ceea ce afirmă. Din păcate, ceea ce observă Cristos la oameni nu este întotdeauna pozitiv. Astfel, îi vede pe scribi, cu comportamentul lor bigot, și le atrage atenția discipolilor de a nu cădea în capcana duplicității, imitându-le cumva exemplul negativ. Cum în accepțiunea timpului hainele indicau în mod clar proveniența și statutul social al posesorilor, scribilor "le plăcea să poarte haine lungi" pentru a fi "salutați de toți prin piețe". De asemenea, beneficiau de "primele locuri în sinagogă", locuri rezervate, situate cu fața spre oameni spre a fi admirați. "Devorau casele văduvelor", deoarece, fiind avocați, cereau onorarii foarte mari, chiar și de la văduve, în schimbul promisiunii ajutorului lor profesional. Despre aceștia afirmă Cristos că "vor fi și mai aspru condamnați". Mântuitorul are cuvinte aspre pentru acești falsificatori ai religiei, pentru acești iubitori ai exteriorității și ai vanității. Din păcate, iubiți frați, lumea de azi nu este străină de acest comportament. Show-urile televizate, lumea showbiz-ului, lumea mondenă, VIP-urile care își etalează hainele scumpe de sute de mii de euro, nu fac altceva decât să se regăsească în acest comportament eronat al scribilor. Iar noi îi privim și rămânem extaziați, uimiți și încercând să ne îmbrăcăm ca ei și dorind să fim ca ei, uitând însă că la mijloc e doar aparență, superficialitate, fără nimic consistent... doar vanitate. Toți vor faimă, renume, respect, dar, cum puțini și-l permit, rămân doar cu invidia. A fi scrib astăzi înseamnă poate a fi un star. Iar cine vrea să devină, se gândește poate doar la influența ce ar putea să o aibă asupra lumii. Uităm că de cele mai multe ori în spatele acestor măști se ascunde doar: egoismul, solitudinea, frământările și golurile sufletești. Suntem însă atât de orbi încât nu vedem că dincolo de imagine totul e gol. În societatea noastră, ca și în cea de pe timpul lui Isus, ceea ce distingea individul de mulțime, de masă, era succesul. Ceea ce contează astăzi este doar rezultatul și nu calitățile personale ale individului: Dacă învingi la un concurs, ești "cineva" însă dacă ești tu însuți, dacă ești bun, transparent, primitor, nimeni nu te apreciază, nimeni nu te evidențiază. Mulți dintre noi acționează ca și scribii din evanghelie: fac totul pentru a nu-și pierde imaginea lor, pentru că altfel ar trebui să descopere cu amărăciune că în spatele acesteia nu au nimic consistent, că sunt oameni de carton, că sunt un simplu ambalaj. Scribii citeau și cunoșteau foarte bine Sfânta Scriptură, se rugau, erau foarte scrupuloși în observarea legii, dar nu aveau viața adevărată în ei. Viața lor era banală, nu erau persoane ghidate de un sens. Pe deasupra, mai erau și doctori ai legii. Îți vorbeau de Dumnezeu, îți dădeau sfaturi însă nu posedau experiența cu Dumnezeu. Și noi putem cunoaște multe despre Dumnezeu, putem să-i respectăm poruncile, să mergem în fiecare duminică la sfânta Liturghie, dar dacă nu-l iubim cu adevărat, dacă inima noastră nu vibrează, nu ne ajută cu nimic ceea ce știm despre el. Scribii știau totul despre Dumnezeu, dar nu-l aveau pe Dumnezeu. Putem afirma cu certitudine că scribii sunt acea parte a umanității non-geografică, dar identificabilă în interiorul oricăruia dintre noi, care vrea să iasă în evidență. Avem în interiorul ființei noastre multe zone neevanghelizate încă, spunea cardinalul Biffi. Avem multe cărări ale sufletului nostru care trebuie îndreptate. Învățătura lui Isus Cristos vrea tocmai această înlăturare a religiozității de fațadă, a superficialității. Trebuie să fim atenți, să ne păzim inima, pentru a nu cădea într-o formă de iluzie religioasă. Încheind discursul său despre scribi, Mântuitorul, aflat în templu, se servește de un episod banal pentru a-și continua învățătura. În curtea femeilor erau 13 vase pentru adunarea ofertelor. Lumea ajungea acolo și vărsa oferta proprie. Preotul responsabil spunea cu voce tare suma și cei prezenți deseori făceau ovații de uimire. Isus privește scena cu o superioritate dumnezeiască și chiar comentează: Și-au primit deja răsplata. Dar iată o scenă neașteptată: apare o văduvă, care oferă doi bănuți. Cel responsabil spune cu voce tare suma, chiar cu un zâmbet de compătimire. Intervine însă Isus. Ia din zbor această ocazie și spune: Această văduvă a dat mai mult decât toți. De ce? Pentru că a dat tot ceea ce avea. Valoarea unei acțiuni depinde de intenția pentru care se face, iar intențiile rele deseori strică gesturile care în sine sunt bune. În schimb o intenție bună și generoasă poate să facă mare o acțiune în sine mică și nesemnificativă. În realitate, Dumnezeu ne judecă plecând de la ceea ce este în inima noastră și nu plecând de la ceea ce se vede din afară. Să nu uităm, Cristos nu condamnă oferta, ci doar ostentația cu care ea este făcută. Bonhoeffer spunea următoarele: "Inima curată este aceea care nu se contaminează cu răul, dar nici cu binele, autocomplăcându-se și reflectându-se în el". N-ar strica să ne verificăm astăzi intențiile noastre și să ne întrebăm: De ce sunt credincios? De ce vin la Biserică? De ce fac binele? Iar dacă cumva afișarea a luat-o înaintea convingerii, acesta este ceasul pentru a-i da lui Dumnezeu ceea ce-i aparține lui: el și numai el trebuie să fie motivul acțiunilor noastre și rațiunea alegerilor noastre. Dumnezeu, iubiți frați, nu vrea doar ceva de la noi, el vrea totul de la noi, am putea spune fără să greșim că ne vrea pe noi. Dumnezeu vrea să stea în centrul vieții noastre. Dumnezeu vrea ca pentru el să ne punem cu totul în joc. Vrea ca pentru el să ne schimbăm modul nostru de a gândi, de a ne relaționa, de a iubi, de a trăi, de a concepe credința noastră. Vrea ca noi să oferim o altă scară de valori și priorități vieții noastre. În schimb, noi am vrea ca el să fie în viața noastră, dar să nu intervină în alegerile noastre și, mai ales, să nu ne facă să vedem ceea ce trebuie să schimbăm, ceea ce nu merge. Poate îl iubim mult însă mai este până a-l iubi de tot. Însă numai acela care îl iubește cu totul, numai acela primește totul. Dacă nu ar fi fost Cristos, nimeni nu ar fi știut nimic despre această văduvă. Ceea ce este nesemnificativ pentru oameni, poate fi extrem de important pentru Dumnezeu. Mulți din jurul nostru oferă puțin, dar poate dau totul din ei, din ființa lor. Însă doar în ochii lui Dumnezeu strălucește darul lor. Să nu uităm că Dumnezeu se folosește de oameni simpli, ca să construiască împărăția sa. La fel au fost și apostolii. Poate că alți maeștri din timpul lui Cristos au râs de el îndelung văzând alegerea celor 12 apostoli (pescari, oameni neciopliți). Însă, șlefuiți de Cristos, cei 12 au devenit adevărate bijuterii ale împărăției. Și aceasta pentru că numai Cristos era capabil să privească înlăuntrul lor și să vadă capacitatea lor de a oferi tot ceea ce aveau pentru împărăție. Evaluarea unei persoane nu trebuie niciodată să depindă de ceea ce are, ci mai degrabă de ceea ce poate oferi. Cristos a inaugurat cu acest episod schimbarea radicală care va avea loc la sfârșitul lumii. Prin exemplul văduvei, el ne invită să ne integrăm în această schimbare radicală, inaugurată de noua împărăție, de a ne dărui total și necondiționat. Poate ne gândim că putem sta liniștiți: majoritatea dintre noi nu sunt nici săraci ca acele două văduve, dar nici bogați ca scribii. Însă adevăratul mesaj al evangheliei nu este acesta. Cristos nu așteaptă să dăruim bogăția sau sărăcia noastră, ci ceea ce suntem, viața noastră în serviciul fraților noștri și al celor pe care îi întâlnim în drumul nostru. Iar a-ți da viața nu înseamnă a muri pentru cineva, ci înseamnă a trăi pentru alții, în fiecare zi, prin mici gesturi, discrete, la fel de mici sau poate neînsemnate ca acei doi bănuți ai văduvei, cu o singură condiție: ca totul să fie adevărat și eficace. Căci, așa cum afirma pr. Pierre Ceyrac, "tot ceea ce nu se dăruiește, se pierde". Se spune că era odată un cerșetor ce stătea întins pe marginea drumului. L-a văzut de departe venind pe rege, cu coroana pe cap și s-a gândit: Îi voi cere și cu siguranță îmi va da destul. Iar când regele a trecut pe acolo i-a spus: "Mi-ați putea da, vă rog, o monedă?", deși, în adâncul sufletului, credea că regele îi va da mai mult. Însă regele l-a privit și i-a spus: "De ce nu-mi dai tu ceva? Nu sunt eu, oare, regele tău?" Cerșetorul nu știa cum să răspundă la această întrebare și a spus: "Dar, maiestate, eu nu am nimic!" Regele i-a răspuns: "Ceva trebuie să ai. Caută!" Uimit și supărat, cerșetorul a căutat printre lucruri și și-a dat seama că avea o portocală, o bucată de pâine și câteva boabe de orez. S-a gândit că ar fi prea mult dacă i-ar da pâinea și portocala, așa că, supărat, a luat cinci boabe de orez și i le-a dat regelui. Mulțumit, regele a spus: "Vezi că ai?" Și i-a dat cinci monede de aur pentru fiecare bob de orez. Cerșetorul a spus atunci: "Maiestate, cred că mai am câte ceva pe aici". Dar regele nu l-a ascultat și i-a zis: "Numai pentru ce mi-ai dat din inimă îți pot da și eu". Iubiți frați, dragi radioascultători, este lesne de înțeles că regele din această povestire nu este altul decât Dumnezeu, iar că acest cerșetor de la marginea drumului putem fi oricare dintre noi. Din când în când, Dumnezeu ne cere să îi dăm ceva, mărunțișul nostru, pentru a-i demonstra că el este cel mai important. Câteodată ne cere să fim umili, alteori ne cere să fim sinceri. Însă noi refuzăm de multe ori să-i oferim lui Dumnezeu ceea ce ne cere, deoarece credem că nu vom primi nimic, fără să ne gândim că Dumnezeu ne dă înapoi însutit. Nu știm ce ne cere Dumnezeu în acest moment: Încredere? Sinceritate? Umilință? Nu știm exact. Știm doar că, pentru ceea ce îi dăruim, el ne va înapoia cu mult mai mult. Să ne amintim însă să nu-i dăruim doar câteva grăunțe, ci să-i oferim tot ce avem, pentru că, în mod sigur, merită efortul. 11 noiembrie 2012 Pr. Petru Dorcu [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 32-a de peste an: Anul B [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |