|
Anul B Înț 7,7-11; Ps 89; Evr 4,12-13; Mc 10,17-30 Iubiți credincioși, dragi ascultători, Tema evangheliei de astăzi este evaluarea corectă a bunurilor materiale de care dispunem. Un om, bine înzestrat cu bogății, dar și cu credință și chiar doritor de perfecțiune spirituală îl întreabă pe Isus ce trebuie să facă pentru a avea viață veșnică. Respectă poruncile, îi răspunde învățătorul. Și atunci când omul acesta declară că el face deja acest lucru, Isus adaugă: "Un singur lucru lipsește: Mergi, vinde tot ce ai și dă săracilor, și vei avea comoară în cer. Apoi, vino și urmează-mă!" Această invitație nu este acceptată și Isus comentează cu fraza celebră: "Mai ușor este să treacă o cămilă prin urechea unui ac, decât să intre un bogat în împărăția lui Dumnezeu". Referitor la învățătura evangheliei despre valoarea bogățiilor acest episod pe care l-am ascultat trebuie integrat cu altele pentru a înțelege că mai mult contează dezlipirea afectivă decât dezlipirea efectivă de bunuri. Cel care deși nu dispune de bunuri materiale, totuși este habotnic, se agită numai pentru a agonisi cât mai multe. Acest om, în fața lui Dumnezeu este în aceleași condiții, ca acela care are bunuri materiale și consideră că poate să-și bazeze pe aceste bunuri propria viață. Există ceva ce valorează mai mult, și acest mai mult ni-l amintește prima lectură: "Am prețuit înțelepciunea mai mult decât sănătatea și frumusețea. Am pus-o chiar înaintea luminii fiindcă strălucirea ei nu se stinge niciodată. Împreună cu ea ne-au venit bunurile și prin mâinile ei bogății nenumărate". Dar unde se găsește această înțelepciune? Ne sugerează lectura a doua de astăzi cu o descriere acută a Sfintei Scripturi: "Cuvântul lui Dumnezeu este viu, plin de putere și mai ascuțit decât o sabie cu două tăișuri. El pătrunde până în adâncul sufletului până la încheieturile și măduva oaselor, judecă sentimentele și gândurile inimii". Așadar teme importante, ca întotdeauna de altfel, cele din lecturile de astăzi, teme care ar cere aprofundări corespunzătoare. Însă, iubiți frați, atenția ne este îndreptată și spre un eveniment special. Așa cum aminteam la începutul Liturghiei, joia trecută, 11 octombrie 2012, a fost cea de-a 50-a aniversare de la deschiderea Conciliului Vatican II și pentru această ocazie, papa Benedict al XVI-lea a convocat un an special, anul credinței care va ține până în noiembrie 2013. După părerea multor istorici, Conciliu a fost unul dintre evenimentele cheie din secolul trecut și nu numai pentru lumea creștină. A exprimat adevărurile neschimbătoare ale credinței în forme noi. A actualizat limbajul și stilul vieții ecleziale. A tratat despre problemele care zbuciumă lumea noastră, propunând soluții curajoase și clarvăzătoare în vederea unei societăți globale mai drepte, mai pașnice. Dacă am rămâne numai la lucrurile, să le spunem așa, de Biserică, printre altele Conciliul a adus reforma liturgică - celebrarea sfintei Liturghii nu în limba latină, ci în limbile care se vorbesc - a dat un impuls puternic ecumenismului, adică dialogului dintre creștini și cei din diferite confesiuni în vederea unității lor depline, a promovat o mai mare colegialitate în acțiunea păstorilor, a redescoperit rolul pe care îl au laicii, și în privința acestui termen "laic" care astăzi este folosit adesea pentru al desemna pe cel care este în afara sau contra Bisericii. Ei bine, acest termen s-a născut în interiorul Bisericii, tocmai pentru a-i indica pe cei botezați care nu sunt episcopi, preoți, călugări sau călugărițe. Ei bine, lor, laicilor, care constituie majoritatea covârșitoare a Bisericii, Conciliul li s-a adresat pentru a-i invita să se simtă coresponsabili. Biserica nu este a preoților, Biserica este a celor botezați care toți au dreptul și obligația de a-și desfășura propria parte pentru ca Biserica să trăiască și să se dezvolte mai bine conform voinței întemeietorului ei, Domnul nostru Isus Cristos, și de aici invitația Conciliului. Botezații vor putea să-și desfășoare rolul lor în măsura în care cunosc credința pe care o mărturisesc. Papa a convocat Anul Credinței tocmai pentru a-i invita pe cei care spun că sunt creștini să fie într-adevăr creștini. Dacă astăzi, spunea papa, Biserica propune un an al credinței și noua evanghelizare, nu este pentru a onora o aniversare și pentru că este nevoie de aceasta, chiar mai mult decât era nevoie acum 50 de ani. Și răspunsul care trebuie să se dea acestei necesități este același răspuns pe care l-au voit papii și părinții conciliari, răspuns pe care îl găsim în documentele Conciliului. În aceste decenii, spune papa, a înaintat o deșertificare spirituală. Ce însemna o lume fără Dumnezeu? O viață fără Dumnezeu? În timpul Conciliului se putea ști deja din câteva pagini tragice ale istoriei. Să ne gândim doar la cele două războaie mondiale. Dar acum, astăzi, din păcate vedem acest lucru. O lume fără Dumnezeu, o viață fără Dumnezeu, vedem acest lucru mereu în jurul nostru. S-a răspândit acest deșert, acest gol. Dar spune papa, tocmai pornind de la experiența acestui deșert, de la acest gol, noi putem să descoperim din nou bucuria de a crede, importanța vitală a credinței pentru noi. În deșert se redescoperă valoarea a ceea ce este esențial pentru a trăi. Tot așa, în lumea noastră contemporană există nenumărate semne, adesea exprimate în formă implicită sau chiar în formă negativă, ale setei de Dumnezeu. Există nenumărate semne ale întrebării omului cu privire la sensul ultim al existenței sale. Ei bine, în acest deșert de astăzi este nevoie mai ales de persoane de credință, persoane care să știe să indice calea spre țara promisă. Astăzi mai mult ca oricând, spune papa, a evangheliza înseamnă a mărturisi o viață nouă, transformată de Dumnezeu. Ce frumos ar fi fost ca acel om din evanghelia de astăzi, să fi sesizat acea privire a lui Cristos care l-a îndrăgit. A evangheliza înseamnă a permite ca această privire iubitoare a lui Dumnezeu să pătrundă în viața noastră și astfel să devenim mărturisitori. Cum putem reprezenta așadar acest an al credinței? Ca un pelerinaj. Un pelerinaj în deșerturile din lumea noastră contemporană, un pelerinaj în care trebuie să luăm cu noi numai ceea ce este esențial. Nici toiag, nici desagă, nici pâine, nici bani, nici două tunici, așa cum spune Domnul apostolilor când îi trimite în misiune. Ce trebuie să luăm cu noi? Evanghelia și credința Bisericii a căror exprimare luminoasă o găsim în documentele Conciliului, în Catehismul Bisericii Catolice, opere pe care suntem invitați în acest an să le studiem. Să dea Dumnezeu ca să percepem în fiecare zi din acest an al credinței această privire iubitoare a lui Cristos, îndreptată spre fiecare dintre noi, o privire care să reverse în noi acea bucurie, bucuria credinței. Lăudat să fie Isus Cristos! 14 octombrie 2012 Pr. Mihai Patrașcu [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 28-a de peste an: Anul B [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |