|
Anul B Is 50,4-7; Ps 21; Fil 2,6-11; Mc 14,1-15,47 "Osana, binecuvântat este cel care vine în numele Domnului" (Mc 11,9). Dragi frați și surori, dragi radioascultători, Este prima zi a Săptămânii Sfinte, Duminica Floriilor. Începe cea mai impresionantă și mișcătoare pagină din istoria omenirii, din istoria mântuirii: intrarea lui Isus în Ierusalim, locul ales pentru jertfa supremă, locul celui mai sfânt altar din lume, pe care va fi sacrificat Fiul Omului, Fiul lui Dumnezeu, pentru salvarea tuturor oamenilor. Este, de fapt, punctul central și cel mai înalt al istoriei, care a început cu primul om, Adam, și care urmează să se încheie cu ultimul om de pe acest pământ, când se vor deschide ceruri noi și va fi un pământ nou, în care va locui dreptatea (cf. 2Pt 3,13). Este o zi hotărâtoare pentru Isus, dar și pentru noi. Proclamarea patimii, prezentată astăzi de evanghelistul Marcu, cere mai mult decât comentarii savante, ea impune reflecție și tăcere. În fața celor relatate de sfântul evanghelist nu poți să nu rămâi mișcat. Ne oprim să înțelegem cadrul acestui moment sfânt și concluzia la care ne determină să ajungem. La intrarea lui Isus în Ierusalim, lumea îi iese în întâmpinare cu flori, cu ramuri și cântări, recunoscând că el este cel așteptat, cel anunțat că va veni, că este Fiul lui David, repetând: "Binecuvântat cel ce vine în numele Domnului" (Mc 11,9), în timp ce potrivnicii săi și autoritățile, instigând poporul, îl condamnă la moarte. O istorie întâmplată acum peste două mii de ani care se repetă și este mereu actuală. De atâtea ori ne-am entuziasmat când l-am întâlnit pe Isus venind la noi, dar nu după mult timp l-am respins, l-am părăsit și l-am răstignit. Mulți așteptau de la el o nouă putere, îndepărtarea asupririi romane; mulți doreau avantaje materiale și schimbare politică. El însă avea un alt scop, el a adus un alt lucru și a ales altceva, a ales o altă cale: calea iubirii. El alege un alt tron, nu cel lumesc; alege crucea, tronul umilinței și al dăruirii pentru a elibera lumea de sclavia păcatului, de povara morții. Crucea pe care i-o pregătesc dușmanii și pe care i-o pun pe umeri a fost așteptată și îmbrățișată de el ca pe un stindard nou, ales în mod special, pentru a domni, nu cu forță militară sau politică, nu bazându-se pe bunuri materiale, ci prin jertfă și suferință, pentru a exprima cea mai înaltă formă de iubire, o cale concepută și trăită numai de însuși Fiul lui Dumnezeu, care se face fratele nostru. Aceasta este cheia pe care trebuie să o folosim pentru a ajunge la înțelegerea crucii și a jertfei pe care o alege Isus. Fără ea nimeni nu va putea înțelege și accepta acest drum ales de Isus, drumul dăruirii și al sacrificiului. Dacă nu se descoperă în cruce adevărata pasiune a lui Dumnezeu pentru om, atunci nici omul nu poate să simtă pentru Dumnezeu pasiune adevărată, iubire sinceră și devotată. Iubirea lui Cristos, care alege umilințele, suferința, crucea și moartea, este cu adevărat o iubire divină și cuceritoare. Pe cruce se prezintă pe sine însuși Dumnezeu: un Dumnezeu diferit de alții, un Dumnezeu al iubirii în toată dimensiunea pasiunii sale, un Dumnezeu ce cuprinde toate făpturile, o iubire care îl așază infinit mai sus decât ne putem noi imagina. Crucea pe care Isus o alege și o îmbrățișează este revelarea supremă a lui Dumnezeu, care e iubire, o iubire care îi salvează pe cei păcătoși, printre care ne numărăm cu toții. Știind de existența răului în lume, crucea devine locul întâlnirii lui Dumnezeu care-l caută pe om și a omului care are nevoie de Dumnezeu. Descoperim aici îngemănarea celor două pasiuni: pe de o parte a omului, care, în căutarea sa disperată, se află răstignit pe cruce, prizonier al tuturor relelor, iar pe de altă parte pasiunea lui Dumnezeu, care, în dorința sa de a-i oferi omului iertare și adevăratul său destin, se află la rândul său răstignit pe aceeași cruce, prizonier al iubirii sale divine. Dumnezeu, de altfel, vrea să-l recreeze pe om, rănit de păcat, să-l vindece și să-l răscumpere prin iubire. Dacă crucea ar prezenta și ar descoperi doar păcatul, oamenii ar fi condamnați la disperare. Crucea însă, în timp ce dezvăluie păcatul lumii, vestește iubirea lui Dumnezeu care moare pe ea. Acest adevăr l-a subliniat și l-a mărturisit un centurion roman, un păgân: "Cu adevărat omul acesta era Fiul lui Dumnezeu" (Mc 15,39). La acest lucru se referă apostolul neamurilor, când vorbește despre scandalul crucii: "Într-adevăr, cuvântul crucii este nebunie pentru cei care se pierd, dar pentru noi, cei care ne mântuim, este puterea și înțelepciunea lui Dumnezeu" (1Cor 1,18). Evanghelistul Marcu ne prezintă în paginile istorisirii pătimirii lui Cristos cheia înțelegerii crucii sale și rezolvă, astfel, toată contrarietatea crucii: Dumnezeul nostru este cel răstignit, e Isus. Iată, acesta este Dumnezeul nostru, nu cunoaștem un alt Dumnezeu și nu recunoaștem pe altul, decât pe cel răstignit. Același evanghelist scoate în evidență tocmai realitatea, făcându-ne să-l recunoaștem pe Cristos în realitatea sa numai pe cruce, nu înainte de ea. Numai acolo putem să-l recunoaștem pe Isus ca unicul nostru Domn și Mântuitor. Cu adevărat Fiul lui Dumnezeu este acesta. Cine nu-l urmează pe Cristos până pe Calvar și deci pe cruce, ci doar până la cina pascală, nu poate fi un creștin adevărat. Numai cel care îl vede pe Cristos murind în acest mod, îi înțelege misterul crucii, al durerii și al suferinței. Dragi frați și surori, iubiți radioascultători, Realitatea iubirii și a crucii continuă. Ea este un mister veșnic. Ea a fost, este și va fi mereu prezentă în viața omenirii. Ea îl însoțește mereu pe om și caracterizează drumul omului pe acest pământ, drum pe care l-a străbătut și-l străbate și astăzi Cristos Isus. Peste tot sunt lacrimi, suferințe, nedreptăți, ură, cruce și moarte. Ele îl însoțesc pe om cât timp el străbate această vale de lacrimi. Iar acolo unde sunt suferințe este și Cristos prezent. Dacă Cristos ar lipsi din mijlocul suferințelor oamenilor, ei ar intra în derivă și disperare. Dacă însă este prezent în mijlocul lor, dacă el merge înaintea lor cu crucea sa, cu steagul său victorios, atunci ei prind curaj, au marea șansă a victoriei, a învierii. De peste două mii de ani crucea lui Isus dă mărturie despre profeția făcută de el însuși: "Iar eu, când voi fi ridicat de la pământ, îi voi atrage pe toți la mine la mine" (In 12,32); de peste două mii de ani, cei mușcați de șarpele păcatului, privind spre ea, așa cum făceau israeliții în pustiu, primesc vindecare; de tot atâta timp auzim glasul lui Isus de pe înălțimea crucii, "Veniți la mine toți cei osteniți și greu împovărați și veți afla odihna sufletelor voastre" (Mt 11,28) și tot din înălțimea ei răsună declarația de iubire și iertare: "Tată, iartă-i, că nu știu ce fac! Astăzi vei cu mine în paradis!" (Lc 23,43). Nu ne rămâne decât să-i oferim lui crucile vieții noastre și rugăciunea fierbinte, ca să le îmbrățișeze și să le transforme în mijloc de mântuire, iar pe noi să ne primească între cei care vom putea auzi din gura lui: "Cine vine după mine nu va umbla în întuneric, ci va avea lumina vieții" (In 8,12). Toate acestea ni le descoperă și ni le oferă Cristos care s-a jertfit pentru noi, care ne chemă să luăm crucea noastră cea de toate zilele, să-l urmăm și el ne asigură că ne va umple inima de speranță și bucurie, de pace și mângâiere. De aceea, în aceste zile, începând cu această duminică, strigăm fără încetare: "Osana, Fiul lui David! Te preamărim, Doamne, Dumnezeul nostru". Ne-nchinăm ție, Cristoase, și te binecuvântăm, căci prin sfânta ta cruce ai răscumpărat lumea! Amin. 1 aprilie 2012 Ep. Petru Gherghel [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica Floriilor: Anul B [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |