|
Anul B Fap 4,32-35; Ps 117; 1In 5,1-6; In 20,19-31 Iubiți frați și surori în Cristos, dragi și fideli radioascultători, Anul acesta, la 2 aprilie, s-au împlinit șapte ani de când un om deosebit, o mare personalitate a secolelor al XX-lea și al XXI-lea, își trăia ultimele clipe. Perfect conștient, înconjurat de colaboratorii săi intimi de la care își lua rămas bun, l-a voit aproape de el și pe Francesco, cel care se ocupa de curățenia dormitorului. Camera era luminată doar de o lumânare sfințită la 2 februarie. A cerut să i se citească Evanghelia după sfântul Ioan. Părintele Styczen citea capitol după capitol până când a ajuns la versetul: "Știind Isus că-i venise ceasul să treacă din această lume la Tatăl" (In 13,1). Auzind aceste cuvinte, muribundul făcu semn lectorului să se oprească. Presimțind că i-a sosit ceasul unei noi și ultime călătorii, fiind toată viața un om al rugăciunii, a dorit ca împreună cu toți cei prezenți să recite încă o dată toate rugăciunile zilnice și după câteva momente de adorație și meditație, a voit să i se citească evanghelia duminicii următoare. La un moment dat, o călugăriță prezentă, sr. Tobiana, "îi aude" ochii, adică vede pleoapele mișcându-se; se apropie și din vocea extrem de slabă a muribundului înțelege aceste cuvinte: "Lăsați-mă să merg la Domnul". Desigur, iubiți credincioși, ați intuit despre care muribund era vorba: era servus servorum Dei, slujitorul slujitorilor lui Dumnezeu, papa Ioan Paul al II-lea. Ziua de 2 aprilie 2005 era o zi de sâmbătă, prima sâmbătă din lună, zi dragă cinstitorilor Maicii Domnului, ultima zi din octava Paștelui, ultima zi din săptămâna luminată și, mai ales, ziua premergătoare duminicii a II-a a Paștelui, când se celebrează sărbătoarea Divinei Îndurări. Această sărbătoare a fost voită de papa pentru Biserica universală începând cu 30 aprilie 2000, ziua canonizării fericitei călugărițe Faustina Kowalska, cea care prin inspirația divină și pe fundamente scripturistice a reamintit lumii cât de important este să ne încredem în Dumnezeu, să preamărim și să mărturisim îndurarea sa, având grijă ca noi înșine să fim milostivi cu cei din jurul nostru. Moartea papei Ioan Paul al II-lea tocmai în sărbătoarea Divinei Îndurări nu poate fi considerată ca un hazard sau o pură coincidență, fie ea și fericită, ci este cu siguranță un semn vizibil al providenței divine, care a răsplătit cu îmbelșugare credința unui slujitor al său, care după ce i-a spus Maicii Domnului: totus tuus, sunt cu totul al tău, a repetat. Și-a însușit și a trăit conținutul cuvintelor: Jesu, ufam tobie, Isuse, mă încred în tine. Și aceasta a demonstrat-o cu viața personală, dar a și răspândit în lume învățătura despre divina îndurare și a insistat ca oamenii să se încreadă în iubirea și bunătatea Domnului, să se încredințeze total acestei iubiri îndurătoare și milostive, bine știind că ultima speranță de salvare a lumii este apropierea de Dumnezeu fără teamă și dorința fermă de a-l asculta și urma cu iubire. Sărbătoarea de azi denumită "Duminica Divinei Îndurări", nu vrea nicidecum să înlocuiască duminica a 2-a a Paștelui care încheie săptămâna luminată sau octava de Paști cunoscută în liturgie ca Duminica Tomei, datorită evangheliei proclamate sau Dominica in albis depositis, adică Duminica Albă. Ea ne amintește de catehumenii care au fost botezați în noaptea de Paști și care, voind să simbolizeze nașterea nouă în Cristos, îmbrăcau o tunică albă pe care o purtau opt zile și pe care o dezbrăcau la sfârșitul octavei pascale, adică în duminica de azi. Inițiativa fericitului papă Ioan Paul al II-lea de a denumi duminica de azi Duminica Milostivirii Divine sau a Divinei Îndurări, a survenit în urma dorințelor și solicitărilor multor credincioși, iar prin decretul Misericors et miserator Dominus emis la 5 mai 2000 de Congregația pentru Cultul Divin și Disciplina Sacramentelor, sărbătoarea Divina Îndurare s-a extins la Biserica universală. Ea se celebra încă din 1951 în congregația din care făcea parte sora Faustina. Ea a fost introdusă de cardinalul Franciszek Macharski în Dieceza de Cracovia deja din 1985, fiind preluată apoi de toate episcopiile din Polonia. Pentru a accentua însemnătatea acestei zile mari, tribunalul suprem al Sfântului Scaun, denumit Sacra Poenitentiaria Apostolica, la 29 iunie 2002, a acordat în condițiile obișnuite indulgență plenară și indulgențe parțiale tuturor credincioșilor care vor celebra această zi cu credință și pietate. Cineva dintre noi ar putea să se întrebe: oare chiar era necesară introducerea acestei sărbători în calendarul roman? Celebrarea sacramentelor și, mai ales, sfânta Liturghie nu scoate oare suficient în evidență milostivirea și îndurarea lui Dumnezeu? Desigur întrebarea poate fi îndreptățită, însă modul în care o bună parte din omenire gândește, se comportă și acționează astăzi, cere să ne îndreptăm mai mult atenția spre Dumnezeu, Tatăl nostru cel milostiv, spre Isus Cristos Răscumpărătorul, care din prea marea sa îndurare, a luat asupra sa păcatele noastre și trimițându-l pe Duhul Sfânt ne-a sfințit și continuă să ne sfințească, reînnoindu-ne ființa și luminând-o cu strălucirea sa. "Omenirea nu va găsi pacea adevărată, până nu se va îndrepta cu încredere deplină spre milostivirea mea", îi spunea Isus sfintei Faustina. Trăim într-o lume lovită și măcinată de ipocrizie și formalism, de materialism și egoism, de ură și violență, de singurătate și angoasă, de descurajare și de deznădejde ce culminează uneori prin gesturi necugetate. "Doamne, la cine să mergem?" așa îl întrebau apostolii pe Isus. Da, trebuie să mergem spre izvorul tămăduirii, spre stânca mântuirii, spre apa dătătoare de viață; avem nevoie de o cufundare totală în apa și sângele milostivirii și îndurării Domnului, a acelui Dumnezeu care se manifestă ca un Tată bun, plin de milă, care iartă, uită și nu ține cont de greșelile celor care se îndreaptă spre el. Prin toate mijloacele, în îndurarea sa, Dumnezeu iese în căutarea omului, vrea să-l facă fericit și-l urmărește cu o iubire neobosită ca și cum n-ar putea fi fericit fără de el. Așa ni-l prezintă multe texte din Vechiul Testament, așa ni s-a prezentat Isus în timpul vieții pământești, așa gândea Maica Speranța de la Collevalenza, așa i se destăinuia Isus sfintei Faustina, așa ne învăța Ioan Paul al II-lea prin enciclica Dives in misericordia, "Dumnezeu bogat în îndurare". Iubiți credincioși și radioascultători, Lecturile de la sfânta Liturghie de azi ne invită să proclamăm și să preamărim infinita milostivire și îndurare a lui Dumnezeu. Prima lectură din Faptele Apostolilor ne-a arătat cum îndurarea divină acționa deja în prima comunitate creștină. Pe când apostolii, "care se bucurau de multă trecere, mărturiseau cu multă putere învierea Domnului Isus", mulțimea celor credincioși "era o singură inimă și un singur suflet și pentru că aveau toate în comun, nu era niciunul printre ei care să ducă lipsă, pentru că se împărțea fiecăruia, după cum avea nevoie" (cf. Fap 4,32-35). Maniera plină de îndurare în care s-a comportat Isus în timpul vieții, i-a influențat pe apostoli care la rândul lor au predicat ceea ce au văzut și trăit, iar ascultătorii lor s-au conformat și, practicând comuniunea de bunuri, au dat dovadă de bunătate și milostivire. De aceea cântau, iar cu ei am cântat și noi la psalmul responsorial: "Lăudați pe Domnul pentru că este bun, veșnică este îndurarea lui. Să spună Israel că este bun, veșnică este îndurarea lui, s-o repete casa lui Aron, s-o spună toți cei care se tem de Domnul, veșnică este îndurarea lui" (Ps 117). Apostolul Ioan în a doua lectură (1In 5,1-6) ne amintește că, întrucât credem în Isus și împlinim poruncile lui, suntem fii ai lui Dumnezeu și învingem lumea, iar acest lucru este posibil datorită bunăvoinței îndurătoare a lui Isus Cristos care a venit prin sânge și apă. Apa și sângele din coasta, din inima lui Isus, așa cum ni-l arată tabloul sfintei Faustina; apa care spală și curăță, sângele care dă viață. Și evanghelia de azi (cf. In 20,19-31) se armonizează bine cu tema milostivirii. Apostolii adormiseră în Grădina Măslinilor, l-au și părăsit sau chiar tăgăduit în timpul patimilor pe Isus; după răstignirea lui, s-au ascuns și s-au încuiat de frica Iudeilor; oricum erau descumpăniți, deziluzionați, descurajați și chiar cu un fel de regret că-l urmaseră pe Isus. Mântuitorului mereu milostiv, i se face milă de ei, le apare și le repetă de trei ori: "Pacea să fie cu voi". Ce mare dar este pacea! Și Isus, fără să țină cont de comportamentul lor, le-o oferă apostolilor cu bunăvoință și drag. Nu e aceasta îndurare divină? Mai departe, Isus suflă asupra apostolilor și le zice: "Primiți pe Duhul Sfânt; cărora le veți ierta păcatele, vor fi iertate". Are loc în felul acesta instituirea sacramentului Reconcilierii, a iertării și împăcării. Nu e aceasta îndurare divină? Și dacă vedem atitudinea lui Isus față de Toma: "Adu-ți degetul încoace, vezi mâinile mele; întinde-ți mâna și pune-o în coasta mea...", nu e aceasta îndurare divină care iartă și șterge păcatele tocmai prin meritul rănilor? Priviți la icoana lui Isus milostivul care parcă e în mișcare venind spre noi: cu ochii duioși ne privește iertător, cu fața blândă ne asigură mila, cu mâna stângă pe rana inimii ne invită să venim la el, iar cu mâna dreaptă ridicată ne binecuvântează pe toți, așa cum suntem. Nu cred că are cineva gura atât de încleștată, încât să nu poată rosti cuvintele scrise jos pe icoană: "Isuse, mă încred în tine". Iubiți frați și surori în Cristos, Cred că v-am trezit suficient curiozitatea de a vă informa mai bine ce și cine este divina îndurare și, totodată, v-am înflăcărat dorința de a apela cu încredere, la bunătatea și milostivirea lui Dumnezeu, așa cum ne invită "Micul Jurnal" al sfintei Faustina care în sute de pagini, cu măiestrie, cântă milostivirile Domnului. Pentru a da o notă practică sărbătorii de azi, când preoților li se recomandă să vorbească despre îndurarea divină, promițându-li-se haruri speciale dacă o vor face, mă mărginesc doar la a enunța cele cinci forme de devoțiune către divina îndurare: 1) Venerarea icoanei cu chipul lui Isus Milostivul. Cerându-i sorei Faustina să picteze această icoană, Isus promite: a) sufletul care o va venera, nu va pieri; b) îi promit încă de pe acest pământ victorie asupra dușmanilor; c) în ceasul morții îl voi apăra ca pe propria mea glorie. 2) Celebrarea sărbătorii Divina Îndurare. Isus precizează ziua din calendarul liturgic, adică a II-a duminică după Paști, arătând legătura strânsă dintre misterele răscumpărării și această sărbătoare; apoi se precizează motivația înființării acestei sărbători: salvarea sufletelor; "Sufletele mor pentru că nu se încred în mila mea". Se arată apoi modul de pregătire a celebrării: recitarea novenei "Divina Îndurare" din Vinerea Sfântă și până azi, recitarea Coroniței sau a Rozariului "Divina Îndurare", precum și binecuvântarea solemnă și publică a icoanei, ce va fi expusă spre venerare, preoții fiind îndemnați să vorbească despre această mare și nepătrunsă milă dumnezeiască. "În această zi sunt deschise toate canalele prin care se scurg harurile divine. Niciun suflet să nu se teamă de a se apropia de mine, chiar dacă păcatele sale ar fi mai multe decât nisipul mării". 3) Devoțiunea Coroniței "Divina Îndurare". Modul de recitare îl găsiți în cărțile de rugăciune. 4) Onorarea Orei Milostivirii; e vorba de ora 15.00, când a murit Isus. "În acea oră nu-i voi refuza nimic sufletului care mă roagă pentru patima mea". 5) Răspândirea cultului "Divina Îndurare" cu promisiunea: "Cei care vor face acest lucru se vor bucura toată viața de protecția Maicii Domnului, iar în clipa morții nu le voi fi judecător, ci izbăvitor milostiv". Regret că n-a mai fost timp să dezvoltăm pe larg fiecare formă în parte a cultului "Divina Îndurare", dar sper că Isus milostivul privește în acest moment spre fiecare dintre noi și, cu îndurarea ce-i este caracteristică, ne cuprinde pe toți și ne binecuvântează, oferindu-ne din belșug harurile sale și având milă de noi și de întreaga lume. Amin. 15 aprilie 2012 Pr. Alois Fechet [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 2-a a Pastelui: Anul B [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |