Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul B
Duminica a 26-a de peste an

Num 11,25-29; Ps 18; Iac 5,1-6; Mc 9,38-43.45.47-48

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

În evanghelia care a fost proclamată, Isus este prezentat instruindu-i pe ucenici în timp ce se îndrepta spre Ierusalim, unde avea să moară pentru mântuirea tuturor. În acest context s-a întâmplat un lucru neprevăzut: un străin "scotea diavoli în numele lui Isus". În fața acestei situații se nasc simultan două reacții: ucenicii îi interzic să facă o astfel de minune, motivând că acela este un străin, "nu face parte din grupul lor", iar Isus le spune: "Nu-l împiedicați, căci cel care face o minune în numele meu nu poate, imediat după aceea, să mă vorbească de rău. Cel care nu este împotriva noastră este cu noi".

Poziția lui Isus din evanghelia de astăzi ne dă de gândit sau chiar ne pune puțin în dificultate. De-a lungul secolelor ne-am obișnuit să considerăm că Biserica este ca un fel de "arcă a lui Noe", în afara căreia nu există nici o posibilitate de mântuire. Numai cei care sunt în interiorul arcei, a Bisericii au șansa de a se salva, de a se mântui. Ori, din evanghelia de astăzi reținem că simpla apartenență la un grup, la o Biserică, nu este singurul criteriu valabil pentru Dumnezeu în ceea ce privește mântuirea noastră. Isus nu se uită niciodată la ce grup aparținem, ci se uită la ceea ce facem și la ceea ce este în adâncul ființei noastre.

Au trecut mii de ani de când Isus a trasat această învățătură și, din păcate, mulți dintre noi ne mai călăuzim după principiul "Cine nu este cu noi este împotriva noastră" și tare ne mai place nouă să găsim diferențe în orice, și aceasta doar de dragul diferențelor, devenind, uneori, penibili și absurzi, precum ciobanul din următoarea poveste.

Un cioban își păștea turma pe un imaș. Un trecător i-a spus:
- Ce turmă frumoasă de oi aveți! Îmi permiteți să vă pun o întrebare?
- Desigur, a răspuns ciobanul.
- Cam câți kilometri parcurg într-o zi oile dumneavoastră?
- Care? Cele albe sau cele negre?
- Cele albe.
- Cele albe parcurg cam 6 kilometri pe zi.
- Și cele negre?
- La fel.
- Și, cam câtă iarbă mănâncă pe zi oile dumneavoastră?
- Care? Cele albe sau cele negre?
- Cele albe.
- Cele albe mănâncă aproximativ două kilograme de iarbă pe zi.
- Și cele negre?
- La fel.
- Dar, cam câtă lână dau la o tunsoare oile dumneavoastră?
- Care? Cele albe sau cele negre?
- Cele albe.
- Cele albe dau cam 3 kilograme de lână la o tunsoare.
- Și cele negre?
- La fel.
Omul nostru a rămas tare nedumerit.
- Pot să vă mai întreb ceva?
- Orice.
- De ce aveți obiceiul să împărțiți mereu turma în două: în oi albe și oi negre?
- Pentru că oile albe sunt ale mele.
- Și cele negre?
- La fel.

Această împărțire în categorii în tabere opuse are uneori consecințe nefaste, anormale, nefirești. Să luăm un exemplu din lumea sportului. La marile competiții fotbalistice, și nu numai, unii suporteri fanatici, sunt arestați de poliție pentru că provoacă scandal și devin un real pericol și pentru integritatea altora. Nu o dată s-a întâmplat ca suporteri pașnici și liniștiți să sară la forțele de ordine pentru a-i elibera pe cei violenți, doar pentru faptul că sunt îmbrăcați cu tricouri de aceeași culoare ca și ei. Dar dacă, din greșeală, sunt arestați și unii suporteri nevinovați din "galeria adversă" stau pașnici și privesc spectacolul fără să intervină sau poate aplaudă sau incită la violență. Ei par să spună: "Nu-mi pasă cine ești, nici dacă ai făcut ceva rău, nici ce o să pățești, pentru că nu ești «de-ai noștri»".

La fel de greșit procedează și acei părinți care își scuză și își apără copiii chiar și atunci când sunt puși în fața unor fapte evident rele pe care le-au săvârșit "odraslele lor", bazându-se pe același principiu: "este copilul nostru".

Într-o zi un băiat din clasele primare a fost surprins într-un autobuz furând din buzunarele călătorilor. Cel care a fost martor la această scenă a fost chiar dirigintele lui. Părinții au fost chemați la școală și li s-a pus în vedere cele întâmplate. Mama a izbucnit:
- Nu se poate! Fiul meu nu ar face niciodată așa ceva, doar eu l-am educat.
- Dar, doamnă, l-am văzut eu, cu ochii mei.
- Voi aveți ceva cu copilul meu! Am să vă fac o plângere, "acolo sus!" Îmi persecutați copilul! Am să vă învăț eu minte!

Suntem ființe sociabile și de aceea nu putem trăi solitari. Solidarizarea este bună, dar nu și cea în rele. De aceea să ne străduim să ajungem la o gândire matură, ca să putem accepta și primi ceea ce este bun și de la cei care nu sunt din grupul nostru, așa cum ne-a învățat Isus în evanghelia de astăzi.

Să reținem că așa cum nu există numai un singur drum pentru a merge la Roma, la fel nu există numai un singur mod de a trăi, nu există numai un singur fel de a fi religios sau pentru a te mântui și a ajunge la Dumnezeu. Căile sunt mai multe, dar aceasta nu înseamnă că numai una este bună.

Să mai luăm un exemplu:

Într-o familie cina se ia la ora 07.30. Toți se așază în jurul mesei la această oră și este necaz mare dacă cineva întârzie sau lipsește. În altă familie cina nu se ia niciodată înainte de ora 10.00, chiar dacă în acea familie sunt și copii care a doua zi merg la școală. Prima familie o critică și o judecă pe cea de-a doua. Cu toate acestea, și în această a doua familie există multă iubire, multe zâmbete și mult dialog. Toată lumea știe că și în acea familie este la fel de multă unitate ca și în familia care ia cina la ora 07.30, că toți sunt fericiți și sănătoși, deși copiii merg la școală cam somnoroși.

Nu credeți că unele lucruri se pot face în mai multe moduri? Dacă nu credeți, va trebui să învățați și să acceptați că în astfel de cazuri nu avem de-a face cu mai bine sau cu mai rău, ci doar cu moduri diferite de a face același lucru. Viața, ziua, munca, educația copiilor, trăirea vieții creștine pot fi concepute și trăite în mai multe moduri și, cu toate acestea, nu se poate susține că numai într-un singur mod este bine și în celălalt este rău sau că unul este corect și celălalt este greșit. Nu! Acestea, deși sunt, pur și simplu, diferite, ele pot fi la fel de bune. Putem face parte foarte bine din grupări diferite și să avem obiective comune bune. Acest lucru ne învață Isus când ne spune și nouă: "Cel care nu este împotriva noastră este cu noi".

30 septembrie 2012

Pr. Viorel Ababei


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
352 accesari.


Alte predici pentru Duminica a 26-a de peste an:

Anul B
1 octombrie 2006 - Pr. Iosif Iacob
27 septembrie 2009 - Pr. Leon Budău, OFMCap.
27 septembrie 2015 - Pr. Felician Tiba
30 septembrie 2018 - Pr. Emilian Jitaru

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat