|
Anul B Ez 17,22-24; Ps 91; 2Cor 5,6-10; Mc 4,26-34 Dragi radioascultători, iubiți credincioși, Primul lucru care ne impresionează parcurgând lecturile de astăzi, este limbajul poetic și pitoresc folosit atât de profetul Ezechiel, cât și de evanghelistul Marcu, pentru a descrie împărăția lui Dumnezeu: un cedru falnic, semințe, arbori, ramuri, cuiburi și multe păsări... Este o imagine, dacă vreți, cu mult diferită de cea pe care o vedem mai tot timpul pe micile ecrane: oameni înfometați, bolnavi, răniți, războaie, distrugeri, suferințe și disperare... Aceasta este însă doar prima impresie, căci lumea de atunci ca și cea de acum se confruntă cu aceleași probleme. De exemplu, profetul Ezechiel se adresa în prima lectură de astăzi unui popor ce se afla pe drumul deportării spre Babilon, el însuși făcând parte din acest trist cortegiu. Întâlnindu-se cu oameni disperați, ba chiar de-a dreptul revoltați împotriva lui Dumnezeu, profetul încearcă să le ofere acestora o rază de speranță: Poporul ales nu va dispărea, ci va renaște și va fi asemenea unui cedru falnic, deasupra tuturor celorlalte popoare. La fel și evanghelistul Marcu, nu prezintă cele două parabole ale creșterii împărăției lui Dumnezeu în cadrul unui cerc literar, ci în mijlocul unor creștini persecutați în inima Romei, care, văzând contextul general de violență și prigoană, se întrebau când va mai apărea oare acea împărăție promisă de Dumnezeu, plină de iubire, de dreptate și de pace? Oare nu cumva așteptau ei o împărăție-fantomă? Tuturor acestor creștini, Marcu le oferă ca răspuns, dar și ca meditație, lecția naturii și a forțelor de necrezut ale fecundității, folosindu-se de două parabole, luate din lumea agrară și accesibile întregului auditoriu: cea a seminței și a grăuntelui de muștar, două realități neglijabile cantitativ, dar cu o forță și o energie debordantă. Prima parabolă descrie semănătorul care aruncă sămânța în pământ, sămânță care mai apoi crește și se dezvoltă, indiferent de voința semănătorului. Cea de-a doua parabolă, în schimb, se joacă pe contrastul dintre dimensiunile infime ale grăuntelui de muștar și mărimea arborelui care va ieși din această sămânță, la umbra căruia se vor putea adăposti multe păsări. Semnificațiile acestor parabole sunt multiple. În primul rând, împărăția lui Dumnezeu nu este o împărăție politică, bazată pe forță și bogăție, așa cum aștepta auditoriul său, ci o împărăție spirituală, inofensivă, asemenea seminței care încolțește și se dezvoltă, răspândindu-se mai apoi în lumea întreagă. În al doilea rând, metodologia după care lucrează Dumnezeu este diferită. Ea se aseamănă cu cea a unui fermier care știe să aștepte roadele. De altfel, fermierul, neputând scurta timpii necesari creșterii, așteaptă cu speranță rodul acesteia. O plantă nu se mărește trăgând de ea. E nevoie de răbdare și perseverență. Împărăția lui Dumnezeu avansează în mod invizibil și fără să facă zgomot, fără semne extraordinare. Putem chiar spune că împărăția lui Dumnezeu este deja prezentă în mod invizibil în istoria umană, fecundând-o din interior, orientând-o și făcând-o capabilă să se deschidă mântuirii pe care a adus-o Cristos. Cuvântul lui Dumnezeu semănat are puterea de a încolți și înflori chiar dacă sămânța a fost aruncată între stânci. Puțin câte puțin, stânca se va transforma în pământ și sămânța va putea să rodească. În al treilea rând, omul este colaboratorul principal al lui Dumnezeu în semănarea cuvântului, dar rămâne un simplu colaborator. Omul este chemat să semene pe terenul său și al altora cuvântul lui Dumnezeu însă succesul acestui efort va fi oferit doar de aportul divin, care cunoaște timpii dezvoltării seminței. Împărăția lui Dumnezeu se răspândește nu datorită capacității și bravurii umane, ci datorită Duhului Sfânt, care face să încolțească și să crească sămânța, el fiind cel care însuflețește și conduce Biserica. În al patrulea rând, succesul răspândirii împărăției lui Dumnezeu este garantat. Cristos are încredere în sămânța și în cuvântul semănat. Putem spune chiar că evanghelia de astăzi este un strigăt de victorie împotriva oricărui tip de descurajare a Bisericii în fața persecuțiilor. Poate nu suntem buni maeștri ai evangheliei, poate ne gândim să abandonăm, însă nu trebuie să uităm că această sămânță încolțește de la sine. În altă ordine de idei, evanghelistul Marcu ne spune că evanghelia nu are nevoie de programe politice. Împărăția lui Dumnezeu nu este un produs al omului, al efortului său titanic, ci darul lui Dumnezeu. Nu este acțiunea omului cea care produce împărăția lui Dumnezeu, ci puterea lui Dumnezeu ascunsă în cuvântul său. Împărăția, ca și sămânța, are nevoie doar de a fi plantată la adâncimea justă să încolțească și va da cu siguranță rod la timpul potrivit. Apoi, nimeni nu se poate hazarda oferind pronosticuri și anticipări ale rezultatului cuvântului semănat. Și aceasta pentru că drumurile și metodologia lui Dumnezeu sunt diferite de cele ale noastre. Datoria noastră este aceea de a aștepta în speranță și umilință. "Eu am plantat, - ne spune sfântul apostol Paul în 1Cor 3,6 - Apolo a udat, dar e Dumnezeu cel care a făcut să crească". În schimb, noi am vrea să vedem imediat rezultatele prevăzute, calculate cu minuțiozitate, și care nu mai lasă spațiu transcendenței. Uităm că rolul nostru de comunitate este acela de a continua să semănăm cuvântul lui Dumnezeu. Biserica nu este chemată să convingă în mod neapărat pe cineva, ci de a-l pune în contact cu Dumnezeu. Creștinii nu au nimic de impus, ci de semănat. Fiecare creștin în parte este misionar și martor al valorilor evanghelice și umane, care de altfel constituie fundamentul și seva civilizației noastre. Vocația sa, într-o lume de criză, este aceea de a fi factor de solidaritate, de toleranță și de pace. Dragi radioascultători, iubiți credincioși, Putem afirma cu certitudine că sămânța însăși ne oferă mai multe lecții de viață: a semăna înseamnă în mod necesar a rupe ceva din noi, a dărui ceva din ceea ce ne aparține, ba chiar a ne dărui cu totul. A semăna presupune un efort, un sacrificiu, din partea noastră. A semăna înseamnă a ne asuma un risc, pentru că nu știm niciodată ceea ce va ieși, dar, cu toate acestea, suntem optimiști și avem încredere. A semăna înseamnă a pune în discuție siguranțele noastre, indiferent de mărimea seminței. Nu în ultimul rând, sămânța ne oferă nouă tuturor o ultimă provocare: sacrificându-se, va dărui altora ceva mult mai mare și mai hrănitor decât era ea însăși. Se spune că un tânăr a visat că a intrat într-un magazin nou înființat și, spre surprinderea sa, a descoperit că Domnul Isus Cristos se afla în spatele tejghelei. "Ce vinzi aici", l-a întrebat. "Tot ce-ți dorește inima", a răspuns Domnul Isus Cristos. Fără să îndrăznească să creadă ceea ce auzea, tânărul emoționat s-a hotărât să ceară cele mai bune lucruri pe care și le-ar dori un om: "Vreau să am dragoste, fericire, înțelepciune, pace în suflet și să nu-mi fie frică de nimic. Doresc, de asemenea, ca în lume să nu mai existe războaie, terorism, trafic de droguri, nedreptăți sociale, corupție și nici violarea drepturilor omului". Când tânărul a terminat de vorbit, Domnul Isus Cristos i-a zis: "Prietene, cred că nu m-ai înțeles. Aici nu vindem fructe. Vindem doar semințe". Dragi radioascultători, iubiți credincioși, Omul, în general, se află în căutarea valorilor și a bunurilor spirituale gata preparate, sub forma fructelor, a produsului finit, uitând, de fapt, că acestea nu se obțin în mod automat, ci doar sub forma unor semințe care trebuie cultivate cu efort, tenacitate, încredere și speranță în Dumnezeu. Este adevărat că de multe ori roadele par să se ascundă, să nu mai iasă la suprafață. Să nu uităm însă că promisiunea Mântuitorului se va adeveri până la urmă și că sămânța binelui va încolți în mod irezistibil și va rodi. Dumnezeu are încredere în noi. Să semănăm grâul bun al credinței, al iubirii și al păcii prin cuvinte și fapte. Oricine poate să își ofere ideile celui de lângă el fie sub formă de gloanțe, fie sub formă de semințe. Poate să tragă cu ele sau să le planteze: să tragă cu ele în capetele oamenilor sau să le planteze în inimile lor. Ideile folosite ca gloanțe vor ucide inspirația și vor neutraliza motivația. Folosite ca semințe, vor da rădăcini, vor crește și vor deveni realitate în viețile în care au fost plantate. Nu e nevoie de gesturi extraordinare, mărețe sau ieșite din comun. Ajunge o fărâmă de iubire, ajunge un cuvânt bun, un simplu salut, un simplu surâs pentru a debloca viața cuiva aflat în strâmtorare și a-l face s-o ia de la capăt. Câteodată, poate va fi nevoie să defrișăm păcatul din jurul nostru sau din noi înșine. Oricât de dureros ar fi, să nu ne lăsăm. Important este să obținem un pământ roditor, în care cuvântul lui Dumnezeu să încolțească. Amin. 17 iunie 2012 Pr. Petru Dorcu [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 11-a de peste an: Anul B [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |