|
Anul B Is 43,18-19.21-22.24b-25; Ps 40; 2Cor 1,18-22; Mc 2,1-12 Iubiți credincioși, dragi ascultători, Am ascultat din Evanghelia după sfântul Marcu. Anul acesta în centrul atenției stă această evanghelie. Lectura duminicală se va întrerupe cu câteva excepții în timpul Postului Mare și în Timpul Pascal, dar apoi va fi reluată. Duminicile trecute am străbătut împreună cu Isus un traseu. Am fost invitați mai întâi la Marea Galileii: pe malul lacului au fost chemați cei dintâi ucenici. Apoi Isus este prezent în Cafarnaum: în sinagogă îl vindecă pe un posedat. În casa lui Simon și Andrei o vindecă pe soacra lui Petru (o femeie bolnavă de friguri). În pragul casei lui Simon Petru încep să se adune tot mai mulți oameni. Toată cetatea, spune evanghelia. Deși mulți erau bolnavi, Isus vindecă o parte dintre ei. Apoi se hotărăște să plece în toată Galileea să proclame evanghelia. Pe drum vindecă un lepros. Se întoarce în Cafarnaum. Aici, am auzit în evanghelia de astăzi, vindecă un paralitic. Sunt o serie de vindecări. Dincolo de acestea sunt reacțiile oamenilor: uimirea lor, cuvintele lor, gândurile cărturarilor. În fundal mereu stă întrebarea: Cine este acesta? El era altfel... învăța ca unul care are autoritate. Cine este cel care face aceste lucruri? Cine este cel care iartă, care-i spune paraliticului: "Ridică-te și umblă"? Faptele lui Isus în Evanghelia după sfântul Marcu sunt învățăturile lui. Este specific acestei evanghelii. Ce este aceasta? Ei nu răspund că este o minune, ci "o învățătură nouă". El poruncește ca un stăpân... Astăzi am ascultat cum Isus vindecă un paralitic. Această vindecare ne aduce în fața acelei poveri care este cauza tuturor poverilor din omenire, a acelei boli care este cauza tuturor bolilor din istorie: păcatul. 1. Mai întâi însă impresionează mulțimile îngrămădite: "Nu mai era loc nici în fața ușii". Isus le vestea cuvântul. Oamenii sunt însetați după cuvânt. Îi sorb cuvintele Învățătorului și au capacitatea să rămână uimiți... să îl preamărească pe Dumnezeu... Când asculți cum oamenii nu mai aveau loc și se înghesuiau să-l ascute pe Cristos nu ai cum să nu-ți amintești de vremurile de odinioară când în Iași, Bacău, Butea, Săbăoani sau în alte părți, oamenii stăteau afară la Liturghie, pentru că nu mai aveau loc în biserică. Atunci când se termina Liturghia, se îndreptau spre casele lor umplând străzile. Necunoscătorii de la orașe se întrebau dacă s-a dat carne, lapte sau alte lucruri pentru care trebuia să stai la coadă pe vremea aceea. Iată primul gând: dorința de a asculta cuvântul, de a fi prezenți la Liturghie. 2. Apoi este de admirat credința celor care l-au purtat pe paralitic. Patru oameni aduc un om a cărui boală s-a complicat mult. Au văzut că nu mai este loc. Nu s-au descurajat. S-au gândit cum să procedeze. Aveau convingerea că numai Mântuitorul le poate veni în ajutor. Au deschis acoperișul. Cu ajutorul lor, omul care nu putea să umble, ajunge în fața celui care are toată puterea în cer și pe pământ. Isus "le-a văzut credința", subliniază textul. Oameni care aduc pe alții la Cristos. Cei patru au făcut un lucru frumos. Au adus la Isus pe unul care avea mare nevoie de el. Ei au avut această dorință: ca prietenul lor să fie adus la Isus. Impresionează această grijă a lor pentru altul. Nu s-au gândit la ei, ci la cel bolnav. Ei nu au stat nepăsători. Duminica aceasta ne invită în al doilea rând la a nu ne uita doar la necazul nostru, ci la a ne mări interesul pentru ceilalți. Să ne pese de cei de lângă noi! În secolul al IV-lea era o mamă preocupată de fiul ei. Ar fi dorit să fie creștin, dar el stătea departe de Dumnezeu. A plâns, s-a rugat și a postit pentru el. A mers pentru sfat la episcopul din Tagaste și chiar la sfântul Ambrozie din Milano. "Ce aș putea să fac pentru fiul meu?" întrebă mama. "Nu e cu putință ca fiul atâtor lacrimi să se piardă", a venit răspunsul. Și pentru că tot continua să întrebe, episcopul i-a spus: "Dacă Cristos nu i-a respins pe cei patru care l-au adus pe paralitic, cu atât mai mult cum ar putea să respingă o mamă care își aduce copilul pe brațele de rugăciune la el?" Desigur, este vorba despre Monica. După 16 ani de rugăciune l-a văzut pe fiul ei Augustin în apa Botezului. Poate ar trebui să ne asumăm rolul de prieten, de persoane care îi ajută pe alții să se ridice din nou pe picioarele lor. Este important să ne dăm seama cât de mult poate ajuta rugăciunea noastră pe celălalt. Cât de mult influențează un cuvânt bun, un îndemn, exemplul nostru. Să fim oameni care să-i ajute pe alții să afle drumul spre Biserică, să-l găsească pe Cristos. Revenim la textul din evanghelie. 3. Când însă toți se așteptau să vadă vindecarea de paralizie aud cum Isus spune: "Fiule, ți se iartă păcatele". Păcatul este cel care paralizează interiorul omului, este lepra care usucă, boala care roade. Cărturarii observă: stai, nu-i corect... cine poate să ierte păcatele? Ei nu fac pasul înainte, nu reușesc să vadă că acela care era în fața lor are puterea de a ierta. Cuvintele lui Isus rămân în mintea lor, dar nu coboară în inimă. Ascultă cuvântul, stau față-n față cu Mântuitorul, dar tot ce aud li se pare hulă: "E o blasfemie!" (2,7), zic ei. "De ce gândiți astfel în inimile voastre?", le spune Isus (2,8). Când inimile sunt închise, Dumnezeu nu poate intra. Cu toată iertarea oferită, cu toată paralizia luată cu mâna sub ochii lor, cărturarii refuză să-și schimbe inima, refuză să recunoască, în Isus, prezența lui Dumnezeu. Omul trebuie însănătoșit din interior. Răul cel mai mare nu se află în boala în sine, ci în păcatul care strică și distruge inima omului. De aceea, Cristos vindecă înainte de toate inima, eliberează omul de păcat, de povara interioară ("Fiul meu, ți se iartă păcatele!") și abia apoi îl vindecă de paralizia fizică ("Ridică-te, ia-ți targa și umblă!"). Și astăzi Mântuitorul este gata să ne vindece de paralizia noastră sufletească, să ne ridice, să ne reabiliteze. Dumnezeu nu numai că iartă păcatele, dar le și uită. Se spune că unii iartă, dar nu uită; alții nu iartă, dar uită; unii nici nu iartă, nici nu uită. Dumnezeu și iartă și uită. Cristos continuă să ierte prin Biserică, prin cei cărora le-a încredințat această putere. Apostolul Paul spune că este trimis "în numele lui Cristos" și, prin el, "Dumnezeu însuși" îndeamnă fierbinte: "Lăsați-vă împăcați cu Dumnezeu!" (2Cor 5,20). Avem nevoie de milostivirea lui Dumnezeu. Sacramentul Spovezii este mijlocul prin care căpătăm iertarea. Într-una dintre cărțile sale, pr. Claudiu Dumea povestește o întâmplare. Biserica "Maddeleine" din Paris. Există și astăzi confesionalul unde stătea părintele Huvelin. Într-o dimineață de sfârșit de octombrie din anul 1886 a venit să-l caute un tânăr ofițer, cunoscut de toată lumea pentru viața mondenă, pentru chefurile și scandalurile sale. Era vechiul său prieten la care ținea, chiar dacă nu-i plăcea că luase drumul preoției. Preotul era la confesional. Ofițerul a îndepărtat perdeaua și i-a spus cu politețe: "Părinte, trebuie să discut cu dumneavoastră despre o situație". "Îngenuncheați și spovediți-vă", i-a spus preotul. "Dar n-am venit pentru aceasta". "Nu-i nimic. Spovediți-vă". De voie, de nevoie, ofițerul a îngenuncheat și și-a mărturisit păcatele din toată viața. Pe măsură ce le mărturisea s-a trezit în el căința. A primit dezlegarea, după care preotul i-a spus: "Acum spuneți care sunt problemele". "Nu mai am niciuna". "Ați mâncat ceva?" "Nu". "Mergeți și vă împărtășiți". Tânărul ofițer nu era altul decât Charles de Foucauld (1858-1916), marele convertit ce avea să devină preot (a lucrat în Siria și Algeria) și să moară ca pustnic în Sahara. Cu câțiva ani în urmă a fost beatificat (15 mai 2005). Mai târziu avea să scrie (1901): "După ce-am crezut că Dumnezeu există, am înțeles că nu mai puteam să fac altceva decât să trăiesc pentru el". La Cafarnaum, paraliticul ajutat de alții, l-a întâlnit pe Cristos și a fost vindecat trupește și sufletește. Pe același Cristos suntem invitați să-l întâlnim și noi. Domnul ne spune azi prin profetul Isaia: "Iată, eu fac o lume nouă; ea apare deja; voi nu o vedeți?" Cine nu îngenunchează la scaunul de spovadă, nu o vede și nici nu înțelege ce înseamnă "a te ridica, a sta în picioare". Iubiți credincioși, Ne urcăm uneori pe deal sau pe munte și privim în vale satul sau orașul. Casele sau blocurile sunt mici. Ne creează impresia că le putem ține în palma noastră. Vedem acoperișurile lor. Ce-ar fi dacă am privi prin acoperiș. Oamenii din evanghelia de astăzi deschid acoperișul și-l coboară în casă pe paralitic. Prin deschizătura lăsată se pot vedea mulțimile... cei patru, paraliticul, cărturarii, Isus... E Anul Familiei, este atât de important să privim de deasupra, prin deschizătura acoperișului în casele noastre. Ce fel de oameni sunt în casă? Ce este acolo? Ce se întâmplă în ea? E boală și singurătate? Este rugăciune, bucurie și armonie? Este ceartă, amenințări și vorbe urâte? Reținem: când Isus intră în casă aduce iertare, binecuvântare, vindecare... Astăzi evanghelia ne invită să fim însetați după cuvânt, să ne mărim interesul pentru ceilalți și să venim la el pentru vindecare și iertare. Să ne examinăm, așadar, cu seninătate viața, să ne vedem păcatele în fața privirii milostive a Domnului și să căutăm iertarea sa. Amin. 19 februarie 2012 Pr. Cornel Cadar [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 7-a de peste an: Anul B [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |