Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul B
Duminica a 31-a de peste an

Dt 6,2-6; Ps 17; Evr 7,23-28; Mc 12,28b-34

"Ascultă, Israele, ascultă, creștinule, Domnul Dumnezeul nostru este singurul Domn!" "A-l iubi din toată inima, din tot cugetul, din tot sufletul și din toată puterea, și a-l iubi pe aproapele ca pe tine însuți înseamnă mai mult decât toate arderile de tot și decât toate jertfele!"

Iubiți frați și surori, dragi radioascultători,

Pericopele evanghelice din duminicile precedente, luate din Evanghelia după sfântul Marcu, ni l-au prezentat pe Isus mergând cu un pas grăbit și hotărât spre Ierusalim, pentru a împlini misiunea pe care i-a încredințat-o Tatăl. De-a lungul acestui drum a vorbit despre condițiile pe care trebuie să le îndeplinească un discipol pentru a putea intra în împărăția lui Dumnezeu. Ne amintim de tânărul bogat căruia i-a cerut să renunțe la bogățiile sale, de ucenicii Iacob și Ioan, care doreau să stea la dreapta și la stânga sa; de Bartimeu, orbul din Ierihon, care dorea să vadă... Din aceste experiențe am înțeles că averea, puterea, simțurile pot constitui o mare piedică în calea intrării în împărăția lui Dumnezeu. Evanghelia de astăzi merge mai departe și ne avertizează că și legile, poruncile, preceptele ar putea să ne devieze de la drumul nostru către împărăția lui Dumnezeu. Și atunci, cum putem să depășim aceste piedici? Cum ar trebui să arate structura existenței noastre creștine pentru a avea parte de împărăția lui Dumnezeu?

Să vedem care este învățătura evangheliei.

Isus a ajuns deja la Ierusalim, ținta activității sale, dar aici intră într-un conflict violent și polemic cu cărturarii și autoritățile religioase ale timpului, tensiune care va crește până la tragedia finală de pe Calvar. Controversa pe care o citim în evanghelia de astăzi are un ton mai moderat și se referă la o chestiune dezbătută deseori de școlile rabinice, și anume care ar fi ierarhia poruncilor. Învățații evreilor au extras și catalogat în Biblie 613 porunci, 365 negative, atâtea câte erau zilele anului, și 248 pozitive, atâtea câte se considera atunci că ar fi oasele trupului omenesc, simbol al structurii persoanei. În această masă enormă de precepte, de norme care reglementau viața evreului în orice moment al zilei, era necesară o clarificare, o simplificare, o ierarhizare, ca să se știe ce este cu adevărat important și ce este de mai mică valoare. Întrebarea pe care i-o pun cărturarii lui Isus - "Învățătorule, care este cea mai mare poruncă din Lege?" - și-o puneau toți rabinii, toți învățații timpului. De exemplu, celebrul rabin Hillel formula cea mai mare poruncă din Lege astfel: "Ceea ce ție nu-ți place, să nu-i faci aproapelui tău! Aceasta e toată Legea. Restul e numai interpretare". Ceva mai târziu, rabi Akiba, martirizat pentru credința sa, spunea și mai clar: "Trebuie să-l iubești pe aproapele tău ca pe tine însuți. Acesta este principiul cel mai mare și universal al Legii". În Talmudul babilonian, cartea în care este cuprinsă tradiția religioasă a iudaismului, putem citi: "Pomana și faptele de caritate valorează cât toate preceptele Legii".

La prima vedere, s-ar părea că Isus intră în această dezbatere cu o proprie ipoteză însă dacă privim mai atent la alegerea făcută de Isus, ne dăm seama că el nu a voit să recurgă la o schemă, la o listă, la o gradație a preceptelor. Prezentând iubirea ca porunca fundamentală, Isus vrea să ne ofere o perspectivă de fond cu care trebuie să trăim toate poruncile Legii. El nu vrea să sugereze scara valorilor, ci să ducă omul la rădăcina și la esența oricărei experiențe religioase și morale. Nu vrea să impună un cod, pe care îndeplinindu-l, omul ar putea să stea apoi liniștit și indiferent, sigur de mântuire și liber de alte angajamente. Isus vrea să ne indice o structură totală a existenței pe care să se sprijine întreaga viață, care să conducă orice gest, orice moment, orice răspuns religios și uman. Așa cum face un îndrăgostit, care nu iubește doar pentru câteva ore sau în anumite circumstanțe, ci este întotdeauna legat și orientat interior spre persoana pe care o iubește.

Cristos trasează structura profundă a existenței creștine, recurgând la două texte biblice. Primul indică dimensiunea "verticală", întrucât se referă la iubirea noastră față de Dumnezeu. Este preluat din faimosul text al Deuteronomului, numit Shema' - Ascultă, pe care l-am ascultat și la prima lectură de astăzi și care constituia rugăciunea cea mai dragă pietății ebraice. Pe timpul lui Isus, fiecare evreu trebuia să o recite dimineața și seara, în timp ce textul scris era purtat într-o teacă din piele, în așa-numitele "filacterii", care erau legate la frunte și la mână în timpul rugăciunii. Shema este primul cuvânt al textului și înseamnă "ascultă". În sens biblic, această ascultare este o adeziune bucuroasă, o supunere filială, o ascultare entuziastă a cererii fundamentale a lui Dumnezeu, cea a iubirii. O iubire care angajează "inima, mintea, puterea", adică toate dimensiunile ființei umane în interioritatea și acțiunea sa.

Al doilea text este practic o lărgire pe "orizontală" a primului, căci include în iubire și pe aproapele. Citatul este luat din Cartea Leviticului, cartea sacerdotală prin excelență: "Să-l iubești pe aproapele tău ca pe tine însuți" (19,18). Iubirii lui Dumnezeu cu toată inima, mintea, puterea, îi corespunde acum iubirea aproapelui "ca pe tine însuți".

Prin Cristos, aceste două dimensiuni, verticală și orizontală, sunt inseparabile, se încrucișează și se vivifică reciproc, constituind "ființa creștină" veritabilă. Cărturarul a înțeles foarte bine lecția și, ca un bun discipol, o repetă adăugând însă un ulterior element: "A-l iubi din toată inima, din tot cugetul, din tot sufletul și din toată puterea, și a-l iubi pe aproapele ca pe tine însuți înseamnă mai mult decât toate arderile de tot și decât toate jertfele!" Cu aceste cuvinte este evocată o teză foarte dragă profeților și care constituia nucleul central al mesajului lor. Osea, de exemplu, într-un text citat și de Isus, afirma că Dumnezeu vrea "iubire, și nu jertfe" (6,6). Ritul liturgic și rugăciunea au sens doar dacă sunt însoțite și de credință, de iubire, de viață dreaptă. Cele două iubiri, față de Dumnezeu și față de om, trebuie să se încrucișeze în existența zilnică și în alegerile morale. "Dacă unul spune: îl iubesc pe Dumnezeu, dar îl urăște pe fratele său, este un mincinos", scrie Ioan în prima sa scrisoare (4,20). Și noi știm că în limbajul lui Ioan "mincinos" este echivalent cu "ateu", necredincios. Dacă suntem cu adevărat îndrăgostiți de Dumnezeu nu este suficientă simpla participare la liturgie, ci întreaga viață trebuie să fie pătrunsă de ea.

Un cunoscut romancier contemporan, H. Hesse scria pe bună dreptate că "atunci când suntem plini de Dumnezeu în inima noastră, se întâmplă ca el să apară din ochii noștri, din faptele și cuvintele noastre și să vorbească și altora care nu-l cunosc și nu vor să-l cunoască". Această "transparență" a lui Dumnezeu revelează adeziunea noastră la porunca genuină și determinantă pe care Domnul ne-o propune. Este Isus cel care la acest punct dă o judecată despre noi, așa cum a dat și despre cărturarul din evanghelie. Și este o laudă extraordinară: "Nu ești departe de împărăția lui Dumnezeu!" Acel om este de acum discipol al lui Cristos, chiar dacă la primii pași, deoarece a înțeles că acum trebuie să acționeze, a ascultat, dar acum trebuie să îndeplinească voința divină.

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Nimeni nu este atât de ingenuu să creadă că poate să-l iubească pe Dumnezeu, fără să-l iubească pe aproapele. Poate să fie adevărat contrariul: cineva să fie cuprins de sentimente de iubire față de aproapele, față de omenire, dar fără să fie credincios. Avem atâtea cazuri de filantropie, care nu sunt legate de o alegere de credință. De altfel, iubirea semenilor este ceva natural, aproape instinctivă. Dar dacă a-l iubi pe Dumnezeu și deci a avea credință, ne duce la iubirea aproapelui... de ce nu se verifică acest fapt și în comportamentul nostru de buni creștini?

Auzim deseori, de la cei care stau departe de Biserică și de practica religioasă, afirmații de tipul: "De ce să merg la biserică? Să faci un bine altuia valorează mult mai mult în fața lui Dumnezeu". Și dacă apoi "modelul" sunt acei creștini care nu știu altceva decât "casă și biserică", dar care după ce ies de la Liturghia duminicală se comportă într-o manieră nu tocmai creștină sau chiar puțin umană față de semenii lor, ei bine, atunci chiar e mai bine să eviți să le urmezi exemplul.

Putem fi de acord că afirmațiile de acest tip sunt gratuite și caută să justifice faptul că unul sau altul nu vrea să aibă o practică religioasă fie din lene, fie din lipsă de credință, și atunci orice scuză este bună. Totuși aceste afirmații, bazate uneori pe fapte evidente de incoerență din partea noastră, a creștinilor, nu ne pot lăsa indiferenți.

Chestiunea fundamentală ridicată de evanghelia de astăzi este cea a raportului dintre credință și viață, dintre practica religioasă și caritatea practicată, dintre Crezul profesat și Crezul trăit: în definitiv, a raportului dintre iubirea datorată lui Dumnezeu "cu întreaga noastră ființă" și iubirea datorată aproapelui "ca pe noi înșine", care, de fapt, sunt același lucru. Și dacă iubirea față de Dumnezeu și iubirea față de aproapele sunt același lucru, atunci a le separa sau a nu le trăi împreună și cu coerență constituie o fractură, o ruptură, este sfârșitul iubirii.

Din păcate, nu vorbim de simple ipoteze sau de fapte care se întâmplă izolat, reprezentând o excepție față de marile manifestări de iubire și de caritate pe care noi, cei care credem în Cristos, le arătăm fraților noștri. Ruptura dintre credință și viață, care înseamnă, de fapt, fractura iubirii, este un pericol care ne pândește mereu pe noi, cei care ne străduim să fim adevărați discipoli ai lui Cristos, și pentru a-l evita, trebuie să depunem un mare efort, plecând de la lucrurile mici de fiecare zi.

Într-adevăr, dacă noi considerăm că putem sta cu conștiința împăcată, întrucât am participat la Liturghia duminicală și la principalele sacramente ale credinței noastre, dar apoi avem față de frați o atitudine de excludere, de judecăți și prejudecăți, de vorbiri de rău, dacă nu chiar calomnii și condamnări nedrepte... ce fel de creștini suntem? Dacă cu gura mărturisim că Isus este Domnul, ba chiar cântăm și ne rugăm tare într-o adunare duminicală, dar apoi cu aceeași gură umplem de înjurături soțul dezordonat, fiii capricioși, soția nervoasă, părinții în vârstă, colegii antipatici, arătându-ne nerăbdători și puțin înțelegători față de oricine îți iese în cale, mi se pare evident că trebuie să revedem legătura dintre iubirea față de Dumnezeu și față de frați.

Dacă vrem să redescoperim credința noastră în acest An al Credinței, trebuie să pornim de aici, pentru că a-i iubi pe frați ca expresie a iubirii pe care o avem față de Dumnezeu este, la urma urmei, ceva ce toți, dar chiar toți, suntem în măsură să o facem.

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Cărturarul din evanghelie a devenit un fel de emblemă a tuturor celor care, și din iudaism, vor alege să adere la Lege nu cu rigoarea rece a observării sau cu teama judecății, ci cu totalitatea iubirii, o cale desigur mai exigentă decât cea a simplei observări juridice, dar mult mai exaltantă. Iată doar două exemple care par să fie un comentariu la fragmentul evanghelic citit astăzi. În scrierea apocrifă iudaică, numită Testamentul celor doisprezece patriarhi, citim: "Iubiți-i doar pe Domnul și pe aproapele, să aveți milă de cei slabi și de cei săraci". Iar filozoful iudeu din Alexandria Egiptului, Filon nota: "Există două doctrine fundamentale la care se subordonează toate celelalte învățături și porunci particulare: în relație cu Dumnezeu, porunca adorației și a credinței, în relație cu oamenii, porunca iubirii aproapelui și a dreptății".

Aceasta este calea regală pe care au mers toți sfinții, discipolii desăvârșiți ai lui Cristos în iubire. Pe această cale ne invită să mergem și papa Benedict al XVI-lea în prima sa scrisoare enciclică Deus caritas est (Dumnezeu este iubire), căci, scrie el, "La sfinți, devine limpede faptul că acela care merge spre Dumnezeu nu se îndepărtează de oameni, ci, dimpotrivă, se apropie mai mult de ei".

Cunoscutul scriitor Carlo Caretto, membru al Congregației "Micii Frați ai lui Isus", înființată de fericitul Charles de Foucauld, povestește în cartea sa Scrisori din deșert despre întâlnirea pe care a avut-o cu fratele Paul, și el membru al congregației, în deșertul Sahara. Fratele Paul lucra împreună cu vreo 50 de indigeni la construirea unui drum prin deșert. Scrie Carlo Caretto: "Nimeni nu l-ar fi recunoscut pe acest european, bărbos, cu veșmintele uzate și cu turbanul îmbibat de praf și sudoare... Dar eu îl cunosc bine, căci am făcut noviciatul împreună... Fratele Paul, tânăr inginer la Paris, lucra într-o uzină destinată să pregătească material atomic, când a auzit chemarea Domnului... a părăsit totul și s-a făcut mic frate al lui Isus... Acum e aici și nimeni dintre cei de față nu-l cunosc, nu știu nimic despre el... era un sărac ca toți ceilalți..."

Alegerea făcută de Paul i-a scandalizat pe toți, dar mai ales pe mama sa, care a venit la Carlo Caretto și l-a rugat: "Ajută-mă, frate Carlo, să înțeleg vocația fiului meu! Eu l-am făcut inginer și voi îl faceți simplu muncitor! Dar de ce? Nu ar fi de mai mare folos Bisericii dacă ar servi-o cu intelectul?", întrebă mama disperată.

Și nouă ne vine greu să înțelegem de ce a trebuit Paul să-și sacrifice situația, cultura, toate puterile sale intelectuale, doar pentru că îl iubea pe Dumnezeu și pe frații săi abandonați... Mulți ar putea zice: "Păcat! O asemenea inteligență să sfârșească într-o groapă a drumurilor sahariene! Dacă tot voia să-i ajute pe acei oameni, n-ar fi fost mai util să le trimită niște mașini și instrumente moderne de construit drumuri, decât să lucreze cu lopata și târnăcopul alături de acei africani?"

În fața acestor perplexități, Carlo Caretto i-a răspuns mamei lui Paul: "Doamnă, sunt lucruri pe care mintea omenească nu le înțelege. Numai credința le poate lumina! De ce a voit Isus să fie sărac? De ce a voit să-și ascundă divinitatea și natura sa divină, atotputernicia sa și să trăiască printre noi ca fiind cel din urmă dintre oameni? Pentru ce eșecul crucii, scandalul Calvarului, pentru ce rușinea morții a aceluia care era însăși viața? Nu, doamnă, Biserica nu are nevoie de un inginer în plus, ci are nevoie de un grăunte de grâu care să putrezească în pământ. Cu cât această sămânță va fi mai plină de viață, mai încălzită de soare, cu atât roadele sale vor fi însutite pentru recolta viitoare".

4 noiembrie 2012

Pr. Ștefan Lupu


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
478 accesări.


Alte predici pentru Duminica a 31-a de peste an:

Anul B
5 noiembrie 2006 - Pr. Emil Dumea
4 noiembrie 2018 - Pr. Emil Dumea
31 octombrie 2021 - Pr. Daniel Iacobuț

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat