Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul B
Duminica a 6-a de peste an

Lev 13,1-2.45-46; Ps 31; 1Cor 10,31-11,1; Mc 1,40-45

Iubiți frați și surori, dragi ascultători,

Pentru credincioșii romano-catolici duminica de astăzi se mai numește și "duminica leprosului", deoarece lecturile de la sfânta Liturghie vorbesc mult despre boala de lepră. Se vorbește despre cauzele bolii, comportamentul pe care trebuie să-l aibă leprosul și societatea, care este misiunea preoților față de bolnavii purificați, iar evanghelia ne vorbește despre Isus, care vindecă un bolnav de lepră. Dacă ascultați cu atenție cuvântul Domnului, care a fost preluat azi de la sfântul Marcu, cred că ați observat la Isus câteva gesturi contradictorii. Astfel, pe de o parte, Domnul Isus Cristos mai întâi îl atinge pe lepros și apoi îl trimite vindecat să se arate preoților. Pe de altă parte face minunea și apoi îi spune omului vindecat să nu vorbească despre ea. Potrivit textului evanghelic, Isus pare că se contrazice. Într-un prim moment pare că nu se supune și în același timp se supune legii lui Moise, iar ulterior, deși spune că a venit să vestească împărăția lui Dumnezeu, îi interzice leprosului vindecat să vorbească despre minunea înfăptuită. Punerea împreună a unor lucruri care par că se bat cap în cap, nu a fost o scăpare din partea evanghelistului Marcu și cu atât mai puțin din partea lui Isus. Părinții Bisericii numeau asemenea situații cu termenul de "taină" sau "mister", pentru că aceste situații au menirea să stimuleze înțelegerea spirituală a Scripturii. Din prima lectură am aflat că leprosul, cel atins de această boală, trebuie să poarte haine sfâșiate și părul zbârlit, să-și acopere partea de sus a feței până la buze și să strige: necurat! necurat! Cât timp va avea această boală va fi necurat de aceea va locui separat, spune Cartea Leviticului, locuința lui va fi în afara taberei. Tot din această carte mai aflăm că există și o regulă pe care trebuie să o respecte fiecare om vindecat. Domnul i-a spus lui Moise: "Aceasta să fie legea cu privire la lepros până în ziua purificării lui. Să fie adus la preot, iar preotul să iasă în afara taberei și să-l vadă". Potrivit evanghelistului Marcu, minunea vindecării leprosului are loc în timpul activității publice a lui Isus.

Domnul străbătea întreaga Galilee predicând și făcând multe minuni, și în timp ce predica iată că un lepros s-a apropiat de el. Deci Isus se afla în mijlocul oamenilor. În ciuda acestui fapt, Domnul nu doar că l-a lăsat să se apropie, ci chiar l-a atins. Procedând astfel Isus a încălcat de două ori legea lui Moise. Și totuși, în deplină supunere față de lege, i-a poruncit apoi celui vindecat să meargă la preot înainte de a se reîntoarce între oamenii din cetate. Însă al doilea gest a lui Isus este mai semnificativ. Ce era mai normal și mai de dorit decât ca un lepros, cunoscut ca atare în zonă, vindecat pe neașteptate de acest Învățător pribeag, să-l ajute în misiunea lui de a vesti împărăția lui Dumnezeu. Acesta pare să fie motivul pentru care Dumnezeu face o minune. Nu-i așa? Atunci, de ce Isus i-a poruncit cu tristețe să nu răspândească această veste? Cu asemenea gesturi, Isus ne pune în față o logică a vieții, o logică existențială care se deosebește de logica formală. Studenții care tocmai au dat examen în aceste zile la filozofie știu să explice care e diferența între logica existențială și cea formală. Pe scurt, în viață se poate întâmpla ca faptele să se combine și să se desfășoare nu după cum sunt gândite, teoretic, ci într-o altă manieră pe care o putem numi contradictorie. Aceste cazuri sau situații contradictorii poartă, de asemenea, denumirea de paradox. În Sfânta Scriptură găsim multe situații de genul acesta. Ce semnificație au gesturile paradoxale din evanghelia de astăzi? Prin primul din cele două gesturi Isus arată că are o concepție realistă despre lege. Având legea o funcție juridică și o finalitate morală, Isus spune că prima trebuie să fie subordonată celei de-a doua și nu invers.

Cu alte cuvinte, nu omul este făcut pentru lege, ci legea pentru om. Nesupunerea față de lege pentru a-l ajuta pe lepros se armonizează, așadar, cu supunerea față de lege de a se prezenta la preot pentru purificare. În al doilea gest se face trimitere la problema raportului dintre minune și evanghelizare. Miracolul este un mijloc util, dar nu necesar pentru împlinirea împărăției lui Dumnezeu. Spune sfântul Augustin: "Dacă Isus făcea minuni, nu o făcea de dragul minunilor, ci pentru ca un lucru miraculos în ochii celor indiferenți, să fie adevăr în ochii celor care cred". Deoarece caracterul spectaculos al minunii putea să fie motiv de îndepărtare de adevărul pe care îl conține, în situația leprosului vindecat Isus l-a oprit să vorbească despre minunea vindecării. Isus voia evanghelizare fără spectacolul minunilor. Într-adevăr, predica și evanghelizarea pot avea loc și fără minuni. De aceea, adaugă sfântul Augustin: "Mă adresez acum poporului lui Dumnezeu. Noi care am crezut într-un număr așa de mare, ce minuni am văzut?" Deci, ceea ce s-a întâmplat atunci este prevestirea a ceea ce se întâmplă acum. Am auzit evanghelia, am primit evanghelia și prin ea am crezut în Cristos. Nu am văzut nici o minune, nu cerem nici o minune. Iar sfântul Ambrozie, uimit de cuvintele cererii leprosului, cuvinte pline de evlavie și de credință, ne invită să înțelegem cu ce fel de inimă a vindecat Isus. Apoi adaugă: "Medicamentul leprei este cuvântul. Cine disprețuiește cuvântul are lepră în sufletul său", iar cât privește tăcerea impusă de Isus celui vindecat, tot sfântul Ambrozie spune: "Nu trebuie să facem publicitate cu darurile primite".

În lectura a doua, luată din Prima scrisoare către Corinteni, sfântul Paul ne transmite un principiu fundamental al vieții creștine. Suntem și ne comportăm ca niște creștini pentru a-i aduce mărire lui Dumnezeu. Valoarea oricărui fapt, gest, acțiuni izvorăște de la raportul cu Dumnezeu. Cineva poate trăi o viață foarte simplă fără nimic spectaculos în ea, cel puțin la prima vedere, dar, dacă Dumnezeu este măsura și motivația, această viață simplă este extrem de prețioasă. Așa ceva se poate întâmpla pentru cel care-și fixează reperele vieții nu în lumea exterioară, ci în lumea interioară. Pentru omul contemporan, modelat de imaginile televizate sau filmate, așa ceva este destul de greu și totuși sunt sfinți care au descoperit drumul către acest secret de viață. De exemplu, sfânta Tereza a pruncului Isus, într-un anumit fel contemporană nouă, ne-a arătat că doar calea cea mică a încrederii și a umilinței spirituale, care este specifică vârstei copilăriei, îl poate ajuta pe om să ajungă la pacea interioară a inimii. Tot în lectura a doua, sfântul Paul adaugă ceva și anume că trebuie să ne străduim să fim plăcuți tuturor, fără să căutăm propriile avantaje, dar când încercăm să fim plăcuți tuturor există și riscul să promovăm un fel de pacifism și de dialog discutabil în care nu mai este loc pentru adevăr. Acesta este modul prin care se caută propriul avantaj sau simpatia altora.

Sfântul Paul ne îndeamnă să ținem mai mult la mântuirea comunității și să nu urmărim avantajele imediate, individuale. Dar și din acest punct de vedere există un risc, acela de a vorbi mult despre parohie, comunitate, popor, familie și să nu facem nimic concret pentru binele comun spiritual al membrilor lor. În aceste cazuri e mai bine să facem ceva decât să vorbim, de aceea, sfântul Paul ne îndeamnă să fim imitatorii lui, să mergem pe urmele lui așa după cum și el merge pe urmele lui Cristos. Sfântul Toma de Aquino interpretează acest text și ne atrage atenția că într-adevăr, Paul îl imită pe Cristos în dăruirea vieții sale, în grija față de credincioșii săi, în suportarea suferințelor, dar credincioșii nu trebuie să imite în toate pe păstorii lor, ci în acele lucruri în care ei îl imită pe Cristos, care este modelul exemplar al sfințeniei. Iubiți frați și surori, iată lecția evanghelică de azi cu care ne întoarcem la casele noastre. Să căutăm să fim imitatorii lui Cristos făcând bine altora, mai ales așa zișilor leproși din zilele noastre, fie că se află printre cei înzăpeziți, săraci, bolnavi, oropsiți, dar și printre cei certați cu legile Bisericii și ale societății.

Pentru a vedea chipul lui Cristos în toți acești oameni, da-ți deoparte din comportamentele voastre formaliste, din comportamentele noastre formaliste. E nevoie de o știință pe care o învățăm la școala sfinților și a evangheliei. Iată ce spune Monseniorul Vladimir Ghika în una dintre cugetările sale spirituale: "Dacă știi să iei asupra ta durerea altuia, Domnul o va lua asupra lui pe a ta, făcând-o a sa, adică aducătoare de mântuire. O va lua cu atât mai multă ardoare cu cât o va găsi deja dezrădăcinată și transplantată în inima ta și întrucât el a găsit-o curățită de orice urmă de egoism, transfigurată prin evlavie, sfințită prin iubirea creștinească, mângâierea va fi mai mare în celălalt, binecuvântarea mai vie în tine, fericirea de mâine mai mare în amândoi". Așa să fie. Și de ce n-ar fi așa?

12 februarie 2012

Pr. Wilhelm Dancă


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
499 accesări.


Alte predici pentru Duminica a 6-a de peste an:

Anul B
15 februarie 2009 - Pr. Mihai Budău
15 februarie 2015 - Pr. Marius Bereșoaie, FDP
11 februarie 2018 - Pr. Eugen Robu

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat