Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul B
Duminica a 24-a de peste an

Is 50,5-9a; Ps 114; Iac 2,14-18; Mc 8,27-35

"Dar voi cine spuneți că sunt eu?" (Mc 8,29a)

Această întrebare adresată apostolilor ne privește și pe noi. Trebuie să luăm în serios această întrebare și să nu ne facem iluzii că am răspuns deja la ea. Nu trebuie să căutăm răspunsul în catehism, manuale de teologie sau în formule din liturgie. Lui Dumnezeu trebuie să-i răspundem cu viața noastră. Evanghelia de astăzi ne ajută să găsim răspunsul pe care Isus îl așteaptă de la noi.

Petru îi răspunde scurt și exact: "Tu ești Cristos" (Mc 8,29b). Cu aceste cuvine, Petru recunoaște că Isus este trimisul lui Dumnezeu, cel profețit de Scripturi și așteptat de secole în Israel. Prima lectură proclamată la sfânta Liturghie din Cartea profetului Isaia ni-l prezintă pe Mesia ca slujitorul suferind: "Spatele mi l-am dat spre a fi lovit, obrajii spre a fi pălmuiți și fața nu mi-am întors-o de la cei care mă ocărau și mă scuipau" (Is 50,6). Totuși, în răspunsul lui Petru se ascunde ceva ambiguu. Într-adevăr, lumea adaptase ideea de Mesia (așa cum și noi deseori suntem tentați să o facem cu privire la credința în Dumnezeu, adaptând-o după comoditatea noastră) și au făcut din el un conducător politic, un revoluționar chemat să rezolve problemele lumești ale Israelului. Isus este conștient de aceasta și încearcă să corecteze ideea greșită despre Mesia. Mai întâi cere să păstreze secretul asupra intimității sale pentru a nu se naște speranțe deșarte. Apoi descoperă apostolilor adevăratul mister al lui Mesia, adevărata față a lui Dumnezeu: "Atunci pentru prima dată le-a făcut cunoscut că Fiul Omului trebuie să îndure multe, să fie respins de către bătrâni, de către unii preoți și de către cărturari, că trebuie să fie ucis și după trei zile să învie" (Mc 8,31). Petru greșește pentru că nu ascultă până la capăt ceea ce Isus spune: și după trei zile să învie. De fapt, această ultimă parte dădea sens celorlalte cuvinte ale lui Isus care l-au pus în criză pe Petru.

Această noutate specifică creștinismului îl deosebește de toate celelalte religii. Isus ne-a descoperit că Dumnezeu este atât de răbdător, umil și bun, încât se lasă lovit, răstignit de om. În Cristos, Dumnezeu însuși a ajuns să sufere pentru noi și din acel moment suferința umană are sens, valoare, este o cale de mântuire.

Care este însă reacția lui Petru? "L-a luat deoparte și a început să-i facă reproșuri vii" (Mc 8,32b). Lui Petru îi este frică de umilință, de suferință, îi este frică să piardă. Petru uită că dacă ești cu Dumnezeu nu ai cum să pierzi niciodată. Petru cunoștea psalmul doi care spune: "Regii pământului se răscoală și cei puternici se sfătuiesc împreună împotriva Domnului și împotriva unsului său. Cel care locuiește în ceruri surâde. Domnul îi face de rușine" (Ps 2,2-4). De asemenea, el citise și psalmul patru care spune: "Fii ai oamenilor, până când veți fi cu inima împietrită, până când veți iubi deșertăciunea și veți alerga după minciună. Să știți că Domnul face minuni pentru cel credincios" (Ps 4,3-4). Petru, în schimb, în fața suferinței celui drept și a puterii celor nelegiuiți intră într-o adevărată criză de frică. El se aseamănă cu noi, oameni cu puțină credință.

Răspunsul lui Isus nu se lasă așteptat: "Pleacă din fața mea, Satană. Gândurile tale nu sunt cele ale lui Dumnezeu, ci sunt cele ale oamenilor" (Mc 8,33b). Sunt cuvinte foarte dure. Nici Iuda trădătorul nu a fost numit Satană, adică dușman al lui Dumnezeu, aceasta înseamnă că ne aflăm în fața unei situații de o importanță decisivă. Cine învinge: orgoliosul sau cel umil? Bucuria este rodul satisfacerii plăcerilor sau a jertfei generoase? Isus este categoric, răspunsul său este precis. Dumnezeu este de partea celor umili și umilul care crede în Dumnezeu va fi învingător. Nu plăcerea dă fericire, ci numai caritatea care conduce la jertfirea de sine pentru ceea ce contează cu adevărat și dăinuie în veșnicie.

De aceea, Isus ne face atenți: "Dacă vrea cineva să vină după mine, să renunțe la el însuși, să-și ia crucea și să mă urmeze" (Mc 8,34b). Isus ne invită să renunțăm la egoism, care este cauza nefericirii. Am fost creați după chipul și asemănarea lui Dumnezeu. Știm cu toții că Dumnezeu este iubire. Prin urmare, vom fi fericiți numai trăind iubirea, după cum ne-a învățat Cristos: "Cel care vrea să-și salveze viața o va pierde, dar cel care își va pierde viața pentru mine și pentru evanghelie o va salva" (Mc 8,35). Sfântul Grigore cel Mare, comentând acest verset, spunea că este ca și cum i-ai spune unui agricultor: Dacă tu păstrezi grâul, îl pierzi, în schimb, dacă îl semeni, îl reînnoiești și îl înmulțești. Cine nu știe că grâul odată semănat dispare privirilor noastre și pare înmormântat în pământ? Dar, de fapt, pentru că putrezește în pământ, prinde puteri noi și aduce rod îmbelșugat. Atâția martiri în decursul creștinismului au fost aruncați în gropi comune, așa cum avem, de exemplu, Cimitirul Săracilor din Sighetu Marmației, unde, pe lângă atâtea personalități ale României, se află probabil și trupul ucis prin înfometare al slujitorului lui Dumnezeu, Anton Durcovici, vrednicul episcop de Iași. Moartea lui a adus și aduce roade îmbelșugate, pentru că mii de pelerini participă la pelerinajul național de la Sighetu Marmației, de unde se întorc acasă întăriți în credință și hotărâți să-și poarte crucea de fiecare zi. Dar nu numai la noi, ci în toată lumea sunt cinstiți martirii uciși pentru credință. De exemplu, în Lituania există Colina Crucilor pe care fericitul papă Ioan Paul al II-lea, de pie memorie, a vizitat-o în ziua de 7 septembrie 1993. Aceste cruci de diferite dimensiuni, forme și materiale, au fost aduse aici în memoria a zeci de mii de creștini martirizați din ură față de credință în decursul secolului al XX-lea. În anul 1900 erau doar 130 de cruci pe această colină. În timpul regimului comunist crucile au fost complet distruse, dar au fost aduse altele, în număr din ce în ce mai mare. Astăzi sunt peste 56.000. Această colină este un alt "Colosseum" al timpurilor moderne. Dar sunt atâtea altele în toată lumea care ascund trupurile atâtor martiri necunoscuți lumii, dar nu și lui Dumnezeu.

Ce înseamnă pentru noi "a pierde viața"? A pierde viața pentru Cristos înseamnă a ierta, a sluji, a te umili, a-ți dărui viața în această lume care trece. Însă, pierzând totul, dăruind totul, te salvezi pentru veșnicie și acesta este unicul câștig adevărat al omului. Și nu trebuie să uităm încă un lucru foarte important: cel care își dăruiește viața este fericit încă din lumea aceasta, în timp ce acela care este egoist se condamnă la nefericire încă din lumea aceasta.

Ermanno Azzali este fondatorul Asociației "Cina Prieteniei". S-a născut la 9 septembrie 1940 la Napoli. În anul 1968 a suferit un grav accident de muncă, dar reacția sa nu a fost disperarea, ci, dimpotrivă, datorită credinței, a devenit foarte sensibil față de cei aflați în suferință. Atent față de persoanele aflate în dificultate, le oferea o cină în fiecare marți seara, invitându-i pe cei marginalizați, dar și pe voluntari să stea la aceeași masă pentru a împărtăși dureri și crize, proiecte și realizări, dar și pentru a servi o mâncare caldă. Cina era o ocazie potrivită pentru dialog, colaborare și adaptare. Angajându-se zi de zi, cina a transformat cuvintele în fapte, și astfel au apărut la Milano trei centre de primire și recuperare. Prin munca a 70 de voluntari, un număr de 50 de persoane fără adăpost se pot bucura de un acoperiș pentru noapte, mic dejun, cină și cele necesare pentru igiena personală. În anul 1997 a fost inaugurat și un centru de zi. Ermanno Azzali a murit la 16 aprilie 2003, dar activitatea susținută în cei 35 de ani de dăruire continuă prin colaboratorii săi, să ofere celor uitați de societate să iasă din anonimat și să găsească sprijin, prietenie și speranță.

Iubiți credincioși, dragi ascultători și în special dumneavoastră care pe patul de suferință sunteți în comuniune cu noi pe calea undelor, nu trebuie să pierdem timpul căutând cauzele suferinței, ci, mai degrabă, trebuie să fim atenți la roadele bogate pe care le putem aduce, unindu-le cu jertfa mântuitoare a lui Isus Cristos, pentru binele nostru și al lumii întregi. Amin.

16 septembrie 2012

Pr. Petru Sescu


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
452 accesări.


Alte predici pentru Duminica a 24-a de peste an:

Anul B
17 septembrie 2006 - Pr. Pavel Chelaru
13 septembrie 2009 - Pr. Marius Taloș, SJ
13 septembrie 2015 - Pr. Felix Roca
16 septembrie 2018 - Pr. Felician Tiba

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat