Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul B
Duminica a 21-a de peste an

Ios 24,1-3a.1518b; Ps 33; Ef 5,21-32; In 6,60-69

Ne aflăm spre sfârșitul lunii august și am putea spune și spre sfârșitul verii, în ciuda căldurilor toride care încă mai guvernează zilele ce devin încet-încet tot mai mici, dând loc spre creștere nopților. Această perioadă coincide pentru mulți și cu sfârșitul vacanțelor sau al concediilor. Rămâne însă mereu amintirea plăcută a petrecerii unui altfel de timp, a unor alte experiențe decât în ritmul obișnuit din timpul anului. Ceea ce ar putea să ne rețină atenția în zilele de vacanță este momentul, poate pentru mulți dintre dumneavoastră, al reîntoarcerii în casa părintească, momentul revederii părinților, dacă mai trăiesc, poate deja bătrâni, neputincioși; momentul revederii cu frații, surorile, nepoții; momentul reîntâlnirii în familia de altădată. Unii vin de mai aproape, din vreun oraș din țară unde se luptă să agonisească ceva pentru întreținerea lor ori a familiei proprii, alții însă vin de departe sau chiar de foarte departe, din țările lumii acesteia unde au ajuns, poate și ei se minunează astăzi cum. Oare cum se desfășoară aceste prime clipe ale revederii, poate după un an sau mai mulți? Bucurie, lacrimi, îmbrățișări, reproșuri, scuze pentru corespondență prea rară, aprecieri cât privesc schimbările apărute în viața fiecăruia și poate câte alte manifestări, sentimente și cuvinte! Însă această perioadă a revederii, a revenirii acasă trece, de ce să nu recunoaștem, mai repede decât am fi crezut: se stă pe la cozi pentru reînnoirea actelor personale care expiră, se vizitează prieteni, rude, cunoscuți. Se deapănă amintiri în cadrul unei sărbători de familie, poate unii se mai și roagă în comun sau merg împreună la biserică, așa cum făceau odată, când părinții lor trăiau, sau erau mult mai tineri, iar ei doar niște copii. Și cum timpul nu se oprește din goana sa, vine și sfârșitul vacanțelor, când toți cei care au evadat pentru câteva zile în ambientul plăcut al locurilor cu atâtea amintiri și trăiri dragi, trebuie vrând-nevrând să-și facă bagajele de plecare în acele zone pe care acum ei le numesc "acasă". Și iată cum casa părintească, ce devenise pentru câteva zile neîncăpătoare, se golește. Rămân doar noi amintiri frumoase sau dureroase. Important este de sesizat cel puțin un lucru: acolo unde mai trăiesc bătrânii părinți se poate viziona un tablou viu al reacțiilor acestora la plecarea rând pe rând a copiilor lor. Acești oameni cu ridurile pe față încearcă printre lacrimi să-și încurajeze proprii fii care îi lasă singuri, deseori, pentru că știu că merg în căutarea propriului drum, merg să-și câștige pâinea acolo unde găsesc un loc de muncă. Și parcă printre cuvintele suspinate de "drum bun", pe care le adresează odraslelor lor, se aude și întrebarea lui Isus adresată apostolilor în evanghelia de astăzi: "Vreți, oare, să plecați și voi?" Dacă înțelegem, așadar, cam cum se simt acești oameni petrecându-și fiii, fiicele, nepoții sau chiar strănepoții dincolo de pragul casei părintești pentru a se risipi în lumea largă, putem înțelege într-o oarecare măsură cum se simțea Isus care își petrecea ucenicii după atâta timp în care i-au fost alături, ascultându-i învățăturile. Nu mă folosesc de această asemănare pentru a face vreun reproș cuiva sau atâtor semeni de-ai noștri plecați la muncă, ci pentru a intra mai profund în atmosfera evangheliei de azi, pentru a simți îngrijorarea lui Isus și, în consecință, să fim determinați la o atitudine de credință.

Am putea descoperi în primul rând că Liturghia din această duminică ne invită să ne întrebăm clar, să alegem pentru sau împotriva lui Dumnezeu, să depunem efortul nostru personal pentru a da răspunsul credinței noastre. Această chemare o întâlnim chiar din prima lectură. Iosue se adresează poporului său pentru a-l face conștient de responsabilitățile sale. Domnul l-a eliberat din sclavia Egiptului. El a încheiat alianța cu poporul pe muntele Sinai; astăzi fiecare dintre noi trebuie să aleagă: a-l urma pe Dumnezeu sau a reveni la zeii păgâni; este o alegere între viață și moarte. Poporul răspunde: "Mai bine să murim decât să slujim altor zei".

Unii ar putea considera că acest text din Vechiul Testament este o istorie veche. De fapt, dacă privim mai în profunzime, observăm că el rămâne de o actualitate covârșitoare. Dumnezeu nu s-a schimbat. El rămâne Dumnezeul alianței, un Dumnezeu pasionat de iubire pentru omenirea întreagă. Poporul lui Iosue a ales să-l urmeze pe Dumnezeu. Dar generațiile următoare au sfârșit prin a se îndepărta de el. Ele s-au orientat către zeitățile păgâne. Este și ceea ce se întâmplă adesea în lumea noastră actuală. Deja cu mult înainte de venirea lui Isus pe pământ, acest text are menirea de a-i conduce pe creștini către centrul credinței lor și de a-i invita să-l urmeze pe cel care este "calea , adevărul și viața".

Ceea ce nu trebuie să uităm niciodată este faptul că Dumnezeu a făcut primul pas către noi. El a venit în întâmpinarea noastră. El ni l-a trimis pe Fiul său Isus care ne-a deschis calea spre viața veșnică.

La fel și evanghelia de azi dorește să ne pună în fața unei alegeri clare, radicale: a fi sau a nu fi cu Cristos. După ce Isus petrece multe momente alături de ucenicii săi și le prezintă învățătura sa, după ce Isus săvârșește minunea înmulțirii pâinii, apoi le vorbește despre pâinea vieții și, în mod treptat, îi introduce în marele mister al Euharistiei, al prezenței sale reale în pâine și vin, invitându-i să se hrănească din trupul și sângele său, asistăm, am putea spune, la un eșec: "Greu este cuvântul acesta. Cine poate să-l asculte?" Astfel, ca și în alte momente pe care ni le relatează sfântul evanghelist Ioan, acest pasaj din evanghelia de azi se încheie cu un dialog dramatic. Spre exemplu, în fragmentul cu orbul din naștere (cap. 9) fariseii resping lumina și numai omul însănătoșit recunoaște în Isus pe Fiul Omului. În pasajul evanghelic de astăzi rămân numai cei 12 apostoli și, în numele lor, Petru recunoaște în Isus pe Sfântul lui Dumnezeu. De fiecare dată noi parcurgem un drum presărat cu încercări care ne conduc fie spre mai multă credință, fie spre îndepărtarea de credință. Este de fapt parcursul vieții noastre. Când suntem copii, ne poartă părinții de mână. Ne punem siguranța noastră total în ei. Când suntem tineri ne orientăm după ceea ce ne este pe plac, căutăm ceea ce ne atrage, deseori poate ceea ce este mai ușor de atins în viață: bucurii, plăceri, prieteni, o carieră mai ușoară. Dar, cu timpul, observăm că trebuie să ne decidem pentru ceea ce ne este propriu, pentru ceea ce reprezintă cu adevărat drumul nostru și numai al nostru. Pentru aceasta, trebuie să căutăm, să ne rugăm, să studiem, să muncim. Nu vine nimic de la sine. Astfel constatăm că trebuie să ne confruntăm și cu dificultăți, cu obstacole. Și atunci cum procedăm? Vom spune ca ucenicii: Greu este cuvântul acesta? Greu este lucrul acesta, misiunea aceasta? Sau ne vom pune mai mult încrederea în Dumnezeu? Constatăm apoi, la orice vârstă, noi și noi provocări, noi decizii de luat: în familie, la serviciu, în societate, în viața personală. Este drept să dezertăm de la datoria de a lua decizia potrivită? Este creștinesc acest mod de a evita să luăm atitudine?

În al doilea rând însă este numaidecât necesar să nu ne bazăm doar pe forțele proprii în deciziile noastre. Sau să ne încredem exclusiv în cunoștințele dobândite, în puterea oamenilor, în descoperirile științei și ale tehnicii. Chiar în timp ce vom bate la aceste porți cerând găzduire permanentă, Isus ne întreabă ca odinioară pe cei 12: "Vreți și voi să plecați?"

Avem nevoie, de aceea, de harul lui Dumnezeu. Numai el ne poate călăuzi cu adevărat. La lumina harului său vom descoperi că niciuna dintre instanțele lumești mai sus amintite nu conține adevărul total, nimic nu ne poate aduce mulțumirea adevărată, care să ne producă mântuire. Chiar și situațiile în care nu vedem nici o ieșire, nici o rezolvare, pot găsi răspunsul calm și mângâietor în atașamentul tot mai mare față de Mântuitorul. El singur ne poate adresa întotdeauna cuvintele vieții veșnice.

Deși mai este puțin până la începutul noului an școlar, îmi permit să prezint o scurtă întâmplare.

Un copil, care tocmai mergea pentru prima dată la școală, era însoțit de mama sa. Micuțul era însă complet absorbit de umbra enormă a pașilor și a trupului său, umbră proiectată de soarele de dimineață. Aceasta îl făcea să se simtă un om uriaș, înalt cam de 30 de metri. Mama sa, văzându-l cucerit de această imagine se oprește, privește copilul în ochi și îi spune: "Fiul meu, nu privi umbra ta doar dimineața. Privește-o și la amiază și vei vedea cât de mică este".

La fel, iubiți credincioși, suntem tentați și noi să ne reflectăm viața la soarele blând de dimineață, când ne vedem mari, puternici, stăpâni peste tot ce ne înconjoară. Dar soarele torid din miezul zilei, care arde uneori insuportabil, ca în aceste zile, ne poate da un alt simț al realității. Și această realitate, chiar dacă nu ne este atât de favorabilă, face parte din viața noastră, ba chiar reprezintă esențialul. Cu alte cuvinte, cele ce sunt ușoare, plăcute, ne atrag, iar cele ce sunt mai dificile, mai greu de înțeles și de trăit, ne face să fim mai rezervați. Și ucenicii lui Isus s-au atașat cu plăcere și entuziasm de Învățătorul lor care a săturat mulțimile, săvârșind minunea înmulțirii pâinilor. Însă unii dintre aceiași ucenici se retrag din preajma lui Isus, când el le vorbește despre trupul și sângele său ca hrană pentru viața veșnică. Să ne lăsăm, așadar, cuceriți de razele puternice ale harului lui Dumnezeu, acceptând cu toată libertatea planul său care nu ne va lăsa fără direcție în drumul vieții noastre, dar ne va face să spunem cu toată siguranța: Știm la cine să mergem Doamne. Numai la tine sunt cuvintele vieții veșnice!

Pentru a ni se adresa nouă, în lectura a doua, sfântul apostol Paul folosește imaginea cuplului uman. Această iubire trăită de un bărbat și o femeie este o imagine de iubire a lui Dumnezeu pentru omenire. Vocația lor în căsătorie este de a reflecta iubirea lui Cristos pentru Biserică, iubirea lui Dumnezeu pentru omenirea întreagă. Paul prezintă Biserica drept mireasa lui Cristos. Ea a fost voită și răscumpărată cu prețul propriei sale vieți. Ea nu există decât prin el. De aceea, atașamentul de iubire dintre soți, iubirea și respectul copiilor față de părinți reprezintă repere concrete pentru viața omului în relația sa cu Dumnezeul iubirii.

Să ne adunăm în jurul acestor valori, acestor izvoare de har: Biserica, Euharistia, familia. Să căutăm în ele adevăratul nostru scop în viață. Să ne punem întrebări asupra credinței noastre la lumina acestor valori purtătoare de har, și Dumnezeu ne va pune pe buze și în inimă și răspunsul pe care îl căutăm, așa cum s-a întâmplat și cu apostolul Petru: Doamne, la cine am putea merge? Tu ai cuvintele vieții veșnice. Amin

26 august 2012

Pr. Egidiu Condac


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
338 accesari.


Alte predici pentru Duminica a 21-a de peste an:

Anul B
27 august 2006 - Pr. Maricel Medveș
23 august 2009 - Pr. Mihai Enășel
23 august 2015 - Pr. Claudiu Dumea
26 august 2018 - Pr. Iosif Antili

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat