|
Anul B Fap 1,15-17.20-26; 1In 4,11-16; In 17,11b-19 Cu mai bine de două mii de ani în urmă, un om politic atenian, numit Phocion, aștepta cu un aer obosit, în timp ce frizerul prezenta pentru clientul său un rezumat al situației politice ateniene. Îi comunica veștile care se mai aud prin oraș, ce spune unul, ce spune altul, cine este apreciat și cine-i criticat... În cele din urmă și-a amintit de ceea ce trebuia să facă. S-a întors spre omul politic și i-a spus: "Cum doriți să vă tund?" La care acesta a replicat: "În liniște... în tăcere, așa aș vrea". Acest răspuns simplu este adesea citat. Noi suntem victimele unei conspirații împotriva liniștii și de aceea viața spirituală devine tot mai dificilă. Suntem zilnic supuși zgomotelor de mașini, trenuri, avioane, radio, televizor, mașini de spălat, ventilatoare, ca să nu mai vorbim de multa vorbărie fără rost a oamenilor. De aceea ne vine tot mai greu să ne rugăm și e tot mai dificil să citim Scriptura sau să deschidem o carte sau o revistă creștină. Zilele de după Înălțarea Domnului sunt zile de pregătire pentru sărbătoarea Coborârii Duhului Sfânt. Duminica de azi e caracterizată prin așteptare. Așteptarea împlinirii promisiunii lui Isus de a trimite un Mângâietor care să dea putere de a mărturisi credința în înviere. Timp de zece zile după înălțare, apostolii, ucenicii, împreună cu Maria, au stat în camera de sus și s-au rugat. Erau departe de agitația lumii, în reculegere, în rugăciune. Aici, ne spune prima lectură, îl aleg pe Matia în locul lui Iuda, "să devină împreună cu apostolii martor al învierii". De mai multe ori, citim în Sfânta Scriptură, că Isus se retrăgea în rugăciune. Înainte de a începe să predice, 40 de zile postește și se roagă în pustiu. Înainte de a-i alege pe cei 12 și a-i chema pe nume, se retrage pe munte și se roagă. Înainte de a fi dat pe mâna celor fărădelege pentru a muri pe cruce, se roagă în Grădina Măslinilor. Și în evanghelia pe care am ascultat-o Isus se roagă. Pasajul care s-a citit face parte din rugăciunea de mare preot pe care Isus o adresează Tatălui, atunci când își ia rămas bun de la ucenicii săi, chiar în momentul în care unul dintre cei 12 este pe punctul de a-l vinde. Isus este la "Cina cea de Taină". Rugăciunea devine un testament. E rugăciunea trecerii din această lume la Tatăl, de la viața pământească la moartea pe cruce și la înviere. Noi o putem înțelege și ca rugăciunea trecerii între înălțarea la cer și coborârea Duhului Sfânt. De altfel, înălțat la cer, Isus șade de-a dreapta Tatălui. Mijlocește pentru noi ca preot și victimă. Când cineva se desparte de cei dragi, caută să le spună lucruri importante. Dacă vrem să știm ce este în inima unui om, ce-l preocupă, ce-l frământă, ce îl sfâșie în interior, mai ales înainte de a muri, suntem atenți la cuvintele pe care le pronunță. Ca la orice testament trebuie să ne mărim atenția. Ce spune Isus? Cuvintele pe care Isus le pronunță în discursul de rămas-bun, în ajunul morții sale, sunt cuvinte de rugăciune. Pentru ce se roagă el? În pasajul de astăzi cere de la Tatăl pentru ucenici trei lucruri:
Surprind într-un mod special cuvintele: "Nu te rog să-i scoți din lume, ci să-i păzești de rău. Ei nu sunt din lume, după cum nici eu nu sunt din lume". Cum adică să fii în lume, dar să nu fii al lumii... să te desprinzi de valorile ei? Aceste cuvinte ale lui Isus amintesc de ceea ce scria odinioară un credincios în Epistola către Diognet: "Creștinii nu trăiesc deosebiți de ceilalți oameni nici prin pământul pe care locuiesc, nici prin limbă, nici prin îmbrăcăminte. Nu locuiesc în orașe ale lor, nici nu se folosesc de o limbă deosebită, nici nu duc o viață străină. Învățătura lor nu e descoperită de gândirea și cugetarea unor oameni, care cercetează cu nesocotință; nici nu o arată, ca unii, ca pe o învățătură omenească. Locuiesc în orașe grecești și barbare, cum le-a venit soarta fiecăruia; urmează obiceiurile băștinașilor și în îmbrăcăminte și hrană și în celălalt fel de viață, dar arată o viețuire minunată și recunoscută de toți ca nemaivăzută. Locuiesc în țările în care s-au născut, dar ca străinii; iau parte la toate ca și cetățeni, dar pe toate le rabdă ca străini; orice țară străină le e patrie și orice patrie le e țară străină. Se căsătoresc ca toți oamenii și nasc copii, dar nu aruncă pe cei născuți. Întind masă comună, dar nu și patul. Sunt în trup, dar nu trăiesc după trup. Locuiesc pe pământ, dar sunt cetățeni ai cerului. Se supun legilor rânduite de stat, dar, prin felul lor de viață, biruiesc legile" (Epistola către Diognet, V.1-10, trad. rom.: Dumitru Fecioru). Lecturile de astăzi ne spun că Rusaliile nu se așteaptă oricum. E nevoie de tăcere, de rugăciune. Avem nevoie să nu lăsăm să intre lumea în noi. Nu ne putem reculege și nu putem să ne rugăm cu căștile în urechi, cu muzica dată tare, cu televizorul deschis, când ne invadează imaginile, ziarele, mesajele, știrile... Într-una dintre dimineți, povestește cineva, m-am trezit foarte speriat de zgomotul pe care l-am auzit. De la un etaj de mai sus a fost aruncat televizorul și o izbitură puternică m-a ridicat brusc din pat. Impactul cu betonul a fost foarte puternic. Din fericire, nu a trecut nimeni pe acolo în acel moment. Vecinii au ieșit toți la fereastră. Nu știam niciunul ce se întâmplă. M-am gândit: s-or fi săturat oamenii de atâta vorbărie, de atâtea știri negative, de atâta murdărie și au decis să renunțe la televizor. Dar de ce să-l arunce pe geam? Am aflat ulterior că un meci l-a scos pe om din sărite... arbitrul tocmai dictase un 11 metri, o nedreptate în opinia acelui om... Așa că a decis să scape de televizor... Astăzi este și Ziua Mondială a Comunicațiilor Sociale. Această zi ne cheamă să evaluăm ceea ce ascultăm, ceea ce vedem și ceea ce citim... În ce fel ne influențează mijloacele de comunicare viața, gândirea? Sunt ele ceva care ne umple timpul și viața și ne fac să uităm de lucrurile importante? Ar trebui făcute schimbări în modul de a ne raporta la ele? Poate că suntem expuși la multă violență... lucruri ieftine, superficiale, denigratoare? Când acordăm interes unui mijloc de comunicare (radio, televizor, internet, presă), periodic ar trebui să ne evaluăm pe noi înșine. În afară de faptul că ceva ne aduce lucruri bune, cum ar fi informații care ne stimulează gândirea, cunoștințe, ar trebui să ne întrebăm: De când urmăresc sau ascult asta, sunt o persoană mai înțeleaptă? Am un caracter mai bun, mă port mai bine cu cei din jurul meu, vorbesc mai frumos cu soțul, cu soția, îmi cresc mai bine copiii, sunt mai binevoitor cu cei din jurul meu? Aceasta înseamnă să mă măsor, să mă evaluez. Și acest lucru poate să ducă la două concluzii. Dacă ceva îmi ocupă timpul și are un efect rău asupra vieții mele: mă face mai nervos, mai nerăbdător... atunci trebuie să controlez lucrul acela. Și dacă e ceva bun, mă antrenează, dar nu aduce nici o schimbare... atunci nu cumva m-am obișnuit prea mult să ascult? Poate că ar trebui să limitez ascultarea și să-mi iau timp să exersez practicarea lucrurilor bune pe care le-am auzit. Sfântul apostol Paul are un principiu care se aplică și în acest domeniu. El spune că tot ceea ce este nobil, ceea ce este înălțător, ceea ce este adevărat, ceea ce trezește simțăminte de iubire curată și de bine pentru semenii noștri acestea sunt lucrurile care trebuie să ne însuflețească... "Tăcerea și cuvântul: drum de evanghelizare". Aceasta este tema Mesajului Sfântului Părinte pentru această zi. Cele două, tăcerea și cuvântul, sunt elemente esențiale în procesul de comunicare și ele trebuie să stea în echilibru. "Trebuie luate în considerare cu interes diferitele mijloace de comunicare - site-uri, aplicații și rețele sociale - care pot să-l ajute pe omul de astăzi să trăiască momente de reflecție și de întrebare autentică, dar și să găsească spații de tăcere, ocazii de rugăciune, meditație sau împărtășire a cuvântului lui Dumnezeu", se spune în mesaj. Iubiți credincioși, Isus s-a rugat să fim păziți de răul care există în lume. Unde să fugim noi de lume? Unde să ne retragem? Unde să găsim tăcerea? Tăcerea o putem face în inimă. În singurătatea inimii, chiar în mijlocul lumii, îi putem vorbi lui Dumnezeu. Dacă vrem să ajungem la Dumnezeu, trebuie să creăm puțină liniște în jurul nostru. Să închidem toate porțile prin care zgomotul intră în viață. Și mai ales să învățăm să prețuim tăcerea. Cineva a notat câteva reguli pe care le-a numit "Decalogul tăcerii". Iată-le: 1. Taci, dacă nu ai ceva valoros de spus!
20 mai 2012 Pr. Cornel Cadar [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 7-a a Pastelui: Anul B [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |