|
Anul B Dt 4,32-34.39-40; Ps 32; Rom 8,14-17; Mt 28,16-20 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Cu solemnitatea Rusaliilor, celebrată duminica trecută, s-a încheiat primul semestru al anului bisericesc liturgic 2012, semestru în care am retrăit credința în Dumnezeu Tatăl atotputernicul, creatorul cerului și al pământului, care i se descoperă alesului său, Moise, drept "cel care este", iar apostolul și evanghelistul Ioan îl definește ca fiind "iubire". În perioada Crăciunului ne-am bucurat de nașterea Fiului lui Dumnezeu. A urmat timpul pascal, cu Postul Mare de purificare spirituală, meditând suferința și răstignirea mântuitoare a lui Isus, învierea sa glorioasă, înălțarea sa la cer și trimiterea Duhului Sfânt. Intrăm a doua parte a anului liturgic, așa numitul "timp de peste an", cu solemnitatea Preasfintei Treimi, misterul fundamental al religiei creștine, misterul lui Dumnezeu, realitate care nu rezultă din efortul minții omenești, dar care a fost dezvăluită de Dumnezeu pentru fericirea omului. Este bine cunoscut cazul marelui filozof și teolog, sfântul Augustin, preocupat de acest mister. Plimbându-se pe malul mării, vede un copil, care se ostenea cu o găletușă, cărând apă din mare, într-o ditamai groapa din apropiere. "Ce faci?", îl întreabă Augustin. "Vreau să mut apa din mare în această groapă", răspunde copilul. "Nu ai să reușești niciodată", îi spune Augustin. La care, copilul providențial, fixându-l cu privirea pe Augustin, îi spune: "Nici tu nu vei reuși vreodată să înțelegi cu ajutorul minții tale misterul Preasfintei Treimi". Magisteriul Bisericii, exercitat de urmașii apostolilor, bazat de Sfintele Scripturi, în termenii corespunzători, a formulat acest mister al lui Dumnezeu unic în ființă și întreit în persoane: Tată, Fiu și Duh Sfânt. O voce clară în această privință este aceea a curajosului pionier al teologiei creștine, sfântul Atanasie, episcop în Alexandria Egiptului, apărător al credinței curate, la primul conciliu ecumenic de la Niceea, din anul 325. "Există o Treime Sfântă", scrie dânsul, "și perfectă, cunoscută ca Tatăl și Fiul și Sfântul Duh. Ea nu are nimic străin sau adăugat din afară. Ea este asemenea sieși și indivizibilă prin natura ei, iar lucrarea ei este unică. Într-adevăr, Tatăl le face toate prin cuvânt, în Duhul Sfânt, și astfel, unitatea Sfintei Treimi este păstrată. De aceea, în Biserică este vestit un singur Dumnezeu care este peste toate, prin toți și în toți. Desigur, el este peste toate ca Tată, ca principiu și origine. Prin toți, adică prin cuvânt. În sfârșit, în toți, în Duhul Sfânt". Un alt Părinte al Bisericii, sfântul Fulgențiu din Ruspe, în Africa de Nord, prin secolul al șaselea, scrie: "Pentru că Treimea este prin natura sa sfințenie și unitate, egalitate și iubire, ea este un singur și adevărat Dumnezeu și este unanimă acțiunea sfințitoare realizată de cele trei persoane în cei care au fost adoptați ca fii". Iată de ce citim: "Iubirea lui Dumnezeu a fost revărsată în inimile noastre prin Duhul Sfânt care ne-a fost dat". Duhul Sfânt, care este singurul duh al Tatălui și al Fiului, dând harul adopțiunii divine, realizează aceleași efecte descrise de Faptele Apostolilor pentru cei care îl primesc pe Duhul Sfânt: "Mulțimea celor care au crezut erau o singură inimă și un singur suflet". Cu adevărat, singura inimă și singurul suflet al celor care au venit la credința în Dumnezeu le realizase singurul Duh care este al Tatălui și al Fiului, și împreună cu Tatăl și cu Fiul este un singur Dumnezeu. Întreaga viață creștină o trăim în lumina și bucuria acestui mister". Am auzit adineaori textul evanghelic al Sfintei Liturghii de astăzi, ultimele versete din evanghelia scrisă de sfântul apostol Matei, cuvinte spuse de Isus după învierea sa celor 11 discipoli în Galileea, indicând dumnezeiasca, mântuitoarea, universala și mereu actuala trimitere: "Mi s-a dat toată puterea în cer și pe pământ. Așadar, mergeți și convertiți popoarele, botezându-le în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh, învățați-le să păzească toate câte vi le-am poruncit vouă și, iată, eu cu voi sunt în toate zilele, până la sfârșitul veacurilor". Amin. O mare parte din populația actuală a globului suntem beneficiarii acestei trimiteri. În calitate de creștini, purtăm în suflet pecetea Preasfintei Treimi. Când această pecete este compromisă prin păcat, ni se oferă posibilitatea reabilitării prin dezlegarea sacramentală, în numele aceleiași Treimi pentru viața cea adevărată a harului. Ecoul doxologiei trinitare: "Slavă Tatălui și Fiului și Sfântului Duh" răsună de-a lungul celor două milenii creștine, în viața Bisericii, în ansamblul ei, și a fiecărui creștin în parte. Serviciile religioase, administrarea sfintelor taine, liturgia orelor, ca rugăciune oficială a Bisericii, pe care preoții, călugării, călugărițele se obligă a le recita zilnic, toate sunt aduse Preasfintei Treimi, ca prinos de închinare, preamărire, mulțumire, ispășire și cereri smerite de ajutor ceresc. Ne însemnăm cu sfânta cruce "În numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh" ca semn al mântuirii, când ne trezim, deseori în timpul zilei și seara, înainte de culcare. De pe turlele bisericilor ori la răspântiile drumurilor, crucea ne atenționează că suntem temple ale Preasfintei Treimi. Pusă la căpătâiul mormântului, aceeași cruce spune, celor care o privesc, că defunctul care zace acolo a fost un mărturisitor al credinței în Sfânta Treime. În anul 1198, la inițiativa unui suflet ales al lui Dumnezeu, numit sfântul Ioan de Matta, a luat ființă un ordin religios, acela al trinitarilor, pentru răscumpărarea prizonierilor creștini, prinși de către sarasini - așa erau numiți musulmanii în Evul Mediu de către occidentali -, și pentru îngrijirea bolnavilor. Călugării acestui ordin erau însuflețiți în activitatea lor de dragostea față de cei vizați, în numele Preasfintei Treimi. Îngăduiți-mi să închei cu o istorioară, care vrea să ilustreze iubirea dumnezeiască și, desigur, răspunsul nostru. Odată, un grup de copii vorbea despre Dumnezeu. La un moment dat, unul dintre ei a spus: "Fiecare dintre noi are două nume, un nume de familie și un alt nume primit la botez. Dumnezeu de ce are numai un nume? Haideți să-i mai găsim un nume, ca să aibă și el două nume". Și fiecare și-a dat cu părerea ce nume să mai poarte Dumnezeu. "Eu zic să se cheme Dumnezeu Soare", a spus unul, "pentru că soarele ne dă lumină și căldură și alungă noaptea". "Eu zic să se cheme Dumnezeu Apă", a spus al doilea copil, "pentru că fără apă nimeni și nimic nu poate trăi pe pământ". "Eu zic să se cheme Dumnezeu Pământ", a zis un al treilea, "pentru că pământul dă hrană tuturor". "Eu zic să se cheme Dumnezeu Aer", a spus al patrulea copil, "pentru că fără aerul pe care îl respirăm, nu putem trăi". În acel moment a trecut pe lângă ei un tată cu un copilaș în brațe, îl legăna, îl dezmierda și, din când în când, îl săruta. Văzându-l, ultimul copil a spus: "Eu zic să se cheme Dumnezeu Tatăl, pentru că Dumnezeu ne iubește așa cum își iubește acest tată copilul". Și toți au fost de acord că acesta este numele cel mai frumos care i se poate da lui Dumnezeu. Însuși Domnul nostru Isus Cristos ne-a învățat, ne-a îndemnat să-i spunem lui Dumnezeu "Tatăl nostru". Doamne, unic în Ființă și întreit în Persoane, Tată, Fiu și Duh Sfânt, dă-ne iubirea ta și vom fi pe deplin fericiți! Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Repet salutul pe care vi l-am adresat la începutul Liturghiei: "Harul Domnului nostru Isus Cristos, dragostea lui Dumnezeu Tatăl și împărtășirea Sfântului Duh să fie cu voi toți". Iar la sfârșitul Liturghiei veți primi binecuvântarea: "În numele Tatălui, și al Fiului și al Sfântului Duh", care să coboare asupra voastră și să rămână pururea cu voi. Amin. 3 iunie 2012 Pr. Anton Despinescu [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Preasfânta Treime: Anul B [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |