|
Anul B Dt 18,15-20; Ps 94; 1Cor 7,32-35; Mc 1,21-28 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, În această duminică, evanghelia proclamă prezența lui Cristos, desigur, mai întâi în sinagogă, în zi de sărbătoare, în zi de sâmbătă; în zi a Domnului, dar și zi a omului. Zi a Domnului în care el este cinstit, este lăudat, lui i se aduce mulțumire pentru tot ceea ce a făcut și face pentru poporul sfânt; zi a omului chemat să aducă această laudă și, în același timp, să se odihnească. Isus Cristos se prezintă ca unul care face parte din poporul ales, el se naște în mijlocul poporului ales, este un membru important al poporului ales. Așa se întâmplă de mic, când, la opt zile după naștere este dus în templu și oferit Domnului, se supune Legii Domnului, urmează Legea Domnului. La vârsta de 12 ani îi însoțește pe părinți în pelerinajul lor pe care îl fac la Ierusalim, la templu. Evanghelia de azi începe cu o scenă în care Isus Cristos, la începutul activității lui publice, se supune Legii, merge în lăcașul sfânt în zi de sâmbătă. Acolo este invitat să citească din Sfânta Carte, să tălmăcească, să interpreteze ceea ce a citit. Este invitat să învețe. Și el nu merge singur, merge cu primii ucenici pe care i-a chemat. Acesta era obiceiul la sinagogă, în zi de sâmbătă: să se citească din Sfânta Scriptură, să se aprofundeze cuvântul lui Dumnezeu și, în același timp, din acest cuvânt al lui Dumnezeu să se dea învățătură, hrană, pentru minte și inimă. În această învățătură urma apoi o orientare pentru un comportament concret. Erau specialiști pentru aceste servicii din sinagogă. Cărturarii erau formați, de obicei, din două grupuri. O parte era, să spunem așa, latura clericală, erau preoții, specialiști în serviciile de la templu sau de la sinagogă. Alături de ei erau și fariseii. Aceștia erau specialiști în cunoașterea Legii, în interpretarea Legii. Dacă facem o comparație cu ceea ce avem noi astăzi în Biserică, respectiv în societate, am putea spune că avem de-a face cu un grup de specialiști, teologi și juriști. Aceștia aveau grijă să citească cuvântul, să citească Legea și, mai ales, să le dea lecții altora, ce au de spus și ce au de făcut. Cu ei se aseamănă, în parte, Isus. Vine în zi de sâmbătă la sinagogă. Face, în mare parte, ceea ce făceau și ceilalți. Numai că ziua de sâmbătă a fost, la un moment dat, îndepărtată de sensul ei primar, original. Ziua de sâmbătă devenea o zi în care oamenii aveau mai mult poveri decât să fie o zi a rugăciunii, a reculegerii a odihnei. Numai pentru ziua de sâmbătă erau 39 de interdicții, nu atât ce poți face sâmbăta, ci mai degrabă ce nu poți face, ce nu ai voie. Isus Cristos, prin învățătura sa și prin faptele sale, nu merge pe această idee a interdicției: ce nu ai voie să faci în zi de sâmbătă, ci, mai ales, în sensul pozitiv, ce poți face sâmbăta. Și iată-l pe Isus că se desprinde de conaționalii săi, se desprinde de cei cu care împărtășește viața în sinagogă, viața de sâmbătă, din ziua de sâmbătă. El se remarcă prin modul în care citește, interpretează cuvântul lui Dumnezeu. Îl interpretează cu autoritate, cu o forță deosebită, ceea ce nu se putea vedea la ceilalți experți cărturari. Mai mult decât atât, alături de autoritatea sa în a învăța, Isus își arată această autoritate și în fapte concrete. Era acolo, la sinagogă, un om stăpânit de duhul rău, de Diavol. Cine suferea de o astfel de situație, de boală, de stăpânire, era considerat că e bolnav din cauza unui mare păcat împotriva lui Dumnezeu. Din acest motiv, era exclus din punct de vedere religios de la comuniunea cu Dumnezeu, era exclus din rândul oamenilor la nivel social și, cu siguranță, că era exclus de la viața de zi cu zi, de la activitatea economică de zi cu zi, prin care să-și poată menține viața. Era un om redus la nimic. Iată de ce, acest om stăpânit de duhul cel rău, nu este nici măcar în stare să-i ceară lui Isus ajutorul, să-l elibereze de acea putere malefică. Nici Isus nu-i cere să facă mai întâi un lucru sau altul, din contra, duhul cel rău ia inițiativa și, mai întâi, se plânge că este deranjat în activitatea sa. Numai că duhul cel rău parcă schimbă această plângere și într-un fel de declarație de credință: "Știu cine ești, Sfântul lui Dumnezeu!". Nu pot sta împreună duhurile care săvârșesc răul și Sfântul lui Dumnezeu, care săvârșește binele. Iată de ce Isus îi poruncește să tacă și să-l părăsească pe acel om nefericit. Mai face un ultim efort duhul cel rău, îl scutură și pronunță, strigă, ultimul cuvânt. Isus Cristos, în zi de sâmbătă, nu-i spune omului ce să nu facă, ci îi arată mai întâi ce poate el, trimisul lui Dumnezeu, profetul prin excelență, ce poate el să facă în această zi. Isus confirmă prin aceasta că nu omul este făcut pentru sâmbătă, pentru lege, ci legea, sâmbăta, ziua de sărbătoare, este făcută pentru om. Observăm aici, la Isus, un echilibru deosebit între cuvânt și faptă, între ceea ce spune și ceea ce săvârșește. El este prin excelență profetul despre care vorbea prima lectură, este profetul pe care îl promitea Moise în numele lui Dumnezeu, cel ales de Dumnezeu din mijlocul poporului să-l slujească pe Dumnezeu, dar, în același timp, să-i slujească și pe oameni. Când slujirea profetică este bună, este fidelă, ea este benefică, aduce binecuvântare, aduce laudă Domnului și bucurie oamenilor. Când însă profetul nu-și mai face această datorie, când încearcă să slujească altor zei, altor idei, altor idealuri, atunci lucrurile se întorc împotriva lui, împotriva oamenilor și, de ce nu, și împotriva lui Dumnezeu. Care este echilibrul în viața noastră, atunci când ne așezăm spre analiză, între cuvintele noastre și faptele noastre? Este interesant că în evanghelie, duhul cel rău riscă să se prezinte, să-și facă cunoscută prezența. De obicei duhul cel rău nu se arată, pentru că ar fi identificat, l-ar ocoli oamenii. Răul se ascunde, iar dacă își face simțită prezența, el se deghizează de multe ori în haine false, care ar vrea să prezinte binele. Simțim și noi, de multe ori, forme, acțiuni, prezențe ale răului în viața noastră și în viața socială. Am vrea să fim eliberați de acest rău. Are multe forme de manifestare: de la rugăciune, de la meditație, de la spovadă, de la pocăință, până la forme exterioare, forme de violențe, de proteste, demonstrații, care nu sunt totdeauna după lege, după ordine. Dar unde sunt duhurile cele rele? Cine le identifică? Biserica are și această misiune profetică. Și ea nu trebuie să tacă atunci când răul face ravagii în viața omului, în viața societății. Unde este Biserica prezentă în viața noastră socială? Ce spune Biserica despre domeniile mari ale vieții, ale coexistenței noastre? Ce spune în câmpul politicii, în câmpul economiei, în câmpul culturii? Poate că multe rele din viața noastră, mai ales din societatea noastră se datorează cumva absenței sau prezenței modeste, insuficiente a Bisericii în mijlocul societății cu misiunea ei profetică. Să-l lăsăm pe Isus astăzi, în zi de sărbătoare, să izgonească ceea ce este rău în viața noastră, și la nivel personal, și la nivel social, și să învățăm nu doar ce să nu facem duminica, ci mai ales ceea ce trebuie să facem duminica spre lauda Domnului și spre bucuria omului. 29 ianuarie 2012 Pr. Lucian Farcaș [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 4-a de peste an: Anul B [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |