Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul B
Duminica a 13-a de peste an

Înț 1,13-15;2,23-24; Ps 29; 2Cor 8,7.9.13-15; Mc 5,21-43b

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Am putea să numim ușor duminica de azi "duminica credinței". Îl întâlnim pe Isus pe lacul Genezaret, în zona lacului unde știm că el a trăit mare parte a vieții sale publice, unde erau mulțimi imense de oameni, unde a săvârșit nenumărate minuni și mai ales discursuri celebre.

Avem azi două minuni. Dar mai important decât minunile, și mai ales că noi ne putem ușor regăsi în ele, sunt cele două persoane: doi protagoniști ai minunilor de astăzi. Întâlnim, așadar, două persoane, dar total diferite, un bărbat și o femeie; un om din clasa înaltă și o femeie bolnavă; un om bogat și o femeie care și-a cheltuit totul pentru sănătate. Amândouă au, însă, și lucruri în comun: ambii au un necaz, ambii îl caută pe Isus, ambii cer ceva cu credință de la Isus. Și mai e ceva: în ambele cazuri apare cifra 12: 12 ani are copila care moare, 12 ani sunt de când femeia suferă; adică, la ambele, viața și suferința erau la capăt: capătul vieții și capătul suferinței.

Dar cel mai important este că, ușor, din noi toți, eu și dumneavoastră, ne putem regăsi în aceste personaje: toți avem necazuri, boli, toți ne întâlnim cu moartea în casele și familiile noastre. Un șef de sinagogă cu copilul bolnav, care se roagă cu stăruință lui Isus: "Vino, puneți mâna peste ea, ca să se vindece și să trăiască". Ce rugăciune simplă și la obiect! Femeia, care nu avea dreptul să vorbească, face o rugăciune doar în inima ei, nu cu voce tare: "Dacă mă voi atinge măcar de haina lui, voi fi vindecată". De fapt, ea nici nu vorbea de haina lui Isus, ci de partea cea mai de jos, de poala hainei lui. Și Isus, ne spune evanghelistul Marcu, a ascultat rugăciunea amândurora.

Poate ați observat că am găsit un cuvânt comun, un cuvânt cheie în evanghelia de astăzi: a atinge. Ne oprim puțin asupra acestui cuvânt pe care eu îl consider esențial. Nu știu cum și l-au închipuit evreii pe Dumnezeu până la venirea lui Isus în lume. Era nevoie ca Dumnezeu să ia chip omenesc pentru a putea atinge el lumea iar lumea să-l poate percepe cu simțurile, să-l vadă, să-l audă, să-l atingă cu propriile degete în persoana lui Isus. El se întrupează pentru a atinge pământul, iar pământul să-l poată atinge. El însuși se lasă mângâiat de mama sa, dar el va atinge făptura noastră, va lua copii în brațe, va atinge ochii orbului, va lua de mână pe tânărul din Naim. Aici este farmecul prieteniei cu Isus: el a venit să ne atingă dar, în același timp, și să ne conducă la viață. Spunea frumos prima lectură: "Dumnezeu nu este un dumnezeu al morții, ci al vieții". Atingerea lui Isus, în evanghelia de azi, înseamnă viață, înseamnă sănătate, înseamnă reabilitare, înseamnă înviere. Și, în paranteză fie spus, probabil, pe Calvar, dușmanii lui Isus știau ce înseamnă mângâierea Domnului și tocmai de aceea i-au fixat mâinile în cuie pe cruce ca să nu mai poată atinge nimic, să nu mai poată mângâia. Dar așa, el a atins crucea pe care a sfințit-o și a făcut-o izvor de viață și de mântuire. Ba, cu ochii și cu vocea a mai putut să atingă inima tâlharului care s-a căit.

Foarte adesea noi, cei de azi, suntem invidioși pe contemporanii lui Isus că ei l-au putut atinge aievea, cu mâna lor. Dar trebuie să vă spun că pentru mine, ca preot, cel mai minunat și îmbucurător lucru în viața sacerdotală este că zilnic pot să ating, să strâng între degetele mele trupul lui Isus și sfânta Împărtășanie. Dar și pentru dumneavoastră, dragi credincioși, la fel ca mine, oameni plini de greutăți și de dureri, aveți aceeași mare favoare: zilnic vă puteți apropia de Isus și să-l atingeți. Ba mai mult, să-l introduceți în intimitatea, în profundul ființei dumneavoastră. Eu chiar mă mir că mulți creștini pot să stea luni și ani de zile în durerea și suferința lor fără să se năpustească, fără să se grăbească să-l atingă pe Domnul. Ba, ne doare adesea că oameni aflați în pragul morții, asemenea fetiței din evanghelie, nu au lângă ei un Iair care să-l cheme pe Domnul. În multe comunități s-a creat un fel de mentalitate de a nu chema preotul cu sfintele taine, ca nu cumva să se sperie bolnavul. Chiar am avut un dialog cu cineva, căruia îi murise tatăl, și l-am întrebat: "De ce nu ne-ai chemat ca să-l împărtășim?". "Știți, părinte, n-am vrut să se sperie că veniți dumneavoastră cu sfintele taine". "Cum adică, să se sperie?". Pentru un creștin care s-a împărtășit o viață întreagă, acum se va speria de Isus, de Domnul care vine să-l mângâie, să-l atingă, să-l întărească? Cred că și azi e nevoie de mulți Iairi care să vină și să-l caute pe Domnul.

Pe de altă parte, poate am criticat adesea, mai ales la sărbătorile mari, când am văzut cum mulțimi imense de oameni, rânduri de kilometri, poate, stăteau la rând să venereze o icoană, niște relicve ale sfinților. Ba, unii au spus că e magie sau e falsă credință sau o fugă după minuni sau, poate, chiar o superstiție.

Dar aș vrea să spun că în noi, în oameni, există o sete de a atinge sacrul. Am fost de multe ori la Lourdes, acolo unde s-a arătat Maica Domnului. Am rămas timp îndelungat în fața grotei, unde s-a arătat Maria. Era mereu un rând lung, treceau cardinali, episcopi, oameni de vază, oameni săraci, oameni din continente. Treceau și atingeau piatra grotei, care deja lucește, este atinsă atât de mult încât parcă s-a frecat. De ce oare atingeau această piatră? Aveau nevoie, cred eu, să simtă bucuria atingerii acelui loc unde cerul s-a unit cu pământul odată. La Sfântul Mormânt și în Ghetsemani e mereu rând, toți vor să atingă ca și femeia din evanghelie nu pe Isus direct, dar urmele sale, pietrele atinse de el, hainele sale, poate. Și am văzut oameni care plângeau, oameni care se întorceau schimbați, și de la Lourdes și de la Ierusalim. Atingerea de locul sacru, atingerea de piatra sacră schimbă, însănătoșește sufletul, ba chiar și trupul, ca în cazul femeii din evanghelie.

Recent, o doamnă mi-a povestit că, atunci când a ajuns în orașul ei icoana de la Cacica, a stat o oră în fața acesteia și a atins icoana cu credință dar și cu inima îndurerată: de mulți ani era mereu tulburată, cu dureri de cap interminabile. Și spune ea: "Părinte, de atunci nu mai am absolut nimic".

E adevărat și faptul că, pentru a intra în contact cu Domnul, e necesară și credința. E posibil, spun, să ne împărtășim 60 de ani, dar dacă e fără credință s-ar putea ca niciodată să simțim mângâierea Domnului. Și în evanghelia de azi zeci de persoane, sute, poate, îl atingeau, îmbulzindu-se. Însă, doar când îl atinge femeia cu credință, Isus întreabă: "Cine m-a atins?". Subliniat cuvântul atins. Deși, și invers este posibil, prin atingerea unui loc sau obiect sfânt, o persoană să-și câștige credința, sufletul său să se însănătoșească astfel.

Concluzia ar trebui să sune cam așa: o atingere materială cu Isus sau cu urmele sale trebuie să conducă, și asta e important, la un raport personal cu Dumnezeu.

Să revenim la femeia din evanghelie. Prin atingerea hainei lui Isus, ea a "furat" vindecarea fizică, dar sufletul ei nu era încă vindecat. Vindecarea sufletului ei a survenit când ea s-a aruncat la picioarele lui Isus și a spus tot adevărul. Iar Isus vine cu afirmația clară: "Fiică, credința ta te-a vindecat. Mergi în pace și rămâi vindecată de boala ta". Observați că deja și identitatea ei se schimbă după dialogul cu Isus. Până acum era doar o femeie, acum Isus o numește fiică. Excepțională schimbarea, frumoasă schimbarea la atingerea lui Isus.

Și mai e ceva. Atât de des ne întâlnim cu moartea, care este inevitabilă. Azi Isus învie un mort. Este singura noastră speranță, aici este frumusețea creștinismului. Isus a venit în lume ca să ne mângâie și să ne atingă, dar și să ne ofere șansa vieții veșnice.

În luna august a anului 1973, într-un sat de lângă Roman, pe malul Siretului, mureau doi copii, unul de nouă și altul de unsprezece ani, un băiat și o fată. Din neatenție, au alunecat și s-au înecat în Siret. Nu asta este esențialul. Durerea familiei, însă, era destul de mare. Dar, în toată această durere, pe toată lumea prezentă a impresionat-o un gest al mamei îndurerate: stând pe prispa casei, reflecta cu cele câteva persoane care o ajutau. Și spunea: "Eu cred că dacă suntem creștini, copiii mei vor fi cu Isus, doar nu au păcate mari. Eu cred că sunt în cer". Și a propus ca pe piatra din cimitir să se scrie: "Lăsați copiii să vină la mine", cuvinte care se pot citi și azi. Minunată credință în Isus, o credință comparabilă cu aceea a lui Iair.

Iubiți credincioși, astăzi să ne bucurăm, încă o dată, că suntem creștini, că suntem cu Isus. Avem atâtea speranțe, avem atâtea bucurii, avem atâtea mângâieri. E un Dumnezeu vizibil, e un Dumnezeu lângă noi. Doar atât trebuie să facem: să-l atingem, cu mâna noastră, cu credința noastră, cu mintea noastră și el, cu siguranță, ne va umple inima de bucurie și speranță, așa cum a umplut-o pe a lui Iair și pe a femeii vindecate.

Lăudat să fie Isus Cristos!

1 iulie 2012

Pr. Iosif Dorcu


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
589 accesări.


Alte predici pentru Duminica a 13-a de peste an:

Anul B
2 iulie 2006 - Pr. Cornel Cadar
28 iunie 2009 - Pr. Petru Sescu
28 iunie 2015 - Pr. Eugen Robu
1 iulie 2018 - Pr. Cristian Bîrnat

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat