Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul B
Duminica a 2-a de peste an

1Sam 3,3b-10.19; Ps 39; 1Cor 6,13c-15a.17-20; In 1,35-42

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Un mare înțelept spune așa: "Nimeni nu e atât de important pe lumea aceasta, încât lumea nu ar merge mai departe fără el. Dar, în același timp, nimeni nu e așa de lipsit de importanță, încât să nu aibă rolul său, importanța sa în lume, în societate, dar mai ales în Biserică". Tocmai de aceea, fiecare om primește de la Dumnezeu o misiune, clară, concretă, personală, primește un rol, o chemare.

Duminica de astăzi, cu puțină îngăduință, am putea să o numim foarte bine "Duminica vocației", dacă privim la micuțul Samuel și la ucenicii care se apropie pentru prima dată de Isus.

Ioan Botezătorul, care reapare, pe care l-am văzut de atâta ori în timpul Adventului, îl arată pe Isus, direct, cu degetul parcă. El se retrage cu umilință și vrea să-l lase pe Isus să crească. Dar nu numai că îl lasă să crească, dar parcă îi oferă în dar proprii săi ucenici. Ucenicii îl vor părăsi pe Botezător, pentru a urma un alt învățător. Și titlul cu care Ioan îl prezintă azi este de Mielul lui Dumnezeu: "Iată Mielul lui Dumnezeu". Oare ce înseamnă acest prim titlu dat, celui care până acum era doar dulgherul din Nazaret. El este Mielul lui Dumnezeu. Acest titlu, pe care noi îl rostim de fiecare dată la Sfânta Liturghie, are o întreagă istorie. Și, cu siguranță, că Ioan Botezătorul, când le spune ucenicilor săi: "Iată-l pe Mielul lui Dumnezeu", se gândea și la mielul jertfit în Egipt, cel care a salvat cu sângele său poporul. Se gândea și la jertfa lui Abraham, care a primit în dar un miel, pentru a fi salvat Isac. Se gândea cu siguranță și la mielul prezis și prezentat de Isaia, care spune: "Ca un miel dus la înjunghiere și care nu a deschis gura". Deci Isus este arătat azi, în premieră, ucenicilor ca cel care se va lăsa jertfit în tăcere, cel care își va sacrifica viața din iubire, pentru a ridica păcatele lumii. Așadar, Mielul lui Dumnezeu are atâtea sensuri și parcă toate se rezumă în persoana lui Isus Cristos.

Mielul are o adevărată istorie și o adevărată teologie. Doi tineri, probabil tineri, se apropie de Isus. Dar aceștia sunt trimiși de Ioan Botezătorul De fapt, el îi întâlnește, el li-l descoperă pe Isus. Și ne întrebăm și noi: Oare ce gândeau atunci cei doi ucenici despre Isus, un necunoscut pe care nu-l mai văzuseră niciodată? O curiozitate, o căutare, o personalitate, un om în care au văzut o privire atât de caldă și atât de blândă, multe lucruri.

Și iată că primul cuvânt, din Evanghelia după sfântul Ioan, este tocmai o întrebare și este foarte interesant că în dialogul cu cei doi ucenici, Isus are inițiativa, el este cel care le adresează o întrebare. Cei doi frați se apropie și Isus îi întreabă: "Pe cine căutați?". Această întrebare din Evanghelia lui Ioan are atâta actualitate, pentru că această întrebare se adresează fiecărui om. Isus mi-o pune mie astăzi: "Ce cauți aici? Care este sensul pe care îl dai vieții tale? Care este dorința ta? Care sunt căutările tale?".

Observăm că prima intervenție a lui Isus nu este o afirmație, "Eu sunt", sau o alta, ci o întrebare. Pentru a-l aborda pe Isus trebuie să fii deschis, ceea ce este foarte important. Isus dialoghează. Fie că sunt minuni, fie că sunt povestiri, fie că sunt chemări, totdeauna Isus vorbește într-un dialog cu cei pe care-i vindecă, cu cei pe care îi cheamă.

Și tocmai aici este frumusețea creștinismului. Noi credem într-un Dumnezeu care dialoghează cu omul. Dumnezeu este cel care cheamă, Dumnezeu este cel care trimite, Dumnezeu este cel care are inițiativa. Isus intră azi în dialog cu ucenicii.

Dar vă rog să urmărim un drum spiritual al unei tinere din Cambodgia, Cler Li, o convertită a timpurilor noastre. S-a născut într-un mediu budist, a reușit să scape cu viață din lagărele de concentrare ale khmerilor roșii, și, după cum scrie în autobiografia sa, revenită din infern, are un drum spiritual interesant. S-a refugiat în Franța, cam prin 1980, și, din întâmplare, ajunge la un sanctuar, la Leu, unde se simte atrasă de celebrarea Sfintei Liturghii. Această Cler Li, povestește ea însăși, că, aici, în momentul consacrării a avut o experiență foarte intensă, când se înfiripează dubiul că, acel Isus, despre care auzise ceva, trebuie să fie mai mult decât un înțelept sau un Dumnezeu îndepărtat în cosmos. "În spațiul", spunea ea, "al unei fracțiuni de secundă, această percepție a devenit certitudine și, dintr-odată, toată ființa mea era invadată, pe neașteptate, de pace și bucurie. Ceva de nedescris". Și continuă: "În mediul oriental budist, lumea doar își imaginează o divinitate foarte distantă de om, dar aici, în creștinism, l-am aflat pe Isus, cu care se poate vorbi, cu care se poate dialoga. Asta mă uimește cel mai mult".

Ioan evanghelistul era unul dintre cei doi oameni care îl urmase pe Isus. Amintirea lui, pentru că el descrie acest lucru, este foarte precisă, ca amintirea primei întâlniri a doi îndrăgostiți. El notează chiar și ora, se petrecea la ora patru după-amiaza, la ceasul al zecelea, după numărătoarea ebraică. Ce și-au spus oare ei în ziua aceea, de la suflet la suflet? Cei doi trebuie să-și fi povestit viața lor, aspirațiile lor, căutările lor. El trebuie să le fi spus proiectele sale, propriile sale dorințe. Fapt este că Ioan Botezătorul i-a prezentat lui Isus și acei doi ucenici au rămas cu Isus.

Este interesant ce se întâmplă mai departe. Andrei, care îl cunoaște deja pe Isus, are o inițiativă, să-l ducă și pe fratele său la Isus. Iată, așadar, avem aici de-a face cu două persoane care au rol interesant: și Ioan Botezătorul și Andrei sunt oameni care poartă alți oameni spre Isus, îl fac cunoscut pe Isus fraților lor, celor de lângă ei.

Atunci când vorbim de o vocație, fie ea la preoție, fie ea la viața consacrată, chiar fie ea la căsătorie, și oricare vocație de pe fața pământului, noi descoperim trei aspecte.

Mai întâi de toate, este glasul lui Dumnezeu. Nu există vocație fără intervenția lui Dumnezeu. Acest lucru l-am văzut foarte bine din prima lectură, cazul lui Samuel, care, în timpul nopții aude de trei ori acest glas: "Samuel!". Și Dumnezeu cheamă pe nume, așa cum au fost chemați profeții și cheamă pe nume pe fiecare dintre noi. Și noi, dacă suntem azi preoți și fiecare își urmează vocația sa, cu siguranță că a fost inițiativa lui Dumnezeu.

Apoi, un al doilea aspect al vocației este: cineva care te ajută să o descoperi. Și aici putem să numim foarte mulți, putem să găsim asemenea Andrei, asemenea Ioan Botezătorul, foarte mulți în jurul nostru. În evanghelia de azi avem doi purtători spre Isus: Ioan Botezătorul, care îl arată clar ucenicilor pe Isus, și îl avem pe Andrei, care îl duce la Isus pe Petru, fratele său. Și eu, și tu, creștinule, și tu, ascultătorule, dacă azi îl cunoști pe Isus, și noi toți suntem cu Isus, am avut pe cineva care ne-a condus, poate a fost mama, tata, cu exemplul său, cu rugăciunea lor, poate a fost părintele paroh, poate a fost un om excepțional, consacrată, a fost o persoană de rugăciune, poate a fost o simplă persoană din biserică, în alte cazuri poate fi un om necăjit de pe stradă, care ne deschide sufletul, poate fi oricine, poate fi un prieten.

Iată un alt exemplu. La Ierusalim am avut un prieten preot, din Chile. Era cam de vârsta mea. Era fiul unui mare industriaș sud-american. Pe la vârsta de 25 de ani, ajunge din întâmplare, într-o expediție, într-o țară din Africa, Tanzania. Aici vede multă sărăcie, oameni necăjiți, dar și o mare lipsă de preoți pentru creștinii de acolo. Deși el era un inginer bine cotat, aici se decide să devină preot. Se întoarce în țară și-i face cunoscut tatălui său gândul și proiectul. Tatăl său nu acceptă nicidecum această idee și îi spune așa: "Dacă vei deveni preot, în casa mea nu vei mai călca niciodată și nu vei avea niciun drept de moștenire asupra averii mele". Acest preot nu a ținut cont de spusele tatălui, a devenit misionar cu toată împotrivirea tatălui. Dar, spunea el, ceea ce l-a făcut să aleagă preoția, a fost lumea săracă, fără preoți din Tanzania. Am putea spune, acești săraci din Tanzania, pentru acest tânăr, au fost și Ioan Botezătorul și Andrei, care l-au condus la Isus.

Mă gândesc acum la atâția tineri, în căutarea unui ideal, al unei vocații care să-i împlinească. Cred că au nevoie de o mână întinsă, care să-i ducă la Isus, care să le vorbească despre Isus. Așadar, le-aș spune acestor tineri să se lase conduși de glasul Domnului, de glasul Scripturii și le-aș spune așa: "Deschideți-vă inimile, dragi tineri, harului lui Dumnezeu. Îndrăzniți să fiți slujitori ai adevărului. Îndrăzniți să călcați pe urmele lui Isus. Îndrăzniți să aveți încredere în cel care a spus așa: «Aveți încredere, eu am învins lumea»". Amin.

Lăudat să fie Isus Cristos!

15 ianuarie 2012

Pr. Iosif Dorcu


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
530 accesări.


Alte predici pentru Duminica a 2-a de peste an:

Anul B
18 ianuarie 2009 - Pr. Fabian Doboș
18 ianuarie 2015 - Pr. Iosif Dorcu
14 ianuarie 2018 - Ep. Petru Gherghel

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat