|
Anul B Înț 2,12.17-20; Ps 53; Iac 3,16-4,3; Mc 9,30-37 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Nu există nimic care să-l atragă mai mult pe om decât puterea. Nici plăcerea trupească, nici banii nu-l atrag mai mult. Lumea spune că ești mare după puterea pe care o ai asupra celorlalți. Cu cât ai mai multă autoritate, cu cât domini mai mult, cu atât ești mai mare. "Dar între voi nu trebuie să fie așa", spune Isus. Lumea spune că ești mare în funcție de poziția pe care o ocupi. Cu cât ai o poziție mai sus, cu atât ești mai mare. "Dar între voi nu trebuie să fie așa". Lumea spune că ești mare după bunurile pe care le deții. Măreția ta se măsoară după cartierul în care locuiești, după dimensiunea casei tale, după marca de mașină pe care o conduci, după banii pe care îi ai. "Dar între voi nu trebuie să fie așa", spune Isus. Ce spune Mântuitorul? Dacă măreția noastră nu stă în poziție, putere, bunuri, atunci unde o găsim? "Cine vrea să fie primul între voi, să fie slujitorul tuturor". Printr-o singură frază, Isus dă peste cap valorile lumii. Lumea i-a pus în vârful listei pe regi, pe comandanții militari, pe bogați, pe cei care se bucură de onoare și recunoaștere. În josul listei este marea masă a umanității, urmată de slugi. Isus inversează întreaga scară a valorilor și spune: "Cel dintâi dintre voi este cel care slujește". Pentru lumea de astăzi cuvântul "slujitor" este unul nepopular, puțini oameni îi mai servesc pe alții, majoritatea, însă, așteaptă să fie servită, majoritatea vrea să fie deasupra celorlalți, scopul vieții lor este să urce cât mai sus, chiar dacă aceasta înseamnă să calce peste alții. Multe din problemele lumii de azi vin din această dorință de a fi cel mai mare, cel mai onorat, mai privilegiat, mai puternic, mai prosper, cel mai bine plătit, cel mai bine hrănit. Când ne vine ideea că suntem mai buni decât cei de lângă noi, că suntem pur și simplu în mod natural superiori, că Dumnezeu ne-a pus primii, atunci încep să apară problemele, așa cum au apărut și între ucenici. De ce pune Isus atât de mult accentul pe importanța slujirii? De ce pune slujirea deasupra poziției sociale, deasupra puterii, deasupra bunurilor și a orice altceva? Răspunsul este acesta: dacă creștinismul este ceva, atunci este iubire, și mai mult decât iubire, creștinismul este iubire în acțiune, este iubirea pornită să slujească, este iubirea care se sacrifică pe sine, este iubirea care își are temelia în iubirea lui Cristos, care a venit nu ca să i se slujească, ci ca el să slujească și să-și dea viața ca răscumpărare pentru mulți. De fiecare dată când Duhul lui Cristos prinde captiv un om, în orice etapă a vieții ar fi acesta, omul devine slujitorul său. Cu ceva vreme în urmă, cardinalul Léger, arhiepiscop romano-catolic de Montreal, a renunțat la funcția sa pentru a merge ca simplu misionar la leproșii din Africa, unde se află unii dintre cei mai săraci și mai neglijați oameni. Părintele Damian de Veuster a fost slujitorul leproșilor din Molokai. Doctor Albert Schweitzer, cunoscut filozof, teolog, muzician și medic, i-a slujit pe bolnavii din Africa, și atunci când băștinașii l-au întrebat de ce a venit, doctorul Schweitzer a răspuns simplu: "M-a trimis Isus". Nu trebuie să ne părăsim casele și să mergem departe de tot, pentru a fi slujitori ai lui Cristos, asemenea exemplelor de mai sus. Putem să fim slujitori ai lui Isus începând de acasă. Putem fi slujitorul partenerului nostru de căsnicie. Câte căsătorii nu au fost ruinate de dorința de dorința de a porunci, în loc de a asculta, de a fi iubit, în loc de a iubi, de a fi servit, în loc de a sluji, de a fi înțeles, în loc de a înțelege. Cât de diferite ar fi căsătoriile dacă ne-am ghida după cuvintele lui Cristos: "Dacă cineva vrea să fie primul, să fie ultimul dintre toți și slujitorul tuturor". Ce schimbare dramatică ar aduce adoptarea statutului de slujitor în relațiile cu copiii! Câți tineri nu au ajuns rebeli pentru că în copilărie au trăit sub dictatura unui părinte, a unui părinte care nu știa decât să comande, să se comporte ca un avocat, să ceară ascultare în virtutea faptului că este tată sau mamă. Dar oare părinții sunt mari datorită poziției lor în familie? Sau aceasta ar trebui să depindă de disponibilitatea lor de a-și sluji copiii, de a le da un exemplu demn de respect, de a petrece timpul cu ei, de a se juca cu ei, de a se ruga cu ei, de a vorbi cu ei, de a-i asculta, de a-i înțelege. "Dacă cineva vrea să fie primul" - inclusiv tu, soțule, soție sau tu, părinte - "să fie ultimul dintre toți și slujitorul tuturor". Cel mai mare exemplu al unei astfel de slujiri umile ni l-a dat Isus. Când nimeni nu a vrut să spele picioarele apostolilor, conform obiceiului, Isus și-a dat jos haina, a luat ligheanul cu apă și prosopul, a îngenuncheat și le-a spălat el picioarele. Celsus, un păgân din secolul al II-lea, găsea acest pasaj blasfemator. Era unul dintre motivele pentru care considera creștinismul ca fiind îngust. Cum putea Dumnezeu să moară pe cruce și, mai mult, să spele picioarele cuiva? Departe de a considera gestul o blasfemie, creștinismul prețuiește spălarea picioarelor ca pe o mare lecție pe care ne-a dat-o Mântuitorul. După ce le-a spălat picioarele, și-a luat hainele, s-a așezat iarăși la masă și le-a spus: "Înțelegeți ce am făcut pentru voi? Voi mă numiți Învățătorul și Domnul, și bine spuneți, pentru că sunt. Așadar, dacă eu, Domnul și Învățătorul, v-am spălat picioarele, și voi trebuie să vă spălați picioarele unii altora. Căci v-am dat exemplu, ca și voi să faceți așa cum v-am făcut eu". Gândindu-ne la acest act de umilință al lui Isus, ne întrebăm: A fost o umilință mai mare pentru Isus faptul că a spălat picioarele ucenicilor săi sau faptul că el, Creatorul universului, să fie înfășat în scutece și așezat într-o iesle? Sau să fie pălmuit de un servitor în timpul procesului său? Sau să fie încoronat cu spini și batjocorit? Sau să fie pironit pe cruce ca un criminal notoriu? Atunci când Dumnezeu a ales să vină pe pământ, a ales să vină ca un slujitor. Sfântul Paul a exprimat frumos aceasta, când a scris că "Isus Cristos, fiind din fire Dumnezeu, nu a considerat un beneficiu propriu egalitatea sa cu Dumnezeu, ci s-a despuiat pe sine, luând firea sclavului, devenind asemenea oamenilor, iar după felul lui de a fi, a fost socotit ca un om. S-a umilit pe sine, făcându-se ascultător până la moarte, și încă moartea pe cruce". Semnul supunerii este crucea. Zice Domnul: Tu iei crucea după mine și așa vii, supus, în spatele meu. Dacă semnul supunerii este crucea, atunci semnul slujirii este ștergarul sau ligheanul. Mai avea câteva ore de trăit și Isus Cristos a vrut să se lase pe sine în euharistie iar pe ei să-i hirotonească preoți. Dar fiecare dintre ei s-a gândit pe drum care să fie șef. Niciunul nu s-a gândit care să fie cel mai mic în seara aceea, ci care să fie cel mai mare. S-au dus certați, supărați, nervoși, ispitiți. Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Ideea de creștini care stau ca butucii în biserică nu există. Dacă vreți să vă distrugeți preotul, lăsați-l să facă tot. El trebuie să viziteze bolnavii, el trebuie să predice, el trebuie să fie fresh în fiecare zi. Trebuie să se ocupe de tineri, să se ocupe de copii. E imposibil să nu moară în câțiva ani de zile sau să înceapă să predice prost, să lucreze prost. Suntem chemați toți să slujim. Oare ce este slujirea? Este iubirea pusă în practică. Cuvintele nu costă și le rostim ușor. Când zicem că iubim pe cineva trebuie să-l slujim, ca să vadă că iubirea într-adevăr capătă forme. Ea este chipul lui Cristos în noi, pentru că el era Fiul lui Dumnezeu și, totuși, a venit în lumea aceasta ca să slujească, nu să i se slujească. Mântuitorul a distrus filozofia lumii pe care o vedem în jurul nostru, filozofia stabilirii unei ierarhii în toate, care este cel mai bun, cel mai mare, care merită cea mai mare funcție, cea mai mare onoare. Noi întotdeauna căutăm o ierarhie, dar Mântuitorul spune: "Dacă cineva vrea să fie primul, să fie ultimul dintre toți și slujitorul tuturor". Slujirea este chipul lui Isus Cristos în noi, în fiecare. Am putea pune o întrebare foarte aiurea: De ce să slujim? E simplă și, la prima vedere, ni se pare că întrebarea aceasta n-are sens. Ba are! De ce să slujim? Pentru a ne defini iubirea. Iubirea trebuie definită, trebuie să capete chip. "Iubindu-i pe ai săi, care erau în lume, i-a iubit până la sfârșit". Cum? Luând un lighean și spunându-le: Vreau să vă spăl picioarele. Iubirea înseamnă slujire. Știa că-i sosise ceasul, mai avea 12 ore de viață și, totuși, a început să slujească, să spele picioarele. Mă gândeam cu durere, dacă am fi noi cei care aflăm că mai avem doar 12 ore de viață, ce am face în acele 12 ore? Ne-am apuca să vizităm un bolnav? Dacă am mai avea de trăit o zi întreagă, 24 de ore, ce am face în cele 24 de ore? Fă-ți o listă cu priorități și vezi ce ai face? Mântuitorul exact asta a făcut. Mai avea 12 ore și în loc să se bucure de ele, să mai spună câteva lucruri importante, el spală picioarele. De ce să slujim? Pentru că suntem trecători. Pentru că de la Tatăl am venit și la Tatăl ne ducem mai departe. Suntem aici, pe pământul acesta, cu termen de valabilitate de 70 de ani, pentru cei mai tari de 80. Și trebuie să slujim, pentru că suntem trecători. Și atunci, de ce nu slujim? De ce suntem atât de slabi în privința slujirii? De ce nu suntem disciplinați? De ce să lăsăm să facă tot alții? Nu slujim pentru că avem o mare lipsă de disponibilitate Spunem: N-am timp! Am școală, am familie, am de câștigat o pâine, lucrez zece ore pe zi, n-am timp. N-ai timp? Să nu-ți arate Dumnezeu odată cât timp ai irosit. Să nu ne arate el orele întregi, de meciuri, televizor, coafor, bârfe, reviste, parc, fumuri, fluturi, vise, timp pierdut, ore întregi contemplând stelele, numărând pe cele care cad; așa am pierdut ore, zile întregi și, totuși, n-avem timp. Nu suntem disponibili. Trebuie să-ți faci timp. Doamne, ajută-ne să ne facem timp pentru tine! O altă barieră este materialismul. Unii nu pot să dăruiască celuilalt ceva fără să-i nu-i revină și lui altceva după aceea. Suntem zgârciți, ne naștem așa. N-ați încercat să luați suzeta de la un copil mic de doi ani? Se prinde cu dinții de ea, dacă îi are; se prinde cu amândouă mâinile. Ne naștem cu instinctul proprietății, nu vrem să dăm nimănui nimic. Sau dacă dăm, să ne rămână și nouă ceva. Dar asta nu se poate. Nu putem sluji, și lui Dumnezeu și mamonei. Nu vrem să slujim pentru că întotdeauna ne gândim la lucruri mari. Avem dorințe de slujire de mare anvergură. De exemplu, vrem să fim misionari pe nu știu unde, dar până la misiunea din Africa, du-te și fă ceva mărunt. Apoi, nu slujim pentru că suntem tributari discriminării. Nu știu câți dintre noi am sluji cu bucurie unor oameni diferiți de noi. Noi suntem normali, alții sunt anormali; țiganii cu ai lor, românii cu ai lor, ortodocșii de o parte, protestanții de o parte, catolicii la fel. Isus spune așa de frumos, că el a fost slujitorul tuturor. Noi însă slujim restrictiv și avem acoperire pentru asta. Să facem bine la toți, mai ales fraților în credință, mai celor care văd ce facem și ne vor întoarce înapoi slujirea. Căutarea recompensei este o altă barieră în calea slujirii. Nu slujim, apoi, pentru că avem o puternică lipsă de perseverență în noi. Sfântul Paul spune: "Ceea ce se cere de la administrator este ca fiecare să fie găsit credincios". Slujim o săptămână, două, apoi ne apucă greul. E greu să tot facem bine unii altora. Mai zicem: Să mai slujească și alții, că eu am slujit destul, am făcut, am alergat, în stânga, în dreapta. Dar Isus spune: Eu mai aveam câteva ore din viață și am slujit. Cum arată o slujire bună? Uitați-vă la Domnul. În primul rând slujirea bună este neanunțată, fără tam-tam, fără televiziuni în jur. Slujirea trebuie să fie nepărtinitoare. Isus a spălat și picioarele lui Iuda, deși știa că o să-l vândă. La noi slujirea trebuie să o facă preoții, diaconii, persoanele consacrate, iar ceilalți din biserică sunt "iubiți credincioși", oameni cărora nu le cere nimeni nimic, nici Dumnezeu. Așa înțelegem uneori slujirea. Noi stăm în bănci, alții cântă, noi apreciem dacă Liturghia a fost scurtă sau lungă. Cum putem sluji în lucruri mărunte? Slujești pe cineva dacă nu-l calomniezi. Să slujești pe cineva este să fii politicos. O altă formă de slujire este ospitalitatea. Este o formă de slujire a asculta problemele altora. Slujire mai înseamnă a sluji pe internet. Vestiți cuvântul, dați un cd, o predică, rugați-vă pentru cei cărora le dați aceste materiale, purtați poverile unii altora. Există și slujirea de a te lăsa slujit. Când cineva vrea să-ți facă un bine, să-ți dea ceva, nu spune că mai ai acasă chestia aia. Zi: Îmi pare bine că mi-ai dat-o, mulțumesc frumos! Există slujirea vizitării bolnavilor din spital. Cea mai mare singurătate o trăiește un om în spital. Când intri pe porțile spitalului, chiar dacă ai fost senator, devii un mare nimeni. Nimeni, nimeni! Tu, pijamaua și singurătatea, atât. Sunt oameni la care nu se duce nimeni în vizită, mănâncă mâncarea de la spital. Faceți-le o vizită! "Dacă cineva vrea să fie primul, să fie ultimul dintre toți și slujitorul tuturor". V-ați hotărât să slujiți? Vă doresc tuturor să fiți buni slujitori. Amin. 23 septembrie 2012 Pr. Cristinel Fodor [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 25-a de peste an: Anul B [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |