|
Anul B Dt 4,1-2.6-8; Iac 1,17-18.21-22.27; Mc 7,1-8.14-15.21-23 După concediile și după vacanțele copiilor, încetul cu încetul revenim la viața normală. Și suntem prezenți aici pentru a reînnoi în fața Domnului voința noastră de bine. În evanghelia de astăzi, Isus ne amintește că fidelitatea față de legea lui Dumnezeu, nu este numai observarea exterioară a legii, formată din cuvinte sau obiceiuri, ci se naște din inimă, dintr-o inimă sinceră și generoasă și se traduce într-o alegere concretă de gesturi de iubire față de Dumnezeu și față de frații noștri. Pe un deal din Strasbourg este un grup statuar celebru, unde se află două statui una lângă alta. Una reprezintă Vechiul Testament, o doamnă înaltă, cu capul plecat, legată la ochi, din a cărei mână cade cartea Legii. Lângă această statuie se află statuia care reprezintă Noul Testament, și aceasta este tot o doamnă cu capul ridicat privind cu încredere și speranță spre viitor. Amintesc acest lucru pentru că în textul evanghelic de astăzi Isus ne vorbește despre cele două testamente. Iar noi trebuie să ne analizăm viața, modul nostru de a fi și să vedem dacă nu cumva am rămas cu ochii legați, privind în jos și fără speranță. Sau suntem cu privirea în sus, privind cu multă speranță spre viitor. Importanța legii Legea a fost dată de Dumnezeu pe muntele Sinai. Cu trecerea timpului și a schimbărilor din societate, legea a trebuit îmbunătățită. Nu avem voie să uităm că în jurul poporului ales au fost imperii importante: Egipt, Asiria, Babilon, Persia, Atena și Roma. Aceste imperii erau înzestrate cu o cultură, civilizație și politică bine puse la punct. Aceste lucruri erau ispite foarte mari pentru un popor mic ca poporul ales! Dar acest popor a trebuit să rămână fidel în credința într-un singur și adevărat Dumnezeu. Pentru menținerea acestei credințe într-un singur Dumnezeu sunt importante poruncile divine. Se poate spune că Legea, adică poruncile și normele divine, sunt ca niște pari de hotar, care dacă sunt depășite vine drama, moartea, pierderea sensului vieții. De fapt, dacă scopul omului este fericirea, Dumnezeu prin lege îmi arată calea pentru a o dobândi. Eu pot nesocoti legile divine, dar apoi nu trebuie sa mă lamentez dacă existența mea este lipsită de sens, dacă în ciuda muncii, sau a plăcerilor, mă chinuie o nefericire de fond, care-i cuprinde pe cei care, în loc de a afla odihnă în Dumnezeu, caută satisfacții în altă parte. Concret, a respecta legea lui Dumnezeu înseamnă a urma poruncile și prescrierile Bisericii, păzitoarea cuvântului lui Dumnezeu, depozitara capacității de discernământ, adică a științei culegerii voinței divine. Atunci când ne este foame de bani și suntem dispuși să săvârșim acțiuni lipsite de onestitate; când privim o persoană cu ură și cu dorința de a o poseda; când nu mergem la Liturghia duminicală sau cu prea mare ușurință trecem peste rugăciuni; când nu facem nimic pentru comunitatea din care facem parte... Atenție! Suntem pe punctul de a depăși hotarele, suntem pe punctul de a rătăci calea spre realizarea de noi înșine, adică de a fi cu adevărat copii ai lui Dumnezeu. Degradarea legii Cu mare părere de rău, și aici istoria ne arată că în mâna omului lucrurile se degradează. De aceea, Dumnezeu a dat Legea ca poporul ales să și-o însușească, în schimb poporul ales și l-a însușit pe Dumnezeu. Din Lege, acest popor a scos mai mult în evidență că "el" este privilegiat în fața lui Dumnezeu. L-au implicat pe Dumnezeu în propriile lor pofte, dorințe. În explicarea Legii, ei au adăugat mai multe restricții și pe acestea le-au legat de mântuire. Ținerea prescripțiilor Legii era mai importantă, în schimb spiritul legii a rămas în umbră. Așa s-a născut comportamentul fariseilor: ipocrizia, fățărnicia, prefăcătoria. Cu acest stil de a trăi se întâlnește Isus Cristos, în modul lor de a trăi și de a fi, vrea Mântuitorul să schimbe ceva, să-i facă să vadă cu adevărat spiritul Legii. Dumnezeu l-a creat pe om liber, dar omul a înțeles greșit libertatea și, astfel, apar tot felul de interdicții legate de ziua de sâmbătă, prescrieri despre cum se ia prânzul, prescrieri pentru ritualul de curățire, iar acestea au devenit cele mai importante. Cei care încălcau Legea, fariseii și cărturarii, au fost cei care au urmărit ca aceste practici să fie ținute cu strictețe. Consecința acestei griji în păstrarea Legii primite de la Dumnezeu a fost aceea că l-au osândit pe Fiul lui Dumnezeu la moarte: "Noi avem o lege și după această lege el trebuie să moară" (In 19,7). Isus arată că inima, sufletul omului este acela care dă culoare vieții: "Tot ceea ce intră în om din afară nu-l face impur; ceea ce iese din om, aceea îl face impur". Atunci când mă enervez pe copiii mei, îi spun "nu" lui Dumnezeu și lor și "da" mie, eu-lui meu, care vrea să fie ascultat sau vrea să fie liniștit. Când vrei ca soția ta să-ți stea la dispoziție, nu o iubești, ci vrei din ea o sclavă a egoismului tău. Când ești atent numai la afacerile tale, nu faci nimic pentru alții, cauți să fii lăsat în pace, să fugi de alte preocupări concentrându-te numai asupra ta însuți, asupra nevoilor și exigențelor tale, te murdărești și inima ta devine apăsătoare ca aerul dintr-o cameră mereu închisă, care în schimb are nevoie să fie deschisă la aerul proaspăt de afară. Victor Hugo a scris în una dintre operele sale următorul lucru: "Dintre toate lucrările pe care le-a făcut Dumnezeu, inima omului este cea care emană cea mai multă lumină; dar, din nefericire, și cel mai mult întuneric". Un maestru de spiritualitate ne-a lăsat o rețetă bună și pentru noi: "O inimă de copil pentru Dumnezeu, o inimă de frate pentru aproapele, o inimă de judecător pentru mine însumi". Așa ar trebui să fie și inima noastră. A fi deasupra legii Singurii și adevărații dușmani ai lui Isus au fost ipocriții. De foarte multe ori din gura lui Isus s-au auzit următoarele cuvinte: "Vai vouă fariseilor". Este adevărat, ne trebuie o ramă, dar mai important este tabloul; ne trebuie butoiul însă este mai important vinul din el; ne trebuie instituțiile, dar este mai important sufletul; ne trebuie forma, dar este mai important conținutul. De aceea Isus ne spune: "Duhul este cel care dă viață, trupul nu folosește la nimic". În acest sens sfântul Paul spune: "Nu ai literei, ci ai duhului, pentru că litera ucide, iar duhul face viu". Isus cu sufletul mâhnit, în fața inimii împietrite a fariseilor, spune: "Sâmbăta a fost făcută pentru om, nu omul pentru sâmbătă". În Vechiul Testament, Dumnezeu spune prin profetul Ieremia: "Acest popor mă cinstește cu buzele, iar cu inima este departe de mine". Chiar noi, creștinii, considerăm mai important exteriorul decât interiorul. Câte familii țin să-și boteze copiii, dar nu se gândesc și la educarea lor în credință. Să ne gândim că prima poruncă a lui Dumnezeu ne avertizează asupra rugăciunii, dar dacă noi facem acest lucru din obișnuință folosind doar cuvinte, și acestea nu vin din inimă, ce rost mai are rugăciunea noastră? A treia poruncă a lui Dumnezeu ne avertizează să cinstim ziua Domnului, dar dacă noi participăm la sfânta Liturghie doar pentru că este o poruncă nu suntem mai buni decât fariseii, care au trăit pe timpul lui Isus. A patra poruncă ne îndeamnă să dăm cinstea cuvenită părinților, dar dacă această cinste nu vine din inimă, unde este bucuria părinților? Nu, de aceea mă rog, pentru că Dumnezeu este Tatăl meu și eu vreau să vorbesc cu dânsul; pentru aceasta particip la sfânta Liturghie, deoarece aici mă întâlnesc cu Cristos și cu frații mei în Cristos; din acest motiv îmi cinstesc părinții, pentru că această cinste izvorăște din inimă și din suflet. Chiar în Vechiul Testament, Dumnezeu spune prin gura profetului Ezechiel: "Vă voi da o inimă nouă și voi pune în voi un duh nou, voi lua din trupul vostru inima de piatră și vă voi da inimă de carne". Acest mare dar să-l cerem și noi astăzi de la Duhul Sfânt. Să nu îngăduie să ni se împietrească inima și cu harul său să privim mereu spre viața veșnică. De aceea să ne rugăm împreună cu sfântul Toma de Aquino: "Milostive Dumnezeule, dă-mi să doresc cu ardoare ceea ce îți place ție, să caut aceasta cu înțelepciune, s-o cunosc cu adevărat și s-o împlinesc desăvârșit spre lauda și slava numelui tău. Amin. 2 septembrie 2012 Pr. Felix Măriuț [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 22-a de peste an: Anul B [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |